Jump to content
MAINOS

Haavan hoito


tunnollinen sh

Recommended Posts

Miten te muut sh:t/lähi-tai perushoitajat toimitte haavahoitojen yhteydessä? Revidoitteko kuinka herkästi haavoja (haavoja, joissa mustaa/keltaista katetta)? Meilläpäin on periaatteena sanottu, että vain lääkäri revidoi haavoja, mutta tapauskohtaisesti toisinaan lääkäri antaa senkin valtuuden meille hoitajille. Itsestäni tuntuu varsin epävarmalta mennä nykypäivänä revidoimaan katetta haavalta (ainakin jos on kyseessä diabeetikkopotilas); aiemmin meillä sai hoitajat melko "vapain käsin" revidoida haavoja, mutta nyt tuntuu suunta olevan muuttunut ja juuri se aiheuttaa epävarmuuden tunteen haavahoitoja tehdessä. Toki tiedän, että kate pitäisi saada haavalta pois, että paranemisvaihe lähtisi käyntiin, mutta silti... Kertokaa muut kokemuksianne!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Polilla hoidettiin paljonkin sääri ym. haavoja, välillä aina näytettiin hoidon edistymistä lekurillekin, mutta myös itsenäisesti/lääkärin kehoituksesta saatiin haavoja revidoida. Välillä käytettiin emlaakin, jos oli paljon revidoitavaa. Ja Transwap-näytteitä otettiin jos tuntui siltä että haava ei rupea hoidoilla paranemaan. ---> AB-kuurin tarve?

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän hetkisessä työpaikassani vain kirurgit revidoivat haavoja, mutta tk tasosella puolella hoitajat ihan itse ovat revidoineet haavat, ja siellä itsekin sitä tein enemmän. Siellä ei välttämättä lääkäri edes katsonut kovin usein haavoja, kun oli erikseen asiaan koulutuksen saanut haavanhoitaja talossa. Diabeetikon haavat on kyllä yleensä lääkäri seurannut tarkemmin, ja määritellyt hiukan hoitoa, ja niitä nyt tulee hoidettua varovaisemmin muutenkin. 

Osa kirurgeistakin kyllä nykypäivänä tuntuu olevan kovin hakoteillä haavanhoitotuotteista, niiden käyttötarkoituksista ja vaikutuksista.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Oma kokemus kotidoista oli, että veitsen terää ei hoitaja näyttänyt haavoille. Katetta poistettiin niin paljon, kun pinseteillä, kauhalla ja kyretillä sai irti, mutta ei sen enempää. Eipä kyllä ollut tarviskaan, sillä jos ei hoitajan keinot riittäneet katteen poissapitämiseen, niin kotihoidon omalääkäri tuli kotikäynnille ja hoiti homman.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikassani kohtalaisen vapaat kädet haavan hoidoissa. Revidointia tehdään tarpeen mukaan joko sh tai lääkäri. Vaikeammissa haavoissa, joissa pareneminen ei tahdo alkaa lääkäri määrää hoidot tai konsultoi kirurgia, mutta yleensä sh saa laittaa hoidon. Tämä niin tilanne kohtaista. Diabeetikon haavoja yleensä lääkäri seuraa tarkemmin ja revidoi haavat.

Haavahoitajan asiantuntijuutta käytetään aika paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin juuri Valtakunnallisilla haavapäivillä ja siellä lääkäri aivan yksiselitteisesti sanoi, että haava reviision saa tehdä hoitaja. Lääkärin vastuulla on perehdyttää hoitaja toimenpiteeseen , mutta toimenpiteen saa tehdä hoitaja.

Itse olen saanut hyvän ohjauksen aikanaan lääkäriltä. Teen reviroinnin pääsääntöisesti ilman puudutetta, kuten sain ohjeeksi. Kuollut kudos ei tunne kipua ja jos kipu tuntuu , niin on riittävästi reviroitu kyseiseltä paikalta. Teen toimenpiteen pikkuhiljaa haavanpohjaa kohti. Aseena veitsi, sakset ja atulat.

Tekniikka on aivan tapauksen mukaan.

Lopetan kun potilas sitä toivoo tai kun en voi jatkaa aiheuttamatta verenvuotoa/kipua.

Reviisio jouduttaa aina haavan paranemista monella viikolla.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelen tällä hetkellä haavahoidon erikoistumisopintoja ja on selvää että hoitajana pitää pyrkiä poistamaan kate niin pitkälle, että tervettä kudosta tulee näkyviin, jotta paranemisprosessi lähtisi käyntiin...

Omasta kokemuksestani täytyy sanoa, että "ronskius" poistaa katetta syntyy kokemuksen kautta. Itse olen nyt n. vuoden työskennellyt kotihoidossa, jossa tulee monenlaisia haavoja vastaan ja tässä tehdessä se taito ja rohkeus on kasvanut  ::)... Mutta myös tästä syystä lähdin hakemaan lisää tietoa haavahoidosta, joka on muuten varsin haastava osa-alue.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...