Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa ollut vauva kuoli ulosajon jälkeen


CSAR

Recommended Posts

Janne: En ala sinun kanssa väittelemään. Huomauttaisin kuitenkin, että ambulanssilla ei ole joka tilanteessa etuajo-oikeutta. Kyllä hälytysajoissakin pätee se sääntö, että vältä lisäonnettomuudet. Tietysti olen onnellinen siitä, että mitään muuta ei sillä kertaa sattunut kuin vain säikähdimme ja pelotti hirveesti.

Jokaisen sairaan kuljettajan pitäisi olla sisäistänyt myös sääntö, jonka mukaan pitää pystyä itse väistämään tai antamaan tarvittava tila muulle liikenteelle, jos ne ei kykene sitä tekemään.

Ollaan sitten kuinka kiirelliselletehtävälle menossa ja minkälaisella joulukuusella tahansa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllähän sitä ambulanssi henkilöstöstä löytyy sellasia henkilöitä jotka tekee riskiratkasuja liikenteessä, sitä ei voi kiletää. Toisaalta niin kauan kun ei itse ei oo hälytysajoa ajanut se voi näyttää ulkopuolisesta hurjalta ja riskaapelilta touhulta vaikka kuskilla oliskin tilanne täysin hallinnassa :)

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ovatkohan nuo nykyiset (stroboputki?)vilkkuvalo-innovaatiot jotenkin tehottomampia kuin vanhat majakat, joissa oli pyörivä peili? Niiden valokeilan pyyhkäisyn havaitsi jotenkin paremmin liikenteessä?

Tai sitten valot vain hukkuvat Helsingin muun ruuhkan sekaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ovatkohan nuo nykyiset (stroboputki?)vilkkuvalo-innovaatiot jotenkin tehottomampia kuin vanhat majakat, joissa oli pyörivä peili? Niiden valokeilan pyyhkäisyn havaitsi jotenkin paremmin liikenteessä?

Tai sitten valot vain hukkuvat Helsingin muun ruuhkan sekaan?

On jos ei ole perehdytty riittävästi ldien ym käyttäytymiseen eri keleissä. Kyllähän puhtaat ja eheät peilit monasti teki tyhjemmästäkin paneelista näkyvän.

Nykyajan autoissa saattaa olla paljonledejä, mutta kirkkaalla kelillä auringossa näkyvyys on lähes nolla.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikista pahimmat tilanteet aiheutetaan sillä, kun edellä ajava jarruttaa antaakseen tietä ja tekee sen keskellä kaistaa.

Jatkakaa hyvät ihmiset samalla nopeudella eteenpäin ja jos pientareelta nousee kova pöly tai kura alkaa lentää, niin pysykää keskemmällä kaistaa. Ohi tullaan kun ajoitus on hyvä vaikka sitten kahden rekan välistä.

Muita mukavuuksia: Vastaantulevat autot jarruvat pysähtyvät samaan kohtaan, sellaisessa paikassa missä välistä ei mahdu. Myös se että lyö liinat kiinni kohdassa missä on keskikaide, liikenteenjakaja, kukkaistutus tms. kaistojen välissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikkoinaan mulle on autokoulussa opetettu, että hyvän kuljettajan katse kiertää kokoajan peilistä peiliin. Ja jos ne on oikein säädetty niistä periaattessa näkee aina jonkinverran myös taakse.

Kannattaa kiinnittää huomio myös ajoasentoon, eli ei makuulla vaan selkänoja n 90 asteen kulmassa (vähentää myös selkävaivoja), riittävä etäisyys rattiin (selkä tukevasti selkänojassa ja ratti tuolloin noin kämmenen takana kädet suoraan ojennettuna). ja peilit oikeaan kulmaan.

Ambulanssi tekee ohituksen kun on varmistunut, että sen voi turvallisesti tehdä. Kaikista pahimmat tilanteet aiheutetaan sillä, kun edellä ajava jarruttaa antaakseen tietä ja tekee sen keskellä kaistaa.

Jatkakaa hyvät ihmiset samalla nopeudella eteenpäin ja jos pientareelta nousee kova pöly tai kura alkaa lentää, niin pysykää keskemmällä kaistaa. Ohi tullaan kun ajoitus on hyvä vaikka sitten kahden rekan välistä.

kyllä mua ainaki pelottaa olla siellä takakontissa, jos kuski lähtee ohi kahden rekan välistä. ja olen siitä sanonutkin, että ei ihan niin kiire kyllä voi olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomauttaisin kuitenkin, että ambulanssilla ei ole joka tilanteessa etuajo-oikeutta.

Tieliikennelaki 3.4.1981/267

2 LUKU

Liikennesäännöt

6 § (19.1.2001/23)

"Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä."

Ovatkohan nuo nykyiset (stroboputki?)vilkkuvalo-innovaatiot jotenkin tehottomampia kuin vanhat majakat, joissa oli pyörivä peili? Niiden valokeilan pyyhkäisyn havaitsi jotenkin paremmin liikenteessä?

Oma kokemus on että uudet autoihin integroidut LED yms. uudentyyppiset hälyvaloratkaisut eivät välttämättä ole entisten veroisia, mutta juuri tässä ko. tilanteessa jossa lanssi saavuttaa autoa perästä päin ovat uudet vilkkuvat lisävalosysteemit aivan ehdottomat. Jos pikkaisenkin vilkuilee peilejään niin suoralla tiellä tuota ei voi olla huomaamatta useita sekunteja ennen kuin ambulanssi on auton rinnalla.

kyllä mua ainaki pelottaa olla siellä takakontissa, jos kuski lähtee ohi kahden rekan välistä. ja olen siitä sanonutkin, että ei ihan niin kiire kyllä voi olla.

Tuo voi olla käytännössä täysin turvallista; rekkakuskit osaavat peilien käytön sekä osaavat antaa merkkiä tilanteen huomioimisesta liikenteessä. Harvoin toki tuollaista tilannetta tulee vastaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähdepä ajamaan esim VT8 pitkin länsirannikolla, niin suurin osa matkasta menee rekkoja molempiin suuntiin. Kotimaiset rahtarit kyllä väistää, mutta itäkilpisiä kannattaa varoa, sillä ne tykkää joskus jopa kiilata hälytysajoneuvoja. Jos tiellä on vaikka muutama cm sohjoa, niin järkikäteen, mutta kesäkelillä aika riskitön ohitus normi levyisellä tiellä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ovatkohan nuo nykyiset (stroboputki?)vilkkuvalo-innovaatiot jotenkin tehottomampia kuin vanhat majakat, joissa oli pyörivä peili? Niiden valokeilan pyyhkäisyn havaitsi jotenkin paremmin liikenteessä?

Samaa mieltä noista integroiduista vilkuista, esim. Norjaan on mennyt Genioksia, joissa on integroitujen vilkkujen välissä pistehalogeenit, kotimaassa jotkut ovat asennuttaneet siihen ledejä. Profilen talviajopäivillä yksi firman edustaja tunnusti, ettei integroiduilla vilkuilla päästä samaan näkyvyyteen kuin paneeleilla, joissa on yhdistelty erityyppisiä vilkkuja (pistehalogen/strobe/led/hajavaloa antava halogen), mutta silti esim. poliisille tulee tulevaisuudessa nuo integroidut vilkut. Auringonpaisteessa (ja muutenkin) parhaiten näkyy vilkkuvat lisäpitkät, onneksi ei enää tarvitse nykiä viiksestä jatkuvasti, kyllä insinööri on fiksu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Pykälän mukaanhan hälytysajoneuvoille pitää antaa esteetön kulku. Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hälytysajoneuvon kuljettaja saisi vaarantaa liikennettä. Häntä koskevat samat tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet kuin muitakin ajoneuvon kuljettajia. Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Hälytysajoneuvon kuljettajalta vaaditaan lisäksi enemmän tietämystä ja osaamista kuin ns. keskivertokuljettajalta tai jalankulkijalta. Koulutuksessa painotetaan erityisesti sitä, että hälytysajoneuvon kuljettajan on annettava muille tienkäyttäjille mahdollisuus selviytyä lain edellyttämästä väistämisvelvollisuudestaan."

http://lyhytlinkki.net/?9xbuq2k5

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tieliikennelaki 3.4.1981/267

2 LUKU

Liikennesäännöt

25 §

Nopeusrajoitukset

[Liikenneministeriö] voi antaa määräyksiä yleisestä nopeusrajoituksesta koko maassa tai tietyssä osassa maata. Tiekohtaisista ja paikallisista nopeusrajoituksista päättää [liikenneministeriön] tarvittaessa antamien yleisten ohjeiden mukaisesti ja 51 §:n säännöksiä noudattaen se, jolle liikenteen ohjauslaitteen asettaminen kuuluu.

Moottorikäyttöisten ajoneuvojen suurimmista sallituista ajoneuvokohtaisista nopeuksista säädetään asetuksella.

«Hälytysajoneuvon,» liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja sekä poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää. (19.1.2001/23)

Sen lisäksi, mitä 3 momentissa on säädetty, saa sairaankuljetukseen käytettävän erikoisauton kuljettaja ylittää erikoisautoille säädetyn suurimman sallitun nopeuden, vaikkei tehtävän kiireellisyys sitä enää välttämättä edellytäkään. (27.3.1987/356)

48 §

Poikkeussäännökset

«Hälytysajoneuvon» ja poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa niistä liikennesäännöistä, jotka eivät erityisesti koske häntä. Hänen on kuitenkin annettava esteetön kulku junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle. «Hälytysajoneuvon» ja saattuetta vetävän poliisiajoneuvon kuljettajan on annettava säädettyjä ääni- ja valomerkkejä. (8.6.2001/476)

Säädettyjä valomerkkejä antavaa «hälytysajoneuvoa» ja poliisin, rajavartiolaitoksen taikka tullin virkatehtävässä olevaa ajoneuvoa sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvaa ajoneuvoa saa, milloin tehtävä välttämättä sitä edellyttää, erityistä varovaisuutta noudattaen kuljettaa sellaisella tiellä, tien osalla tai alueella, jolla ajaminen muutoin on kielletty. (19.1.2001/23)

Tuossa vähän lisää laki tekstiä. Sitä löytyy mm. kohta joka mahdollistaa ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen rikkomisen normaaliajossa, jos tiekohtainen rajoitus sen sallii.

Liikenteen vaarantamisesta kyllä rangaistaan hälytysajoneuvon kuljettajaa, mutta hälytys ajossa saa poiketa lähes kaikista liikenne säännöistä, kunhan se äärimmäisen varovaisuuden kohta täyttyy.

Periaatteessa yksisuuntaista ei saa ajaa vääräänsuuntaan, eikä punaista vilkkuvaa valoa saa ohittaa, sama koskee myös liikenteenohjaajan antamaa pysähtymismerkkiä. Nämä kun pysyy mielessä pärjää aika pitkälle.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...