Jump to content
MAINOS

Väkivaltailmoitus


Vieras: Tuuvi

Recommended Posts

Oooohhh...nyt uudessa työpaikassa noita kaavakkeita sitten täytelläänkin....joka vuorossa useita. Ovat ottaneet sen ihan sydämen asiakseen ja kaavake täytetään jo sanallisesta uhkailustakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oooohhh...nyt uudessa työpaikassa noita kaavakkeita sitten täytelläänkin....joka vuorossa useita. Ovat ottaneet sen ihan sydämen asiakseen ja kaavake täytetään jo sanallisesta uhkailustakin.

Niin pitääkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitä ohjeistettiin tänään, että jos vaikka osastonhoitaja, lääkäri, kollega, tms, soittaa poskeaan riittävästi, voi siitäkin tehdä ilmoituksen. Menee suoraan ylihoitajalle ja työsuojeluun (tai niin kait ne aina menee?). Saas nähdä, onko siellä kohta väki naputtelemassa ilmoituksia intoa puhisten?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni on tärkeää tehdä ilmoituksia väkivaltatilanteista /väkivallan uhasta, mutta tärkeämpää vielä on se, että käydään asioita läpi oikeasti ja tehdään olosuhteille jotain. Lappuja on turha täyttää, jos ne jäävät pölyttymään jonkun laatikkoon. Jos niitä käytetään vain tilastointiin, juttu ei toimi niin kuin pitäisi!

Jokaisen tällaisen tilanteen jälkeen asia tulisi käydä läpi oman esimiehen ja mahdollisesti oman työporukan kanssa. Tarvittaessa pitäisi olla yhteydessä myös työsuojeluun ja työterveyshuoltoon. Työnantaja on vastuussa työtekijöiden työturvallisuudesta ja sen vuoksi työnantajan ja esimiehen työnantajan edustajana pitää puuttua ko. kaltaisiin tapahtumiin.

Meitä ohjeistettiin tänään, että jos vaikka osastonhoitaja, lääkäri, kollega, tms, soittaa poskeaan riittävästi, voi siitäkin tehdä ilmoituksen. Menee suoraan ylihoitajalle ja työsuojeluun (tai niin kait ne aina menee?). Saas nähdä, onko siellä kohta väki naputtelemassa ilmoituksia intoa puhisten?

Työkaverin kyseessä ollessa puhutaan yleisemmin häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta = tutummin työpaikkakiusaamisesta. Jos työkaveri käyttäytyy huonosti, aukoo päätään ja se alkaa ahdistaa, siihenkin pitää totta kai puuttua. Yleensä kyllä eri tahojen ohjeissa kehotetaan ensin puhumaan itse (mikäli siihen vain pystyy) tällä työpaikkakiusaajalle ja pyytämään tätä lopettamaan huono käytöksensä. Mikäli toinen ei usko ja jatkaa huonoa käytöstä, sitten pitää mennä esimiehen juttusille ja esimiehen on puututtava asiaan.

Työnantajan edustajan on aina puututtava ko. kaltaisiin tilanteisiin, jos on sen tiedoksi saanut. Asia on myös paras kirjata ylös. Eri työpaikoissa on varmasti erilaisia toimintatapoja, mutta yhtä kaikki, laki määrittelee sen, että ketään ei saa työpaikalla kiusata.

Jos omalla työpaikalla ei asiaan puututa tai siihen ei saada korjausta, vaikka on asiasta ilmoittanut, tämän jälkeen voi ottaa yhteyttä työsuojelupiiriin asian tiimoilta. Totta kai myös työsuojeluhenkilöstöä kannattaa käyttää apuana jutun hoidossa.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on useampi hoitaja/lääkäri uhkatilanteessa paikalla, niin tekeekö kaikki erikseen väkivallan uhka-ilmoituksen vai yksi yhteinen? (Ja oleellisempi kysymys, kuuluisiko kaikkien tehdä oma ilmoitus?)

Aikanaan olen ollut tilanteessa, jossa paikalla oli useampia henkilöitä. Täytettiin yksi ilmoitus, johon sitten tuli kaikkien allekirjoituksen ja nimenselvennykset.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täyttökriteerit täyttyvät juuri siinä kohdassa, jossa kukin itse tuntee kokeneensa jonkinsortin väkivallan uhkaa tai väkivaltaa. Olipa se sitten verbaalista tai fyysistä. Jokainen meistä kokee nämä asiat erilailla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täyttökriteerit täyttyvät juuri siinä kohdassa, jossa kukin itse tuntee kokeneensa jonkinsortin väkivallan uhkaa tai väkivaltaa. Olipa se sitten verbaalista tai fyysistä. Jokainen meistä kokee nämä asiat erilailla.

No en nyt sanois, että tuohon teoriaan täysin kannattais luottaa. Noihin juttuihin turtuu jonkin verran vaikka ne ylittääkin joka kerta kriteerit.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täyttökriteerit täyttyvät juuri siinä kohdassa, jossa kukin itse tuntee kokeneensa jonkinsortin väkivallan uhkaa tai väkivaltaa. Olipa se sitten verbaalista tai fyysistä. Jokainen meistä kokee nämä asiat erilailla.

No en nyt sanois, että tuohon teoriaan täysin kannattais luottaa. Noihin juttuihin turtuu jonkin verran vaikka ne ylittääkin joka kerta kriteerit.

Johonkin voi ja kannattaakin turtua, herkkänahkaisuus ei ole kovinkaan hyvä juttu. Toisaalta asiasta pitää osata sanoa ja oma turvallisuus ei saisi olla vaarassa. Jos semmonen tunne tulee niin ilmoa vaan vetämään. Esim. poleille olisi helpompi saada vartija jos kaikki uhkaavat tapaukset tilastoitaisiin ja raportoitaisiin. Näin osoitettaaisiin ilmeinen tarve turvallisuuden parantamiselle.

Ilmoitusten teossa olen itse ollut aika laiska, myönnetään. Koitan parantaa tapani yhteisen hyvän nimissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Esim, puhelimessa sanottuihin "vittu mä tuun ja tapan teiät kaikki" tein ensimmäisesti ilmoituksen, sen jälkeen en oo jaksanu. Ja tiedän myös, että pitäis, mutta jotenkin ne alkaa vaan mennä ohi korvien. (Etenkin kun meillä alkaa olla päivittäistä melko todelliset uhkatilanteet.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...