Jump to content
MAINOS

Yksityinen työnantaja


Jeppa85

Recommended Posts

Moi! Menin vajaa vuosi sitten kunnalliselle vakipaikkaan, ja nyt jokin kk sitten meidät myytiin yksityiselle hoivaalan yrittäjälle. Ensinnäkin, hoitajamitoitus on huomattavasti pienempi. Mun tunnit,jotka ennen oli 100% on nyt vähentyneet reilu 80% iltavuoro saattaa olla pituudeltaan 5h (15-20) entisen 8h sijaan.. lähes jokainen aamuvuoro loppuu yhdeltä, onko tällainen laillista?

Lisäksi meillö valvotaan yöt yksin, joka käytännössä meinaa sitä ettei isokokoisilta kahden autettavilta saa vaihdettua vaippaa, saati miten toimia paska/oksennus epidemian sattuessa? Ei, en kouluttanut itseäni hoitajaksi sanoakseni ihmiselle että oohan paskoissas aamuun saakka.

Sitten tää, mulla on 50% työsopimus ja lopun puolikkaan teen lisätyönä tuntipalkkalaisena. Ennen sain kunnallisella palkan samana palkanmaksu päivänä kahdessa erässä. Nykyään saan kk palkkani 15pv ja tuntipalkan viimeinen päivä, onko tämä laillista?

Kertokaa asiasta tietävät tai te jotka ootte myös yksityisellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos kyseessä oli liikkeenluovutus, työsuhteen ehtojen tulee säilyä samanlaisina myös uudella työnantajalla. Tarkoittaa sitä, ettei uusia työsopimuksia erilaisilla ehdoilla tarvitse allekirjoittaa, vaan vanha on edelleen voimassa. Jos työntekijöiden tunteja on vähennetty ilman heidän suostumustaan ja vastoin työsopimusta, äkkiä yhteys luottamusmieheen/liittoon. Jos taas on mennyt allekirjoittamaan uuden työsopimuksen heikommilla ehdoilla, asialle ei luultavasti voi mitään.

Yksin valvominen on laillista niin kauan, kun yhdellä yöhoitajalla on max. 30 hoidettavaa.

 

Edit. Luin uudelleen ajatuksella tekstisi, onko siis niin että sopimuksesi on 50%, mutta olet tehnyt kuitenkin 100%? Miksi näin? Puolikkaalla sopimuksella on oikeus vain niihin puolikkaan tunteihin ja työnantaja voi kyllä tarjota vain 80% jos katsoo, ettei ole tarvetta enempään. Moni yksityinen säästää keikkalaisen palkoissa lyhentämällä tunteja vuorojen vaihteessa, kun vakituista väkeä on enemmän paikalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi! Kiitos vastauksesta, kyllä kyseessä on liikkenluovutus ja siirryimme vanhoina työntekijöinä, yksityisellä nyt kuitenkin pienempi mitoitus kuin kunnallisella..

Minulla on siis vakituinen sopimus 50% työajalla. Mutta olen tehnyt 100% koska työpaikalla on ollut tarve sekä minulla luonnollisesti tarve saada enemmän palkkaa 🙂

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lh-yksityisellä

Sittenhän tässä ei taida olla mitään ihmeellistä, jos sinulla on ollut kunnalla 50% työsopimus, mutta olet tehnyt 100% työaikaa tarpeen mukaan. Yksityisellä he tekevät minimin mukaan eli sinulla 50% tunnit ja teet lisätyönä tunteja. 

Ja joo. 30 vanhusta saa valvoa yksin. Ainakin meillä saadaan epidemioihin ottaa toinen yökkö mukaan. 

Itselläni on 100% työaika. Tosin nyt teen 70% työaikaa opintojen takia ja pelkkää yötyöä. Tuntilaisilla työpäivät on 6-9h mittasia. Osa-aikaisilla kuukausipalkkalaisilla työaika päivittäin vaihtelee ihan siitä miten he haluavat tehdä. Osa tekee 8h päiviä ja saavat enemmän vapauta. Osa taas tekee lyhyempää päivää, vähemmillä vapailla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksesta ,🙂 ehkäpä tässä tilanteessa kun tunnit olennaisesti vähenee, oisi esimies voinut etukäteen asiasta kertoa. Oon siis juuri joulukuussa palannut äitiyslomalta. Tulevassa listassa kun jokainen aamuvuoro loppuu klo 13 ja suurinosa iltavuoroista on 15-20 niin eihän se rahallisesti ole enään kovin kannattavaa. Mutta eipä tässä sitte auta, kun hakea töitä muualta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olethan ilmoittanut selkeästi työnantajalle haluavasi vaihtaa 100% sopimukseen? Työnantajan on ensisijaisesti tarjottava lisää töitä olemassaoleville osa-aikaisille ennenkuin rekryää uutta väkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Joo kyllä olen. Ei kuulemma saa suunnitella listoihin enempää väkeä töihin, vaan tunteihin saa ottaa tekijän vasta kun tarve ilmaantuu eli kun joku soittaa ettei pääsekään töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran korjaan, että yksin yöllä valvoessa saa vastata max 25 asukkaasta, ei 30. Vaikka tuo 30 tuntuu olevan nykyään ihan trendinä joka paikassa. Olen aiemmissa työpaikoissani joutunut liiton ja avin kanssa selvittämään asiaa, kun yövuoroja tehtiin liian vähäisellä määrällä. Ja asia korjattiin, heti kun siihen puututtiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...