Jump to content
MAINOS

Lihakseen pistäminen


neea

Recommended Posts

KTL:n sivuilla (rokottajan käsikirja) oli tällaista tietoa, liittyneekö aiheeseen?:

"Rokotettaessa käytetään eri neulaa kuin millä rokote on vedetty ruiskuun. Kiinteäneulaista ruiskua käytettäessä huolehditaan, ettei rokotetta valu neulan ulkopinnalle. Näin siksi, että monet rokotteet (erityisesti alumiinia sisältävät) saattavat aiheuttaa ihon sisään joutuessaan kirvelyä, punoitusta ja turvotusta rokotuskohdassa. Mahdollisia ilmakuplia ei tarvitse poistaa. Jos pistoskohta puhdistetaan ennen rokottamista antiseptisella aineella, pitäisi antiseptisen aineen voida vaikuttaa iholla riittävän kauan ennen rokottamista; suositus esimerkiksi spriitä käytettäessä on kaksi minuuttia. Kun neula on pistetty kudokseen (lihakseen rokotettaessa), ruiskun mäntää takaisinpäin varovasti vetämällä voidaan varmistaa, ettei neula ole verisuonessa. Uusimman tiedon mukaan aspirointitoimenpiteen hyödyllisyydestä ei ole näyttöä. Jos neulaa kudokseen pistettäessä ruiskuun tulee verta, neula on verisuonessa. Tässä tapauksessa vaihdetaan pistoskohtaa, mutta välineitä ja pistettävää ainetta ei tarvitse välttämättä vaihtaa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 81
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

En jaksanu lukea koko ketjua läpi, että onko tästä aiheesta jo ollut. Viimesimmssä sairaanhoitaja lehdessä oli i.m pistämisestä. Siinä ei suosittu pakaralihakseen pistämistä vaan parempana pidettiin ventrogluteaalisen pakaralihaksen käyttöä. Kuinka yleistä siihen pistäminen on? Mä en ole nähnyt kertaakaan hoitomaailmassa, ainoastaan yksi opettaja kerran näytti miten se tapahtuu ja ihmetteli kun me ei oltu kuultukkaan koko asiasta.

Lisäksi olen vielä ihmetellyt kun joitakin sattuu niin p**sti pakaralihakseen pistäminen ja kysyinkin yhdeltä ohjaajalta asiasta ja se tokas et pistin sitten vamaan hermoon. Lehdessä oli että tutkimusten mukaan pitäisi hitaasti injisoida -sattuu vähemmän. Mua on opetettu tuikkaamaan lääkkeet nopeesti. Eli tuossa sitten taitaa se "vika" olla eikä hermoon tökkäämisessä.  ::)

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua on opetettu tuikkaamaan lääkkeet nopeesti. Eli tuossa sitten taitaa se "vika" olla eikä hermoon tökkäämisessä.  ::)

Niin siis kyllähän se neula kannattaa sillä tavalla napakasti tuikata, mutta yleensä sen injisoinnin kanssa voi ottaa ihan rauhassa. Vielä ei ole yksikään valittanut.

En jaksanu lukea koko ketjua läpi, että onko tästä aiheesta jo ollut. Viimesimmssä sairaanhoitaja lehdessä oli i.m pistämisestä. Siinä ei suosittu pakaralihakseen pistämistä vaan parempana pidettiin ventrogluteaalisen pakaralihaksen käyttöä. Kuinka yleistä siihen pistäminen on? Mä en ole nähnyt kertaakaan hoitomaailmassa, ainoastaan yksi opettaja kerran näytti miten se tapahtuu ja ihmetteli kun me ei oltu kuultukkaan koko asiasta.

Täytyy myöntää että sama asia pisti silmään kun lehteä selailin, ihan uus juttu mullekin  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En jaksanu lukea koko ketjua läpi, että onko tästä aiheesta jo ollut. Viimesimmssä sairaanhoitaja lehdessä oli i.m pistämisestä. Siinä ei suosittu pakaralihakseen pistämistä vaan parempana pidettiin ventrogluteaalisen pakaralihaksen käyttöä. Kuinka yleistä siihen pistäminen on? Mä en ole nähnyt kertaakaan hoitomaailmassa, ainoastaan yksi opettaja kerran näytti miten se tapahtuu ja ihmetteli kun me ei oltu kuultukkaan koko asiasta.

Täytyy myöntää että sama asia pisti silmään kun lehteä selailin, ihan uus juttu mullekin  ::)

En ole kyllä koskaan ko. paikkaan pistänyt. Joko ihan perinteisesti kankkuun, reiteen tai olkavarteen on tullut pistettyä, mutta ei koskaan tuohon:

8694d1109445325-ventrogluteal-pics-fig03-02c.jpg

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En itsekään ole enkä ole kenenkään toisenkaan nähneen pistävän i.m injektiota ventrogluteaalisesti. Onko tällaisesta tavasta ollut edes tietoa hoitajien keskuudessa? Oikean paikan kohdentaminen vaikuttaisi edellyttävän anatomian tuntemusta enemmän kuin esim. pakaran yläulkoneljännekseen pistettäessä.. mutta näin ne käytännöt näyttää pikkuhiljaa muuttuvan..

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli: Täytätkö neulan ennen kuin pistät?

Täytän. Potilaat eivät ainakaan tähän mennessä ole kovinkaan voimakkaasti reagoineet tuohon kirvelyyn, useimmat hätkähtävät lähinnä itse pistotapahtumaa. Lääkeainetta jää jokatapauksessa aina ruiskun kärkeen jonkinverran.

Infuusioita valmistaessani en ole koskaan mitään ruiskua huuhdellut, eikä sitä ole kukaan koskaan opettanut/käskenyt/kehoittanut tekemään.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En itsekään ole enkä ole kenenkään toisenkaan nähneen pistävän i.m injektiota ventrogluteaalisesti. Onko tällaisesta tavasta ollut edes tietoa hoitajien keskuudessa? Oikean paikan kohdentaminen vaikuttaisi edellyttävän anatomian tuntemusta enemmän kuin esim. pakaran yläulkoneljännekseen pistettäessä.. mutta näin ne käytännöt näyttää pikkuhiljaa muuttuvan..

Meillä ei kyllä koulussa edes mainittu tälläistä pistosta. Ihan ihmetyksissäni luin sitä uusimmasta SH lehdestä  >:D

Kiitos VF:lle tuosta kuvasta. Hahmotan sen piston antokohdan tuosta paremmin kuin siitä SH lehden antamasta kuvauksesta  :)

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Jos on potilaalla raju epilepsiakohtaus ja toisen hoitajan on suojattava pistäjää, niin alatteko siinä hötäkässä pistäjänä aspiroimaan? Eräs sh väitti, että tällaisessa tapauksessa ei tarvitsisi aspiroida, koska pieni määrä lääkettä veressä ei ole niin vaarallista kuin mitä se, että potilas ei saisi kyseistä lääkettä ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on potilaalla raju epilepsiakohtaus ja toisen hoitajan on suojattava pistäjää, niin alatteko siinä hötäkässä pistäjänä aspiroimaan? Eräs sh väitti, että tällaisessa tapauksessa ei tarvitsisi aspiroida, koska pieni määrä lääkettä veressä ei ole niin vaarallista kuin mitä se, että potilas ei saisi kyseistä lääkettä ollenkaan.

OT: Jos epilepsiakohtaus tulee yllättäen esim. tk:n vo:lla pitkäaikaspotilaalle niin taitaa olla yleinen trendi antaa stesolid per rectum... Jos potilaalla on tippa niin iv:stihän vaste on nopeampi ja jos vaan luvista löytyy niin sillä mieluummin... Tuo lihakseen pistäminen on kramppaavan potilaan kohdalla vähän "hankala" tapa annostella, vaste on kohtuullisen hidas... Näin ainakin silloin joskus kun ite olen neurolla vaikuttanut...

Mutta siis jos palataan nyt tuohon alkuperäiskysymykseen jos esim. potilasta on pitänyt rauhoittaa lääkkein ja toisen/useamman avustuksella pistää lihakseen lääkettä niin olen kyllä aspiroinut... Siihen nyt ei kuitenkaan niin suhteettoman kauan mene...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pistäessäni i.m,niin aina pyyhkäisen aluksi pistokohdan,mutta insuliini pistoissa en puhdista ja samoin,kun otan verensokerin :D

Jokainen päivä on ylltätyksiä täynnä=)=)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on potilaalla raju epilepsiakohtaus ja toisen hoitajan on suojattava pistäjää, niin alatteko siinä hötäkässä pistäjänä aspiroimaan? Eräs sh väitti, että tällaisessa tapauksessa ei tarvitsisi aspiroida, koska pieni määrä lääkettä veressä ei ole niin vaarallista kuin mitä se, että potilas ei saisi kyseistä lääkettä ollenkaan.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä lääkettä tässä on tarkoitus antaa? Jos potilas kouristaa ja ollaan päädytty lääkitsemään, niin ei kai nyt sentään lihakseen aleta antamaan mitään?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös näistä olla siirtymässä pois ja suuntana nasalli/suun limakalvo Midatsolaami?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä paikassa oli osaston naisten kesken kunnon sota siitä, että laitetaanko anafylaktisessa reaktiossa adrenaliini syvälle lihakseen vai siihen potilaan kädessä olevaan kanyyliin.....

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF: Rivatril ja Ativan. Ei joka päivä voi kutsua paikalle ambulanssia, kun ei meillä toteuteta iv-nesteytystä. Jos kohtaus ei mene lihakseen pistämisen jälkeen ohi, niin sitten soitetaan 112. Mikään peräpuikko ei tule silloin kyseeseen. Tarvittaessa voidaan antaa happea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosta epilepsiakohtauksen lääkinnästä:

Kyllä ainakin kehitysvamma-puolella missä nuo epileptiset kohtaukset on arkipäivää annetaan lähes poikkeuksetta stesolid per.rect. eikä aleta mitään i.m pistoksia pistelemään... En näe siinä mitään mieltä? onko joku perusteltu hyvä syy miksi i.m eikä rektaalisesti tai esim. suun limakalvoille dormicum tms?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

selena: Ihan yliopistolliselta sairaalalta on tullut ohjeistus meille tuosta. Se lihakseen pistäminen on kyseiselle asukkaalle vain todettu parhaimmaksi keinoksi ja jokaisessa vuorossa on oltava hoitaja, jolla on pistolupa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

selena: Ihan yliopistolliselta sairaalalta on tullut ohjeistus meille tuosta. Se lihakseen pistäminen on kyseiselle asukkaalle vain todettu parhaimmaksi keinoksi ja jokaisessa vuorossa on oltava hoitaja, jolla on pistolupa.

Outoa, sanon minä  :nauraa: Noh, kai ne viisaammat tietää mitä sanoo..

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hieman ot.

Puhdistatteko ihoa, kun mittaatte verensokeria tai pistätte vaikkapa Klexanea? Minun harjoitteluohjaajani on tosi tarkka siitä, että iho putsataan, ja kyllä sitä koulussakin opetettiin, MUTTA on vähän ristiriitaista, kun kaikki hoitajat eivät sitä tee. Edellisessä harjoittelussani opin tekemään nuo ilman ihon puhdistusta, ja nyt olen vähän sekasin, että kuuluuko/tarviiko sitä ihoa oikeasti puhdistaa, jos se näyttää siistiltä??  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman ot.

Puhdistatteko ihoa, kun mittaatte verensokeria tai pistätte vaikkapa Klexanea? Minun harjoitteluohjaajani on tosi tarkka siitä, että iho putsataan, ja kyllä sitä koulussakin opetettiin, MUTTA on vähän ristiriitaista, kun kaikki hoitajat eivät sitä tee. Edellisessä harjoittelussani opin tekemään nuo ilman ihon puhdistusta, ja nyt olen vähän sekasin, että kuuluuko/tarviiko sitä ihoa oikeasti puhdistaa, jos se näyttää siistiltä??  huh.gif

Ite pyyhkäsen aina sen ihon pirtulapulla, mutta täällä on kirjoteltu samasta aiheesta pitkälti suoniyhteyden avaamisen yhteydessä. Monet sanovat että yhtä tyhjän kanssa ja monet ovat taas sen kannalla. Joku taisi jopa sanoa että siitä on haittaa. Siis kyseessä nopea pyyhkäisy pirtulapulla (kuten allekirjoittanut tekee) mutta kiistaton näyttö on siitä että hyvin puhdistettu iho (monella yhdensuuntaisilla pyyhkäisyillä puhtaasta likaisempaan päin ja joka kerta eri lapulla ) vähentää infektioita. Löydät haulla topicin, en ite jaksa laittaa linkkejä ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En pyyhi enää ku meän talon anelääkäri tuhahteli tossa viime viikolla ku tuli tippaa laittaa potskulle ja kysyin et 'puhdistatko?' ni hän vastas et "hei sen lapun pitäis 10 min olla siinä päällä et siitä olis jotain apua, vanhanaikasta!". Meinasin tirskahtaa et 'jaa, ooksää lukenu hoitsunettiä?' ;D Myös muutamassa harjottelupaikassa oon kans huomannu et eipä niitä enää puhdistella, nuoret hoitsut varsinkaa.

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En pyyhi enää ku meän talon anelääkäri tuhahteli tossa viime viikolla ku tuli tippaa laittaa potskulle ja kysyin et 'puhdistatko?' ni hän vastas et "hei sen lapun pitäis 10 min olla siinä päällä et siitä olis jotain apua, vanhanaikasta!".

Meille opetettiin vielä koulussa labratunnilla et pitää pyyhkiä ennen kanylointia. Ja korostettiin viel et aina hanskat käteen.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En pyyhi enää ku meän talon anelääkäri tuhahteli tossa viime viikolla ku tuli tippaa laittaa potskulle ja kysyin et 'puhdistatko?' ni hän vastas et "hei sen lapun pitäis 10 min olla siinä päällä et siitä olis jotain apua, vanhanaikasta!".

Meille opetettiin vielä koulussa labratunnilla et pitää pyyhkiä ennen kanylointia. Ja korostettiin viel et aina hanskat käteen.

Meidän opettaja puhui jopa jotta steriileillä hanskoilla. Sen opettajan visuaalinen anti on niin hyvä että annoin mennä ohi enkä alkanut tapani mukaan räyhäämään vastaan ;D Luulen että oon tuon laitoksen opettajanhuoneessa paljon keskusteltu yksilö "Ette ikinä usko mistä se taas alko vänkäämään!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman ot.

Puhdistatteko ihoa, kun mittaatte verensokeria

Meillä oli just diabeteshoitajan visiitti osastolla. Puhuttiin tuosta sormenpään puhdistuksesta. Ei pirtu-pohjaista =>kuivattaa ja iho voi halkeilla. Verensokereitahan otetaan joltakin jopa 6 kertaa/vrk.

Suositteli sitten vesipesua sormenpäähän. Eli pyyhkäisy veteen kastetulla lapulla - kuivaus  ja näyte.

Näin olen sitten toiminut. Tietenkin jos tilanne on akuutti, pesu jää usein tekemättä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyipi lista mittareista jotka EIVÄT sovi PD-potilaille:

Accu-Chek Aviva

Accu-Chek Compact

Accu-Chek Sensor

FreeStyle

FreeStyle Freedom

FreeStyle Mini

Glucocard X-meter

Ja Maltoosiin ei saisi liuska reagoida.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...