Jump to content
MAINOS

erilaiset kirjaamismerkinnät


SHV

Recommended Posts

Tuli tuossa mieleen ihmetellä täälläkin ääneen, kun monenlaisessa työpaikassa on joskus tullut pyörittyä ja huomattua, että monissa on esim. käytettävät lyhenteet kovinkin erilaisia. Esim. nykyisessä paikassani HGT on verensokeria kuvaava lyhenne, eräässä tosessa paikassa se oli AC (tästä ihmettelin kovasti, että mistä se tulee niin Accu Check-koneen nimi...no eipäs heti käynyt mielessä), enkä kyllä tiedä, mistä HGT tulee ja minulle ei sitä kukaan ole selvittänyt kysyttäessä, "sitä vaan on aina käytetty" Itse aiemmassa paikassa taas totuin fB-glukin ja B-glukin käyttöön. (HGT:stä kaikentietävä kuuklekin löytää vaan jonkin Fiatin mallin... ;D)

Verenpainetta olen taas nähty kuvattavan siten että mmHg 120/70 tai RR 120/70, itse käyttänyt tuota jälkimmäistä. Vaikea tosiaan mennä paikkaan, jossa on paljon erikoisia omia sanastoja tms, mulle ei ainakaan sannut yhtään jos lukee paperissa vaikka AC 12.0, itse merkkaisin sen esim. fB-gluk 12.0mmol/l. Millaisiin olette törmännyt, vai onko vaan mulle sattunut tuollaisia erikoisia omia kirjaamissanontoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 105
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tuli tuossa mieleen ihmetellä täälläkin ääneen, kun monenlaisessa työpaikassa on joskus tullut pyörittyä ja huomattua, että monissa on esim. käytettävät lyhenteet kovinkin erilaisia. Esim. nykyisessä paikassani HGT on verensokeria kuvaava lyhenne, eräässä tosessa paikassa se oli AC (tästä ihmettelin kovasti, että mistä se tulee niin Accu Check-koneen nimi...no eipäs heti käynyt mielessä), enkä kyllä tiedä, mistä HGT tulee ja minulle ei sitä kukaan ole selvittänyt kysyttäessä, "sitä vaan on aina käytetty" Itse aiemmassa paikassa taas totuin fB-glukin ja B-glukin käyttöön. (HGT:stä kaikentietävä kuuklekin löytää vaan jonkin Fiatin mallin... ;D)

Verensokerista olen vielä nähnyt käytettävän VS merkintää ja OT merkintää. Mulle oli kanssa toi OT pitkään mysteeri, mutta sitten joku osasi kertoa, että se tulee mittarin merkistä; OneTouch!!

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen aina ihmetellyt näitä lyhenteitä myös. Miksi ihmeessä ammatti-ihminen lyhentää verensokerin OT / AC tms  huh.gif Ei se nyt niin vaikeaa ole kirjoittaa B-gluk tai vs....  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tottunut siihen, että fB-gluk / B-gluk, jos arvo labra veristä, ja GM (glukometer) tai vs. taas, jos arvo sokrumittarilla mitattuna. Varmaan aika massiivisti toimipaikka kysymys. Eräässä paikassa (ppkl) saturaatioarvon perään tuli laittaa merkintä "uusi", koska oli kahta eri merkkistä sa02 mittaria, ja kyseinen merkintä ilmoitti että arvo mitattu tällä uudemmalla mittarilla.... kuitenkin myös vanha pelitti vallan komiasti. Yksi hauska on myös lämmön mittaus arvon ilmoittaminen; tax, t.tymp, rec. Kuitenkin hyvin usein näkee korvalämmönkin olevan merkinnällä "tax".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tottunut siihen, että fB-gluk / B-gluk, jos arvo labra veristä, ja GM (glukometer) tai vs. taas, jos arvo sokrumittarilla mitattuna.

Tämä tyyli minullekin tuttu. Ja GM on puhekielessä muuntunut muotoon "gemmi"
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dextrosta meikä puhuu, ihan siks et saa hämmennettyä muita. Tietojärjestelmässämme lukee ihan selkeellä savolla että "Verensokeri".

http://en.wikipedia.org/wiki/Dextrose

Ja verenpaine on nippi tai mappi (NIBP = non-invasive blood pressure, MAP = mean arterial pressure)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku pyytäis hakeen dekstron niin kysyisin kyllä ensin, että mitä vahvuutta? Tulis mieleen glukoosi-infuusiopussit, niinku G10% tai G5%.

Eipä käyny mielessä verensokeri VS.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle on tullut vastaan ainoastaan itse käyttämäni HGT ja VS. Ja tietysti labran fb-gluk ja B-gluk, mutta näitä käytetty ainoastaan labran ottamissa kokeissa.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HGT on verensokeria kuvaava lyhenne, eräässä tosessa paikassa se oli AC (tästä ihmettelin kovasti, että mistä se tulee niin Accu Check-koneen nimi...no eipäs heti käynyt mielessä), enkä kyllä tiedä, mistä HGT tulee ja minulle ei sitä kukaan ole selvittänyt kysyttäessä, "sitä vaan on aina käytetty"

Verensokerista olen vielä nähnyt käytettävän VS merkintää ja OT merkintää. Mulle oli kanssa toi OT pitkään mysteeri, mutta sitten joku osasi kertoa, että se tulee mittarin merkistä; OneTouch!!

Eräässä paikassa (ppkl) saturaatioarvon perään tuli laittaa merkintä "uusi", koska oli kahta eri merkkistä sa02 mittaria, ja kyseinen merkintä ilmoitti että arvo mitattu tällä uudemmalla mittarilla.... kuitenkin myös vanha pelitti vallan komiasti.

Käsittäkseni kuitenkin kaikki hoitotyössä  käytettävien laitteiden pitäisi näyttää samaa standardia valimistajamerkistä riippumatta. Verensokerimittarin tulos täytyy olla miltei sama (joskus arvo poikkeaa myös samalla mittarilla otettaessa) myös erimerkkisellä mittarilla, eli mmol/L, jos ei näin ole ei konetta ole esim. kapillirisoitu* (oma käännös, google ei tunne, tietänette mitä sanaa mä haen) asianmukaisesti. Jokaisella työpaikalla pitäisi olla joku joka vastaa näistä mittareista, itse olen sellainen. Jos jonkun masiinan arvot poikkeavat radikaalisti toisista mittareista,kapilleroitu asianmukaisesti ja tästä huolimatta poikkeava arvo kolmen mittarin testissä se lentää roskiin.  Sama saturaatiokoneilla, sen arvon täytyy olla sama vanhalla ja uudella mittarilla. Paras testi on kolme mittaria sormeen ja sen mittarin arvo joka poikkeea eniten lentää roskiin.

Täällä Tukholmassa oli joku keissi jossa tk:ssa korvalämpömittari oli näyttänyt vääriä °C lukemia, joku lapsi oli lähetty kotiin, kuumetta ei tk:n mittauksessa ollut. Hoitaja oli kuitenkin suullisesti taivastellut miten lapsi tuntui kuumalta vaikka kuumetta mittarin mukaan ei ollut. Vanhemmat olivat kuitenkin lähteneet lapsen kanssa akuutille yöllä, tällöin kuume oli ollut huippulukemissa ja lapsi oli kirjattu sisään teholle. Joten mitä tästä opimme, mikään mittari ei korvaa ihmisen tekemää arviota tilanteesta, eli niihin lukemiin ei saa aina luottaa jos järki sanoo toista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittäkseni kuitenkin kaikki hoitotyössä  käytettävien laitteiden pitäisi näyttää samaa standardia valimistajamerkistä riippumatta. Verensokerimittarin tulos täytyy olla miltei sama (joskus arvo poikkeaa myös samalla mittarilla otettaessa) myös erimerkkisellä mittarilla, eli mmol/L, jos ei näin ole ei konetta ole esim. kapillirisoitu* (oma käännös, google ei tunne, tietänette mitä sanaa mä haen)

Kalibroitu  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle on tullut vastaan ainoastaan itse käyttämäni HGT ja VS. Ja tietysti labran fb-gluk ja B-gluk, mutta näitä käytetty ainoastaan labran ottamissa kokeissa.

Samma här. Tosin seurantalomakkeessa taitaa olla valmiina sarake b-gluc.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pika-sokeri on myös yleisesti dekstro ja MAPista tuli mieleen hauska tapaus, kun sanoin työkavereille, että musta tässä tarvis olla MAP:pi-rivi (tarkoittaen seurantakaavaketta), niin porukka ymmärsi, että seinälle pitäis saada hylly tai vastaava mappeja varten :(

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tuossa mieleen ihmetellä täälläkin ääneen, kun monenlaisessa työpaikassa on joskus tullut pyörittyä ja huomattua, että monissa on esim. käytettävät lyhenteet kovinkin erilaisia. Esim. nykyisessä paikassani HGT on verensokeria kuvaava lyhenne, eräässä tosessa paikassa se oli AC (tästä ihmettelin kovasti, että mistä se tulee niin Accu Check-koneen nimi...no eipäs heti käynyt mielessä), enkä kyllä tiedä, mistä HGT tulee ja minulle ei sitä kukaan ole selvittänyt kysyttäessä, "sitä vaan on aina käytetty" Itse aiemmassa paikassa taas totuin fB-glukin ja B-glukin käyttöön. (HGT:stä kaikentietävä kuuklekin löytää vaan jonkin Fiatin mallin... :()

Mulle tulee tuosta AC:sta mieleen vaan joku sikiön mitta joka lyhennetään noin.  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verensokeri on VS, ihan sama millä masiinalla se on mitattu. Ja gemmi tai gemi on sitten taas sillä masiinalla analysoitu pika-astrup.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aika monenlaisiahan noita kirjaamiskäytäntöjä on jo pelkästään verensokerin ilmottamisessa. Tuleekohan oikeasti tiedonkulku ongelmia erilaisten kirjaamiskäytöntöjen myötä. Mummo siirtyy vaikka vanhainkodista vuodeosastolle ja hoitajan lähetteessä lukee vaikka AC 12.0 tai OT 12.0, kuinka moni sen ymmärtää sitten...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuleekohan oikeasti tiedonkulku ongelmia erilaisten kirjaamiskäytöntöjen myötä. Mummo siirtyy vaikka vanhainkodista vuodeosastolle ja hoitajan lähetteessä lukee vaikka AC 12.0 tai OT 12.0, kuinka moni sen ymmärtää sitten...

Taitaa olla niin alueellisia nuo poikkeavat merkintätavat että ei ongelmia ole tullut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sokerista ihan yksinkertaisesti vs, lämpö t.oto, t.ax tai t.rec. Jostain alan opuksesta muistan asiasta lukeneeni, että lyhenteet pitäis olla valtakunnalliset, etenkin kyytipuolella..

Olen myös ihmetellyt perussairauksien merkintää, se vaihtelee kyllä todella paljon. HA on monille tuiki tuntematon käsite verenpainetaudista Pirkanmaalla. Elikkäs joku viksu vois asiasta vääntää päivitetyn opuksen, josta jokainen hoituri ja sellaiseksi aikova voisi opetella lyhenteet ulkoa ettei tule epäselvyyksiä.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pika-astrup.

Onko muunlaisia astruppeja? Tai no on jossain keuhko-osastoilla, mutta jos puhutaan POCT:sta niin kaikki astrupithan pitäis olla pika.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tulee mieleen seuraavista lyhenteistä:

FA

KA

LVM

flimmeri, keskiarvo, lääkintävahtimestari

edit: KA vois olla myös kuiva-aine

Joo. Näitä vähän odotinkin. Siksi en oikein pidä lyhenteiden käyttämisestä.

FA= flimmeri tai naistentautien puolella fractuoitu abraasio

KA= kardiologinen angio ja naistentaudeilla taas voidaan tehdä KA ja KP (eli kohotellaan ja kiristellään)

LVM= lääkintävahtimestari tai lapsivedenmeno

Jokainen voi keksiä lisää.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...