Jump to content
MAINOS

Kotihoidon hygieniavastaava


th05

Recommended Posts

Olen töissä Helsingin kotihoidossa ja minut valittiin muutama kuukausi sitten oman alueeni hygieniavastaavaksi. Vastuualue on uusi kotihoidon piirissä ja olen kehittelemässä hygieniavastaavan työnkuvaa ja roolia muiden vastaavaan tehtävään valittujen kanssa.

Nyt kyselenkin mielenkiinnolla onko muualla päin kotihoidossa omia hygieniavastaavia ja millainen teidän työkuva on, onko hygienia-asioihin resurssoitu aikaa oman työn ohessa yms. Eli kokemuksia tässä kaipailen  ;)...

Aurinkoista helmikuun loppua!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

ei ole meillä nykyisessä eikä entisessä kotihoidon toimipisteessä hygieniavastaavaa, mutta tarpeen olisi, kun mm. sairaalabakteeria kantavia mm. MRSA-potilaita on yhä enempi kotona, ja tässä uudessa paikassa olen karmistunut esim. käsidesin vähäisestä käytöstä. MRSA-potilaiden luona onneksi huolehditaan siitä, mutta monet eivät pese+desinfioi käsiään liikkuessaan talosta taloon. Sitten jos asiasta puhun, niin kuittaillaan "vastavalmistuneen innokkuudesta"... ;)

Todella hieno homma, että teillä on hygienia-asioihin paneuduttu noinkin aktiviisesti, otan varmaan asian taas puheeksi meilläkin, jos joku innostuisi asiasta ja ottaisi huolekseen ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kotihoidossa tarvitaan hygienia vastaavaa. Ihan alkajaisiksi pidä osastotunti/tiimikokous tms. aseptiikan perusteista. On todellakin ollut karmaisevaa havaita hutilointi ja tietämättömyys kotihoidon työntekijöillä. Läheskään kaikki eivät käytä käsidesiä esim. asiakkaan luokse mennessään ja sieltä poistuessaan, vielä harvempi käyttää eri työtehtävien välillä. Ja sitten tätä muka-suojausta: laitetaan työkäsineet käsiin ja tehdään kaikki työtehtävät samoilla hanskoilla, haavanhoidosta voileipien voiteluun.

Työsarkaa varmasti on. Onnea valitsemallasi tiellä!  ;D

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsarkaa varmasti löytyy. Ensitoiminasi suosittelen kunnon koulutusta kaikille käsihygieniasta ja aseptisesta työjärjestyksestä. Kokemukseni mukaan käsihuuhdetta käytettiin KSH:ssa ihan kiitettävästi, mutta tuo hanskojen vaihto toimenpiteestä toiseen siirryttäessä oli kyllä joiltain vähän hakusessa.. Eli haavahoidosta trakeostomian hoitoon samoin käsinein.. *HRRRR*  :D

Meillä oli eriytetyt KSH ja kotipalvelu ja ikävä kyllä KP:n puolella tämä aseptiikkanäkökulma oli aika alkukantaisissa kantimissa. Osa kodinhoitajista oli Lh koulutuksen saaneita, osa vanhanajan kodinhoitajia. Ja eron kyllä huomasi kenellä mikäkin koulutus oli..  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kotihoidossa työskennellessäni pitäisi ostaa itse käsidesit sekä joihinkin paikkoihin kunnon hanskoja (mikkihiirien sijaan). Kaikilla kotihoidon asiakkailla ei ole halua eikä maksukykyä ostaa kunnon hanskoja. Ja kaupunki ei anna käsidesiä vaan ostattaa itellä.

Osaan käyttää käsineitä, mutta "yläpuolelta" käsketään säästämään asiakkaiden käsineitä, jotka ovat kalliita, ja kallliiksi käy kun ostaa ite käsineet. Olisi ihanaa jos voisi käyttää talon käsineitä ja käsidesiä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa työskennellessäni pitäisi ostaa itse käsidesit sekä joihinkin paikkoihin kunnon hanskoja (mikkihiirien sijaan). Kaikilla kotihoidon asiakkailla ei ole halua eikä maksukykyä ostaa kunnon hanskoja. Ja kaupunki ei anna käsidesiä vaan ostattaa itellä.

Osaan käyttää käsineitä, mutta "yläpuolelta" käsketään säästämään asiakkaiden käsineitä, jotka ovat kalliita, ja kallliiksi käy kun ostaa ite käsineet. Olisi ihanaa jos voisi käyttää talon käsineitä ja käsidesiä....

Höh, missäpäin näin??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa työskennellessäni pitäisi ostaa itse käsidesit sekä joihinkin paikkoihin kunnon hanskoja (mikkihiirien sijaan). Kaikilla kotihoidon asiakkailla ei ole halua eikä maksukykyä ostaa kunnon hanskoja. Ja kaupunki ei anna käsidesiä vaan ostattaa itellä.

Osaan käyttää käsineitä, mutta "yläpuolelta" käsketään säästämään asiakkaiden käsineitä, jotka ovat kalliita, ja kallliiksi käy kun ostaa ite käsineet. Olisi ihanaa jos voisi käyttää talon käsineitä ja käsidesiä....

Höh, missäpäin näin??

Herranjestas, kyllähän se nyt on työnantajan homma tällaiset asiat kustantaa!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa työskennellessäni pitäisi ostaa itse käsidesit sekä joihinkin paikkoihin kunnon hanskoja (mikkihiirien sijaan). Kaikilla kotihoidon asiakkailla ei ole halua eikä maksukykyä ostaa kunnon hanskoja. Ja kaupunki ei anna käsidesiä vaan ostattaa itellä.

Osaan käyttää käsineitä, mutta "yläpuolelta" käsketään säästämään asiakkaiden käsineitä, jotka ovat kalliita, ja kallliiksi käy kun ostaa ite käsineet. Olisi ihanaa jos voisi käyttää talon käsineitä ja käsidesiä....

Kyllä se on niin, että työnantajan täytyy tarjota kaikki työntekoon tarpeelliset välineet (kunnolliset suojahanskat, käsidesit jne.). Ei niiden ostaminen kuulu työntekijöille saatika kotihoidon asiakkaille.

Aivan käsittämätöntä touhua. Kerro missä näin toimitaan, vaikka privaatisti jos et julkisesti halua.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa työskennellessäni pitäisi ostaa itse käsidesit sekä joihinkin paikkoihin kunnon hanskoja (mikkihiirien sijaan). Kaikilla kotihoidon asiakkailla ei ole halua eikä maksukykyä ostaa kunnon hanskoja. Ja kaupunki ei anna käsidesiä vaan ostattaa itellä.

Osaan käyttää käsineitä, mutta "yläpuolelta" käsketään säästämään asiakkaiden käsineitä, jotka ovat kalliita, ja kallliiksi käy kun ostaa ite käsineet. Olisi ihanaa jos voisi käyttää talon käsineitä ja käsidesiä....

Pyydäppä työnantajaasi tutustumaan hieman työsuojelulainsäädäntöön!

Meillä kunta hankkii kaikki tarvittavat käsineistä käsideseihin, ei omasta eikä asiakkaan kukkarosta tarvitse näitä kustantaa.

Toki laskuri on aina päällä, paljonko hanskoja kuluu/työntekijä/työpäivä keskimäärin, mutta tartunnoilta asiakkaalta toiselle ja työntekijöihin/työntekijöiltä on vältytty.

Työsarkaa varmasti löytyy. Ensitoiminasi suosittelen kunnon koulutusta kaikille käsihygieniasta ja aseptisesta työjärjestyksestä. Kokemukseni mukaan käsihuuhdetta käytettiin KSH:ssa ihan kiitettävästi, mutta tuo hanskojen vaihto toimenpiteestä toiseen siirryttäessä oli kyllä joiltain vähän hakusessa.. Eli haavahoidosta trakeostomian hoitoon samoin käsinein.. *HRRRR*  :)

Meillä oli eriytetyt KSH ja kotipalvelu ja ikävä kyllä KP:n puolella tämä aseptiikkanäkökulma oli aika alkukantaisissa kantimissa. Osa kodinhoitajista oli Lh koulutuksen saaneita, osa vanhanajan kodinhoitajia. Ja eron kyllä huomasi kenellä mikäkin koulutus oli..  :-

Tässä ei varmaankaan perimmäinen vika työntekijöissä ja heidän koulutuksessaan, vaan työnantajan toimipaikkaisen lisäkoulutuksen puutteesta!

Kodinhoitajan työ on muuttunut radikaalisti viimeisen 10-15 vuoden aikana ja työnantajien olisi pitänyt pysyä hereillä tässä muutoksessa koulutusmäärärahoineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän se on. Nyt on vaan pakko ahdistella asiakkaita ostamaan kunnon hanskoja "mikkihiirien" sijaan ja ostaa omat käsidesit.

Ei, vaan työnantajan kanssa on asia selvitettävä. Hanskojen ja käsidesien hankkiminen kuuluu työnantajalle, kuten VF jo edellä sanoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...