Jump to content
MAINOS

p.os


neea

Recommended Posts

Minkälaisia käytäntöjä on lyhentää sana suunkautta?

Täällä näkyy käytettävän p.o. Miksi mä olen tottunut käyttämään p.os?

Sarjassamme hölmöjä kysymyksiä, mutta mua on jo pitkään tämä asia vaivannut.

Joidenkin työkavereiden kanssa on tullut vääntö siitä mikä on oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miksi käypähoito- suosituksissa sitten käytetään lyhennettä p.os.?

Ajattelin vaan kun koulussa näin opetettiin...silloin. Että,  onko se s jäänyt vuosien varrella pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

P.o. ollut käytössä niissä paikoissa missä minä olen työtä tehnyt. Kyllähän tuon p. os ymmärtää myös, mutta per os olisi selkeämpi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä käytän p.o. lyhennettä kirjoittaessa, puheessa per os. Mäkään en ole p.os. lyhenteeseen törmännyt missään. Ihan ymmärrettävä sekin lyhenne kyllä mun mielestä on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole kyllä nähnyt muuta käytettävän kun p.o ja tottunut itsekin sitä käyttämään. Onhan se selkeämpää jos kaikki käyttää samaa, mutta se p.os on aivan oikein ja luettunakin helpommin ymmärrettävä.

Koulussa opetettiin nimenomaan käyttämään lyhennettä p.os, mutta käytäntöhän on aina muuta. Tälläkin alalla tykätään lyhenteistä, mikä on ymmärrettävää sen kaiken kirjaamisen kanssa.

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas tyhmälle, mistä tulee lyhenne I.A ? Lääkehoidon koulutuksessa tuli tällainen prosyyrissä esille kaiken iv, po, im, sc yms joukossa... vai oliko sitten vain kirjoitusvirhe? 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas tyhmälle, mistä tulee lyhenne I.A ? Lääkehoidon koulutuksessa tuli tällainen prosyyrissä esille kaiken iv, po, im, sc yms joukossa... vai oliko sitten vain kirjoitusvirhe? 8)

Ei tule mieleen kuin i.o, intraosseaalinen (luunsisäinen)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas tyhmälle, mistä tulee lyhenne I.A ? Lääkehoidon koulutuksessa tuli tällainen prosyyrissä esille kaiken iv, po, im, sc yms joukossa... vai oliko sitten vain kirjoitusvirhe? 8)

Se on intra-arteriaalisesti. Harvinainen antotapa kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas tyhmälle, mistä tulee lyhenne I.A ? Lääkehoidon koulutuksessa tuli tällainen prosyyrissä esille kaiken iv, po, im, sc yms joukossa... vai oliko sitten vain kirjoitusvirhe? 8)

Se on intra-arteriaalisesti. Harvinainen antotapa kyllä.

Papaveriniä, jotain sytostaatteja kait lähinnä?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas tyhmälle, mistä tulee lyhenne I.A ? Lääkehoidon koulutuksessa tuli tällainen prosyyrissä esille kaiken iv, po, im, sc yms joukossa... vai oliko sitten vain kirjoitusvirhe? 8)

Se on intra-arteriaalisesti. Harvinainen antotapa kyllä.

Papaveriniä, jotain sytostaatteja kait lähinnä?

Joo sytostaatteja joskus lähinnä. Kerran olin konepotilaan kanssa angiolabrassa, siellä lääkäri antoi toimenpidettä tehdessä Esmeronia i.a., kun potilas alkoi liikuskella eikä ollut heti vapaita muita reittejä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä käsittäisin tuon i.a. et nivelensisäisesti. Mutta voihan se olla toki myös se intra-arteriaalisesti.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla olis vähän sellanen kutina, että tuo p.o JA p.os ovat lyhenteitä sanasta per oraalisuspensio, vai voiko olla, että häröilen taas..? Vai voisiko olla niin että vaan se p.os tarkoittaa vain oraalisuspensiota ( eli suun kautta "naatittava" )..voisko se p.o olla tarkoitettu tabletille ja p.os sitten liuoksille..äh..hullu juttu..ei kait se noin mene..menen tarkistamaan (*häiritsee*).. huh.gifhuh.gif

:nauraa:[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 04.03.07 - klo:14:20


Mulla olis vähän sellanen kutina, että tuo p.o JA p.os ovat lyhenteitä sanasta per oraalisuspensio, vai voiko olla, että häröilen taas..? Vai voisiko olla niin että vaan se p.os tarkoittaa vain oraalisuspensiota ( eli suun kautta "naatittava" )..voisko se p.o olla tarkoitettu tabletille ja p.os sitten liuoksille..äh..hullu juttu..ei kait se noin mene..menen tarkistamaan (*häiritsee*).. huh.gifhuh.gif

::)

Itteäni lainaten..Joo, kyllä mää taidan häröillä...samaa asiaa tarkottavat varmasti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

p.o tekstissä per os puheessa tai entraalisesti

i.a on kyllä mun mielestä valtimoon

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i.a on kyllä mun mielestä valtimoon

Hieman oon itsekin tämän kannalla, mutta vain mutu-tuntumaa.. Vrt i.v.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...