Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa ollut vauva kuoli ulosajon jälkeen


CSAR

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: mindstorm

Ikävä asia tuo ulosajo on. Mutta, olisiko kuljettajan toisenlainen toiminta voinut estää onnettomuuden? Oli ajoneuvo minkälaisessa kunnossa tahansa, pitää se pitää tiellä. Ei auta vaikka olis tuliterä pirssi ja kaikki renkaat tuliteriä, jos tilannenopeus on liian luja. Omalla kohdallani pidän aina sen mielessä, että mielummin hieman hiljempaa ja hengissä perille kuin liian lujaa ja ulos tieltä. Hälytysajo ei tarkoita sitä, että ajetaan kokoajan niin lujaa kun auto kulkee. Suomen olosuhteet on hankalat varsinkin syksy-, talvi- ja kevätaikaan ja ne täytyisi huomioida autolla ajettaessa. Ja muistettava tietysti on, että allamme on pakettiauto jonka hallittavuus on huonompi kuin henkilöauton. Että näin...

Pidetään itsemme ja ajoneuvoyksiköt tiellä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täälläpäin liikkui huhuja että ambulanssia olisi ajanut opiskelija. Todenperäisyyttä en kyllä tiedä, mutta jokatapauksessa tuollaiset onnettomuudet ovat kuskille aina vaikea paikka. Itsesyytökset ovat aina taattuja.  :)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täälläpäin liikkui huhuja että ambulanssia olisi ajanut opiskelija. Todenperäisyyttä en kyllä tiedä, mutta jokatapauksessa tuollaiset onnettomuudet ovat kuskille aina vaikea paikka. Itsesyytökset ovat aina taattuja.  ;)

Ei pidä paikkansa, valmistunut lähihoitajaksi muutama vuosi sitten. En tiedä sitten onko AMK:ssa, mutta pohjalla kuitenkin alan tutkinto

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on hyllyttänyt firman sopimuksen ajoneuvokaluston kunnon selvittämisen ajaksi.

Lisää: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703165871057_uu.shtml

Kellään tietoa firmasta ? Nuottajärvi  huh.gif Esperi  huh.gif

Esperi on historiaa Seinäjoella ja SESTY ei suorita pitkiä kuljetuksia. Eli vaihtoehdot jää vähiin. 

Tiedoksi vaan että SESTY ajaa kyllä pitkiäkin siirtoja, oikeastaan aika paljonkin. Työntekijät hälytetään useimmiten vapaavuorosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Sattui mullekin yksi läheltä piti tilanne. Ambulanssi ohitti minut keskeltä kaistaa mennen, kun vastassa oli auto. Ihme kyllä, että 3 autoa mahtuivat samaan aikaan rinnakkain ja pellit eivät rämisseet. Ajokeli oli sillä hetkellä sateinen. Ambulanssin hoksasin vasta siinä vaiheessa, kun hän oli mun rinnalla. Ambulanssi oli hälytysajoissa, mutta sireenit eivät olleet päällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattui mullekin yksi läheltä piti tilanne. Ambulanssi ohitti minut keskeltä kaistaa mennen, kun vastassa oli auto. Ihme kyllä, että 3 autoa mahtuivat samaan aikaan rinnakkain ja pellit eivät rämisseet. Ajokeli oli sillä hetkellä sateinen. Ambulanssin hoksasin vasta siinä vaiheessa, kun hän oli mun rinnalla. Ambulanssi oli hälytysajoissa, mutta sireenit eivät olleet päällä.

Tuliko se läheltä piti tilanne sitten myöhemmin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattui mullekin yksi läheltä piti tilanne. Ambulanssi ohitti minut keskeltä kaistaa mennen, kun vastassa oli auto. Ihme kyllä, että 3 autoa mahtuivat samaan aikaan rinnakkain ja pellit eivät rämisseet. Ajokeli oli sillä hetkellä sateinen. Ambulanssin hoksasin vasta siinä vaiheessa, kun hän oli mun rinnalla. Ambulanssi oli hälytysajoissa, mutta sireenit eivät olleet päällä.

Tuliko se läheltä piti tilanne sitten myöhemmin?

Se oli juuri sillä hetkellä läheltä piti tilanne. Olen itse oppinut ajamaan mahdollisimman oikeassa laidassa. Jos mun ajotyyli olisi ollut se, että olisin enemmän ollut keskiviivan lähettyvillä, niin ambulanssi olisi törmännyt minuun. Onni oli se, että en säikähtänyt ambulanssia ja sen myötä tehnyt mitään yllättävää ratinkäännöstä. Kaverini kanssa ihmeteltiin, että miksi ambulanssissa ei ollut sireenit päällä. Ne hälytysvalot vain välkkyivät. Meinattiin ilmoittaa asiasta eteenpäin, mutta ei tiedetty mihin ois pitänyt ilmoittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattui mullekin yksi läheltä piti tilanne. Ambulanssi ohitti minut keskeltä kaistaa mennen, kun vastassa oli auto. Ihme kyllä, että 3 autoa mahtuivat samaan aikaan rinnakkain ja pellit eivät rämisseet.

Kyllä tuo kolmannen kaistan käyttö on ihan normitilanne hälyajossa varsinkin valtateillä ja leveämmillä yhdysteillä - niissähän mahtuu rinnakkain vaikka neljä autoa.. Pillit kyllä yleensä noissa tilanteissa on päällä, vaikka huomaavainen kuski kyllä hoksaa pelkistä valoistakin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattui mullekin yksi läheltä piti tilanne. Ambulanssi ohitti minut keskeltä kaistaa mennen, kun vastassa oli auto. Ihme kyllä, että 3 autoa mahtuivat samaan aikaan rinnakkain ja pellit eivät rämisseet.

Kyllä tuo kolmannen kaistan käyttö on ihan normitilanne hälyajossa varsinkin valtateillä ja leveämmillä yhdysteillä - niissähän mahtuu rinnakkain vaikka neljä autoa.. Pillit kyllä yleensä noissa tilanteissa on päällä, vaikka huomaavainen kuski kyllä hoksaa pelkistä valoistakin.

Olisi se sireenien käyttö varsinkin huonolla ajokelillä suositeltavaa. Ei tuu silloin kyllä vilkaistua, että mitä autoja siellä takanapäin on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se oli juuri sillä hetkellä läheltä piti tilanne. Olen itse oppinut ajamaan mahdollisimman oikeassa laidassa. Jos mun ajotyyli olisi ollut se, että olisin enemmän ollut keskiviivan lähettyvillä, niin ambulanssi olisi törmännyt minuun. Onni oli se, että en säikähtänyt ambulanssia ja sen myötä tehnyt mitään yllättävää ratinkäännöstä. Kaverini kanssa ihmeteltiin, että miksi ambulanssissa ei ollut sireenit päällä. Ne hälytysvalot vain välkkyivät. Meinattiin ilmoittaa asiasta eteenpäin, mutta ei tiedetty mihin ois pitänyt ilmoittaa.

Olisi se sireenien käyttö varsinkin huonolla ajokelillä suositeltavaa. Ei tuu silloin kyllä vilkaistua, että mitä autoja siellä takanapäin on.

Ambulanssissa on kuljettaja, joten tuskin ambulanssi olisi ajanut keskeltä ohi, jos roikkuisit keskiviivalla, eikä vastaan tuleva auto olisi ilmaissut kykenevänsä antamaan hälytysajoneuvolle tilaa. Yllättävän usein tulee ohiteltua autoilijoita, jotka huomaavat hälytysajoneuvon sen mentyä heistä ohi. 

80km/h nopeudessa ambulanssin sireeni kuuluu edessä ajavaan autoon 7m (0,3sek) ennen ohitusta, poliisin testeihin ei ole huomioitu stereoita, ja se on tehty silloin kun autojen äänieristys ei ollut nykyisellä tasolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Janne: Se tuntui kyllä ihan täpärältä tilanteelta, mutta varmaan ambulanssikuski on tottunut sitten ohittamaankin toisen auton n. 25 cm läheisyydestä. Sireeni saattoi siis olla päällä, mutta minä ja kaverini ei kuultu sitä. Jatkan ainakin ajamista mahdollisimman oikeassa reunassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Itsekin olen huomaannut tuon, että sireenin ääni kuuluu vasta ambulanssin ollessa kohdalla, vilkkuvat valot huomaa helpommin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi se sireenien käyttö varsinkin huonolla ajokelillä suositeltavaa. Ei tuu silloin kyllä vilkaistua, että mitä autoja siellä takanapäin on.

Siis ymmärränkö oikein, että jos on huono ajokeli niin taustapeiliä ei voi eikä kannata käyttää?  huh.gif ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattui mullekin yksi läheltä piti tilanne. Ambulanssi ohitti minut keskeltä kaistaa mennen, kun vastassa oli auto. Ihme kyllä, että 3 autoa mahtuivat samaan aikaan rinnakkain ja pellit eivät rämisseet.

Kyllä tuo kolmannen kaistan käyttö on ihan normitilanne hälyajossa varsinkin valtateillä ja leveämmillä yhdysteillä - niissähän mahtuu rinnakkain vaikka neljä autoa.. Pillit kyllä yleensä noissa tilanteissa on päällä, vaikka huomaavainen kuski kyllä hoksaa pelkistä valoistakin.

Henk.koht. en lähde tunkemaan kolmanneksi keskikaistalle ellei molempiin suuntiin ajavat autot ole selkeästi ilmaisseet huomanneensa minut. Myöskään jos jono on tulossa vastaan, en koukkaa keskiviivalle ennen kuin koko jono on pientareella. Lähtökohtaisesti ihmiset EI HUOMAA takaa, eikä aina edestäkään tulevaa ambulanssia ajoissa.

Mutta kuka pelkillä vilkuilla ajelee, tietää ettei ole maksajasta epäselvyyttä jos kolisee.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi se sireenien käyttö varsinkin huonolla ajokelillä suositeltavaa. Ei tuu silloin kyllä vilkaistua, että mitä autoja siellä takanapäin on.

Siis ymmärränkö oikein, että jos on huono ajokeli niin taustapeiliä ei voi eikä kannata käyttää?  huh.gif :)

On tärkeämpää silloin katsoa eteenpäin, koska itselle olennainen näkyy siellä. Eri juttu on sitten ohitustilanne, jolloin on katsottava ennen ohittamista, että onko joku takanapäin tuleva lähdössä ennen minua ohittamaan. Samoin on katsottava peilistä ensin taaksepäin, jos on aikomus vaihtaa kaistaa. Kyllähän se pääsääntö silti on se, että ohittajan on itse huolehdittava, että ei vaaranna liikennettä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi se sireenien käyttö varsinkin huonolla ajokelillä suositeltavaa. Ei tuu silloin kyllä vilkaistua, että mitä autoja siellä takanapäin on.

Siis ymmärränkö oikein, että jos on huono ajokeli niin taustapeiliä ei voi eikä kannata käyttää?  huh.gif :)

On tärkeämpää silloin katsoa eteenpäin, koska itselle olennainen näkyy siellä. Eri juttu on sitten ohitustilanne, jolloin on katsottava ennen ohittamista, että onko joku takanapäin tuleva lähdössä ennen minua ohittamaan. Samoin on katsottava peilistä ensin taaksepäin, jos on aikomus vaihtaa kaistaa.

Tää menee nyt ehkä OT:ksi mutta kyllä minä haluan aina olla tietoinen myös mitä takana tapahtuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puh: Kyllä minäkin yleensä ihan mielenkiinnolla katson, että mitä ajoneuvoja on tulossa mun takanani. Se on kuitenkin ihan uteliaisuutta. Käytännössä olennainen näkyy silti minulle edessäpäin ja en ehdi tositilanteessa tehdä mitään, jos joku takana tuleva kaahari yllättäen kiilaa minut ojaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puh: Kyllä minäkin yleensä ihan mielenkiinnolla katson, että mitä ajoneuvoja on tulossa mun takanani. Se on kuitenkin ihan uteliaisuutta. Käytännössä olennainen näkyy silti minulle edessäpäin ja en ehdi tositilanteessa tehdä mitään, jos joku takana tuleva kaahari yllättäen kiilaa minut ojaan.

Tämän lukiessa en enää yhtään ihmettele että ambulanssi, tai ihan mikä tahansa sinut ohittava ajoneuvo tulee täytenä yllätyksenä. Mutta et ole yksin, tuollaisella asenteella liikkuvia on valitettavan paljon. Liikenteessä harvoin ollaan yksin, siksi olennaisia asioita on myös takana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Janne: Ehkä syy oli tällä kertaa kuitenkin ambulanssikuskin. Jos hän olisi odottanut muutamia sekunteja, niin hän olisi päässyt turvallisesti minun ohitseni vaarantamatta toisten henkiä. Olennainen tosiaan näkyy edessäpäin ja taaksepäin on usein huonolla kelillä vielä huonompi näkyvyys kuin mitä eteenpäin. Jos ajatellaan vaikkapa, että huomioni kiinnittyy takanapäin tapahtuvaan kolariin, niin minulta voi jäädä joku olennainen edessäpäin silloin huomaamatta ja ajan itse kolarin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä syy oli tällä kertaa kuitenkin ambulanssikuskin. Jos hän olisi odottanut muutamia sekunteja, niin hän olisi päässyt turvallisesti minun ohitseni vaarantamatta toisten henkiä.

Minun on todella vaikea uskoa kertomasi perusteella, että kenenkään henki olisi kuvaamassasi ohituksessa ollut vaarassa.

Olennainen tosiaan näkyy edessäpäin ja taaksepäin on usein huonolla kelillä vielä huonompi näkyvyys kuin mitä eteenpäin. Jos ajatellaan vaikkapa, että huomioni kiinnittyy takanapäin tapahtuvaan kolariin, niin minulta voi jäädä joku olennainen edessäpäin silloin huomaamatta ja ajan itse kolarin.

Taustapeiliin vilkaisuun menee aikaa alle sekuntti.

Kantani lienee tullut selväksi, turvallisia kilometrejä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Janne: En ala sinun kanssa väittelemään. Huomauttaisin kuitenkin, että ambulanssilla ei ole joka tilanteessa etuajo-oikeutta. Kyllä hälytysajoissakin pätee se sääntö, että vältä lisäonnettomuudet. Tietysti olen onnellinen siitä, että mitään muuta ei sillä kertaa sattunut kuin vain säikähdimme ja pelotti hirveesti. Se on tosiaan tuurista kiinni, että sattuuko vilkaisemaan juuri silloin max. 10 sekunnin aikana taustapeiliin, kun ambulanssin voi huomata lähtevän ohittamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikkoinaan mulle on autokoulussa opetettu, että hyvän kuljettajan katse kiertää kokoajan peilistä peiliin. Ja jos ne on oikein säädetty niistä periaattessa näkee aina jonkinverran myös taakse.

Kannattaa kiinnittää huomio myös ajoasentoon, eli ei makuulla vaan selkänoja n 90 asteen kulmassa (vähentää myös selkävaivoja), riittävä etäisyys rattiin (selkä tukevasti selkänojassa ja ratti tuolloin noin kämmenen takana kädet suoraan ojennettuna). ja peilit oikeaan kulmaan.

Ambulanssi tekee ohituksen kun on varmistunut, että sen voi turvallisesti tehdä. Kaikista pahimmat tilanteet aiheutetaan sillä, kun edellä ajava jarruttaa antaakseen tietä ja tekee sen keskellä kaistaa.

Jatkakaa hyvät ihmiset samalla nopeudella eteenpäin ja jos pientareelta nousee kova pöly tai kura alkaa lentää, niin pysykää keskemmällä kaistaa. Ohi tullaan kun ajoitus on hyvä vaikka sitten kahden rekan välistä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...