Jump to content
MAINOS

kuinkas käpälät kestää?


blauewunder

Recommended Posts

Ikuisuus ongelma mulla: kynsinauhat rikki, kynsivallit repeilee ja kädet muutenkin kävisivät saharan autiomaasta  angry.png Varsinkin näin talvisin tuppaa kuivuus ongelma olemaan tosi paha. Eikä pirtutus tietty tietenkään auta asiaa, vaikkakin koittaa käyttää niitä hellävaraisempia kirurgiseen desinfektioon tarkoitettuja tuotteita. Päivisin tauoilla Ceralania ja kotona Repair rasvaa joka on tosi tönkköö...sillä oon selvinny kohtuullisesti. Mutta mitens te muut arvon kolleegat?

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pirtuvalinnan lisäksi myös hanskojen valinnalla lienee merkitystä?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertaalleen jouduin jo lopettamaan nämä hommat, kun ei vaan käsien iho kestänyt. Onneksi lääketiede kehittyy, ja parin vuoden sapatin jälkeen pääsin taas takaisin orjaksi.

Enivei, tuo Repair on osoittautunut erinomaiseksi voiteeksi, yöksi kerros Repairia ja iho on aamulla kuin vauvan peppu.

Toinen, mistä kannattaa huolehtia, on juoda vettä tarpeeksi. Suihkussa kannattaa iho suojata hanskoilla, pesuaineet kun tahtovat kuivattaa ihoa ja jo valmiiksi rutikuivat kädet tykkäävät kyttyrää.

Itse pääsin vaikeasta käsien kuivuudesta/ihottumasta eroon Protopic -nimisellä lääkevoiteella sekä välttämällä maitotuotteita, erityisesti jogurttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hei. itse vasta ollut 4 viikkoa leikkurissa harjoittelee, vähäsen rupee kädet kuivaamaan..

kävin ostaa apo base voidetta ja osastolta otin siivojien käytössä olevia puuvillahanskoja (valkoiset), yöksi kunnon kerros rasvaa ja hanskat käteen.. aamulla ollut pehmeä iho ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä saan rutikuivat käteni (atopia) pysymään kunnossa välttämällä saippuapesua ja vettä yleensäkkin ja käyttämällä runsaasti käsihuuhdetta. LV on ehdoton suosikki. Yöksi laitain myös Repairia.

Yhdellä leikkaushaska valmistajalla on ainakin olemassa "kosteuttava" hanska joka kokeilussa tuntui aika kivalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä tää nyt on joillekin itsestään selvyys, mutta sanonpa kuitenkin. Mulle kävi samoin kuin Guldanille parin viikon leikkuriharjoittelun jälkeen, että kädet alkoivat kuivumaan, etenkin ranteet ja käsivarret. Sanottiin, että saippua kuivattaa.... niin tekikin. Eli en ollut huudellut käsiäni tarpeeksi huolellisesti kirurgisen saippuapesun jälkeen, joten saippuajämiä jäi ranteen "vekkeihin" sekä lähelle kyynärtaivetta (ekaan "saippuarajaan").

Rukkasilla on myös merkitystä. Itse diggaan kanssa Gammex:in Hydroista, tosi pehmeät ja hikoilu jää vähemmälle tai sitä ei tunne niin hyvin..

Joo, ja turhaa vesipesua välttämällä säästää ihoaan.

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ite henk. koht. tykkää noista gammex:n hydroista, tunne on kuin hanskat pyöris kädessä, vähän sama fiilis kun vanhoilla biogeeleillä...kun on mikroinstrumentit kyseessä, niin parhaat on ollu ansellin microthinit...

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse vasta testailen hanskoja.. gemmexit ovat oudot.. nyt oon käyttänyt biogelin ja biogelin sensitiveja.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten ei ongelmaa, mutta sormenpäät (varsinkin peukalot) ja iho kynsien "reunoilla" tahtoo halkeilla reippaasti. Paljon käsivoidetta yötä vasten ja töissäkin aina kun ehtii ja muistaa. Vielä pitäisi vähän parempaan kuntoon nämä käpälät saada.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen kanssa huomannut, että kun pesee saippuapesua vain silloin kun näkyvää likaa -> kädet ovat olleet ok. Pirtua on kyllä voinut laittaa aivan huoletta. Hanskoissa gammex kuivattaa mulla kädet. Biogel on ollut todella hyvä hanska mulle on kädet kunnossa  ;D ja pystyy töitä paiskimaan....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töissä käytän vesi-saippuapesua kanssa vain kun on näkyvää likaa käsissä. Käsihuuhdetta lotraan sit vaikka kuinka ja paljon... Hyvin kestää. Käsirasvaa tulee käytettyä harvoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mua kutkuttelis toi leikkaussalityö mut pelkään just ettei kätöset kestä....

Katellaan jos sinne saikkariks pääsee lukee...  :)

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kutkuttelis toi leikkaussalityö mut pelkään just ettei kätöset kestä....

Katellaan jos sinne saikkariks pääsee lukee...  :P

Mulla on kuivuuteen taipuva herkkä iho. Kuivuus liittyy tosin lähinnä talvikauteen. Sh-opintoja aloittaessa ajattelin, ettei leikkuri tuon ihon takia ole meikäläistä varten. Kirran harjoittelunkin tein kir.vuodeosastolla asiasta enempää tietoa tai kokemusta omaamatta vaikka ensin tarjottiin harjoittelupaikkaa leikkurista...  :-  Nyt sh-opintojen loppusuoralla, yhden kesäsijaisuuden osastolla, jossa desinfioitiin jatkuvalla syötällä tassuja, kolmen leikkuriharjoittelun ja yhden i-hoitajana toimitun kesäsijaisuuden jälkeen en omalta kohdaltani ajattele asiaa samoin kuin aikanaan. Käsidesit ovat mielestäni olleet ihoystävällisiä ja itse asiassa leikkurissa ei välttämättä vuoron aikana edes pestä/desinfioida käsiä yhtä montaa kertaa kuin esim. joillakin vuodeosastoilla tai poliklinikoilla joissa on useita, jatkuvasti vaihtuvia potilaskontakteja. Riippuu tietysti toimenpiteestä ja osaston luonteesta. Hanskojen käyttö on tietty oma juttunsa, meikäläiselle ei niistä ole tullut mitään iho-ongelmia. Mielestäni kuitenkin jos on esim. kovin paha atopia niin silloin hoitotyössä saattaa tulla eteen ihopulmia ja kannattaa silloin kenties miettiä uravalintaansa toisenkin kerran...?   

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siis... ei mulla käsidesistä ainakaan osastotyössä ole mitään tullut. Mutta en sitten tiedä et miten käy ku pitää pikään olla hanskat kädes...  :-

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siis... ei mulla käsidesistä ainakaan osastotyössä ole mitään tullut. Mutta en sitten tiedä et miten käy ku pitää pikään olla hanskat kädes...  :-

osastotyö hiukan erillaista kuin leikkaussaleissa. siellä kun peseet kädet saippualla ennen jokaista leikkausta ja vielä parin min dilitushierontaa.. siinä kun leikkauksia on 3 - 5 päivässä rupee nahka vähä kärsii, varsinkin talvisin.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siis... ei mulla käsidesistä ainakaan osastotyössä ole mitään tullut. Mutta en sitten tiedä et miten käy ku pitää pikään olla hanskat kädes...  :-

osastotyö hiukan erillaista kuin leikkaussaleissa. siellä kun peseet kädet saippualla ennen jokaista leikkausta ja vielä parin min dilitushierontaa.. siinä kun leikkauksia on 3 - 5 päivässä rupee nahka vähä kärsii, varsinkin talvisin.

No mut leikkureita on erilaisia... Meillä on 1-3 leikkausta per sali, ja jos on oikeesti tuo kolme (harvinaista) niin välillä vaihdetaan instruhoitsuu.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töissä pesen vain ihan tarpeen mukaan saippua-vesipesua, muutoin joka käänteessä käsihuuhdetta.

Käsissä on ollut kahdesti ihan hillitön rakkula-ihottuma ja sairaslomaa sen vuoksi. Viime kerralla pääsin allergia tutkimuksiin eikä mitään löytynyt. Kaikki mahdollinen testattiin.

(Muuten digikamerasta on hyötyä. Otin kuvat karseista paikoista ja kun pääsin allergiasairaalan lääkärin vastaanotolle, näytin kamerasta millainen iho oli kun hakeuduin terkkariin.)

Sai ohjeen vain huolehtia rasvauksesta. Käytin Bepanthenia yöksi aika pitkään. Sitten alkoi se tökkiä ja ostin kaupasta Lemon juice & glycerine-käsivoidetta. Se on sopivan rasvaista ja mukavan oloista laittaa käsiin. Kynsinauhatkin ovat nyt hyvässä kunnossa(yl.repaleiset).

Töissä laitan tipankäsivoidetta kun menen tauolle.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

osastotyö hiukan erillaista kuin leikkaussaleissa. siellä kun peseet kädet saippualla ennen jokaista leikkausta ja vielä parin min dilitushierontaa.. siinä kun leikkauksia on 3 - 5 päivässä rupee nahka vähä kärsii, varsinkin talvisin.

Tarkistapa uusimmasta Infektioiden torjunta sairaalassa -kirjasta kirurgisen käsidesinfektion ohje. Ei tarvitse saippua pesua joka välissä tehdä.

Käsien pesu on se joka kuivattaa käsiä. Desinfektioaineet sisältävät glyceriiniä, joka kosteuttaa ihoa. Vähemmän pesua, enemmän käsidesiä.

Jos käsien kanssa kuivuusongelmia, kannattaa miettiä käyttäytymistä kotona, saatat huuhtoa/pestä kätesi kotona useammin kuin työpäivän aikana. Muutamia vinkkejä; käytä puuvillahanskoja työskentelyhanskojen alla, tiskaa hanskat kädessä, täytä astianpesukone hanskat kädessä, pidä hanskoja shampoon levityksen ja huuhtomisen aikana, siivouksessa hanskat käteen luututtaessa/pölyjä pyyhittäessä. Pääasiassa pesuaineiden tarkoitus on poistaa rasvaa (esim. shampoo, tiskiaine). Pesuaineet poistavat ihon pinnasta sen hyödyllisen rasvan ja iho voi huonommin.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

osastotyö hiukan erillaista kuin leikkaussaleissa. siellä kun peseet kädet saippualla ennen jokaista leikkausta ja vielä parin min dilitushierontaa.. siinä kun leikkauksia on 3 - 5 päivässä rupee nahka vähä kärsii, varsinkin talvisin.

Tarkistapa uusimmasta Infektioiden torjunta sairaalassa -kirjasta kirurgisen käsidesinfektion ohje. Ei tarvitse saippua pesua joka välissä tehdä.

Ei tarvitse tarkistaa.. meidän osastolla on siirytty tohon käytäntöön että ensimmäiseen leikkaukseen saippuapesu ja seuraavissa voi käyttää pelkkää dilitusta. Mutta näin ei ole jokaisella leikkausosastolla? Joten ei voi vain lukea jotain kirjaa koska jokaisella osastolla on omat säännöt.

Monet ihmiset silti pesee aina saippualla ja sit dilitusta. Itse pesin alussa, mut en enää. Iho voi kyllä paljon paremmin nyt.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse tarkistaa.. meidän osastolla on siirytty tohon käytäntöön että ensimmäiseen leikkaukseen saippuapesu ja seuraavissa voi käyttää pelkkää dilitusta. Mutta näin ei ole jokaisella leikkausosastolla? Joten ei voi vain lukea jotain kirjaa koska jokaisella osastolla on omat säännöt.

Monet ihmiset silti pesee aina saippualla ja sit dilitusta. Itse pesin alussa, mut en enää. Iho voi kyllä paljon paremmin nyt.

Hyvä juttu, että olet itse vähentänyt sitä saippuapesua!

Mainitsemani kirja on kuitenkin se opus johon sairaaloiden hygieniaohjeiden tulisi perustua. Jos ohjeet ovat toisenlaiset, suosittelisin kysymään perusteluja poikkeaviin käytäntöihin osaston hygieniavastaavalta tai sairaalan hygieniahoitajalta...

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kädet aina paremmassa kunnossa kun oon harjoitteluissa..tekee toi käsihuuhde hyvää käsille kun en normaalisti niitä pahemmin rasvaile.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mjoo, no meil saa valita kahdes vikas harjoittelus et mihin menee. Aattelin et toises menis leikkaussaliin ja toises sit osastolle. Tietty onha noihi aikaa et mieli voi muuttua... mut ;D

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Mul on päässy kädet karseeseen kuntoon. Sormenpät halkeilee kun ne on niin kuivat ja kipeethän ne on. Vesipesua en töissä juuri harrasta, huudetta menee ämpärikaupalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...