Jump to content
MAINOS

Lääkkeen antaminen dosetista


Mamma

Recommended Posts

Sanooko laki jotakin siitä kuka saa antaa dosetista lääkkeet asiakkaalle?

Joissakin paikoissa antaa vain hoitajat ja joissakin paikoissa myös esim. laitoshuoltajat ruokaa jakaessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Juu, tarkoitin lähinnä esim. vanhainkodeissa, jossa asukkaat ei itse lääkkeitä ota. Itse olen ymmärtänyt, että valmiiksi dosettiin jaetut lääkkeet voi antaa joku muukin henkilökuntaan kuuluva kuin hoitaja. Tosin yksi sijainen intti ettei laitoshuoltajat saisi lain mukaan lääkkeitä dosetista antaa..taisi sekoittaa lääkkeiden jakamisen ja dosetista antamisen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni dosetista saa antaa lääkkeet esim. hoitoapulainen. Tehy:n lehdessä 3/06(muistaakseni) oli hyvin ja selkeesti määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Eli jos se löytyy jostain nurkista, voi tarkistaa, ite en nyt löytänyt  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä en tiedä mitä laki asiaan sonoo, mutta ainakin omalla työpaikallani (dementiayksikkö) dosetista lääkkeet saa antaa asukkaalle vain hoitaja.  Meillä monesti laikkaritkin osallistuu hoitotyöhön, mutta lääkkeisiin he eivät saa koskea. Itse en ainakaan sallisi, että työskennellessä laikkarin parina tämä antaisi lääkkeet, koska koulutuksen saaneena minä olen vastuussa siitä että lääkkeet menee oikein. Sama pätee myös sijaisiin, jotka eivät ole vielä valmistuneet hoitajiksi. Välillä on ollut silleenkin, että olen ollut ainut valmis hoitaja ja joutunut siten antamaan kaikille 20 asukkaalle lääkkeet sekä diabeetikoille insuliinit. Silloin pitää vähän kiirettä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, siis insuliineja tms. ei saakaan pistää kuin hoitajat. Ja tietyt (esim.huumaavat) lääkkeet menee vain hoitajan käsien kautta. Mutta hoitajan valmiiksi dosettiin jakamat lääkkeet saa käsittääkseni antaa muukin kuin hoitaja. Ja itse ainakin, myös demeyksikössä töissä, en näe ongelmana sitä, että vakkari hoitoapulainen antaa tutuille mummoille ne lääkkeet sieltä dosetista. Ja jos muistan oikein, että laki antaa tämän "luvan" niin silloin antaja on vastuussa, en minä.

Ja näitä virheitä lääkkeiden kanssa tulee ihan hoitajillekin, ikävä kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä ainakin hoito-apulaiset ja opiskelijat voi antaa lääkkeet dosetista... Ei ole edes tullut mieleen, että mikä sen estäisi.

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä en tiedä mitä laki asiaan sonoo, mutta ainakin omalla työpaikallani (dementiayksikkö) dosetista lääkkeet saa antaa asukkaalle vain hoitaja.  Meillä monesti laikkaritkin osallistuu hoitotyöhön, mutta lääkkeisiin he eivät saa koskea. Itse en ainakaan sallisi, että työskennellessä laikkarin parina tämä antaisi lääkkeet, koska koulutuksen saaneena minä olen vastuussa siitä että lääkkeet menee oikein. Sama pätee myös sijaisiin, jotka eivät ole vielä valmistuneet hoitajiksi. Välillä on ollut silleenkin, että olen ollut ainut valmis hoitaja ja joutunut siten antamaan kaikille 20 asukkaalle lääkkeet sekä diabeetikoille insuliinit. Silloin pitää vähän kiirettä  ;D

No, en mä kyllä ymmärrä miksei dosetista sais laitsaritkin jakaa niitä. Pääasia, että sinne dosettiin lääkkeet on jakanu joku vastuussa oleva ja koulutettu henkilö. (=Joilla on tieto mitä lääkkeitä sinne jaellaan.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä taitaa unohtua se tarkistaminen eli hoitolaitoksessa mielestäni pitää aina tarkistaa annettavat lääkkeet. Varsinkin dosetin käyttämisessä ja täyttämisessä voi helposti käydä niin, että kiinni laitettaessa hyppää tbl väärään lokeroon. Jos siis kuka tahansa voi lääkkeet antaa, jää tarkistaminen pois. Kotona tilanne on toki toinen.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

STM.n mukaan lääkehoitoon kouluttamaton  henkilö voi antaa valmiiksi annosteltuja lääkkeitä sunkautta sh.n näytön ja lääkärin kirjallisen luvan jälkeen.

Samassa opaassa on, että lähihoitaja ei tarvitse enää lääkärin kirjallista lupaa jakaakseen lääkkeitä, i.m ja s.c luvan tarvitsevat.

Lääkehoitoon koulutuksen saaneet esim opiskelijat(sijaisena),  saavat antaa dosetista ilman kirjallista lupaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

liekö nuo STM:n ohjeetkaan aina niin selkokielisiä ja yhdellä tapaa tulkittavassi olevia... Meillä on STM:n ohjeistukseen vedoten päädytty siihen, että lääkkeitä jakaa ainoastaan hoitajat tai opiskelijat hoitajan ohjauksessa ja hoitajan vastuulla.

Tottahan on se, että joka kerta kun lääkkeen potilaalle antaa, on oltava valmius myös vastata lääkehoitoa ja lääkettä koskeviin kysymyksiin, sekä pyrittävä varmistamaan, että annettavat lääkkeet ovat oikeat ja vieläpä se, että potilas lääkkeensä todella nielee. Usein lääkkeen antamiseen täytyy liitttää informaation antoa ja motivointia.

Toki se on kovasti paikasta riippuvaista, kuinka vaativaa lääkkeen anto dosetista potilaalle on. Hankalien psykiatristen potilaiden kohdalla se vaatii toisinaan melkoisen paljon ammattitaitoa, vaikka usein onkin vain helppoa rutiinia.

- sh -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut töissä vanhusten palvelutalossa ja siellä dosetista lääkkeet antaa myös opiskelijat ja työllistetyt/työharjoittelijat, eli ilma minkäänlaista alan koulutusta. Joskus tästä on ollut kinaa, kun vääriä lääkkeitä on annettu väärälle asukkaalle väärään aikaan, että kenen on se vastuu. Jossain vaiheessa edellä mainitut eivät sitten saaneet antaa lääkkeitä, mutta ilmeisesti työvoimapulan vuoksi entiseen malliin on taas palattu.

Mietin vaan että eikös sitä sanota että viime kädessä vastuussa on se joka ne lääkkeet antaa sille mummolle? Mutta kiva sitten jonkun työllistetyn ottaa tuommoinen vastuu kun ei ole lääkkeistä mitään hajua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun aattelen niin en kyllä lääkkeitä kelleen anna jos en tiedä mitä ne on ja meneekö ne varmasti kyseiselle potilaalle. Opiskelun alkuvaiheessa niitä tuli annettuu ja jopa osaston lääkkeet tarjottimille jaettuu (tässä onneks tuli järki vastaan, et siitä hommasta kieltäydyin)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän vankiloissakin vartijat jakavat lääkkeet dosetista mihin sairaanhoitajat ovat lääkkeet viikoksi jakaneet vangeille. Sitten vartijoille jää vain lääkkeiden jako tiettyyn vrk aikaan.

Joten eiköhän dosetista saa jakaa vaikka laitoshuoltaja vanhainkodissa asukeille.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän vankiloissakin vartijat jakavat lääkkeet dosetista mihin sairaanhoitajat ovat lääkkeet viikoksi jakaneet vangeille. Sitten vartijoille jää vain lääkkeiden jako tiettyyn vrk aikaan.

Joten eiköhän dosetista saa jakaa vaikka laitoshuoltaja vanhainkodissa asukeille.

juu, juu kyllä saa. kunhan ensin on varmennettu ja lupalappu allekirjoitettu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän vankiloissakin vartijat jakavat lääkkeet dosetista mihin sairaanhoitajat ovat lääkkeet viikoksi jakaneet vangeille. Sitten vartijoille jää vain lääkkeiden jako tiettyyn vrk aikaan.

Joten eiköhän dosetista saa jakaa vaikka laitoshuoltaja vanhainkodissa asukeille.

juu, juu kyllä saa. kunhan ensin on varmennettu ja lupalappu allekirjoitettu!

Ei niillä vartijoilla mitään lupalappuja ollut pyydetty eikä allekirjoitettu, se kuului siellä vartijoiden toimenkuvaan muiden tehtävien ohella jakaa selliosastolla lääkkeet.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meillä hoitaja jakaa lääkkeet dosetteihin ja vuorossa oleva hoitoapulainen tai hoitaja antaa lääkkeet dosetista asukkaille ja se voi olla yhtähyvin sijainen tai vakkari. Tarvittavia lääkkeitä annettaessa hoitoapulainen ei saa antaa mitään, vain hoitaja. Mitään lupalappuja käytössä ei ole.

siis hoitoapulainenkin saa antaa, mutta hoitajalta lupa siihen täytyy olla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä oman osaston hoitajat jakaa yöllä lääkkeet huoneisiin. ovat lääkepikareissa. sieltä sitten kuka meneekään syöttämään, antaa lääkkeet. ne,jotka pystyvät tulemaan ruokasaliin syömään, saavat lääkeet keittöihmiseltä, joka on keittiövuorossa. sinänsä inhottava homma, jos esim. opiskelija taikka laikkari on keittiössä. itse pyrin vastuuvuorossa antamaan lääkkeet itse, sillä henk. koht. en pidä siitä että lääkkeitä antaa sellainen, jolla ei hoitoalan koulutusta ole, esim. hengitettävät lääkkeet yleensä annetaan päin seiniä. "kun mä olen ollut täällä jo 20v, osaan mä kai tän antaa", kuuluu vastaus laikkareilta. tai sitten on niitä työssäoppijoita, joilla kellot ei lyö tasan koskaan päänupissa. otan itse vastuun siitä kelle olen lääkkeet antanut, mutta on väärin että hoitaja ottaa vastuun siitä jos esim. laikkari antaa väärät lääkkeet. vastuu on loppupeleissä aina hoitajilla. lounasaikaan doseteista jaetaan lääkkeet taas pikareihin huoneisiin ja se on aina hoitaja. ei ikään laikkari ala pelaamaan lääkkeiden kanssa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, siis insuliineja tms. ei saakaan pistää kuin hoitajat.

Paitsi esim. eräällä vanhainkodilla jossa joskus työskentelin; siellä opetettiin laitoshuoltajatkin pistämään insuliinia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meilläkin hoitajat jakaa lääkkeet mutta asukkaille ne menee sitten sen kädestä, joka sen ruoka-annoksen hälle kiikuttaa. ite oon aamussa tai illassa ollessani pyrkiny keskittymään lääkkeisiin enemmän, jos ainoa hoitaja olen ollut.

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

meillä on sääntö, että lääkkeet saa jakaa dosettiin/lääkekärryyn se kuka on antanu sairaanhoitajalle lääkkeenjako-lupa näytön...

Mutta dosetista (meillä lääkekärry) saa antaa lääkkeitä ne joilla on lääkehoidon koulutus. Siis valmistuneet hoitajat (oli sitten sijainen tai vakkari)... Ei opiskelijat, eikä edes kodinhoitajat (jota en kyllä tajua koska onhan heilläkin ollu aikanaan lääkehoitoa koulussa. Perus-/lähihoitaja siis on meillä "alin" joka saa antaa lääkkeet.

Jos on esim kolme töissä ruoka aikaan niin yksi keskittyy kokonaan vaan lääkkeiden antamiseen ja kaks muuta jakaa ruoat.

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin osastonhoitajana 1900-luvulla yksityisessä hoivakodissa Helsingissä , jossa oh. vastasi kirjallisesti henkilökuntansa luvista . Esim. perushoitaja sai opetuksen ja luvan perusteella jakaa lääkkeitä dosettiin , pistää insuliineja ja kipulääkkeitä . Hoitoapulainen (ns. kouluttamaton ) sai annostella dosetista aterioilla lääkkeitä . Tämä taitaa olla työpaikkakohtainen asia ? Kannattaa ottaa omalta työpaikalta selvää ,miten menetellään oikein .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...