Guest Väsynyt Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Työskentelen yksityisellä vanhuspuolella 3-vuorotyössä. Osastolla 15 asukasta ja työkuvaan kuuluu asukkaiden perushoito, lääkehoito, pyykinpesu, ruoan lämmittäminen, annostelu, osalle syöttämiset ja juottamiset, viriketoiminta, ulkoilu jne. Kun aamussa on 3 hoitajaa, illassa 2, miten ihmeessä työt tulee kunnolla tehdyksi kun työpariksi tulee hoitaja joka istuu mielellään tietokoneella 'kirjaamassa' koko päivän tai päivittämässä hoitopalvelusuunnitelmia jopa 5 päivänä viikossa? Siihenkö se 'kiire' uppoaa? Kännykän selailu vie loput ajat. Kun mainitset asiasta useimmiten nuorelle 'istuskelijalle', vastaus on että sitten jätetään seuraavaan vuoroon jos ei ehditä. Toisinsanoen, jos et yksinäisi ehdi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest herkkähipiäinen Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Teen itse saman tyyppisessä töitä. Samat työkuviot ja samahenkilökunta määrä. Illassa työt jaettaan tasapuolisesti ja jos toinen tarvitsee apua ilman muuta autetaan. Kirjaaminen ovat sitten vasta asukkaat on hoidettu, jos kirjaa koneella. Yövuorolaiselle ei taatusti jätetä omia töitä tahallaan. Me tehdään kaikki täällä tarpeen vaatiessa yövuoroja ja näin tiedetään myös yöt ovat erilaisia. Yököllä on tarpeeksi töitä, ei hänelle normaali henkilö edes noin ajatelle kuin teidän "epäkypsä " työntekijä ja vielä kehtaisi sanoa sen ääneen. Ikävä todeta tuli ensimmäisenä mieleen; TYÖPAIKKAKIUSAAMINEN ja lisäksi :Töiden tahallinen laiminlyönti. Kenenkään ei tarvitse hoitaa koko osastoa ja ottaa yksin vastuuta iltavuorossa. Onko edes hoitoalan koulua käynyt, kun käytös/ työasenne on kuin tukkimetsästä tullut. Taitaa olla pahasti jääräpäinen työntekijä ja taitaa hyvin myös pomon elkeet työpaikolla. Anteeksi, nyt vain: Hoitosuunnitelmia ei muuteta päivittäin vain tarpeen vaatiessa ja ei koskaan iltavuorossa. Sen sanoo jo maalaisjärki. Et ole akuuttiosastolla tai sairaalan päivystystyössä. Ensimmäinen tehdään silloin, kun asukas muuttaa palvelutaloon jo muutaman viikon sisällä. Sitten vasta muutaman kk:n päästä ja päivitetään tarpeen vaatiessa. Yksikään työntekijä ei voi olla noin huolimaton/ epäpätevä, että korjaa niitä joka päivä. Lisäksi siitä jää jälki ja fiksu johtaja pääsee selville asiasta. Tarkistavat kyllä ne ja silloin viimeistäin jää kiinni. Siitä selviää päivämäärä, kellonaika ja tietysti työntekijän nimi. Myös monta kertaa on muokattu. On tainnut pitää teitä pilkkana, Yksikään johtaja Ei anna taatusti lupaa tähän, jos on kaksi iltavuorossa ja jätetään työt tämän verukkeella tekemättä. Lisäksi vaarantaa asukkaiden ja teidän turvallisuuden työpaikalla. Millä oikeudella, hän käskyttää teitä tai sanelee mitä tehdään iltavuorossa. Työt pitäisi aina tehdä yhteistyönä ja jako olla tasapuolinen. Onko saanut johtajalta erikoisluvan käyttäytyä toisesta kohtaan näin? Puhelimeen käytössä ja työ tietokoneen käytössä on selvät säännöt jokaisessa työpaikassa. Varmaan teistä myös jokainen on saanut ne allekirjoittavaksi, kun tulitte työhön. Yksi paperiversio teille ja toinen johtajalle. Jos, rikotte sääntöjä niin paperista lukee selvät seuraamukset. Johtaja pystyy tarkistamaan / jäljittämään oikean työntekijän ja millä sivulla on käynyt työvuoron aikana. Myös jos käytetty työpuhelinta väärin, se selviää seuraavasta puhelinlaskusta firmaan. Olin muutama vuosi sitten kesätyössä ja selvisi työntekijät olivat käyttäneet väärin työpuhelinta työssään. Seuraamus oli selvä: Puhettelu odotti kumpaakin johtajan luona ja iso lasku perään eli joutuivat maksumieheksi. Ei , kelvannut selitys: En, tiennyt? Vähän nolona oli yksi työntekijä, olimme työpaikkakokouksessa silloin ja näin tuli ilmi asia. Toinen työntekijä oli rehellinen heti ja tunnusti, kaikkien kuulen, mutta toinen johtaja itse selvitti. Oman puhelimen käytöstä on myös selvät pelisäännöt. Jokainen on taatusti ne saanut ja oma syy jos ei viitsi lukea. Lyhyesti ei käytettä työvuoron aikana. Pidetään kassissa ym. ruokapaussit ovat sitä varten. Lääkärinsoitot ym. kysytään aina LUPA JOHTAJALTA, ja aina erikseen johtaja käsittelee asiaa. Koskee myös keikkalaisia ja ainakin minä olen aina joutunut allekirjoittamaan paperin. On sama olenko sijainen, keikkalainen tai muu työmuoto. Lisäksi palvelutalossa on nykyisin sama systeemi kuin avohoidossa eli kirjataan jo asukkaan kotona tehdyt työt ja sitten ulos tai kun kaikki työt on tehty. Varattu aikaa 10min työvuoron lopussa / työntekijä. Kirjallinen ohje on toisissa yksiköissä ja ihan peräti kanslian seinästä voi löytyä. Myös monta asukasta hoidetaan työvuoron aikana 6-7 on aika normaalia. Välillä olen hoitanut 8 asukasta ja avohoidossa enemmän. Selvät ohjeet on monesti työpaikan kansiosta ja kaikkien luettavana. Missä maailmassa oikein teidän työntekijä elää. Onko hän jäänyt kivikaudelle kun vanhemmat työntekijät alkavat olla näistä paremmin selvillä. Lisäksi hoitavat työssä vielä monesti kiitettävästi näiden työtä vieroksujien keskellä. Menty monet muutokset läpi ja moni menee läpi vielä näitä yrityskauppoja hoito-alalla. Viikkopalaverissä puheeksi kannattaa ottaa asia. Uskoisin toiset kärsivät samasta asiasta, kukaan ei uskalla nousta näitä työntekijöitä vastaan. Voi myös olla johtaja haluaa vaan tietystä työntekijöistä varmuuden, että voisi puuttua asiaa kunnolla. On, siis jo selvillä asiasta vaan varmuus puuttuu. Vaikka olisi vakituinen, niin potkuja ei voi välttää, jos on aihetta siihen. Olin itse viime kesänä todistamassa, kun vakituinen työntekijä sai potkut ja ihan aiheesta x2 tässä firmassa . Olin keikkalaisena ensin ja sitten sijaisena. Olin silloin iltavuorossa ja onneksi johtaja antoi vinkin, mitä on tulossa. Oli myös illassa ja lähtö tuli kesken työvuoron ja ei ollut ensimmäinen mitä jouduin todistamaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sh vm 83 Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 15 tuntia sitten, Vieras: Väsynyt kirjoitti: Työskentelen yksityisellä vanhuspuolella 3-vuorotyössä. Osastolla 15 asukasta ja työkuvaan kuuluu asukkaiden perushoito, lääkehoito, pyykinpesu, ruoan lämmittäminen, annostelu, osalle syöttämiset ja juottamiset, viriketoiminta, ulkoilu jne. Kun aamussa on 3 hoitajaa, illassa 2, miten ihmeessä työt tulee kunnolla tehdyksi kun työpariksi tulee hoitaja joka istuu mielellään tietokoneella 'kirjaamassa' koko päivän tai päivittämässä hoitopalvelusuunnitelmia jopa 5 päivänä viikossa? Siihenkö se 'kiire' uppoaa? Kännykän selailu vie loput ajat. Kun mainitset asiasta useimmiten nuorelle 'istuskelijalle', vastaus on että sitten jätetään seuraavaan vuoroon jos ei ehditä. Toisinsanoen, jos et yksinäisi ehdi... Oletko puhunut tästä esimiehen kanssa vai haluatko purkaa asiaa vaan keskustelufoorumilla? Asiaan voi vaikuttaa sillä tavalla että mainitsee asiasta ääneen , antaa palautetta sekä työntekijälle itselleen että esimiehelle. Hänen tehtävänsä on saada sellaista työvoimaa töihin , joka osallistuu kaikkiin töihin. Kokeilepas itse joskus tehdä saman eli jää istumaan iltavuorossa koneelle, kyllä pitäis työntekijän huomata oma hölmöilynsä.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pöö Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Ongelma on se ettei työt jakaudu tasan vuorossa olevien kesken, ja jokainen vakituinen/ paljon vuoroja tekevä keikkalainen, tietää talosta laiskottelijat. Ei ihmekään että väsyy kun toinen laittaa 10 asukasta, toisen hoitamat on laskettavissa yhden käden sormilla. Touhu jatkuu rauhassa vuosikausia vaikka kaikki tietävät tämän ongelman eikä siihen puututa. Kun vielä saat itsellesi lääkehuollon, ruoat, pyykit ja roskat, ei ihmekään ettei kroppa ja pää kestä. Aikamoista hyväksikäyttöä! Eron huomaa kun olet samalla osastolla saman työmäärän tekevän kanssa, työ tuntuu mukavalta, tiedät että kaikki asukkaat tulivat hyvin hoidettua etkä lähde töistä 'mankelin läpi vedettynä'. Useimmiten jää aikaa ylimääräiseenkin asukkaiden kanssa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts