Jump to content
MAINOS

Lepositeet lastenpsykiatriassa/somaattisella puolella?


Vieras: S-hoo

Recommended Posts

Valaiskaa tietämätöntä...

Käytetäänkö lepareita/ käsitarroja lasten osastoilla? Vai onko käytössä riittävästi henkilökuntaa ja muita keinoja rauhoittaa riehuva/ levoton/ harhainen jne.. lapsi. Miten itsetuhoiset lapset? Eristetäänkö? Jos, niin huone-eristys vaiko leparit?

Erityisesti kiinnostaa miten lasten tehoilla/sekatehoilla? Sedatoidaanko

levottomat vai sidotaanko? Vai jotain siltä väliltä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Käytetäänkö lepareita/ käsitarroja lasten osastoilla? Vai onko käytössä riittävästi henkilökuntaa ja muita keinoja rauhoittaa riehuva/ levoton/ harhainen jne.. lapsi. Miten itsetuhoiset lapset? Eristetäänkö? Jos, niin huone-eristys vaiko leparit?

-Alaikäisiä ei saa eristää kuin lepositeisiin.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljonhan lastenosastoilla ja keskoloissa on lapset käsitarroilla sidottu. En kyllä soveltaisi tuohon mitään erityslakia. Ovat sidottuja käsistä, jotteivat rönki kaikenmaailman tuubeja.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytetäänkö lepareita/ käsitarroja lasten osastoilla? Vai onko käytössä riittävästi henkilökuntaa ja muita keinoja rauhoittaa riehuva/ levoton/ harhainen jne.. lapsi. Miten itsetuhoiset lapset? Eristetäänkö? Jos, niin huone-eristys vaiko leparit?

-Alaikäisiä ei saa eristää kuin lepositeisiin.

Tämähän se vissiin on käytäntö monessa paikassa, mutta ei laki.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niillä lastenosastoilla, joilla olen itse työskennellyt, ei ole lapsilla käytetty lepositeitä. Mun on aika vaikeeta nähdä missä tilanteessa lapsi pitää sitoa kiinni sänkyynsä? Paitsi arveluttavaa hoitotyötä pienen lapsen kiinnisitominen, niin myös aikansa elänyttä ajattelua, vanhanaikaista.

Mulla on lastenpsykiatrian puolelta sellainen käsitys, että lasta pidetään tarvittaessa tiukasti sylissä kuin laitetaan lepositeisiin.

Vastasyntyneiden teho-osastolla yleensä levottomalle liikehtimiselle on syy; esim. kipu, jota voidaan lääkitä. Tuubien, kanyyleiden, napareittien paikallaan pysyminen varmistetaan niiden hyvällä kiinnityksellä. Asento, jossa vauvan on mukava levätä on tärkeä, asentoa voidaan tukea rullilla ja peitoilla. Käsisiteet ovat suojaamassa kanyyleitä, ei siksi että vauvan kädet pitäisi sitoa kiinni. Meillä leikataan käsisiteiden pitkät nauhat pois ennen käyttöönottoa, joskus ennenmuinoin olen nähnyt niitä nauhoja käytetyn potilaan sitomiseen paikoilleen. No, tätä käytetään vieläkin mutta tilapäisesti toimenpiteissä, esim. keskuslaskimokatetrin laitossa.

Levottoman, neurologisesti oireilevan vauvan voi toki esim. kapaloida, mutta tässäkin on yleensä tavoitteena se että vauva tuntee olonsa turvalliseksi eikä se, että estetään liikkuminen.

En missään nimessä sanoisi, että kiinnisitomista käytetään lastenpuolella paljon. Keinot varmistaa reittien pysyminen on muitakin kuin lapsen liikkumisen estäminen.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä lastenpsykalla käytetään pitelyä, ei sidota.

Sama juttu meillä last.psykalla, tosin väkeä kyllä saisi välillä olla enemmän. Ketään ei ikinä sidota tai mitenkään lukkojen taakse laiteta. Tarvittaessa vierihoito, jolloin aikuinen on koko ajan lapsen seurassa.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama juttu meillä last.psykalla, tosin väkeä kyllä saisi välillä olla enemmän. Ketään ei ikinä sidota tai mitenkään lukkojen taakse laiteta. Tarvittaessa vierihoito, jolloin aikuinen on koko ajan lapsen seurassa.

Tätä kun toisaalta miettii niin nuorta "palkataan"sillä et käyttäytyy huonosti? Saa erityiskohteluu kun on aikuinen koko ajan vieressä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama juttu meillä last.psykalla, tosin väkeä kyllä saisi välillä olla enemmän. Ketään ei ikinä sidota tai mitenkään lukkojen taakse laiteta. Tarvittaessa vierihoito, jolloin aikuinen on koko ajan lapsen seurassa.

Tätä kun toisaalta miettii niin nuorta "palkataan"sillä et käyttäytyy huonosti? Saa erityiskohteluu kun on aikuinen koko ajan vieressä?

Eikö tämä liene sama asia kuin omienkin lasten kanssa, että kyllä sen tietää milloin se on huomion hakemista ja milloin oikeasti sitä aikuista tarvitaan. Ahdistuksen kanssa ei tietenkään jätetä lasta yksin.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä lastenpsykalla käytetään pitelyä, ei sidota.

Mites sellaisen 14-vuotiaan satakiloisen parrakkaan poikalapsen pitely onnistuu?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä lastenpsykalla käytetään pitelyä, ei sidota.

Mites sellaisen 14-vuotiaan satakiloisen parrakkaan poikalapsen pitely onnistuu?

Tehdään kunnollinen perinteinen äijäläjä!?  ;D

(juu tiedän, offaria, mut ihan pakko oli..)

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä lastenpsykalla käytetään pitelyä, ei sidota.

Mites sellaisen 14-vuotiaan satakiloisen parrakkaan poikalapsen pitely onnistuu?

Tehdään kunnollinen perinteinen äijäläjä!?  :o

(juu tiedän, offaria, mut ihan pakko oli..)

No hieman siihen suuntaan...  ;D

Ei vaan niin monta ihmistä kehiin että pysyy. Oikeilla otteilla onnistuu kyllä. Joskus on yks pitelemäs, joskus kaks tai kolme. Aina on onnistunut kun on tarvetta.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama juttu meillä last.psykalla, tosin väkeä kyllä saisi välillä olla enemmän. Ketään ei ikinä sidota tai mitenkään lukkojen taakse laiteta. Tarvittaessa vierihoito, jolloin aikuinen on koko ajan lapsen seurassa.

Tätä kun toisaalta miettii niin nuorta "palkataan"sillä et käyttäytyy huonosti? Saa erityiskohteluu kun on aikuinen koko ajan vieressä?

Eikö tämä liene sama asia kuin omienkin lasten kanssa, että kyllä sen tietää milloin se on huomion hakemista ja milloin oikeasti sitä aikuista tarvitaan. Ahdistuksen kanssa ei tietenkään jätetä lasta yksin.

Huomion hakemisella saa kyllä aikuisen seurakseen, mutta lapsen vinkkelistä katsottuna tulos ei lienee ihan toivotunlainen ;D. Vierihoito on aika iso ja raskas juttu toteuttaa, suhteutettuna tietysti siihen, miten pahassa jamassa muksu on; Itsensä vahingoittamista, suikkarin mahdollisuus, reippaita raivareita..?

Aikuinen toimii "apuminänä" ja puskurina, lapsi saattaa olla erittäin ahdistunut, harhainen ja pelokas. Sellaista potilasta ei erikoissairaanhoidossa jätetä yksin. Aika iso turvallisuusjuttu. Joskus sitten tehdään lähes kaikki asiat kädestä pitäen, ihan kirjaimellisesti! Jos sellainen lapsi, jolla ei ole ollut mitään rajoja tai kieltoja, on näissä ympyröissä niitä turvallinen harjoitella, ennenkuin palaa omaan kouluun, kotiin, kasvatusperheeseen...mihin nyt meneekään..

Kyllä ne isotkin esiteinit pysyy paikallaan, eip oo ollut ongelmia.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Kamomilla

Meillä lastenpsykalla käytetään pitelyä, ei sidota.

Mites sellaisen 14-vuotiaan satakiloisen parrakkaan poikalapsen pitely onnistuu?

Ikänsä puolesta ei kuulukaan enää lastenpsykiatrian puolelle, vaan nuorisolle, ja me käytetään ihan kunnon lepareita jos tarvii, plus että miesvoimaa on myös aina saatavilla. Ja lääkitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niillä lastenosastoilla, joilla olen itse työskennellyt, ei ole lapsilla käytetty lepositeitä. Mun on aika vaikeeta nähdä missä tilanteessa lapsi pitää sitoa kiinni sänkyynsä? Paitsi arveluttavaa hoitotyötä pienen lapsen kiinnisitominen, niin myös aikansa elänyttä ajattelua, vanhanaikaista.

No, mun kokemuksen mukaan tähän voidaan turvautua, kun ei ole sitä OSAAMISTA hoitajilla/lääkäreillä rauhoittaa lasta muulla tavoin (esim. lääkitä). Entä sitten liian pieni miehitys/epätarkoituksenmukainen hoitopaikka?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelen somaattisella puolella, joten mun kommenttini asiaan koskee lähinnä sitä. Ja tarkoitukseni oli nimenomaan painottaa, ettei lapsen sitominen kiinni sänkyynsä tai jonkinlaisten lepositeiden käyttö mun käsitykseni mukaan ole mitenkään yleistä. Tietysti aina poikkeus vahvistaa säännön.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onpa joskus joutunut käyttämään, että saa humaltuneen/huumaantuneen teinin pysymään sängyssä. Se että leparit saatiin paikoilleen vaati vartijan kutsumisen paikalle (yö-vuoro, 2 hoitajaa pystyttiin irrottamaan kyseisen nuoren vastaanottoon). Hätävarana kiinnisitominen on joskus välttämätöntä eikä suinkaan ammattitaidottomuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

itellä kokemusta haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten lasten kanssa työskentelystä. siellä käytössä lääkintä ja kiinnipitomenetelmä. välillä kyllä henkilöstövajauksen  8) vuoksi jouduttu eristämään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...