Jump to content
MAINOS

Verokortista


Teresa

Recommended Posts

Olin töissä vanhainkodilla eilen illan ja tänään aamuvuorossa. Mun pomo, kolmen osastos esimies on töissä vaan viikolla ja sen asioita osittain hoitava sairaanhoitaja halus mun verokortin. Kysyin että eikö riittäis kopio, koska mä tarviin sitä verokorttia ens viikolla kun mulla on yks toinen työ, mutta ei! Pitää olla kuulemma aito verokortti. Mä olin vähän että WTF huh.gif ??

No mutta mistä mä saan nyt toisen verokortin äkkiä?

Jos ei toimita työnantajalle verokorttia niin siitähän menee muuten 60% veroa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

eikös siinä verokortissakin lue, että kopio siitä riittää ennakopidätyksen tekemiseen. ainakin mun freelance verokortista on pelkkiä kopioita pitkin poikin ja alkuperäinen sillä kenelle nyt satun olemaan päätoimisena töissä.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...juu siis niinhän se on mutta jos verokortin pyytäjä on kuspää, saa verotoimistosta vaikka 70 uutta, sitten vaan pitää olla tarkka, ettei mene tulot yli..

(sitäpaitsi jos olet kahdessa työssä yhtäaikaa, menee sivuprosentti)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hae verotoimistolta ns. freelance -verokortti. Kaikista kätevin vaihtoehto jos tekee töitä useammalle työnantajalle eikä sivuprosentista tarvitse välittää. Siitä voi kopioita antaa kaikille ja alkuperäinen säilyy sulla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu se kusipää on jo saanut mun aidon verokortin eli se on mennyttä  ;)

Siis kai verokortit on ihan ilmaisia kun niitä hakee ns. ylimääräisiä? Mä en ymmärrä miks opiskelijoiltakin pitää periä veroa kun eikö ne ymmärrä että niillä rahoilla pitäisi elää. Ja minkä hiton takia verokorteissa on eri tulorajat eri ihmisillä, vaikka olisi samanikäinen? Siis esim. mun tuloraja on n. 1000e matalampi kuin mun kaverin eli multa peritään 14% veroa paljon aikaisemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ilmaisia

Samassa kunnassa asuvien, saman varallisuuden omistavien ja saman vuositulon ansaitsevien veroprossa on sama..

(tietysti matkat, vammaisuus jne jne jne sairaudet vaikuttavat siihen)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sinuna kävisin verotoimistossa ja pyytäisin sivutuloverokortin... sen saa kopsata vaikka tuhat kertaa ja jakaa kaikille työantajille kelle teet duunia. tollaista p**kaa ei tarvi työantajalta kuunella, senhä pitää jokatapauksessa maksaa sulle, silloin se ottaa vaikka sen kopion ::)

kannattaa tosiaan sit laskee paljon tienaat eri paikoissa, ettei mee yli tulot. itse olen opiskelija ja sivukortissani on noin 8000e tuloraja, kun opintotukea saan ei voi enempää tienata. mut enivei sit kun saat palkkaa eri paikoista niin lasket vaan yhteen brutto niin pysyt ajantasalla paljon olet tienannut ja paljon vielä voit tehdä duunia. sit jos innostut tekee tosipaljon duunia niin verotoimistoon uusiks ja isommalla prosentilla uus kortti.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kannattaa jos useassa paikassa tekee töitä hommata tuo freelance verokortti. yksi pidätysprosentti kaikkiin paikkoihin eikä mitään lisätyöprosentteja. itse vaan pitää olla tietoinen siitä vuositulosta ettei napsahda yli.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Hgin tietyissä vanhainkodeissa on ihan oikeasti tullut jostain "ylemmältä taholta" (kun en enää muista mistä) tuollainen sääntö, että verokortin täytyy olla se alkuperäinen eikä kopio. Että ei ne kiusallaan.

Minulle sitten siellä kopioivat kasan ja antoivat mukaan kun jätin alkuperäisen. HUSille ja Seurelle jne on kopiokin kelvannut...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Hgin tietyissä vanhainkodeissa on ihan oikeasti tullut jostain "ylemmältä taholta" (kun en enää muista mistä) tuollainen sääntö, että verokortin täytyy olla se alkuperäinen eikä kopio. Että ei ne kiusallaan.

Freelance verokortista voi toimittaa kopion, niin siinä verokortissakin lukee. Kannattaa hommata sellainen.  ::)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minkä hiton takia verokorteissa on eri tulorajat eri ihmisillä, vaikka olisi samanikäinen? Siis esim. mun tuloraja on n. 1000e matalampi kuin mun kaverin eli multa peritään 14% veroa paljon aikaisemmin.

Ei vero mene ihmisten iän mukaan, vaan tulojen mukaan. Kaverisi on tienannut edellisenä vuonna enemmän kuin sinä ja siksi veroprosentti on eri. Verottaja toimii aina edellisen vuoden tietojen perustella. Tulorajaa voi nostaa tai laskea tilanteen mukaan.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Freelance verokortista voi toimittaa kopion, niin siinä verokortissakin lukee. Kannattaa hommata sellainen.  8)

No niin luki siinäkin kortissa minkä veivät 8)

No joo, eipä tule enää nykysin tehtyä kuin yhteen paikkaan niin pitäkööt hyvänään 8)

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin luki siinäkin kortissa minkä veivät ;D

Itse tekisin tuossa tilanteessa sillä tavalla, että antaisin kopion ja käskisin työantajapuolen ottaa yhteyttä verovirastoon jos kopio ei kelpaa. Jos veroviranomainen on verokorttiin painanut, että kopio riittää, niin ei silloin työnantajalla ole mitään asiaa vaatia alkuperäistä kappaletta. Ei se verokortti ole työnantajan omaisuutta vaan työntekijän.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan. Se on veroviranomaisten päätettävissä kaikki. Työnantaja ei voi vaatia alkuperäistä jos verottajan mukaan kopio käy. Se ei ole mikään sellainen asia jossa työnantajalla olisi päätäntävaltaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Verokorttisotkuista sen verran, että heitin edellisen kerran keikkaa uudenvuoden aattona ja palkkatoimistossa oli asianmukaisesti verkortti. Jostain syystä palkkakonttorissa jouduttiin nyt helmikuussa ajamaan jotain palkkoja uudestaan (?) ja koska nyt mun kohdalla ei ollutkaan enää voimassa olevaa verokorttia (en ole ollut keikalla, enpä ole niinollen toimittanut uutta verokorttiakaan), niin kotiin tulla tupsahti palkkakuitti, joka oli miinusmerkkinen. Hetken aikaa olin, että mitä ***a, mutta soitto onneksi sitten selvitti asian ja sairaala ei todellakaan ole karhuamassa minulta jo maksettuja palkkoja. Laskut vaan meni sekaisin, kun palkka on asianmukaisesti maksettu verokortilla ja kun ajo tehtiin uudestaan ja masiina vähensikin 60% ennakonpidätystä, niin miinuksellehan se jo maksettu summa meni.

Outoa tässä on, että palkkatoimisto pitää tätä mun vikanani vaikka kuinka yritin selittää, että miksi toimittaa verokorttia, kun mulle on asianmukaisesti maksettu palkka ja sen jälkeen en ole heille duunia tehnyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Hgin tietyissä vanhainkodeissa on ihan oikeasti tullut jostain "ylemmältä taholta" (kun en enää muista mistä) tuollainen sääntö, että verokortin täytyy olla se alkuperäinen eikä kopio. Että ei ne kiusallaan.

Nykyään ei alkuperästä verokorttia edes erota kopiosta kun ei siihen tuu enää leimaa. Pieni präntti vaan alalaidas et "tämä verokortti on tulostettu verohallinnossa" jonka kopiokone näpsästi kopioi seuraavaanki paperiin ::)

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verokorttisotkuista sen verran, että heitin edellisen kerran keikkaa uudenvuoden aattona ja palkkatoimistossa oli asianmukaisesti verkortti. Jostain syystä palkkakonttorissa jouduttiin nyt helmikuussa ajamaan jotain palkkoja uudestaan (?) ja koska nyt mun kohdalla ei ollutkaan enää voimassa olevaa verokorttia (en ole ollut keikalla, enpä ole niinollen toimittanut uutta verokorttiakaan), niin kotiin tulla tupsahti palkkakuitti, joka oli miinusmerkkinen. Hetken aikaa olin, että mitä ***a, mutta soitto onneksi sitten selvitti asian ja sairaala ei todellakaan ole karhuamassa minulta jo maksettuja palkkoja. Laskut vaan meni sekaisin, kun palkka on asianmukaisesti maksettu verokortilla ja kun ajo tehtiin uudestaan ja masiina vähensikin 60% ennakonpidätystä, niin miinuksellehan se jo maksettu summa meni.

Hitsi toi muuten ottaa päähän. Itselle viime vuoden alussa kävi samanlainen källi ja silloin opiskelija budjetissa se tuntui varsin kivasti... Tosin mulla meni koko palkasta, kun maksavat niin pitkällä viiveellä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...