Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Karoliina

Lähihoitaja, mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma

Recommended Posts

Vieras: Karoliina

Vaikka olisi kuinka käynyt kyseisen koulutusohjelman, ei pääse alan töihin. Pitäisi olla sairaanhoitaja. Mielestäni se on väärin, koska kyllä tuossa koulutusohjelmassa käydään aika kattavasti mielenterveys-ja päihdetyön asioita läpi. Ainakin täällä päin missä minä asun on näin.

Sitten vielä kysymys: Eihän enää ole olemassa psykiatrian sairaanhoitajia vaan eikö kaikista sairaanhoitajista valmistu ihan tavallisia sairaanhoitajia ja sitten voi erikoistua erikseen sairaanhoitajakoulun jälkeen esimerkiksi juuri psykiatriaan? Mä olen tosiaan käynyt tuon koulutusohjelman lähihoitajakoulussa läpi ja harmittaa ettei pääse sen puolen töihin, kun mielenterveyspuoli kiinnostaisi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Chine

Juu siis kaikista tulee sairaanhoitaja AMK,sit voi suuntautua viimesenä vuonna just esim päihde-ja spyk.puolelle.

Mut tuosta "Vaikka olisi kuinka käynyt kyseisen koulutusohjelman, ei pääse alan töihin. Pitäisi olla sairaanhoitaja." Ei voi muuta sanoa ku et "Elämä on" Mä en saannu aikoinaan media-assistenttina töitä ku ois pitäny olla medianomi.Et mitäs jos lähtisit vaikka jatkamaan AMKhon? Harva lähihoitaja saa sellaisia töitä mihin on suuntatunut.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Rauha

Itse olen työllistynyt hyvin ko. tutkinnolla. Olen  psykiatrisessa sairaalassa töissä. Ainakin eteläisessä Suomessa työllistyy hyvin.

Mihi Chine perustat väitteesi lähihoitajien työllistymisestä ? Jos mielessä on joku lähde haluasin itsekin tutustua siihen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Chine

Itse olen työllistynyt hyvin ko. tutkinnolla. Olen  psykiatrisessa sairaalassa töissä. Ainakin eteläisessä Suomessa työllistyy hyvin.

Mihi Chine perustat väitteesi lähihoitajien työllistymisestä ? Jos mielessä on joku lähde haluasin itsekin tutustua siihen.

Ihan MUTUa tuttavapiiristä/työkavereilta. ;D En toki yleistä kaikkiin koulutusohjelmat,toisista saa oman suuntatumisen duunia paremmin ku toisista.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
psyhoi

Miespuolisilla lähihoitajilla on tietty etu työllistyttäessä psykiatriseen sairaalaan, mutta kyllä meidän osastolla on pari naispuolista lähihoitajaa hyvin pitkillä sijaisuuksilla. Lyhyn aikaisempia sijaisuuksia tekee vielä enemmän. Yksi mielenterveyspuolen työllistäjä (lähihoitajien) on mielenterveysasukkaisiin erikoistuneet hoitokodit.

Jos asut jonkun psykiatrisen sairaalan (sairaanhoitopiirin) lähellä, niin ei muutakun töitä kysymään. Sijaisuudet voi olla alussa lyhyitä, mutta alku kumminkin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Ainakin meidän sairaalassa, Etelä-Suomessa, on puutetta valmiista hoitajista.

Epäpäteville opiskelijoille yms. tuntuu keikkaa riittävän myös.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mielenterveyshoitaja

Psykiatrinen sairaalahoito on erikoissairaanhoitoa, jossa on jo vuosikausia ollut pääasiassa sairaanhoitajan toimia. Siinä kai se varsinainen syy, miksi lähihoitaja ei voi saada sieltä vakituista tointa. Psykiatrisissa hoitokodeissa on lähihoitajalle töitä tilapäistä vakituisemminkin.

Joo tähän väitteeseen törmää jatkuvasti!

Töitä on tarjolla paljon etenkin etelä Suomessa mut mitä pohjoisemmaksi mennään niin yllä olevaa hoetaan yhä enemmän!

Sijaiseksi kelpaat vaikka minne mutta suosittelen että jätät sijaisuudet samantien jos on varaa ja haet vakitöitä sieltä missä moniammatillisuutta arvostetaan oikeasti!

Kyllä lähihoitaja on arvostettu työkaveri siinä missä sairaanhoitaja, kaikki on vain kiinni sairaanhoitopiirin pomoista ja niiden asenteista!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
sairashoituri

osaltaan tuo lähihoitajien ongelma johtuu siitä, että vaikka koulutus nykyisin olisi kuinka hyvä, ei se ollut sitä vielä jokusia vuosia sitten. silloin totuttiin siihen, että lähihoitajat voivat olla ihan mitä tahansa sakkia, eli liian usein epäpätevää ei-motivoitunutta porukkaa. menee vielä aikaa että arvostus kautta linjan nousee.

esim. mielenterveyshoitajat kuitenkin ovat hyvinkin arvostettua porukkaa, vaikka koulutus on periaatteessa samantasoinen kuin lähihoitajakoulutus. mutta mm. koska lähihoitajakoulutus nykyään todellakin on hyvä ja koska hoitajista on pulaa, lähihoitajien asema parantunee hiljalleen kaikkialla.

- sh-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: mimmalinda

Mikäli sairaalaan mielii töihin, on myös syytä pitää jo opiskeluaikana huolta siitä että saa mahdollisimman monen harjoittelun suoritettua sairaalassa. Avohoidossa arvostetaan myös sairaalatyön kokemusta/harjoitteluja, mutta toisinpäin ei ole niin itsestään selvää; sairaalatyö on kuitenkin aivan oma maailmansa -vaikka niinhän on avohoitokin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hellurei

;)Kyllä lähihoitajakin alan hommiin pääsee. Mullekin soitettiin kotiin ja erikseen tarjottiin, kun kesäksi valmistun lähihoitajaksi (vanhustyön puolelta) nuorempien mielenterveys- ja päihdekuntoutus yksiköstä vakituista työpaikkaa. Olin siellä työssäoppimisen jaksolla kuntoutuksen tukemisessa. Eli ei oo kyse onko sh tai lh eikä edes erikoistumisvalinnasta vaan tyyppikysymys. En kuitenkaan ottanut sitä paikkaa vastaan, sillä haluan mennä erittäin haasteelliseen dementiatyöhön. Vakipaikka sielläkin odottaa. Vaikka haastettahan tossa mielenterveys- ja päihdepaikassakin olisi ollut. Mutta pointti se, että ei tartte olla sh, vaan työnantajat etsivät työyhteisöihin yleensä sopivia tyyppejä. Ryhmätyötaidot on merkittävämpää kuin se kumpi on koulutukseltaan. Ja sitten pitää uskoa itseensä. Jos haastatteluun menee sillä asenteella, että ei ne mua valitse, niin ei varmasti valitsekaan. Kouluttautua voi sitten lisää työnohessa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
noor-

vanha keskustelu, mutta jatketaanpa silti.

Vaikka olisi kuinka käynyt kyseisen koulutusohjelman, ei pääse alan töihin. Pitäisi olla sairaanhoitaja. Mielestäni se on väärin, koska kyllä tuossa koulutusohjelmassa käydään aika kattavasti mielenterveys-ja päihdetyön asioita läpi. Ainakin täällä päin missä minä asun on näin.

Itse valmistuin 05/2008 lähihoitajaksi kyseisellä suuntautumisella ja pääsin heti valmistuttuani töihin psyk.sairaalaan, yliopistollinen sellainen kyseessä. Ensiksi pääsin kesätöihin, mutta sopimustani jatkettiin ja olen nyt ensi kesän loppuun asti töissä kunnes lähden jatkamaan opintoja joko sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi.

Olen kotoisin (ja opiskelin) suht pienellä paikkakunnalla pohjanmaalla, ja jos olisin sinne jäänyt niin rohkenen epäillä etten olisi oman alan suuntautumisen töitä saanut. Luokaltamme ei kovin moni saanut ihan oman suuntauksen töitä. Pari miestä taitaa olla psyk.osastoilla ja pari tyttöä päihdepuolella, mutta muut pääty sitten ainakin näin aluksi lähinnä vanhus/vammais/tk:n vuodeosasto -puolelle.

Meidän sairaalassa tuntuu vähän olevan sellainen meininki, että sijaisuuksiin saatetaan kyllä ottaa lähihoitajia, mutta jos haluat vakipaikan niin on oltava sairaanhoitaja. Vanhat mielurit saavat toki toimensa pitää, mutta esim.viime vuonna kun yksi mth jäi eläkkeelle niin hänen toimensa muutettiin sairaanhoitajan viraksi (toimeksi? mikälie...). Näin meillä.

...Eli eikun vaan opiskelemaan lisää!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hellurei

;) Joo... Vanha ketju, mutta jatketaan. Eli menin valmistuttuani suuntautumiseni mukaisesti vanhustyön puolelle , mutta edelleen mulle soiteltiin mielenterveyspaikoista ja tarjottiin duunia. Sitten tuli tarjous, josta ei kertakaikkisesti voinut kieltäytyä, kun sain palkankin neuvoteltua kohdilleen. Ja että nautinkin nyt jokaisesta työpäivästä! Työ on haastavaa, ohessa voin käyttää nuoruuden ammattinikin taitoja ja nyt sitten koko ajan luen työn ohessa sosiaalipsykologiaa. Ja työ on ihan vakituinen.  Mulla varmasti taustalla tuossa, että noita duuneja on tarjottu, on se että olen reilusti tuttavaverkostoni antanut ymmärtää, minkälaisesta työstä olen oikeasti kiinnostunut. Eli antaa kavereiden mainostaa! ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Inflikted

Itse valmistuin -09 ja aluksi vanhusten puolella muutaman kuukauden. Nyt sitten mielenterveyspuolella ainakin kesän yli ja tarjouksia tuli toiseltakin psykan osastolta, jossa olin harjoittelussa. Hyvin olen siis työllistynyt lh:n tutkinnolla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mieshoitsu

Kokemuksesta tiedän että ei ole lähihoitajana helppo työllistyä psyk.puolelle. Itse menin kesällä 09 sanoutumaan sos.viraston (20 vuotta) toimesta halutessani psyk. sairaalan osastolle loppuvuoden sijaisuutta tekemään. Koulutusta on lähihoitaja (mielenterveys-päihde), päihdetyön ammattitutkinto 80ov ja psyk.hoidon erikoisammattitutkinto 40ov.

Kaikki näytti alussa hyvältä, mutta vähän aikaa sitten kyseltyäni jatkosta, niin kerrottiin että sijaisuuksia ei ole lähihoitajille ja kaikki avonaiset toimet on sairaanhoitajille.

En kyllä pysty ymmärtämään päättäjien ammattitaitoa muuttaa kaikki vakanssit sh vakansseiksi, mutta hyvä jos sh tulee sillä palkalla töihin.

Kannattaa vielä odotella aikaa, jolloin lähihoitajien arvostus nousee ja kelvataan vihdoin työelämään.

Ei ole enää varmaa saada töitä vaikka on mies ja nimenomaan akuutti suljetulla osastolla mieshoitajia tarvitaan väkivallan takia.

Itse olisin kyllä halukas lähtemään sh koulutukseen, mutta kun sen kahlais läpi niin ei ehtis kauaa olla töissä ennen eläkkeelle pääsyä.

Ehkäpä palailen vuoden vaihteessa joko vanhustyöhön tai lasten ja nuorten pariin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Rubbo

Köh, LH + 80ov päihdetyötä ja psyk.h. erikoisammattitutkinto 40ov, noillahan on jo paljon pätevämpi kuin sh amk psykan puolen töihin!  huh.gif

Näin papereiden perusteella siis. Eikä tässä nyt väheksytä sh tutkintoa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mieshoitsu

Näinhän se on ja paljon vielä työkokemusta päälle. Mutta näyttää siltä että töitä ei saisi ollenkaan. Menin tyhmänä sanomaan itseni irti kaupungin vakinaisesta toimesta heinäkuussa, lähdin tekemään psyk. osastolle 5kk sijaisuutta joka ei sitten jatkukaan lupauksesta huolimatta, kun en ole sairaanhoitja vaan lähihoitaja. Nyt tuntuu ettävuodenvaihteen jälkeen alkaa työttömyys, kun ne toimet joita olen hakenut niin ei pääse edes haastatteluun asti. Onkohan näin että lh koulutuksen saaneet ei enää kelpaa mihinkään. Tein asiasta henkilökohtaisen kysymyksen terveyslautakunnan puheenjohtajalle, mutta hän ei vastaa ollenkaan viestiin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
matala-u

Olen itse hiljattain valmistunut lh ja nyt kesän aikana kohdannut sen, että Helsingissä ainakaan Auroraan ei oteta enää lähihoitajia vakkaripaikoille, sairaanhoitajat vievät ne. Psyk. keskukseen on tullut haettua, mutta haastatteluun ei edes päässyt. Tavallaan ymmärrettävää, tavallaan ei. Terveyskeskuksella on kuitenkin paljon hyviä psyk.puolen paikkoja lähihoitajille, jos avohoidon paikat kiinnostavat. Monista paikoista ei edes tiedä, ennenkuin harjottelun tms kautta. Olen itse työskennellyt mm. kotihoidon mielenterveystiimissä, jossa työ todella haastavaa, mutta mukavaa, ja on turvallista tehdä työtä niinkin ison koneiston alla, kuin Helsingin kaupunki. Myös psykiatrian poliklinikoilla on töissä lähihoitajia mm. avokuntoutustyöryhmissä tälläkin hetkellä. Lisäksi moniin yksityisiin kuntoutuskoteihin ja työtoimintakeskuksiin pääsevät lähihoitajat hyvin töihin. Lilinkotisäätiöllä ja Niemikotisäätiöllä suurin osa työntekijöistä lähihoitajia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kaapokeisari

Itse olen törmännyt samaan AMK vajaavaisuuteni. Irtisanoin itseni elokuun lopussa Lilinkotisäätiöltä oltuani sielä 3v7kk. Nyt on iskenyt hätä käteen mistä saisin edes keikkaa psyk puolella? Kenelle lähettää hakemus? Tuntuu oudolta olla iso mies jolla on työkokemusta hieman ja silti olla ilman töitä! Takasin kouluun on palattava mitä pikimmin!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: igakoira

Itse olen törmännyt samaan, että lähärit eivät "kunnon töitä" oikein löydä, varsinkaan mt- ja päihdepuolelta, mistä itsekin valmistunut. Monissa harjoitteluissa töiden aikana kysyttiin, että voisinko tehdä muutamia vuoroja ja tyssäsi yleensä siinä vaiheessa, että ei koulutustaso riittänyt (liian vähän opintopisteitä jne.)

Olen itse valmistunut koulusta, joka ko. paikkakunnan AMK:n sairaanhoitajat kuulemma esim. työssäharjoitteluissa peittosivat 6-0. Tähän en osaa sanoa juuta tai jaata, mutta käsittääkseni AMK:ssa opiskelu on liian teoriapohjaista, mitä imho kuullut juttuja. Haluan jatkaa opintojani, mutta niin kauan kuin sairaanhoitajan opintoihin ei lähärin opinnoista saa hyväksilukuja niin koen sen olevan turhaa. Vaikka kuinka kaunis klisee "Kertaus on opintojen äiti" onkin, en tässä kohtaa ala sitä toteuttamaan. Ei kovin kiinnosta mennä istumaan ja opiskelemaan samoja aineita taas vuosiksi uudestaan ja uudestaan.

Näillä näkymin onkin ajatuksena terveydenhoitajan tai sosionomin opinnot. Hakuja odotellessa :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pommak1

Itse olen törmännyt samaan AMK vajaavaisuuteni. Irtisanoin itseni elokuun lopussa Lilinkotisäätiöltä oltuani sielä 3v7kk. Nyt on iskenyt hätä käteen mistä saisin edes keikkaa psyk puolella? Kenelle lähettää hakemus? Tuntuu oudolta olla iso mies jolla on työkokemusta hieman ja silti olla ilman töitä! Takasin kouluun on palattava mitä pikimmin!

Tällä hetkellä suomessa on lama ja kuntien rahat tiukilla. Jos kunnilla ei ole rahaa niin ei ole meilläkään töitä. Perustuslaissa on sanottu, että ihmiset pitää hoitaa, joten töitä pitäisi riittää. Tällä hetkellä, joka paikassa yritetään säästää ja mennään minimi miehityksellä. Pitkiä sijaisuuksia ei oikein mistään saa paitsi (helsinki), johon viimeisenä vaihtoehtona kyllä lähden...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Inflikted

Itse valmistuin -09 ja aluksi vanhusten puolella muutaman kuukauden. Nyt sitten mielenterveyspuolella ainakin kesän yli ja tarjouksia tuli toiseltakin psykan osastolta, jossa olin harjoittelussa. Hyvin olen siis työllistynyt lh:n tutkinnolla.

Vähän päivitystä. Samalla tiellä ollaan yhä, vaihdoin osastoa juuri mutta töitä on riittänyt. Tosin itsekin olen sh-opintoihin pyrkimässä, koska toimea ei näillä näkymin lh:t enää tule saamaan. Sucks!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
lvm

Kyllä ainakin kuopiossa tuntuu ihan hyvin olevan keikkaa ja sijaisuutta tarjolla lähärille. Vakipaikoista ei tietoo koska ei ole tullut niitä sen kummemmin kyseltyäkään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

Köh, LH + 80ov päihdetyötä ja psyk.h. erikoisammattitutkinto 40ov, noillahan on jo paljon pätevämpi kuin sh amk psykan puolen töihin!  huh.gif

Törmäsin yhteen loppuvaiheen sh-opiskelijaan, jolla oli entuudestaan lähihoitajan tutkinto ja suuntautumisena just mp-koulutusohjelma. Nyt oli  AMK:ssa myös suuntautumassa psyk.hoitotyöhön. Ja kertoi etteivät ole AMK:ssa päässeet (ainakaan vielä) niin pitkälle tai niin syvälle kuin lähihoitajan mp-koulutusohjelmassa. Tankkaavat hoitotieteen tutkimusmenetelmiä, paljon itsenäistä etäopiskelua ja opinnäytetyö omasta suuntautumisalasta. Opettajat vain kuulemma sanovat, että "harjoittelussa sitten opitte."

En tiedä mitä tutkintotodistus sitten kertoo ylipäätään kummastaan tutkinnosta. Hirveästi jää opiskelijan omille harteille ja kun ei välttämättä vielä ole kokemusta hoitotyöstä, niin ei tiedä, mikä tieto siellä olisi kovastikin tarpeen ja relevanttia...

Ainakin PK-seudulla saa myös täysin kouluttamattomat ohjaajan töitä päihdehuoltolaitoksista.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Gents

Ainakin PK-seudulla saa myös täysin kouluttamattomat ohjaajan töitä päihdehuoltolaitoksista.

Kai niillä oma kokemus on. Kokemuksen syvää rintaääntä ei sovi väheksyä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

Kai niillä oma kokemus on. Kokemuksen syvää rintaääntä ei sovi väheksyä.

Kännissä-olo -kokemusta varmaan löytyy aikatavalla, mutta ei siis varsinaista päihdeongelmaa ja siitä selviytymistä kuten monella, jotka on Sininauhaliitossa ohjaajana.

Olen rivien välistä heidän puheistaan ymmärtänyt, että kokemusta ja koulutusta tärkeämpi ominaisuus on näissä päihdetyön yksiköissä ollut sukupuoli (kouluttamattomat ovat siis olleet miehiä). Syytä en tiedä...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille