Jump to content
MAINOS

erilaiset kirjaamismerkinnät


SHV

Recommended Posts

Mulle tulee tuosta AC:sta mieleen vaan joku sikiön mitta joka lyhennetään noin.  :D

Vaihtovirtaahan AC on.. :D

Ilmastointi mulla tuli ekana mieleen  ;D

Verensokerin lyhennän b-gluk ja verenpaineen RR.

En oikein ymmärrä noiden valmistajien nimistä tulevien lyhenteiden käyttöä kun ne eivät avaudu kaikille. Juuri esim. potilaan siirtyessä toiseen hoitopaikkaan niin uuden paikan hoitajat saattavat olla ihmeissään jostain AC:sta.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 105
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Onko muunlaisia astruppeja? Tai no on jossain keuhko-osastoilla, mutta jos puhutaan POCT:sta niin kaikki astrupithan pitäis olla pika.

Entisessä duunipaikassa kolmenlaisia: kapillaari-astrup, jonka otti labra ja arteria-astrup, jonka otti lääkäri, ja nämä molemmat lähti labraan analysoitavaksi. Sitten on vielä gem elikä pika-astrup, joka tutkitaan polin omalla masiinalla.

VAI haettiinko tässä sitä, että oikea termi olisi tietenkin verikaasu-analyysi. Haa! Taidan muistaa kuulleeni joskus vuonna käpy kun vielä opiskelin, että astrup on kanssa joku laite/menetelmätermi, jota ei saisi käyttää, kun puhutaan verikaasuanalyysistä? Meillä kyllä lääkäritkin puhui aina vaan astrupista.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan muistaa kuulleeni joskus vuonna käpy kun vielä opiskelin, että astrup on kanssa joku laite/menetelmätermi, jota ei saisi käyttää, kun puhutaan verikaasuanalyysistä? Meillä kyllä lääkäritkin puhui aina vaan astrupista.

Poul Bjørndahl Astrup oli se henkilö joka on nykyaikaisen verikaasuanalyysin kehittäjä. Hänen mukaan ko. analyysiä kutsutaan astrupiksi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noni. Enhän mä sitten käyttänyt lainkaan vääriä termejä. Joku vaan saivartelee.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noni. Enhän mä sitten käyttänyt lainkaan vääriä termejä. Joku vaan saivartelee.

Niin, esim. meidän ylilääkärimme. Astrup on sitä samaa slangia kuin viggo (laskimokanyyli), ambu (hengityspalje), cystofix (suprapubinen katetri), sellick (krikoruston painanta)... eli tavaramerkistä tai nimestä tuleekin yleisnimi.

Puhutaan siis jatkossa verikaasuanalyysistä, että tulee asiat selviks! Ja happiviikset ovat nenäkanyyli, lukekaa siitä pussin kyljestä vaikka!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä tavalla nuo menetelmästä tulleet termit muka olisi väärin? Siis Sellickin ote, astrup...? Ton mä ymmärrän, että ambu ja cystofix on alunperin tavaramerkkejä, mutta jos ne on termeinä porukalle tutumpia kuin hengityspalje tai suprapubinen katetri, niin mikä niissä on väärin? Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa vaan sen takia, että tehtäisiin asiasta vaikeampi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä tavalla nuo menetelmästä tulleet termit muka olisi väärin? Siis Sellickin ote, astrup...? Ton mä ymmärrän, että ambu ja cystofix on alunperin tavaramerkkejä, mutta jos ne on termeinä porukalle tutumpia kuin hengityspalje tai suprapubinen katetri, niin mikä niissä on väärin? Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa vaan sen takia, että tehtäisiin asiasta vaikeampi.

Mut snobbailu on kivaa... eikä se oo Sellickin ote vaan Sellickin manööveri, juuri Anestesiakurssilla kuultuna... Ja tehdäänhän me potilaille leikkurissa Whippleä, Hartmannia, Lichensteinia, Brickeriä, Studeria yms yms yms jne etc

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tulee mieleen seuraavista lyhenteistä:

FA

KA

LVM

flimmeri, keskiarvo, lääkintävahtimestari

edit: KA vois olla myös kuiva-aine

Joo. Näitä vähän odotinkin. Siksi en oikein pidä lyhenteiden käyttämisestä.

FA= flimmeri tai naistentautien puolella fractuoitu abraasio

KA= kardiologinen angio ja naistentaudeilla taas voidaan tehdä KA ja KP (eli kohotellaan ja kiristellään)

LVM= lääkintävahtimestari tai lapsivedenmeno

Jokainen voi keksiä lisää.

Valitettavan paljon näkee myös itse keksittyjä lyhenteitä, joissa suuri väärinkäsitysten vaara. Esim. sydämen vajaatoiminta -> piirretään sydämen kuva ja sitten sen perään kirjaimet vt (joskus se sitten voi lipsahtaa muotoon svt, ja sitten ollaankin jo syvällä metässä).

Muokkaus:lainaukset

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä tavalla nuo menetelmästä tulleet termit muka olisi väärin? Siis Sellickin ote, astrup...?

Sitten on myös RR (Riva-Rocci) kyseenalainen termi..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itse olen nyt harjoittelussa törmännyt kolmeen sairauteen/diagnoosiin, jotka kaikki lyhennetään DM. Neulon villasukat sille, joka keksii kaikki kolme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen nyt harjoittelussa törmännyt kolmeen sairauteen/diagnoosiin, jotka kaikki lyhennetään DM. Neulon villasukat sille, joka keksii kaikki kolme.

Diabetes Mellitus, Dermatomyosiitti, Dystrofia myotonica. Ainakin noi kaikki lyhennetään DM.

Edit: Ps. Villasukkiin sitten mielellään polvipituset varret  ;D

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itse olen nyt harjoittelussa törmännyt kolmeen sairauteen/diagnoosiin, jotka kaikki lyhennetään DM. Neulon villasukat sille, joka keksii kaikki kolme.

Diabetes Mellitus, Dermatomyosiitti, Dystrofia myotonica. Ainakin noi kaikki lyhennetään DM.

Nyt mä tiedän noita neljä  ;D  Keksitkö vielä neljännenkin?

Edit: Ps. Villasukkiin sitten mielellään polvipituset varret  ;D

Laitan illemmalla privana mittapyyntöjä, jotta tulee oikean kokoiset sukat :) Nyt pitää ruokkia jälkikasvu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja noninvasiivinen ventilaatio tai kaksoispaineventilaatio ei ole BiPap. Viimeksimainittu on laitteen nimi.

Aivan... BiPAP, VPAP ja Horizon (ja varmaan muitakin) on sama asia... Mutta ei ne VPAPin tekijät varmaan tykkää jos sitä sanoo BiPAPiksi.

Entropia ja BIS eivät todellakaan ole sama asia, mutta niitäkin puheessa rinnastellaan ihan huoletta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BIS on best in show, eli näyttelyn kaunein koira  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verensokerin lyhennän b-gluk ja verenpaineen RR.

En oikein ymmärrä noiden valmistajien nimistä tulevien lyhenteiden käyttöä kun ne eivät avaudu kaikille.

Samaa mieltä, ei ole ikinä tullut mieleen merkitä jotain arvoa mittarin merkin mukaan, esim. Omron 143/78? Jotenkin nämä muut kuin sovitut lyhenteet tuntuvat melko keinotekoisilta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoh hoijaa. Oikein naurattaa ja kummastuttaa näitä viestejä lukiessani. Se nyt vain on yksinkertaisesti äärimmäisen tyhmää mennä merkitsemään yhtään mitään jonkin laitteen merkin perusteella. Voi voi voi kun on kummallista touhua. Poikkeukseksi voidaan EHKÄ lukea jokin sellainen tuotemerkki, joka on vakiinnuttanut paikkansa arkikielessä tarkoittamaan laajempaa merkitystä... Mutta esimerkkejä ei kyllä minulle tule mieleen. Ja se ei todellakaan riitä, että se on kyseisessä yksikössä vakiintunut tapa, vaan täytyy olla ihan koko Suomen alueella.

Jos laitteen merkillä tms. on mahdollisesti jotain merkitystä, voi sen tietenkin kirjoittaa myös muistiin. Itse olen joskus huumetestien tuloksia merkitessäni näin tehnyt.

- sh -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verensokerin lyhennän b-gluk ja verenpaineen RR.

En oikein ymmärrä noiden valmistajien nimistä tulevien lyhenteiden käyttöä kun ne eivät avaudu kaikille.

Samaa mieltä, ei ole ikinä tullut mieleen merkitä jotain arvoa mittarin merkin mukaan, esim. Omron 143/78? Jotenkin nämä muut kuin sovitut lyhenteet tuntuvat melko keinotekoisilta...

Se olisi aika kummallista ja vaarallistakin jos mittarit näin paljon vaikuttaisivat mittaustulokseen. Ainakaan terveydenhuollon parissa näin ei saa olla. Metri on metri, millä tahansa mittatikulla mitattuna ja RR on 143/78 millä tahansa mittarilla terveydenhuollon piirissä mitattuna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen nyt harjoittelussa törmännyt kolmeen sairauteen/diagnoosiin, jotka kaikki lyhennetään DM. Neulon villasukat sille, joka keksii kaikki kolme.

Diabetes Mellitus, Dermatomyosiitti, Dystrofia myotonica. Ainakin noi kaikki lyhennetään DM.

Edit: Ps. Villasukkiin sitten mielellään polvipituset varret  8)

diabetes mellitus, dementia ja dementia... sanoinksmä jo se dementia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisi aika kummallista ja vaarallistakin jos mittarit näin paljon vaikuttaisivat mittaustulokseen. Ainakaan terveydenhuollon parissa näin ei saa olla. Metri on metri, millä tahansa mittatikulla mitattuna ja RR on 143/78 millä tahansa mittarilla terveydenhuollon piirissä mitattuna.

Nykymittareilla (omroneilla tms.) 10-20 pykälän heitto on aivan normaalia ja vielä mittaustekniikasta johtuvat virheet päälle. Eli en luota muuhun kuin itse elohopeamittarilla mittaamaani arvoon...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisi aika kummallista ja vaarallistakin jos mittarit näin paljon vaikuttaisivat mittaustulokseen. Ainakaan terveydenhuollon parissa näin ei saa olla. Metri on metri, millä tahansa mittatikulla mitattuna ja RR on 143/78 millä tahansa mittarilla terveydenhuollon piirissä mitattuna.

Nykymittareilla (omroneilla tms.) 10-20 pykälän heitto on aivan normaalia ja vielä mittaustekniikasta johtuvat virheet päälle. Eli en luota muuhun kuin itse elohopeamittarilla mittaamaani arvoon...

Siitä kait on myös tällä foorumilla väännetty kättä,  saako/voiko näitä sähkömittareita käyttää vaiko ei. Mainitsemasi heittelyn takia ja sekä sen takia että verenpaineen laatua on näillä mittareilla mahdoton arvioida kuulun itsekin vanhaan koulukuntaan ja käytän ainoastaan elohopeamittareita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mikäkin käyttäisin jos olisi mahdollista; sairaankuljetuksessa ja poleillakin alkaa elohopeamittarit olemaan vaan melkoisia harvinaisuuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

sairaankuljetuksessa ja poleillakin alkaa elohopeamittarit olemaan vaan melkoisia harvinaisuuksia.

On sitä muutamalla vuodeosastollakin joutunut elohopeamittaria etsimään kissojen ja koirien kanssa. Ja sitten on myös ollut osastoja, joissa opiskelija ottaa elohopeamittarilla (joka on mielestäni todella hyvä juttu) ja valmiit hoitajat ottaa automaattimittarilla.

On siis aika hazardia, löytyykö osastoltakaan enää elohopeamittaria :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös niitten elohopeamittareitten valmistus ole kokonaan jo lopetettukin? Muistaakseni viime vuonna.  Että ihan syystäkin alkavat käymään harvinaisuudeksi joka paikassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...