Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

CSAR

Ambulanssissa ollut vauva kuoli ulosajon jälkeen

Recommended Posts

Maailman vahvin tyttö

Todella järkky uutinen. Pisti pysähtymään. Voimia kaikille osapuolille.

Sitä vaan jäin miettimään, enkä minkä takia vauvaa oltiin palauttamassa Seinäjoelle onnettomuuden jälkeen, jos alunperinkin hän oli Lastenklinikalle menossa, eli jonkinlaista perussairautta oli jo olemassaan. Ja varmaankin vielä aika vakavaa sellaista, jos berttana on lääkärin ja hoitajan saattamana lähdetty siirtämään Helsinkiin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Surullinen juttu.

Sitä vaan ei selviä tuosta jutusta, että kuoliko vauva ulosajossa saamiinsa vammoihin vai johonkin muuhun, esim. siihen syyhyn jonka takia häntä oltiin kuljettamassa Lastenklinikalle.

Niin tai näin, ei noista koskaan ole kiva lukea.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ladytakkutukka

Lapsen kuolema pysäyttää aina. Surullista. Ei voi kun esittää osaanottonsa kaikille osallisille.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Johni

Tää tuli nyt henkilökohtaisesti lähelle. Ei sanoja vielä pysty sanomaan, kamala tapaus.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

Todella järkky uutinen. Pisti pysähtymään. Voimia kaikille osapuolille.

Sitä vaan jäin miettimään, enkä minkä takia vauvaa oltiin palauttamassa Seinäjoelle onnettomuuden jälkeen, jos alunperinkin hän oli Lastenklinikalle menossa, eli jonkinlaista perussairautta oli jo olemassaan. Ja varmaankin vielä aika vakavaa sellaista, jos berttana on lääkärin ja hoitajan saattamana lähdetty siirtämään Helsinkiin.

Seinäjoen Keskussairaala on Parkanon Kuivasjärveltä katsoen lähin isompi sairaala. TAYSiin olisi tullut hieman pidempi matka.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Joo, mutta jos vauvalla oli alunperinkin sairaus, jota ei SeKs:ssä pystytty hoitamaan. TAYS:ssa kuitenkin paremmat neonataalitehohoidon mahdollisuudet, joskin sieltäkin vaikeimmat tapaukset (sydänlapset esim.) lähtee Lastenklinikalle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

http://tinyurl.com/2lzxxf

Parkanossa tieltä suistuneen ambulanssin renkaat saattoivat olla kuluneet tai niissä oli muuta vikaa. Poliisi epäilee ambulanssiyrityksen omistajaa ajoneuvorikkomuksesta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
C/T

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Ymmärrään kyllä sen että ei -kiireellisiä potilaita siirellään hitaasti ajellen ja huolto-asemalla pysähtyen, mutta nämä kiireelliset kyllä tarvitsisivat vähän nopempaa ja turvallisempaa siirtoapua.

Surunvalittelut lapsensa menettäneelle perheelle ja tsemppiä kuskin paikalla olleelle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Ymmärrään kyllä sen että ei -kiireellisiä potilaita siirellään hitaasti ajellen ja huolto-asemalla pysähtyen, mutta nämä kiireelliset kyllä tarvitsisivat vähän nopempaa ja turvallisempaa siirtoapua.

Surunvalittelut lapsensa menettäneelle perheelle ja tsemppiä kuskin paikalla olleelle.

Suomessa taitaa olla vakiintunut käytäntö, että korkeariskisetkin potilaat kulkee maata pitkin, täällä kun ei ole samanlaista ambulanssilentokone toimintaa kuin Ruotsissa, toki Jetflite kiikuttaa kipeitä, mutta taitavat lentää lähinnä ulkomailta Suomeen.

Toista se oli ruotsalaisen SOS:in ambulanssilennoissa, koskaan ei tiennyt mitä tulee, potilas saattoi olla respiraattorissa ja mennä LNS:n teholle, tai kävellä kipsin kanssa ulos koneesta ja haluta Lahteen...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
C/T

Suomessa taitaa olla vakiintunut käytäntö, että korkeariskisetkin potilaat kulkee maata pitkin, täällä kun ei ole samanlaista ambulanssilentokone toimintaa kuin Ruotsissa, toki Jetflite kiikuttaa kipeitä, mutta taitavat lentää lähinnä ulkomailta Suomeen.

Ei olisi syytä harkita 8)....

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lääkärihoitaja

Lapsi oli vastasyntynyt, ja äiti oli vielä sairaalassa. Vauvaa oli elvytetty onnettomuuden jälkeen, mutta hän oli menehtynyt jo ennen kuin pääsi sairaalaan. Epävarmaa kuitenkin on, olisiko lapsi selvinnyt ilman onnettomuuttakaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mca

Taisipa iltalehden artikkelissa vilahtaa maininta keskoskaapista..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Von Hoitsulander

Varsinaisesti Jetflite vain vuokraa koneita. Assistance organisaatiot (EMA Group yms) hoitaa sitten ne potilaat siellä koneessa. Juu ja Suomessa ei ole ambulanssilentokoneita. Itse tapausta kommentoin vain sen verran, että karmea homma. Varsinkin kuskille joka nyt lehden mukaan on saanut syytteen kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenteen vaarantamisesta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Varsinaisesti Jetflite vain vuokraa koneita. Assistance organisaatiot (EMA Group yms) hoitaa sitten ne potilaat siellä koneessa. Juu ja Suomessa ei ole ambulanssilentokoneita. Itse tapausta kommentoin vain sen verran, että karmea homma. Varsinkin kuskille joka nyt lehden mukaan on saanut syytteen kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenteen vaarantamisesta.

Osanottoni erityisesti lapsen vanhemmille. Äärimmäisen ikävää, että hennon elämän kohdalla kävi vielä näin. Lapsen menettäminen on kova pala, samoin onnettomuudessa mukana oleminen. Toivottavasti tässä ei enää tulisi uhreja enempää. Se ei vie ketään eteenpäin, mutta voi lisätä menetyksiä, jopa lisätä valtavia sellaisia.

Anteeeksi ikävä juristiikka tässä yhteydessä. Käsittääkseni poliisi tekee tutkinnan tällaisissa liikenneonnettomuuksissa ja tutkinnassa käsittääkseni tutkitaan mahdollisuuksia, että em. syytteisiin löytyisi perusteet. Varsinaisista syytteistä päätetään esitutkinnan jälkeen, ja viime kädessä tuomioistuin arvioi teon tuottamuksellisuuden tai tahallisuuden. Liikenteen vaarantamisesta sinänsä tulee tuomio melko helposti, koska onnettomuus itsessään on liikenteen vaarantamista. Parhaansa ja lapsen parasta ajatellen lieneepi myös kuski toiminut, ja pahin rangaistus on jo nähty. Ehkä tuomioistuin ottaa jonkin kannan, minkä sen pitääkin ottaa, mutta...

Olen erään ystäväni kohdalla nähnyt teini-ikäisen lapsen menettämisen. Kuullut muiden lapsensa menettäneiden tarinoita hänen kauttaan. Vienyt erään äidin yliopistosairaalan teholle lapsensa luokse. Ja joskus kettuillut käräjäoikeudessa todistajana väliajalla sen minkä ehtinyt naiseen kohdistuneen väkivaltarikoksen tekijälle - kunnes sieltä tulee se kommentti, että se on oma elämä pois, jos tuomio tulee. Jolloin tuli hetki mietittyä ja todettua, ettei tämä homma enää kaipaa enempiä uhreja. Ja se jannu sai päättää aika paljon mitä teki. Tässä onnettomuudessa kuski ehkä ei niin paljoa, tai välttämättä mitään. Mutta - ei enempiä uhreja enää.

Traagista, muutoinkin ilmeisen heikoilla eväillä maailmaan päässyt lapsi joutuu onnettomuuteen. Toivottavati onnettomuuden osapuolet löytävät sovun ja lopulta rauhan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Ymmärrään kyllä sen että ei -kiireellisiä potilaita siirellään hitaasti ajellen ja huolto-asemalla pysähtyen, mutta nämä kiireelliset kyllä tarvitsisivat vähän nopempaa ja turvallisempaa siirtoapua.

Surunvalittelut lapsensa menettäneelle perheelle ja tsemppiä kuskin paikalla olleelle.

Otetaan huomioon  nyt se, että keskosta siirrettäessä (niinkuin tälläkin kyydillä) tarvitaan a) kuljetuskaappi cool.png hoitaja ja c) lääkäri. Lisäksi lanssin tai lentokoneen/hekon oma henkilökunta. Mitä olen ymmärtänyt, hekoissa ei tilaa kauhean ruhtinaallisesti ole. Ja jos lasketaan lentämällä (siis lentokoneella, niinkuin viittasit) säästyneeseen aikaan kuitenkin päälle se aika kun pakataan kaappi autoon, viedään lentokentällä, pakataan koneeseen, puretaan lentokentällä, siirretään autoon, kuljetetaan sairaalaan ja puretaan vielä kerran, niin mahtaako ajansäästö enää ollakaan kovinkaan suurta lentäen.

Keskoskaapin pakkaaminen autoon ja purkaminen pois ei ole mikään käden käänteessä -homma, ja kaapin lisäksi mukaan tulee tosiaan vähintään hoitaja tarvikkeineen, sekä  mahdollisesti lääkäri. Siinä rupeaa pienemmässä Vitossa olemaan piilopaikoista pulaa. Niinkuin varmaa kaikki keskoksia kuskanneet tietää.

Sitten vielä kaapin kanssa siirroista sellainenkin näkökohta, tulkittakoon puolesta tai vastaan lentokuljetuksia, että vauhti ei todellakaan ratkaise, vaan kyydin tasaisuus. Se henkitorvi kun pikkuriikkinen ja putki siellä torvessa vielä pikkaisempi, töyssyihin ei rymistellä normaalin berttasiirron tapaan. Keskolan siirto stressaa tavallista enemmän kaikkia osallisia, kuskia ja saattajia, repsikka taitaa olla ainoa joka pääsee helpommalla.  Tosin repsikankin haukkaria tarvitaan siinä vaiheessa kun kaappia nostellaan.

Kaikki myötätuntoni kollegoille. Tässä asiassa ei pointti ole ollenkaan se, että keskosta siirrettiin ambulanssilla, niitä kyytejä kulkee Suomen teillä sinne sun tänne. Minusta ehdottomasti paras ja turvallisin tapa siirtää keskosta toiseen sairaalaan on ammattitaitoiset saattajat ja lanssin väki, jolla on näistä kyydeistä kokemusta ja tekninen puoli hanskassa. Nämä on valitettavasti niitä tilasto-onnettomuuksia, tarpeeksi kun ajetaan niin aina rytisee. Mietitäänpä hetki mitä jälkeä tulee, kun lentokone tekee sen tilastollisen maahansyöksyn, jos näitä alettaisiin vallan ilmojen halki kuljettamaan...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Me viedään noi keskoskaapissa asustavat ainakin lanssilla jns-hki väli.... 4h suunnilleen mennään.. en jaksa uskoo et nopeemmin ilmateitse pääse tosiaan kun ne ensin ajetaan jns-lentokenttä 15min ja ennen kaikkee se et köytetään se kaappi autoon fiksusti kiinni!!! turvallisuudessa voi toki olla eroja

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Apinapa

Mitenkäs muualla kiinnitetään itse vauva keskoskaappiin? Vai kiinnitetäänkö ollenkaan? Irtonainen vauva kaapissa tuntuu aika huonolta vaihtoehdolta onnettomuudessa selviämisen kannalta. Mutta monessa paikassa (tiedän useita) näin joudutaan toimimaan. Joka tietää järkevän ja toimivan systeemin vauvan kiinnittämiseksi keskoskaappiin kertokoon sen täällä. Eli vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos.

Niin, ja osanottoni osallisille sekä erityisesti vauvansa menettäneille.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Me viedään noi keskoskaapissa asustavat ainakin lanssilla jns-hki väli.... 4h suunnilleen mennään.. en jaksa uskoo et nopeemmin ilmateitse pääse tosiaan kun ne ensin ajetaan jns-lentokenttä 15min ja ennen kaikkee se et köytetään se kaappi autoon fiksusti kiinni!!! turvallisuudessa voi toki olla eroja

Kerran olen ollut Hki-Vantaalla pienkoneella tullutta keskoskaappikuljetusta vastassa, mielestäni se keskoskaapin siirtely sujui ripeästi, kun oli kokenut henkilökunta tuomassa.

Silloisessa työpaikassa toimittiin niin, että ennen keikkaa käytiin vaihtamassa kantopaarit alle, ja kaappi köytettiin kuormaliinoilla lustaan. Nykyisessä paikassa sairaalaan siirto kaappi menee Fernon alustan kiskoilla, varmistetaan yhdellä kuormaliinalla takapäästä.

Mitenkäs muualla kiinnitetään itse vauva keskoskaappiin? Vai kiinnitetäänkö ollenkaan? Irtonainen vauva kaapissa tuntuu aika huonolta vaihtoehdolta onnettomuudessa selviämisen kannalta. Mutta monessa paikassa (tiedän useita) näin joudutaan toimimaan.

Ainakin meillä ne pienokaiset ovat kaapin sisällä ilman mitään vöitä, valitettavasti.

Joka tietää järkevän ja toimivan systeemin vauvan kiinnittämiseksi keskoskaappiin kertokoon sen täällä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
C/T

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin.

Otetaan huomioon  nyt se, että keskosta siirrettäessä (niinkuin tälläkin kyydillä) tarvitaan a) kuljetuskaappi cool.png hoitaja ja c) lääkäri. Lisäksi lanssin tai lentokoneen/hekon oma henkilökunta. Mitä olen ymmärtänyt, hekoissa ei tilaa kauhean ruhtinaallisesti ole. Ja jos lasketaan lentämällä (siis lentokoneella, niinkuin viittasit) säästyneeseen aikaan kuitenkin päälle se aika kun pakataan kaappi autoon, viedään lentokentällä, pakataan koneeseen, puretaan lentokentällä, siirretään autoon, kuljetetaan sairaalaan ja puretaan vielä kerran, niin mahtaako ajansäästö enää ollakaan kovinkaan suurta lentäen.

Keskoskaapin pakkaaminen autoon ja purkaminen pois ei ole mikään käden käänteessä -homma, ja kaapin lisäksi mukaan tulee tosiaan vähintään hoitaja tarvikkeineen, sekä  mahdollisesti lääkäri. Siinä rupeaa pienemmässä Vitossa olemaan piilopaikoista pulaa. Niinkuin varmaa kaikki keskoksia kuskanneet tietää.

Olen näemmä lukenut tosta lentokuljetukset vs. maakuljetukset jutusta juuri Jannen mainitsemassa SOSin ambulanssileinnoissa. Eli kyseessä on ambulanssi henkilökuntineen; sh:ta ja tarvittaessa lääkäri, mutta lentoteitse. Ja en maallikona pysty näkemään eroa ambulanssikopin ja lentokoneenkopin välillä.

Nämä on valitettavasti niitä tilasto-onnettomuuksia, tarpeeksi kun ajetaan niin aina rytisee. Mietitäänpä hetki mitä jälkeä tulee, kun lentokone tekee sen tilastollisen maahansyöksyn, jos näitä alettaisiin vallan ilmojen halki kuljettamaan...

Mulle jaksaa aina kaverilentokapteeni muistuttaa että lentäminen on tilastollisesti kaikkein turvallisin matkustusmuoto. Toisaalta se ilmat saattavat olla sellaiset että koneella ei yksinkertaisesti voi lähteä liikenteeseen. Tällöin tietenkin se maakuljetus on ainoa vaihtoehto. Kyseisessä onnettomuus autossa oli ollut hoitaja, lääkäri sekä kuljettaja. Joten matka Seinäjoki-Hki on n. 5h kait, joten on siinä aika monta tuntia ajettava kovaa ja putkeen. Parkano on n. puolivälissä matkaa joten pari tuntia on saanut tässä jo kuski pinnistellä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Autossa on tasan taatusti ollut myös repsikka. Ambulanssi ei lähde liikkeelle ilman kahta sairaankuljettajaa, vaikka saattajia olis pataljoona. Muutenhan se on paaritaksi.

Ei kannata taivastella noita aikoja ja matkoja, koska noita siirtoja (tuokin firma mm.) tehdään paljon. Ihan oikeasti. En varmaan paljoo valehtele jos väitän että esim. Taysista lähtee pari kertaa viikossa kaapilla vauva johonkin suuntaan. Joskus kiireellä, joskun rauhallisesti jatkohoitoon kasvamaan omaan keskussairaalaan.

Ja siitä kiinnittämisestä: vauva on valitettavasti kaapissa irrallaan. Toisaalta kiinnittämisessäkin olisi omat hankaluutensa, vauvojen asentoa tarvii vaihdella siinä kuin aikuistenkin, ja jos matkalla pitää tehdä temppuja, vauva melkeinpä pitäis kuitenkin irrottaa valjaista tai vöistä siksi aikaa. Taysissa on kaappi kiinnittetty liinoilla paareille valmiiksi, ja koko setti nostetaan autoon.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Von Hoitsulander

Päivän iltasanomat kirjoittaa, että ko.pakussa eli sakussa oli huonot renkaat. sepä se lisää jutun mukavuutta. perkele.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardor

OYS:sta keskoskaappissa olevat vauvat lennätetään koneella helsinkiin. Koneen operaattorista en ole varma mutta MedFlight Finland nimi tulee jotenkin mieleen. Täysin varma tuosta en ole... Itsekkin muutaman vauvan lentokentälle vienyt. Osanottoni onnettomuuden osallisille, surullinen tapaus.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Laimi

Taisipa iltalehden artikkelissa vilahtaa maininta keskoskaapista..

Suurinosa vastasyntyneistä, jotka siirretään syystä tai toisesta ambulanssilla niin tehdään siirtokaapissa (keskoskaapissa). Eli kyseessä ei välttämättä ole aina keskonen. Tuossa siirtokaapissa pystytään vauvan elintoimintoja seuraamaan tarkemmin ja siinä on mahdollisuus liittää lapsi hengityskoneeseen yms. ylimääräistä. Tuossa kaapissa on myös paljon turvallisempaa vastasyntyneen matkustaa...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Suomessa taitaa olla vakiintunut käytäntö, että korkeariskisetkin potilaat kulkee maata pitkin, täällä kun ei ole samanlaista ambulanssilentokone toimintaa kuin Ruotsissa, toki Jetflite kiikuttaa kipeitä, mutta taitavat lentää lähinnä ulkomailta Suomeen.

Ei olisi syytä harkita :(....

Ei ole muuten ihan halpoja noi lennot...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×