Jump to content
MAINOS

Insuliinin pistäminen


Vieras: cat

Recommended Posts

MAINOS

Kuinka monta yksikköä voi kerralla pistää insuliinia samaan paikkaan?

Taitaapi riippua insuliinin vahvuudesta, eli tuleeko millilitramäärä vastaan. Eikös se 2 milliltraa ole se määrä mitä saa subkutikseen törkätä? (En muista nyt kun ei ole tullut noin isoa määrää pitkään aikaan vastaan). Eli esim. Protaphanilla se on 80 ky ja Actrapidillä 200 ky (tota jälkimmäistä en suosittele kyllä kokeilemaan).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt en kyllä tajunnut tota foccen vastausta. Tähän asti ainakin suomessa myytävä valmis insuliini on 100IU/ml (tai laimeampi esim. pumppuun lapsilla)

Eli silloin mun laskelman mukaan 2 ml on kaikkia insuliineja 200ky/IU.

Koskaan en ole kuullut kuin i.m maksimista, mutta toki s.c:ssäkin on maksimi. Jotenkin vaan ei ole tarvinnut kovin suuria määriä antaa subcutikseen. 300ky eli 3ml on kyllä tullut useastikin annettua ilman  ongelmia- ja pakko tunnustaa, sen enempää miettimättä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

300ky eli 3ml on kyllä tullut useastikin annettua ilman  ongelmia- ja pakko tunnustaa, sen enempää miettimättä.

Siis Actrapidia??! Melkoiset annostukset teillä...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm...Joskus istuessani insuliini-"hoitajan" vieressä kuuntelemassa mitä hänellä oli sanottavaa kynistä yms jutuista, sanoi että mielellään, kun insuliinia pistetään enemmän kuin 40 ky, niin pistetään kahteen kertaan(ei siis kahta annosta vaan kahteen eri kohtaan), jotta se insuliini sitten jakautuu tasaisemmin päivän mittaan. Meillä eräälle mummelille pistetään 52 ky aamuisin ja olen sen pistänyt kahteen otteeseen, eli esim. 26 ky ja 26 ky. Ja protaphanea pistellään kynän kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

300ky eli 3ml on kyllä tullut useastikin annettua ilman  ongelmia- ja pakko tunnustaa, sen enempää miettimättä.

Siis Actrapidia??! Melkoiset annostukset teillä...

Pakko kysyy, elääkä ko. potilas vielä? huh.gif

Suurin annos mitä Actapidia oon joutunu (hätä tila, kun p-gluc huitelee taivaissa) on ollu jotain 5-10 ky. Senkin varmistin päiv.lääkäriltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kerran tullut vastaan potilas, jonka Actrapid annostus oli 54ky pari kertaa päivässä. Varmistin annostuksen pariin kertaan ja kysäisin vielä lääkäriltäkin ennen kuin uskalsin pistää.(pistin kahteen eri paikkaan) Joten noi satojen yksiköiden annostukset kuulostaa todella hurjilta huh.gif

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm...Joskus istuessani insuliini-"hoitajan" vieressä kuuntelemassa mitä hänellä oli sanottavaa kynistä yms jutuista, sanoi että mielellään, kun insuliinia pistetään enemmän kuin 40 ky, niin pistetään kahteen kertaan(ei siis kahta annosta vaan kahteen eri kohtaan), jotta se insuliini sitten jakautuu tasaisemmin päivän mittaan. Meillä eräälle mummelille pistetään 52 ky aamuisin ja olen sen pistänyt kahteen otteeseen, eli esim. 26 ky ja 26 ky. Ja protaphanea pistellään kynän kanssa.

Eikös nää uudet insuliinikynät oo tehty ihan silleen ettei niillä pysty pistämään kun sen 40 ky kerrallaan?? Jossain koulutuksessa joku ainakin näin markkinoitiin ja perusteli tuota 40 ky kertapistos maksimia samoin kuin selititkin...

Eikös actrapid oo nykysin ainut insuliini mitä saa muuten ku kynissä?? Ite ei oo tarvinnut noiden insuliinien kanssa viime aikoina juurikaan olla tekemisissä niin unohtaa nopsaan tälläset asiat  :-

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kotihoidossa eräälle asiakkaalle meni aamuisin 64ky Protaphania ja yhteen paikkaan pistin kaiken ohjaajan ohjeiden mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kerran tullut vastaan potilas, jonka Actrapid annostus oli 54ky pari kertaa päivässä. Varmistin annostuksen pariin kertaan ja kysäisin vielä lääkäriltäkin ennen kuin uskalsin pistää.

Miksi Actrapidia x 2 ja vielä tuollaiset annokset? Kuulostaa melkoisen hurjalta tuokin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilla oli aikanaan kaksoset potilaana, joilla oli insuliiniresistenssi. heille meni huimia maaria acrtapidia infuusiona. Lopulta saivat jonkin geneettisen kokeilulaakkeen, jolla saatiin hieman herkemmiksi insuliinille.

On ollut myos toisinpain. insuliinin liikatuotanto haimakasvaimen takia. Talle potilaalle meni mielettomat maarat glukoosia.

Ei se 54 IU actrapidia ole ennen kuulumaton, mutta todella harvinaista se on.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ollut kerran potilas, jolle meni aamuisin Humalog mixt. 84ky, lounaalla Humalog 40ky ja päivällisellä Humalog 40ky ja illalla Protaphan 80ky. Mutta oli sitten massaakin lähes 150kg.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt en kyllä tajunnut tota foccen vastausta. Tähän asti ainakin suomessa myytävä valmis insuliini on 100IU/ml (tai laimeampi esim. pumppuun lapsilla)

Muistelin saksalaista versiota...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kerran tullut vastaan potilas, jonka Actrapid annostus oli 54ky pari kertaa päivässä. Varmistin annostuksen pariin kertaan ja kysäisin vielä lääkäriltäkin ennen kuin uskalsin pistää.(pistin kahteen eri paikkaan) Joten noi satojen yksiköiden annostukset kuulostaa todella hurjilta huh.gif

Menikö potilaalle kuitenkin Protaphanea tai muuta pitkävaikutteista lisäksi? Actapid on suhteessa syötyyn ruokaan ja verensokereihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kerran tullut vastaan potilas, jonka Actrapid annostus oli 54ky pari kertaa päivässä. Varmistin annostuksen pariin kertaan ja kysäisin vielä lääkäriltäkin ennen kuin uskalsin pistää.(pistin kahteen eri paikkaan) Joten noi satojen yksiköiden annostukset kuulostaa todella hurjilta huh.gif

Menikö potilaalle kuitenkin Protaphanea tai muuta pitkävaikutteista lisäksi? Actapid on suhteessa syötyyn ruokaan ja verensokereihin.

Meni sillä. Annostusta en muista, mutta taisi sekin olla melko tähtitieteellinen. Potilas oli jo pitkään käyttänyt moisia annoksia, eikä viikko sairaalaruuilla heilauttanut arvoja mihinkään suuntaan.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"uudet" insuliinikynät joihin tulee ampulli sisään( Novo pen) asteikko on 100 ky asti. Ampulli 300 ky.

Ainakin mixtardia voidaan antaa 100.kin yksikköä kerralla. Antaisin kyllä kahteen eri paikkaan.

Kaikki 50.n ylimenevä tuntuu jo sormella kokeillessa kudoksessa kovuutena.

Kannattaa kysyä lääkäriltä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen siis antanut useastikin 300ky Protaphanea, kun on kyseessä insuliiniresistenssiä sairastava isokokoinen 2-tyypin diabeetikko päästään suurempiinkin annoksiin.

Itse edelleen mietin tuota rajaa, meneehän s.c. kipulääkkeitä tasaisesti samaan kohtaan, samoin insuliinipumpun kanyyli (3-5vrk) samaan kohtaan? Tiedän että hitaammalla volyymilla, mutta silti on kyse enemmästä kuin 0,5ml (joka olisi 50ky)

Ja sitten mm. Novo Nordiskin kynien kerta pistosmäärät:

NovoPen 3:n annosteluväli on 2-70ky kerralla

NovoPen 4 1-60ky

NovoPen junior 1-35ky

Novon esitäytetty 1-60ky

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneks ei oo tollasii ongelmii meillä, laitetaan yleensä i.v. noi insuliinit (yhtä merkkiä löytyy eli Actrapid) ja silloin harvoin ku pistetään s.c. niin se on 4-10 ky.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vaan tahtoo olla kun samaan paikkaan pistetään tulee kovettumia,joiden tähden insuliini ei sitten imeydykään kunnolla. 

Nimim."kokemusta on" (poikani diabeteksen hoidossa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näillä hurjia annoksia saavilla on yleensä massaakin paljon ja sitä myöten pinta-alaa pistoskohdissa löytyy. Olet oikeassa, että varsinkin itse pistävät potilaat saattavat pistää mielellään samaan paikkaan jatkuvasti, kovettuman kohdalla kun tunto on alentunut.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...