Jump to content
MAINOS

Hengitysäänien kuuntelu


Chine

Recommended Posts

Onko täällä joku joka on opetellut kuuntelmaan hengitysääniä stetarilla? Meitä koulussa kannustettiin opettelemaan tämä taito jos itseään kiinnostaa ja tuosta hoitamisen taito-kirjastakin löytyy näköjään asialle omistettu ohjeistus. Itseäni kiinnostaisi kyllä opetella tuo ko.taito,mutta onko siitä sitten miten hyötyä hoitotyössä?

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä hengitysäänten kuuntelusta on paljon hyötyä ja perustaidot oppii nopeasti. Hoitajana ei tarvitse kuitenkaan tehdä mitään sen kummallisempia diagnooseja, mutta on se ihan kiva kuulla esim. pöhörahinat stetoskoopilla ennen kuin pöhövaahto roiskuu suusta tai uloshengityksen vinkuna ennen kuin obstruktio on niin paha, että tulee oikeasti kiire.

Monet lääkärithän ovat kovastikin sitä vastaan, että hoitajat vähän stetoskoopilla keuhkoja kuuntelevat. Mitään järkevää perustelua en ole moiseen ajatteluun kuullut, sillä kaikkien etuhan on se, että potilaan ongelmat havaitaan nopeasti.

Ai niin, intuboitua potilasta hoidettaessa hengitysäänten kuuntelu on ihan perusjuttu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellistä vastaajaa, etenkin tehohoitotyössä hengitysäänten kuuntelu on ihan perusjuttu. Nopea tapa tarkistaa onko tuubi oikeassa paikassa, tai onko limaimut tarpeen.

Lapsipotilaita hoitaessani stetareilla kuunnellen pystyy erottamaan onko hengitysvaikeuden takana obstruktio vai pneumonia. Siis tietenkään tekemättä diagnoosia, mutta jotta pysyy itse kärryillä. Mieleeni ei ole koskaan tullut, että olisi sairaanhoitajalle tarpeeton taito että pystyy kuuntelemaan hengitysäänet stetarilla.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin sairaalan ulkopuolella välttämätön taito. Mitään hienoja sanoja tarvitse osata kertoa kuulemansa perusteella, vain se, että mitä kuultiin ja mistä päin. Toki potilasta auttaa suuresti, jos hoitaja tietää mitä hengitysäänien poikkeavuuden perusteella tulisi epäillä/hoitaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin sairaalan ulkopuolella välttämätön taito. Mitään hienoja sanoja tarvitse osata kertoa kuulemansa perusteella, vain se, että mitä kuultiin ja mistä päin. Toki potilasta auttaa suuresti, jos hoitaja tietää mitä hengitysäänien poikkeavuuden perusteella tulisi epäillä/hoitaa.

Kyllähän toi hyvä ja tärkeä taito on. Yks hyöty itelle ainaski tarttunut vuosien varrelta ja se on käyttää niitä hengitys rytmin laskemiseen pikkulapsilla jos ei esim pysty yläkehosta vammojen syystä niitä laskemaan ja esim happimaski naamalla ettei voi kämmenellä laskea!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos yhtään on halua hyväksi hoitajaksi, niin kannattaa opetella tämä taito. Maailmalta löytyy jopa CD:tä missä on erillaisia hengitysääniä. Tulee mm. hyvien stetareiden kanssa bonuksena.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Lasten infektio-osastolla hengitysäänien kuuntelu on ihan arkipäivää hoitajalle. Obstruktiivisia bronkiitteja kun hoidetaan, niin aina kuunnellaan ennen inhiksiä ja inhisten jälkeen, jotta onko niistä mitään hyötyä.  Ja hoitaja yleensä aina ensimmäisenä toteaa lauenneen obstruktion, koska lääkäri ei siellä potilaan luona ramppaa niin usein kuin hoitaja.

Vastasyntyneillä hegitysäänien kuuntelua käytetään ehkä suurimmaksi osaksi hengitysfrekvenssin laskemisessa, mutta samallahan siinä kuuntelee, jos sieltä jotain normaalista poikkeavaa kuuluu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla vaan on sellenen pelko,että ne vanhemmat hoitajat kattoo mua ku halpaa makkaraa jos siellä pyydän saada kuunnella  ;)

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla vaan on sellenen pelko,että ne vanhemmat hoitajat kattoo mua ku halpaa makkaraa jos siellä pyydän saada kuunnella  ::)

Ei siihen lupaa tarvita - stetarit korville ja kuuntelemaan vaan...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos katsovat, kertovat sanattomasti omasta ammattitaidostaan ja ohjaustaidostaan paljon.

Jos tulet minulle opiskelijaksi ja et osoita kiinnsotusta mm. hengitysäänien kuuntelemiseen, saat asiasta kuulla, pelkät katseet ei riitä.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos katsovat, kertovat sanattomasti omasta ammattitaidostaan ja ohjaustaidostaan paljon.

Jos tulet minulle opiskelijaksi ja et osoita kiinnsotusta mm. hengitysäänien kuuntelemiseen, saat asiasta kuulla, pelkät katseet ei riitä.

Mahtavaa,toivottavasti mun tulevat ohjaajat ois samanlaisia  ::)

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lasten infektio-osastolla hengitysäänien kuuntelu on ihan arkipäivää hoitajalle. Obstruktiivisia bronkiitteja kun hoidetaan, niin aina kuunnellaan ennen inhiksiä ja inhisten jälkeen, jotta onko niistä mitään hyötyä.  Ja hoitaja yleensä aina ensimmäisenä toteaa lauenneen obstruktion, koska lääkäri ei siellä potilaan luona ramppaa niin usein kuin hoitaja.

Näinpä juuri.

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...