Jump to content
MAINOS

Potilaan ensiarviointi teho-osastolla


Emjay

Recommended Posts

Kysyisin asiaa ihan heräämöhoitajana joskin joskus tilapäisenä teho-osasto hoitajana.

eli siis onko olemassa mallia tai mitä mallia kannattaa käyttää potilaan tilan ensi arvioinnissa jotta tehohoito voidaan aloittaa parhaalla mahdollisella tavalla jo heräämö vaiheessa. Pääasiassa monivamma,neuro,palo ja yleiskirurgian tehon potilaille vai onko olemassa kaikille tehonpotilaille sopiva hyvä arviointi menetelmä!

kiitti etukäteen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En ole varma ymmärsinkö kysymyksesi oikein. Mitä tarkoitat ensiarvioinnilla? Hoitajan tekemää statusta?

Heräämöön ja tehollehan potilaat tulevat yleensä jokseenkin "valmiina pakettina" leikkurista tai muusta hoitoyksiköstä jolloin jonkinlainen diagnoosi tai ainakin työdiagnoosi on jo olemassa ja potilas on valmiiksi pakattu valvontalaiteineen. On tehty erinäisiä tutkimuksia ja seurattu ja hoidettu potilasta jo jonkin aikaa. Eli tavallaan ensiarvoihan on tehty.

En ole henk.koht. kuullut virallisesta ensiarviointimallista tehohoitoon liittyen. Hoitaja tekee oman tsekkauksen ja lääkäri tietysti omansa.

Kun itse vastaanotan potilaan, niin tsekkaan ekana tajunnan/sedaation asteen, verenkierron (syke, RR, periferian lämpö, diureesi), hengityksen: hengitysäänet, saturaatio, frekvenssi, astrup, respiraattorisäädöt, ihon kunto, pupillat, mitä lääkkeitä/nesteitä on menossa ja mihin reitteihin.. elektrolyytit ja sokerit, Hb jne. Mä en ole muualla kuin harjoittelussa kirurgisia tehopotilaita hoitanut mutta voisin kuvitella että dreenit ja vuodot jne pitää tsekata..

Vastaakohan tää nyt ollenkaan sun kysymykseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nyt puhutaan jonkinlaisesta ensiarviosta, niin itse käytän kaikilla vähänkin kipeämmillä potilailla ABC-mallia.

A=airway, onko potilaan ilmatiet turvattu? Onko intubaatiotuubi paikallaan?

B=breathing, kulkeeko ilma sisään ja ulos? Happeutuuko ja ventiloituuko potilas hyvin? SpO2?

C=circulation, tuntuuko radialispulssi? Ihon lämpötila ja väri? Piirtääkö pulssioksimetri? Mikä rytmi? Paljon verenpainetta?

Tämän jälkeen on sitten aikaa alkaa ihmettelemään enemmän. Kuten Mitäs säätöjä respiraattorissa on? Mitä lääkkeitä menee? Onko suoniyhteydet kunnossa?

Itse olen ottanut tavaksi toimia edellä mainutlla tavalla. Säästyypä yllätyksiltä kun ei liikaa luota siihen, että valvontalaitteet toimivat joka tilanteessa ja että intubaatiotuubi on aina paikallaan.  :)

Kyllä hoitajan täytyy katsoa ja koskea potilasta kun potilaan kohtaa. Mielestäni ihan perusseikat on tupanneet unohtumaan hoitajilta kun luotetaan liikaa monitoreihin ja muihin laitteisiin. Kaikista nopeiten yleiskäsityksen potilaan voinnista saa katsomalla ja koskettamalla potilasta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jep kiitoksia neuvoista

Tää tuli mulla mieleen kun joutunu viime aikoina heräämö hoitajan ominaisuudessa  hoitaan tehopotilaita (hengityskoneessa/ei hengityskoneessa) ja uutena asiana tämmöset jää helposti kaivaan mieltä...teinkö kaiken oikein,etc ja koetin miettiä itseäni helpottavia keinoja ja tulin siihen tulokseen että tärkeintä on kun ottaa potilaan hoidon vastuulleen että tekee perusteellisen arvioinnin potilaan tilasta ja tarpeista heti alussa hoitosuunnitelmaa varten jolloin näitä "kotimietintöjä" ei tarvi tehdä,toivottavasti.

eli mitä mä hain takaa tällä oli se että millä tyylillä Tehopotilaiden hoitoon koulutuksen saaneet sairaanhoitajat toimii uuden potilaan saatuaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: vastavalmis-sh

Erittäin hyvä muistisääntö!

Itse kokemattomana tehohoitajana helposti kyttään vain koneita ja unohdan potilaan ;D

Kiitos muistutuksesta.

Jos nyt puhutaan jonkinlaisesta ensiarviosta, niin itse käytän kaikilla vähänkin kipeämmillä potilailla ABC-mallia.

A=airway, onko potilaan ilmatiet turvattu? Onko intubaatiotuubi paikallaan?

B=breathing, kulkeeko ilma sisään ja ulos? Happeutuuko ja ventiloituuko potilas hyvin? SpO2?

C=circulation, tuntuuko radialispulssi? Ihon lämpötila ja väri? Piirtääkö pulssioksimetri? Mikä rytmi? Paljon verenpainetta?

Tämän jälkeen on sitten aikaa alkaa ihmettelemään enemmän. Kuten Mitäs säätöjä respiraattorissa on? Mitä lääkkeitä menee? Onko suoniyhteydet kunnossa?

Itse olen ottanut tavaksi toimia edellä mainutlla tavalla. Säästyypä yllätyksiltä kun ei liikaa luota siihen, että valvontalaitteet toimivat joka tilanteessa ja että intubaatiotuubi on aina paikallaan.  :o

Kyllä hoitajan täytyy katsoa ja koskea potilasta kun potilaan kohtaa. Mielestäni ihan perusseikat on tupanneet unohtumaan hoitajilta kun luotetaan liikaa monitoreihin ja muihin laitteisiin. Kaikista nopeiten yleiskäsityksen potilaan voinnista saa katsomalla ja koskettamalla potilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...