Jump to content
MAINOS

Hoitotaso


Vieras: SVT

Recommended Posts

MAINOS

Eikös se oikeesti mene silleen että jos kumpainenkin auton hoitajista on hoitotasolla niin silloin puhutaan hoiyoyksiköstä. Ainakaan täällä nälkämaalla ei esim häke tiedä missä on lähin hoitoyksikkö. Nyt meillä on kainuussa tulossa hallintomalli jolloin ovat suunnittelemassa 4 hoitotason yksikköä operoimaan kainuuta mutta suurin ongelma on että mistä miehet/naiset saadaan yksiköihin koska täällä on hoitotasolla vasta 4 kaveria virallisesti. mut kyllä ne vielä puhuu hoitoyksiköistä jos toinen on hoitotasoinen ja toinen perustasoinen mut se loppuu kun saadaan ohjeet oikein kohdalleen. Täällä varmasti on kohta töitä tarjolla jos tuo hallintomalli menee niinkuin pitää koska nyt saamme miehitettyä vasta yhden yksikön eli on 4 jannua ja 28 puutuu. En tiedä puhutaanko muualla ns REHY (rajoitetun ensihoidon yksikkö) yksiköistä täällä REHY:llä on esim trombolyysilupa ja lääkeluvat paljon laajemmat ku perustasolla olisi mukava kuulla miten muualla itse seuraan asioita mielenkiinnolla ja olisipa hyvä tietää ja saada tietoja vähä muualtakin huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla samanlainen meininki täällä etelässä kun HUS-vaatimukset tulevat 08/2006 voimaan, siirtymäaikaa on menny jo pari vuotta mutta ei taida kahta pätevää hoitajaa löytyä jokaiseen hoitoyksikköön kun aika koittaa. Tuon aikarajan jälkeen on vain evy-perustaso-hoitotaso-lääkäriyksikkö ja kaikilla tasoilla on selkeät vaatimukset ;D

Mistäköhän työntekijät, kun nyt on jo pula päivystys-ja tehohoitajista ja sieltähän sitä työvoimaa on tullut ainakin aikaisemmin. Eikä varmaan moni nykyisistä em. hoitajista halua lähteä sairaalan ulkopuolelle kun palkat ovat niin paljon huonommat. Hienoa, että mennään eteenpäin ensihoidon puolella mutta pitäisiköhän kohta pysähtyä vähän arvioimaan NYKYtilannetta.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan kontrastina nykyiselle menolle pitää muistuttaa että suomenmaassa toimii useita sairaankuljettajia joilla ainoana alan koulutuksena on muutaman viikon pätevöittämiskurssi 70-luvulta ja toisilla ei edes sitäkään. Ja usein nämä sairaankuljettajat toimivat pienten kuntien sairaankuljetusfirmoissa jossakin periferiassa - siellä ei toimipaikkakoulutus ja sairaankuljetuksen valvonta ole aina kovinkaan hyvissä kantimissa.

Tärkeää on se että isojen kaupunkien sairaankuljetus on tasokasta. Vähintään yhtä tärkeää on se että kuntien jossa lähin lääkäri on kymmenien ja jopa satojen kilometrien päässä, sairaankuljettajat olisivat saaneet edes jonkin hoitoalan koulutuksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähintään yhtä tärkeää on se että kuntien jossa lähin lääkäri on kymmenien ja jopa satojen kilometrien päässä, sairaankuljettajat olisivat saaneet edes jonkin hoitoalan koulutuksen.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä sen huomaa että noita 70 lukulaisia on edelleen työelämässä ainaki taalläpäin niitä ei kiinnosta oikein mikään hoitotyö ja tällä keinolla he polkevat ainaki semmoiset mitkä ovat kiinnostuneet ja myös nohevia hoidonsaralla maanrakoon heitä ei kiinnosta ku se et miten saada vuorosa saada lusittua et pääsis vapaalle potilaista viis. itse en ole törmännyt moiseen vaan seurannut tosi läheltä. Kyllä sen uskoo kun kuuntelee noita vasta valmistuneita oikeita ensihoitajia et he haluais tehä ja hoitaa niin työparista ei saa apua ovat vain kiviriippana yksikössä en tätä yleistä vaan näin meilläpäin angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, kyllä sen huomaa että noita 70 lukulaisia on edelleen työelämässä ainaki taalläpäin. Niitä ei kiinnosta oikein mikään hoitotyö ja tällä keinolla he polkevat ainaki semmoiset mitkä ovat kiinnostuneet ja myös nohevia hoidonsaralla maanrakoon. Heitä ei kiinnosta ku se et miten saada vuorosa saada lusittua et pääsis vapaalle potilaista viis.

Oletko kenties pelastuslaitoksella töissä...?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä TAAS aivan turha vääntö menossa. Jokaisesta ikäryhmästä, koulutustaustasta, ensihoitojärjestelmästä, palveluntarjoajasta jne. löytyy monen tasoisia henkilöitä. Täällä netissä on mun mielestä aika hölmöä vääntää moisesta. Jokainen palomies puolustaa omaa persettään, jokainen sh ja eh omaansa ja jokainen lääkintävahtimestaaja omaansa, joten pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole pelastuslaitoksella töissä vaan yksityisen palveluksessa olen ollu kyllä heittämässä myös keikkaa myös laitoksella. kulen myös kouluttamassa myös evy porukoita ja tk;n väkeä vähä siellä täällä joten on ollu aikaa tutustua kaiken mailman kyytimiehiin :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole pelastuslaitoksella töissä vaan yksityisen palveluksessa olen ollu kyllä heittämässä myös keikkaa myös laitoksella. kulen myös kouluttamassa myös evy porukoita ja tk;n väkeä vähä siellä täällä joten on ollu aikaa tutustua kaiken mailman kyytimiehiin :D

Kyytimiehiä on moneen lähtöön, itse en kyllä lähtisi laittamaan porukkaa paremmuusjärjestykseen koulutuksen, työpaikan tai iän/kokemuksen suhteen. Tiettyjä stereotypioitahan tietysti on, mutta poikkeukset vahvistavat säännöt näissäkin tapauksissa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

hoitotason määritelmähän on, voidaan aloittaa potilaan hoito tehostetun hoidon tasolla ja kuljetus voidaan suorittaa siten, että potilaan elintoiminnot voidaan turvata.

työskentelen opiskelujen ohella oman paikkakunnan lanssissa, joka on hoitoyksikkö(olen lähihoitaja/Sh-opikselija).

lääkevalikoima meillä suhteellisen hyvä ja sopivan laaja. esim. meiltä löytyy opioideja;oxanest, morphin, rapifen. muita kipulääkkeitä meillä on tramal, litalgin ja ketorin. sitten meiltä löytyy adenocor spesicor, digoxin, primperan, pro-epanutin, furesis, g10, serenase, solu-medrol, solu-cortef, narcantil, lanexat, adrenalin, dopmin, atropin, lidocard, dinit,normo g 5, rapilysin, nabic ja valmis nitroinfuusio. eli voisin sanoa, että on ihan hyvin lääkevalikoimaa, sitten meillä on deffa jossa on ulkoinen tahdistus mahdollisuus ja tietysti muut normaalit jutskat deffa on vanha manuaalideffa, mutta pelittää. rangantuentavälineet on ihan hyvät, sitten on tietysti CPAP, respi, infuusiopumppu.

koulutus meillä on siten, että on kaksi lähihoitajaa, jotka on käynnyt lisäkursseja, kaksi sairaanhoitajaa(sis.kir. ja akuuttisairaanhoito.)sitten on yksi lvm-sk. ja tietysti minä.

hoitotason pitäisi olla sellainen joka pystyy turvaamaan potilaan elintoimminnot ja pystyy aloittamaan tarvittaessa tehostetun hoidon. koulutuksella ei mielestäni ole väliä, kunhan on saannut pätevyyden toimia hoitotasoisessa yksikössä, ihan sama onko sitten lvm-sk tai lähäri tai Sh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..... ja ketorin. sitten meiltä löytyy adenocor spesicor, digoxin, primperan, pro-epanutin, furesis, g10, serenase, solu-medrol, solu-cortef, narcantil, lanexat, adrenalin, dopmin, atropin, lidocard, dinit,normo g 5, rapilysin, nabic ja valmis nitroinfuusio. eli voisin sanoa, että on ihan hyvin lääkevalikoimaa, sitten meillä on deffa....

Boys with toys...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meiltä löytyy opioideja;oxanest, morphin, rapifen. muita kipulääkkeitä meillä on tramal, litalgin ja ketorin. sitten meiltä löytyy adenocor spesicor, digoxin, primperan, pro-epanutin, furesis, g10, serenase, solu-medrol, solu-cortef, narcantil, lanexat, adrenalin, dopmin, atropin, lidocard, dinit,normo g 5, rapilysin, nabic ja valmis nitroinfuusio.

1. Miksi 3 opiaattia ? Oxanestiahan on ehdotettu usein siksi, että sopii mm. astmaatikolle. Järjestelmät, joissa olen itse toiminut ovat pärjänneet loistavasti kahdella opiaatilla ja itse olen ainakin annostellut sitä surutta myös astmaatikoille.

2. Miksi kaksi eri kortisonia ? Puolikas solu-medrol on lähestulkoon sama kuin ampulla solu-cortefia !

3. Miksi digoxin ? Käyttö vähentynyt sairaala ja p.o käytössäkin dramaattisesti b-salpaajan ylivoimaisuuden ja digoxinin kapean terapeuttisen leveyden vuoksi

4. Mitä teet noilla muilla kipulääkkeillä. Litalginin ymmärrän hyvin viskeraaliseen kipuun, mutta missä tilanteessa tarvitset nsaidia tai tramalia ?

5. Bentsodiatsepiinit ilmeisesti ovat päässeet listasta unohtumaan ? Vai ?

Minusta kyseinen lääkepakki on sekä ajastaan jäljessä että melkoisen laaja sairaalan ulkopuoliseen käyttöön. On ihan selvää, että suppeampi valikoima on toimivampi ja turvallisempi sekä myös helpompi ohjeistaa ja valvoa.

Ja lopuksi.........hoitoyksikköä ei minusta määritellä lääkepakin, autossa olevien hoitovälineiden tai kyljessä olevien teippien mukaan. Kuten joskus aiemminkin on todettu ei suomesta taida noita oikeita hoitoyksiköitä löytyä kuin muutama kappale.

Kommentteja !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

miksi,miksi,miksi.....taidat olla SVT kyselyiässä?  ;D

tuskinpa sairaankuljettaja itse on vaikuttanut auton lääkevalikoimaan. eiköhän ne päätökset tee joku muu. --> vai olenko väärässä?  :)

Muoks; välttäkääs turhia lainauksia. -Ketorin-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

missä tilanteessa tarvitset nsaidia

Selkä- ja muihin lihasjumeihin hyvin usein käytetty kombinaatio jota kentällä annamme on Norflex + Voltaren i.m. Toimii hyvin. Ibuprofeeni on myös lansimme top vitosessa, lisäksi parasetamol-valmisteita on tablettina ja suppona käytössä.

On ihan selvää, että suppeampi valikoima on toimivampi ja turvallisempi

Osa sairaankuljettajista työskentelee kyytien väliset ajat poliklinikalla joten polin ns. peruslääkevalikoima tulee väkisin tutuiksi. Tällaisissa yksiköissä riskit lääkerepertuaarin laajentuessa käsikauppalääkkeisiin yms. ovat pienet.

tuskinpa sairaankuljettaja itse on vaikuttanut auton lääkevalikoimaan. eiköhän ne päätökset tee joku muu. --> vai olenko väärässä?

Riippuu yksiköstä. Meillä sovellettu lääkelista jossa on kuunneltu sairaanhoitopiirin ja oman alueen lääkäreiden toiveita. Aina on myös sairaankuljettajien ehdotukset vastuulääkäri siunannut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tuo lihasjumi hoidu usein muutenkin. Käytännöt toki vaihtelevat, eikä niiden paremmuudesta kannata meidän täällä kiistellä. Jos itse törmään akuuttii selkäjumiin, niin eiköhän se helpottane aika kivasti myös bentson ja opiaatin yhdistelmällä..............jos taas potilaalla on kyseessä vanhan vaivan paheneminen, on hänellä usein siihen lääkettä (norflex, voltaren, tramal, sirdalud etc.) joita voinee hyvin käyttää. Lisänä taas tarvittaessa opiaatti ja / tai bentso.

Toki minun puolestani saa muiden autoista löytyä, vaikka koko ppkl peruslääkevalikoima. Itsehän joudutte niitä kantamaan. Todellista tarvetta nsaidille ambulanssissa sen sijaan ei ole. Minusta mahdollisimman suppea lääkevalikoima on ensihoidossa kaiken a ja o. Laajempaa valikoimaa voitaneen käyttää sitten siellä polilla. Tämä siis on vain yksi mielipide muiden joukossa.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nsaid on hyvä olla mukana, jos iskee kuskille päänsärky tai vastaava.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nsaid on hyvä olla mukana, jos iskee kuskille päänsärky tai vastaava.

Näin on. Ja ehdottomasti myös Zantacia tai jotakin muuta H2-salpaajaa ja mieluummin poreena. (Vesipulllo kylmään..) Kelpaa usein myös potilaille ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tuo lihasjumi hoidu usein muutenkin. Käytännöt toki vaihtelevat, eikä niiden paremmuudesta kannata meidän täällä kiistellä. Jos itse törmään akuuttii selkäjumiin, niin eiköhän se helpottane aika kivasti myös bentson ja opiaatin yhdistelmällä..............jos taas potilaalla on kyseessä vanhan vaivan paheneminen, on hänellä usein siihen lääkettä (norflex, voltaren, tramal, sirdalud etc.) joita voinee hyvin käyttää. Lisänä taas tarvittaessa opiaatti ja / tai bentso.

Toki minun puolestani saa muiden autoista löytyä, vaikka koko ppkl peruslääkevalikoima. Itsehän joudutte niitä kantamaan. Todellista tarvetta nsaidille ambulanssissa sen sijaan ei ole. Minusta mahdollisimman suppea lääkevalikoima on ensihoidossa kaiken a ja o. Laajempaa valikoimaa voitaneen käyttää sitten siellä polilla. Tämä siis on vain yksi mielipide muiden joukossa.....

Meillä ehdottomasti eniten käytettiin autossa Tramalia ja Ketorinia kipulääkkeiksi. Turhaan olisi annettu tietyille potilaille tuota opiaattia, kun miedompikin auttoi. Meillä "peruskamalla" hoidettiin  selkäkipuisia ja erilaisia epämääräisiä kipuja. Näillä usein kipu helpotti ja pt. voitiin turvallisin mielin ohjata muulla kulkuneuvolla hoitoon tai jättää kotiin. Kovilla lääkkeillä hoidettaessa lääkkeiden vaikutukset ovat yllättäviä, joten en niin uskalla itse ainakaan jättää niitä kotiin ilman valvontaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain paikoin, mitä tiedän homma toimii näinkin = motivaatio ja osaaminen hanskassa. Mielestäni hoitoyksikön tekee myöskin yleinen palvelualttius ja potilaan kokonaisvaltainen hoitaminen. Hoitoyksikkö-teksti on täysin turha jos maallikoilla on huono käsitys ambulanssitoiminnasta. Täytyy osata kohdata potilaat ja omaiset ihmisinä, selittää asiat ja hoitaa homma loppuun saakka viimosen päälle. Ei riitä että pelkästään liuotetaan infarktit, on osattava katsoa kokonaistilanne myös potilaan kannalta. Ja erityisesti hoitoyksikön toimintaan kuuluu potilaiden hoitaminen paikan päällä, sekä arviointi selviytymisestä kotona. Hoitoyksikön tunnistaa mielestäni juuri asiantuntevasti ja osaavasti hoidetuista keikoista. Tähänkin olisi hyvä saada palautesysteemi. (hoitotiede?)

ASIAAA! Näin on, ja onneksi on ollut ilo p-pkl:lla työskennellä tällaistenkin lanssi-ihmisten kanssa (muunkinlaisista on toki kokemusta). Oli ihailtavaa, että miten eettisestikin korkeatasoista homma oli (potilaiden ja omaisten kohtelu, kollegiaalisuus jne. jne). Kädentaitojen hallitseminen heillä oli minimivaatimus, mutta se ei tosiaankaan pelkästään riittänyt. Myös se, että jos (varsinkin öisin) oli henkilökuntavajetta, niin hommat hoidettiin yhdessä, jos tilanne siltä näytti.  En muista, että olisimme koskaan kiistelleet siitä, mikä kuuluu kenenkin tehtäväksi tai että kuka olis ollut osaavin/pätevin.  Eikä kyllä ollut sellaiseen aikaakaan (tai jos oli aikaa, niin kyllä keksimme paljon mukavampaakin tekemistä, hmmm...)

Olis muuten erittäin hyvä aihe tutkia potilaiden kokemuksia ambulanssisysteemeistä... Tunnen hyvin  ainakin yhden tyytyväisen potilaan. Olis kuollut massiiviseen verenvuotoon (tai ainakin eläis ilman yhtä raajaa) ilman osaavaa lanssihenkilökuntaa ja vuosienkin päästä hän muistaa sen, miten mukavaakin henkilökunta oli ja osasivat ilmeisesti lievittää hyvin (muuten niin karskin miehen) pelkojakin.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain paikoin, mitä tiedän homma toimii näinkin = motivaatio ja osaaminen hanskassa. Mielestäni hoitoyksikön tekee myöskin yleinen palvelualttius ja potilaan kokonaisvaltainen hoitaminen. Hoitoyksikkö-teksti on täysin turha jos maallikoilla on huono käsitys ambulanssitoiminnasta. Täytyy osata kohdata potilaat ja omaiset ihmisinä, selittää asiat ja hoitaa homma loppuun saakka viimosen päälle. Ei riitä että pelkästään liuotetaan infarktit, on osattava katsoa kokonaistilanne myös potilaan kannalta. Ja erityisesti hoitoyksikön toimintaan kuuluu potilaiden hoitaminen paikan päällä, sekä arviointi selviytymisestä kotona. Hoitoyksikön tunnistaa mielestäni juuri asiantuntevasti ja osaavasti hoidetuista keikoista. Tähänkin olisi hyvä saada palautesysteemi. (hoitotiede?)

ASIAAA! Näin on, ja onneksi on ollut ilo p-pkl:lla työskennellä tällaistenkin lanssi-ihmisten kanssa (muunkinlaisista on toki kokemusta). Oli ihailtavaa, että miten eettisestikin korkeatasoista homma oli (potilaiden ja omaisten kohtelu, kollegiaalisuus jne. jne). Kädentaitojen hallitseminen heillä oli minimivaatimus, mutta se ei tosiaankaan pelkästään riittänyt. Myös se, että jos (varsinkin öisin) oli henkilökuntavajetta, niin hommat hoidettiin yhdessä, jos tilanne siltä näytti.  En muista, että olisimme koskaan kiistelleet siitä, mikä kuuluu kenenkin tehtäväksi tai että kuka olis ollut osaavin/pätevin.  Eikä kyllä ollut sellaiseen aikaakaan (tai jos oli aikaa, niin kyllä keksimme paljon mukavampaakin tekemistä, hmmm...)

Olis muuten erittäin hyvä aihe tutkia potilaiden kokemuksia ambulanssisysteemeistä... Tunnen hyvin  ainakin yhden tyytyväisen potilaan. Olis kuollut massiiviseen verenvuotoon (tai ainakin eläis ilman yhtä raajaa) ilman osaavaa lanssihenkilökuntaa ja vuosienkin päästä hän muistaa sen, miten mukavaakin henkilökunta oli ja osasivat ilmeisesti lievittää hyvin (muuten niin karskin miehen) pelkojakin.

Joo yhdyn edellisiin palstalaisiin. Mikään teksti ei tee hoitotasoa tai perustasoa. Eikä muuten mikään tenttikään. Taidot voi olla tentin myötä jollain tasolla, mutta onko ihminen aidosti sillä tasolla, jolla sen pitäisi olla. Siis toiminnallisestikin. No, onhan ne käytännöntestit, mutta... Itse olen tehnyt töitä hyvin eri tasoisissa yksiköissä. Joidenkin kyljessä on lukenut perustaso ja sisällä on ollut aivan hoitotasolle yltäviä hoitajia ja toisten kyljessä on lukenut hoitotaso, mutta hoitajat eivät ole aina täyttäneet edes perustason vaatimuksia. Kylllähän se niin on, että motivaatio ja teoria tieto ja siihen lisäksi vielä hyvä työkokemus ja jatkuva koultus niin luulen, että tulee pätevimmät hoitajat tasolle kuin tasolle. Ja sittne kuten Kyytimies sanoo, pitää hoitaa muukin kuin oire. Silloin yksiköstä jää potillaalla/omaiselle hyvä kuva. Ja tuo hoitotiede? haaste on otettu vastaan. Rupean seuraavaksi kehittelemään, kunhan saan tämän kirjaamisen opettamisen kehittelytuotoksen loppuun.  :o

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olis muuten erittäin hyvä aihe tutkia potilaiden kokemuksia ambulanssisysteemeistä...

Laajempia tutkimuksia (yksityinen kontra pelastuslaitos) en ole kuullut tehdyn, mutta paikallisella tasolla on kyllä pidetty tyytyväisyyskyselyitä. Potilaiden antama palaute on ollut hyvää - jopa erittäin hyvää, mutta jos valita saisin ottaisin mieluiten palautteen työstäni työntajalta ja aivan konkreettisessa muodossa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...