Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa ollut vauva kuoli ulosajon jälkeen


CSAR

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Todella järkky uutinen. Pisti pysähtymään. Voimia kaikille osapuolille.

Sitä vaan jäin miettimään, enkä minkä takia vauvaa oltiin palauttamassa Seinäjoelle onnettomuuden jälkeen, jos alunperinkin hän oli Lastenklinikalle menossa, eli jonkinlaista perussairautta oli jo olemassaan. Ja varmaankin vielä aika vakavaa sellaista, jos berttana on lääkärin ja hoitajan saattamana lähdetty siirtämään Helsinkiin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Surullinen juttu.

Sitä vaan ei selviä tuosta jutusta, että kuoliko vauva ulosajossa saamiinsa vammoihin vai johonkin muuhun, esim. siihen syyhyn jonka takia häntä oltiin kuljettamassa Lastenklinikalle.

Niin tai näin, ei noista koskaan ole kiva lukea.

Link to comment
Share on other sites

Lapsen kuolema pysäyttää aina. Surullista. Ei voi kun esittää osaanottonsa kaikille osallisille.

Totuus ei pala tulessakaan.

Link to comment
Share on other sites

Todella järkky uutinen. Pisti pysähtymään. Voimia kaikille osapuolille.

Sitä vaan jäin miettimään, enkä minkä takia vauvaa oltiin palauttamassa Seinäjoelle onnettomuuden jälkeen, jos alunperinkin hän oli Lastenklinikalle menossa, eli jonkinlaista perussairautta oli jo olemassaan. Ja varmaankin vielä aika vakavaa sellaista, jos berttana on lääkärin ja hoitajan saattamana lähdetty siirtämään Helsinkiin.

Seinäjoen Keskussairaala on Parkanon Kuivasjärveltä katsoen lähin isompi sairaala. TAYSiin olisi tullut hieman pidempi matka.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Link to comment
Share on other sites

Joo, mutta jos vauvalla oli alunperinkin sairaus, jota ei SeKs:ssä pystytty hoitamaan. TAYS:ssa kuitenkin paremmat neonataalitehohoidon mahdollisuudet, joskin sieltäkin vaikeimmat tapaukset (sydänlapset esim.) lähtee Lastenklinikalle.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Ymmärrään kyllä sen että ei -kiireellisiä potilaita siirellään hitaasti ajellen ja huolto-asemalla pysähtyen, mutta nämä kiireelliset kyllä tarvitsisivat vähän nopempaa ja turvallisempaa siirtoapua.

Surunvalittelut lapsensa menettäneelle perheelle ja tsemppiä kuskin paikalla olleelle.

Link to comment
Share on other sites

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Ymmärrään kyllä sen että ei -kiireellisiä potilaita siirellään hitaasti ajellen ja huolto-asemalla pysähtyen, mutta nämä kiireelliset kyllä tarvitsisivat vähän nopempaa ja turvallisempaa siirtoapua.

Surunvalittelut lapsensa menettäneelle perheelle ja tsemppiä kuskin paikalla olleelle.

Suomessa taitaa olla vakiintunut käytäntö, että korkeariskisetkin potilaat kulkee maata pitkin, täällä kun ei ole samanlaista ambulanssilentokone toimintaa kuin Ruotsissa, toki Jetflite kiikuttaa kipeitä, mutta taitavat lentää lähinnä ulkomailta Suomeen.

Toista se oli ruotsalaisen SOS:in ambulanssilennoissa, koskaan ei tiennyt mitä tulee, potilas saattoi olla respiraattorissa ja mennä LNS:n teholle, tai kävellä kipsin kanssa ulos koneesta ja haluta Lahteen...

Link to comment
Share on other sites

Suomessa taitaa olla vakiintunut käytäntö, että korkeariskisetkin potilaat kulkee maata pitkin, täällä kun ei ole samanlaista ambulanssilentokone toimintaa kuin Ruotsissa, toki Jetflite kiikuttaa kipeitä, mutta taitavat lentää lähinnä ulkomailta Suomeen.

Ei olisi syytä harkita 8)....

Link to comment
Share on other sites

Lapsi oli vastasyntynyt, ja äiti oli vielä sairaalassa. Vauvaa oli elvytetty onnettomuuden jälkeen, mutta hän oli menehtynyt jo ennen kuin pääsi sairaalaan. Epävarmaa kuitenkin on, olisiko lapsi selvinnyt ilman onnettomuuttakaan.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Link to comment
Share on other sites

Varsinaisesti Jetflite vain vuokraa koneita. Assistance organisaatiot (EMA Group yms) hoitaa sitten ne potilaat siellä koneessa. Juu ja Suomessa ei ole ambulanssilentokoneita. Itse tapausta kommentoin vain sen verran, että karmea homma. Varsinkin kuskille joka nyt lehden mukaan on saanut syytteen kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenteen vaarantamisesta.

lihasmuisti on paras muisti

Link to comment
Share on other sites

Varsinaisesti Jetflite vain vuokraa koneita. Assistance organisaatiot (EMA Group yms) hoitaa sitten ne potilaat siellä koneessa. Juu ja Suomessa ei ole ambulanssilentokoneita. Itse tapausta kommentoin vain sen verran, että karmea homma. Varsinkin kuskille joka nyt lehden mukaan on saanut syytteen kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenteen vaarantamisesta.

Osanottoni erityisesti lapsen vanhemmille. Äärimmäisen ikävää, että hennon elämän kohdalla kävi vielä näin. Lapsen menettäminen on kova pala, samoin onnettomuudessa mukana oleminen. Toivottavasti tässä ei enää tulisi uhreja enempää. Se ei vie ketään eteenpäin, mutta voi lisätä menetyksiä, jopa lisätä valtavia sellaisia.

Anteeeksi ikävä juristiikka tässä yhteydessä. Käsittääkseni poliisi tekee tutkinnan tällaisissa liikenneonnettomuuksissa ja tutkinnassa käsittääkseni tutkitaan mahdollisuuksia, että em. syytteisiin löytyisi perusteet. Varsinaisista syytteistä päätetään esitutkinnan jälkeen, ja viime kädessä tuomioistuin arvioi teon tuottamuksellisuuden tai tahallisuuden. Liikenteen vaarantamisesta sinänsä tulee tuomio melko helposti, koska onnettomuus itsessään on liikenteen vaarantamista. Parhaansa ja lapsen parasta ajatellen lieneepi myös kuski toiminut, ja pahin rangaistus on jo nähty. Ehkä tuomioistuin ottaa jonkin kannan, minkä sen pitääkin ottaa, mutta...

Olen erään ystäväni kohdalla nähnyt teini-ikäisen lapsen menettämisen. Kuullut muiden lapsensa menettäneiden tarinoita hänen kauttaan. Vienyt erään äidin yliopistosairaalan teholle lapsensa luokse. Ja joskus kettuillut käräjäoikeudessa todistajana väliajalla sen minkä ehtinyt naiseen kohdistuneen väkivaltarikoksen tekijälle - kunnes sieltä tulee se kommentti, että se on oma elämä pois, jos tuomio tulee. Jolloin tuli hetki mietittyä ja todettua, ettei tämä homma enää kaipaa enempiä uhreja. Ja se jannu sai päättää aika paljon mitä teki. Tässä onnettomuudessa kuski ehkä ei niin paljoa, tai välttämättä mitään. Mutta - ei enempiä uhreja enää.

Traagista, muutoinkin ilmeisen heikoilla eväillä maailmaan päässyt lapsi joutuu onnettomuuteen. Toivottavati onnettomuuden osapuolet löytävät sovun ja lopulta rauhan.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Link to comment
Share on other sites

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin. Ymmärrään kyllä sen että ei -kiireellisiä potilaita siirellään hitaasti ajellen ja huolto-asemalla pysähtyen, mutta nämä kiireelliset kyllä tarvitsisivat vähän nopempaa ja turvallisempaa siirtoapua.

Surunvalittelut lapsensa menettäneelle perheelle ja tsemppiä kuskin paikalla olleelle.

Otetaan huomioon  nyt se, että keskosta siirrettäessä (niinkuin tälläkin kyydillä) tarvitaan a) kuljetuskaappi cool.png hoitaja ja c) lääkäri. Lisäksi lanssin tai lentokoneen/hekon oma henkilökunta. Mitä olen ymmärtänyt, hekoissa ei tilaa kauhean ruhtinaallisesti ole. Ja jos lasketaan lentämällä (siis lentokoneella, niinkuin viittasit) säästyneeseen aikaan kuitenkin päälle se aika kun pakataan kaappi autoon, viedään lentokentällä, pakataan koneeseen, puretaan lentokentällä, siirretään autoon, kuljetetaan sairaalaan ja puretaan vielä kerran, niin mahtaako ajansäästö enää ollakaan kovinkaan suurta lentäen.

Keskoskaapin pakkaaminen autoon ja purkaminen pois ei ole mikään käden käänteessä -homma, ja kaapin lisäksi mukaan tulee tosiaan vähintään hoitaja tarvikkeineen, sekä  mahdollisesti lääkäri. Siinä rupeaa pienemmässä Vitossa olemaan piilopaikoista pulaa. Niinkuin varmaa kaikki keskoksia kuskanneet tietää.

Sitten vielä kaapin kanssa siirroista sellainenkin näkökohta, tulkittakoon puolesta tai vastaan lentokuljetuksia, että vauhti ei todellakaan ratkaise, vaan kyydin tasaisuus. Se henkitorvi kun pikkuriikkinen ja putki siellä torvessa vielä pikkaisempi, töyssyihin ei rymistellä normaalin berttasiirron tapaan. Keskolan siirto stressaa tavallista enemmän kaikkia osallisia, kuskia ja saattajia, repsikka taitaa olla ainoa joka pääsee helpommalla.  Tosin repsikankin haukkaria tarvitaan siinä vaiheessa kun kaappia nostellaan.

Kaikki myötätuntoni kollegoille. Tässä asiassa ei pointti ole ollenkaan se, että keskosta siirrettiin ambulanssilla, niitä kyytejä kulkee Suomen teillä sinne sun tänne. Minusta ehdottomasti paras ja turvallisin tapa siirtää keskosta toiseen sairaalaan on ammattitaitoiset saattajat ja lanssin väki, jolla on näistä kyydeistä kokemusta ja tekninen puoli hanskassa. Nämä on valitettavasti niitä tilasto-onnettomuuksia, tarpeeksi kun ajetaan niin aina rytisee. Mietitäänpä hetki mitä jälkeä tulee, kun lentokone tekee sen tilastollisen maahansyöksyn, jos näitä alettaisiin vallan ilmojen halki kuljettamaan...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Me viedään noi keskoskaapissa asustavat ainakin lanssilla jns-hki väli.... 4h suunnilleen mennään.. en jaksa uskoo et nopeemmin ilmateitse pääse tosiaan kun ne ensin ajetaan jns-lentokenttä 15min ja ennen kaikkee se et köytetään se kaappi autoon fiksusti kiinni!!! turvallisuudessa voi toki olla eroja

Link to comment
Share on other sites

Mitenkäs muualla kiinnitetään itse vauva keskoskaappiin? Vai kiinnitetäänkö ollenkaan? Irtonainen vauva kaapissa tuntuu aika huonolta vaihtoehdolta onnettomuudessa selviämisen kannalta. Mutta monessa paikassa (tiedän useita) näin joudutaan toimimaan. Joka tietää järkevän ja toimivan systeemin vauvan kiinnittämiseksi keskoskaappiin kertokoon sen täällä. Eli vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos.

Niin, ja osanottoni osallisille sekä erityisesti vauvansa menettäneille.

Link to comment
Share on other sites

Me viedään noi keskoskaapissa asustavat ainakin lanssilla jns-hki väli.... 4h suunnilleen mennään.. en jaksa uskoo et nopeemmin ilmateitse pääse tosiaan kun ne ensin ajetaan jns-lentokenttä 15min ja ennen kaikkee se et köytetään se kaappi autoon fiksusti kiinni!!! turvallisuudessa voi toki olla eroja

Kerran olen ollut Hki-Vantaalla pienkoneella tullutta keskoskaappikuljetusta vastassa, mielestäni se keskoskaapin siirtely sujui ripeästi, kun oli kokenut henkilökunta tuomassa.

Silloisessa työpaikassa toimittiin niin, että ennen keikkaa käytiin vaihtamassa kantopaarit alle, ja kaappi köytettiin kuormaliinoilla lustaan. Nykyisessä paikassa sairaalaan siirto kaappi menee Fernon alustan kiskoilla, varmistetaan yhdellä kuormaliinalla takapäästä.

Mitenkäs muualla kiinnitetään itse vauva keskoskaappiin? Vai kiinnitetäänkö ollenkaan? Irtonainen vauva kaapissa tuntuu aika huonolta vaihtoehdolta onnettomuudessa selviämisen kannalta. Mutta monessa paikassa (tiedän useita) näin joudutaan toimimaan.

Ainakin meillä ne pienokaiset ovat kaapin sisällä ilman mitään vöitä, valitettavasti.

Joka tietää järkevän ja toimivan systeemin vauvan kiinnittämiseksi keskoskaappiin kertokoon sen täällä.

Link to comment
Share on other sites

Miksi  ihmeessä lähetään Seinäjoelta asti kuljettamaan potilasta kiireellä Helsinkiin? Olen jostain imuroinut päähäni sellaisen nippelitiedon että lentokuljetus tulee yli 150km matkoilla halvemmaksi kuin ambulanssikuljetukset maateitse. Ja kun tähän lisätään vielä säästetty aika; joka potilaan kannalta voi olla todellakin elintärkeää. Tosta 150km en ole ihan satavarma, mutta kuitenkin.

Otetaan huomioon  nyt se, että keskosta siirrettäessä (niinkuin tälläkin kyydillä) tarvitaan a) kuljetuskaappi cool.png hoitaja ja c) lääkäri. Lisäksi lanssin tai lentokoneen/hekon oma henkilökunta. Mitä olen ymmärtänyt, hekoissa ei tilaa kauhean ruhtinaallisesti ole. Ja jos lasketaan lentämällä (siis lentokoneella, niinkuin viittasit) säästyneeseen aikaan kuitenkin päälle se aika kun pakataan kaappi autoon, viedään lentokentällä, pakataan koneeseen, puretaan lentokentällä, siirretään autoon, kuljetetaan sairaalaan ja puretaan vielä kerran, niin mahtaako ajansäästö enää ollakaan kovinkaan suurta lentäen.

Keskoskaapin pakkaaminen autoon ja purkaminen pois ei ole mikään käden käänteessä -homma, ja kaapin lisäksi mukaan tulee tosiaan vähintään hoitaja tarvikkeineen, sekä  mahdollisesti lääkäri. Siinä rupeaa pienemmässä Vitossa olemaan piilopaikoista pulaa. Niinkuin varmaa kaikki keskoksia kuskanneet tietää.

Olen näemmä lukenut tosta lentokuljetukset vs. maakuljetukset jutusta juuri Jannen mainitsemassa SOSin ambulanssileinnoissa. Eli kyseessä on ambulanssi henkilökuntineen; sh:ta ja tarvittaessa lääkäri, mutta lentoteitse. Ja en maallikona pysty näkemään eroa ambulanssikopin ja lentokoneenkopin välillä.

Nämä on valitettavasti niitä tilasto-onnettomuuksia, tarpeeksi kun ajetaan niin aina rytisee. Mietitäänpä hetki mitä jälkeä tulee, kun lentokone tekee sen tilastollisen maahansyöksyn, jos näitä alettaisiin vallan ilmojen halki kuljettamaan...

Mulle jaksaa aina kaverilentokapteeni muistuttaa että lentäminen on tilastollisesti kaikkein turvallisin matkustusmuoto. Toisaalta se ilmat saattavat olla sellaiset että koneella ei yksinkertaisesti voi lähteä liikenteeseen. Tällöin tietenkin se maakuljetus on ainoa vaihtoehto. Kyseisessä onnettomuus autossa oli ollut hoitaja, lääkäri sekä kuljettaja. Joten matka Seinäjoki-Hki on n. 5h kait, joten on siinä aika monta tuntia ajettava kovaa ja putkeen. Parkano on n. puolivälissä matkaa joten pari tuntia on saanut tässä jo kuski pinnistellä.

Link to comment
Share on other sites

Autossa on tasan taatusti ollut myös repsikka. Ambulanssi ei lähde liikkeelle ilman kahta sairaankuljettajaa, vaikka saattajia olis pataljoona. Muutenhan se on paaritaksi.

Ei kannata taivastella noita aikoja ja matkoja, koska noita siirtoja (tuokin firma mm.) tehdään paljon. Ihan oikeasti. En varmaan paljoo valehtele jos väitän että esim. Taysista lähtee pari kertaa viikossa kaapilla vauva johonkin suuntaan. Joskus kiireellä, joskun rauhallisesti jatkohoitoon kasvamaan omaan keskussairaalaan.

Ja siitä kiinnittämisestä: vauva on valitettavasti kaapissa irrallaan. Toisaalta kiinnittämisessäkin olisi omat hankaluutensa, vauvojen asentoa tarvii vaihdella siinä kuin aikuistenkin, ja jos matkalla pitää tehdä temppuja, vauva melkeinpä pitäis kuitenkin irrottaa valjaista tai vöistä siksi aikaa. Taysissa on kaappi kiinnittetty liinoilla paareille valmiiksi, ja koko setti nostetaan autoon.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Päivän iltasanomat kirjoittaa, että ko.pakussa eli sakussa oli huonot renkaat. sepä se lisää jutun mukavuutta. perkele.

lihasmuisti on paras muisti

Link to comment
Share on other sites

OYS:sta keskoskaappissa olevat vauvat lennätetään koneella helsinkiin. Koneen operaattorista en ole varma mutta MedFlight Finland nimi tulee jotenkin mieleen. Täysin varma tuosta en ole... Itsekkin muutaman vauvan lentokentälle vienyt. Osanottoni onnettomuuden osallisille, surullinen tapaus.

Link to comment
Share on other sites

Taisipa iltalehden artikkelissa vilahtaa maininta keskoskaapista..

Suurinosa vastasyntyneistä, jotka siirretään syystä tai toisesta ambulanssilla niin tehdään siirtokaapissa (keskoskaapissa). Eli kyseessä ei välttämättä ole aina keskonen. Tuossa siirtokaapissa pystytään vauvan elintoimintoja seuraamaan tarkemmin ja siinä on mahdollisuus liittää lapsi hengityskoneeseen yms. ylimääräistä. Tuossa kaapissa on myös paljon turvallisempaa vastasyntyneen matkustaa...

Link to comment
Share on other sites

Suomessa taitaa olla vakiintunut käytäntö, että korkeariskisetkin potilaat kulkee maata pitkin, täällä kun ei ole samanlaista ambulanssilentokone toimintaa kuin Ruotsissa, toki Jetflite kiikuttaa kipeitä, mutta taitavat lentää lähinnä ulkomailta Suomeen.

Ei olisi syytä harkita :(....

Ei ole muuten ihan halpoja noi lennot...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...