Jump to content
MAINOS

Sosionomit vanhustyössä.


kia

Recommended Posts

Elikkä, kertokaapas nyt ihan suoraan että mitä ne sosionomit nuissa vanhainkodeissa oikein tekevät? Mitä oikeuksia heillä? Miten työ eroaa sairaanhoitajasta? Opiskeleeko ne varsinaista hoitotyötä kuinka paljon? Ja osallistuuko ne hoitotyöhön ylipäänsä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä yksityisellä sosionomit on esimiehiä. Tekevät siis enimmäkseen toimistotyötä, mutta myös hoitopäiviä. Ja kun hoitopäivät, niin lähihoitajan hommia paiskivat. Miun mielestä sosionomien koulutuksessa ei oo mitään hoitotyöstä (tai jos on niin erittäin vähän) ja siksi onkin aika jännää, että saavat tehdä kaikkea sitä mitä lähihoitaja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhainkodissa kun oon ollunna, niin hoitajan töitä ovat tehneet. Lääkkeidenjakoon eivät siellä osallistuneet.

En tiedä sitten miten muualla.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin minäkin ajattelin, että ne sitä hallinnollista puolta hoitelevat mutta törmäsinpä siihen että voivat myös hoitotyötä tehdä. Mietin vaan, että miten pitäisi suhtautua niihin työparina jos näin joskus sattuu käymään? Mitä ne saa tehdä ja mitä ei. Eivät varmaan lääkkeisiin saa sitten koskea. Mutta varmaan on paljo sellaisiakin, jotka ovat lähihoitajasta kouluttautuneet sosionomiksi ja kuitenkin tekevät lähihoitajan työtä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sekä sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja ja sosionomi. Tosin sosionomin tutkinnon opiskelin aikuisopiskeluna, eli paljon jäi pois kursseja mitä nuorisopuolella oli. Oma kokemus on kuitenkin, että lähärin hommia tekevät, tosin mulla on palvelukodissa ollut sosionomi-työkavereita jotka myös jakoi lääkkeitä. Mutta heillä oli lääkehoidon kurssi suoritettuna? Näin ymmärsin ainakin. No, kiva ja topakka työntekijä oli että silleen kaikki ok. Ja kovasti tuttuja sosinomeja soittelin keikoillekin meille, että no hard feelings.

Asian vierestä:

On kokemusta tosin sairaanhoitajien ja sosionomien keskinäisestä kyräilystä, jota koulussa esim. yksi opettaja viljeli. Napsahti rouvalla suu kiinni kun kysyin, kenen kanssa mä sitten jahisen työkentästä, kun on molemmat tutkinnot, itseksenikö tappelen... ;D

Sosionomina ei juuri työllisty kuin projekteihin tai perushoitoon jos ei käy hyvä tuuri ja saa sitä hallinnollista työtä. En oo kyllä edes hakenut aktiivisesti, nytkin olen sairaalan vuodeosastolla töissä. Tämä siis mun mutu-tietoa koskien Pohjois-Suomea, asia voi olla toisinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, nyt avartui jo vähän paremmin. Miten sitten tuo hoidollinen puoli koulutuksessa? Jos tekevät lähärin hommia niin kyllähän siihen vaaditaan jo melkoista tietomäärää esim. sairauksista, eli miten paljon opiskellaan hoitotyöhön liittyvää? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, nyt avartui jo vähän paremmin. Miten sitten tuo hoidollinen puoli koulutuksessa? Jos tekevät lähärin hommia niin kyllähän siihen vaaditaan jo melkoista tietomäärää esim. sairauksista, eli miten paljon opiskellaan hoitotyöhön liittyvää? 

Ainakin puoli vuotta meillä oli tuota hoidollista puolta. Tais nimeke sille puolelle vuodellekin olla ihan virallisesti "hoito ja huolenpito". Harjoiteltiin injektion annot, lääkehoitoa, nostot jne. Kaikkea mitä lh-opinnoissakin oli. Kukaan lh-pohjainen ei kuitenkaan saanu niitä hyväksluettua, koska oli kuulemma AMK-tason hoitoa ja huolenpitoa.  ;D (**tut oli.)

Myöhemmässä vaiheessa suuntaavissa oli sitten vaihtoehtoina vanhustyö ja siellä varmaan erikseen vielä tuli hoidollisia juttuja lisää.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, nyt avartui jo vähän paremmin. Miten sitten tuo hoidollinen puoli koulutuksessa? Jos tekevät lähärin hommia niin kyllähän siihen vaaditaan jo melkoista tietomäärää esim. sairauksista, eli miten paljon opiskellaan hoitotyöhön liittyvää? 

Ainakin puoli vuotta meillä oli tuota hoidollista puolta. Tais nimeke sille puolelle vuodellekin olla ihan virallisesti "hoito ja huolenpito". Harjoiteltiin injektion annot, lääkehoitoa, nostot jne. Kaikkea mitä lh-opinnoissakin oli. Kukaan lh-pohjainen ei kuitenkaan saanu niitä hyväksluettua, koska oli kuulemma AMK-tason hoitoa ja huolenpitoa.  ;D (**tut oli.)

Myöhemmässä vaiheessa suuntaavissa oli sitten vaihtoehtoina vanhustyö ja siellä varmaan erikseen vielä tuli hoidollisia juttuja lisää.

Tuo vissiin vaihtelee kouluittain?Ainakaan meidän kouluissa sosionomeilla ei ole noin laajasti hoitoa&huolenpitoa.Yks kurssi taitaa olla lääkehoitoa.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo vissiin vaihtelee kouluittain?Ainakaan meidän kouluissa sosionomeilla ei ole noin laajasti hoitoa&huolenpitoa.Yks kurssi taitaa olla lääkehoitoa.

Siihen en osaa sanoa mitään, mut tarkennukseksi, että opiskelin DIAKissa ja opinnot alkoi 8/2000. Moni asia on siitä voinu muuttua...  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alotin nyt sosionomin opinnot tammikuussa, joten kokemusta hirveästi ei vielä ole koulutuksesta ja näin. Mutta sen verran voin sanoa siitä, että EA1 ja EA2 käydään koulutuksessa ja kuulin myös EA1:n tunnilla opettajalta, että syksyllä alkavassa toimintakyvyn tukemisen opintokokonaisuudessa jollakin kurssilla HARJOITELLAAN IHON ALLE PISTÄMISTÄ JA VERENPAINEEN MITTAAMISTA. Hieman turhautti, kun kuitenkin lähäri olen, ja btw ton EA1:nkin sain hyväksiluettua. (tosin harkinnassa olis että menen sinne tunnille kuitenkin, kun EA1:n suoritus vanhenee jo ensi vuonna...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

että syksyllä alkavassa toimintakyvyn tukemisen opintokokonaisuudessa jollakin kurssilla HARJOITELLAAN IHON ALLE PISTÄMISTÄ JA VERENPAINEEN MITTAAMISTA.

Toivottavasti näitten temppujen toteutuksen lisäksi opetetaan myös MIKSI näitä temppuja tehdään (mitä sinne ihon alle pistetään ja miksi, mitä pitää seurata lääkehoidossa ja mitkä esim. RR- lukemat vaativat reagointia..  8))

Kaikki sosionomit kun eivät ole lähäreitä pohjakoulutukseltaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei ole ei, ja myös meille lähäreille kertaus on aina opintojen äiti. Eli siis todennäköisesti voin muistinvirkistykseksi kiltisti "harjoitella" noi hommelit, vaikka tuttua onkin. Ja luulen kyllä, että myös pistämisen tarkoitus ja mitä pistetään käydään läpi, eihän siinä nyt ois mitään järkeä, jos heitettäis perusasiat nurkkaan ja harjoiteltais vain kuinka pistetään neulalla kaveria.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...