Jump to content
MAINOS

Tallennuslaitteet hoitotyössä


Lauha

Recommended Posts

Tulipa tässä sunnuntaipäivän kunniaksi työkavereiden kanssa puhetta kaikennäköisistä tallennuslaitteista mitä onkaan olemassa. Kamerapuhelimia, tallentavia MP3-soittimia, todella pieniä videokameroita, nettikamsuja, etc. Näitähän voi olla potilailla mukana osastolla (paikasta riippuen). Meille tuli mieleen sellainen ajatus, että jos joku henkilö nauhoittaa/kuvaa salaa esimerkiksi hoitosuhde neuvotteluita, niin minkälaiset oikeudet on tällä tietämättömällä osapuolella? Kuinka helppoa on laittaa joku tällainen clippi nettiin levitettäväksi (vrt. Ibi Lööv). Ei kyllä tunnu kauhean mielekkäältä.. Itse työskentelen psykiatrisella suljetulla osastolla ja täällä on sallittua pitää esimerkiksi omaa puhelinta ja mp3-soitinta (tapaus kohtaisesti arvioituna).

Onko muualla tullut mieleen tällaisia ajatuksia? Miten Teidän osastoilla suhtaudutaan puhelimiin tai esimerkiksi kannettaviin tietokoneisiin!?

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Teidän (ex-meidän) ylilääkäri ainakin kielsi osastolla kamerapuhelimet ja kamerat osastokäytössä. Vapaakävelyillä sai kamera olla mukana, luontokuvia varten. mp3 soittimiin ei otettu kantaa sillon, toisinsanoen ne sallittiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruotsissa oli jokunen vuosi sitten tapaus jossa vanhuksen omainen oli piilottanut äänityslaitteen potilashuoneeseen saadakseen selville miten hänen omaistaan hoidetaan. Nauhalle oli tallentunut mm. pesutilanteessa keskustelu jossa hoitajat olivat mm. kehoittaneet vanhusta "levittämään jalkansa" ja jotain muita härskejä kommentteja. Parivaljakko sai ensin potkut mutta liiton tullessa väliin se peruttiin koska sitä ei katsottu tarpeeksi painavaksi syyksi irtisanomiselle.

Onko muualla tullut mieleen tällaisia ajatuksia?

Kannattaa puhua niin että se kestää tallentamisen tilanteessa kuin tilanteessa. Se ei tarkoita että ei saisi olla kova ja kieltää potilasta, asiallista tekstin tosin tulee olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teidän (ex-meidän) ylilääkäri ainakin kielsi osastolla kamerapuhelimet ja kamerat osastokäytössä.

Nyt on taas jotain mennyt multa pahasti ohi, en nimittäin ole kuullut mitään suorasta kiellosta. Kamerat on kyllä kiellettyjä, se on totta. Käsittääkseni kuitenkin kamerapuhelimet ovat sallittuja, mutta niillä ei saa ottaa kuvia! Helppo valvoa ja silleen..  8) Tämä on siis kuultua kiertoteitä pitkin ylilääkärin suusta. Voi myös olla mahdollista se, että viesti on matkalla muuttunut. Mitään paperilla olevaa sääntöä en tästä ole nähnyt.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kamerakännyt pidetään lukkokaapissa ja käyttää saa vain valvotusti. Tämä niidenkin kohdalla joilla muutoin ei olisi mitään rajoituksia puhelimen suhteen. Mp3-soittimet ovat kaiketi sallittuja, ellei sitten minkään suikkarivaaran takia tarvitse kaikkia johdollisia tavaroita takavarikoida.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli kerran tapaus, jossa potilas halusi kuvata jatkuvasti kamerallaan. Jostain kumman syystä lääkärit suostuivat siihen, joten potilaalla oli kamera mukana esim. leikkauksessa. Täällä osastolla osa hoitajista sitten kielsi kuvaamisen, johon potilas sitten suostui pienen nurinan jälkeen. Mutta kai meillä hoitajillakin on jokin yksityisyyden suoja huh.gif Ainoa kerta kun potilas ei halunnut kameraansa käyttää oli se kun häntä katetroitiin :)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla taas tuli kerran vastaan omainen joka olis halunnut videoida delikassa pikku-ukkoja metsästävää puolisoaan... :D

Motiivina tähän oli omaisen toive siitä, että puoliso ennen seuraavaa korkin avaamista miettisi toisenkin kerran avaamista nähtyään itsensä videolta  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla taas tuli kerran vastaan omainen joka olis halunnut videoida delikassa pikku-ukkoja metsästävää puolisoaan... :D

Motiivina tähän oli omaisen toive siitä, että puoliso ennen seuraavaa korkin avaamista miettisi toisenkin kerran avaamista nähtyään itsensä videolta  8)

Tuohon tarkoitukseen luvan voisi vaikka antaakin...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla taas tuli kerran vastaan omainen joka olis halunnut videoida delikassa pikku-ukkoja metsästävää puolisoaan...

Tuo on kieltämättä tullut muutaman kerran mieleen. >:D Mutta käytännössä  jäänyt toteuttamatta.  ;D Hurjia juttuja ne ihmiset kehittävätkin delikoissaan. :(

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teidän (ex-meidän) ylilääkäri ainakin kielsi osastolla kamerapuhelimet ja kamerat osastokäytössä.

Nyt on taas jotain mennyt multa pahasti ohi, en nimittäin ole kuullut mitään suorasta kiellosta. Kamerat on kyllä kiellettyjä, se on totta. Käsittääkseni kuitenkin kamerapuhelimet ovat sallittuja, mutta niillä ei saa ottaa kuvia! Helppo valvoa ja silleen..  ;D Tämä on siis kuultua kiertoteitä pitkin ylilääkärin suusta. Voi myös olla mahdollista se, että viesti on matkalla muuttunut. Mitään paperilla olevaa sääntöä en tästä ole nähnyt.

On se paperillakin. Lauseet muotoiltu niin että se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. perseenpyyhkimen arvo koko lapulla. Jos haluat sen niin ainakin yläkertasi ilmoitustaululla se on.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös meillä on valokuvaus- ja videokameroiden sekä kännykkäkameroiden käyttö kielletty, perusteluina juuri tuo potilaiden yksityisyyden suoja. Hankalaa tuo kännykkäkameran käytön kontrollointi kyllä kieltämättä on :-.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perskeles mentiins selkäkipusta kotoo hakemaan (sellanen nuori mies) siellä koko perhekööri appivanhempia myöten kattelemassa kun mies ei lattialta pääse minneen. Siinä ruvettiin sit normisti hommaa eteenpäin viemään niin salamat räisky vaan, tais joitakin videoclippejäkin sieltä tulla siis omaisten puolelta! kohta on youtubessa video pyörimässä?!?!?! saako mua kuvata, toisen kodissahan tietty olin???

edit: ( tää oli tyhmä mysymys, mietin ite niin saihan minua siellä kuvata) niin miksi en tätä poistanut sit.. nooh en jaksanut, ties vaikka keskustelua herättää  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perskeles mentiins selkäkipusta kotoo hakemaan (sellanen nuori mies) siellä koko perhekööri appivanhempia myöten kattelemassa kun mies ei lattialta pääse minneen. Siinä ruvettiin sit normisti hommaa eteenpäin viemään niin salamat räisky vaan, tais joitakin videoclippejäkin sieltä tulla siis omaisten puolelta! kohta on youtubessa video pyörimässä?!?!?! saako mua kuvata, toisen kodissahan tietty olin???

edit: ( tää oli tyhmä mysymys, mietin ite niin saihan minua siellä kuvata) niin miksi en tätä poistanut sit.. nooh en jaksanut, ties vaikka keskustelua herättää  :D

Ai miks saa? Eiks työssä olevilla oo mitään yksityisyyssuojaa olemassa?  :)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perskeles mentiins selkäkipusta kotoo hakemaan (sellanen nuori mies) siellä koko perhekööri appivanhempia myöten kattelemassa kun mies ei lattialta pääse minneen. Siinä ruvettiin sit normisti hommaa eteenpäin viemään niin salamat räisky vaan, tais joitakin videoclippejäkin sieltä tulla siis omaisten puolelta! kohta on youtubessa video pyörimässä?!?!?! saako mua kuvata, toisen kodissahan tietty olin???

edit: ( tää oli tyhmä mysymys, mietin ite niin saihan minua siellä kuvata) niin miksi en tätä poistanut sit.. nooh en jaksanut, ties vaikka keskustelua herättää  :D

Ai miks saa? Eiks työssä olevilla oo mitään yksityisyyssuojaa olemassa?  :)

niin en nyt tietty mikään julkkis oo mut en usko et joku Kimi Räikkönenkään on noille paskalehdille antanut lupaa julkasta kuvia missä se on juuri se kädessä  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saako mua kuvata, toisen kodissahan tietty olin???

Ai miks saa? Eiks työssä olevilla oo mitään yksityisyyssuojaa olemassa?  :)

Julkisilla paikoillahan saa kuvata (esimerkiksi sairaalan aula) ja muutenkaan ei voi välttyä kuvattavana oloa (valvontakamerat yms.) mutta jos ollaan yksityisissä tiloissa niin sinne käsittääkseni ulottuu Rikoslain 24 luku

yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta;

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai

muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa

tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä

loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi

vuodeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saako mua kuvata, toisen kodissahan tietty olin???

Ai miks saa? Eiks työssä olevilla oo mitään yksityisyyssuojaa olemassa?  :)

Julkisilla paikoillahan saa kuvata (esimerkiksi sairaalan aula) ja muutenkaan ei voi välttyä kuvattavana oloa (valvontakamerat yms.) mutta jos ollaan yksityisissä tiloissa niin sinne käsittääkseni ulottuu Rikoslain 24 luku

yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta;

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai

muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa

tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä

loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi

vuodeksi.

Työpaikka kuuluu kotirauhan piiriin, joten työntekijöillä on ns. isännänoikeus päättää erinäisistä asioista työpaikallaan. Yksi on se, että saako siellä kuvata kameralla ja toinen mielessäpidettävä oikeus on se, että kotirauhan piirissä olevat ei toivotut henkilöt voidaan poistaa vaikka väkipakolla. Eli se lähinnä koskee hankalia omaisia yms. ruikuttajia jotka tulevat työpaikalle itkemään.  ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikka kuuluu kotirauhan piiriin, joten työntekijöillä on ns. isännänoikeus päättää erinäisistä asioista työpaikallaan. Yksi on se, että saako siellä kuvata kameralla

Näin on  varmasti hoitohuoneissa yms. tiloissa mutta esimerkiksi aulatilat lasketaan julkisiksi alueiksi oikeuden päätöksen mukaan; http://www.iltasanomat.fi/arkisto/uutinen.asp?folder=%2FUutiset%2FKotimaa&pvm=3.2.2005&id=935400

Tosin päätös on vain käräjäoikeudesta eli käsittääkseni ylemmissä oikeusasteissa ei aivan tämänkaltaista asiaa ole puitu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikka kuuluu kotirauhan piiriin, joten työntekijöillä on ns. isännänoikeus päättää erinäisistä asioista työpaikallaan. Yksi on se, että saako siellä kuvata kameralla

Näin on  varmasti hoitohuoneissa yms. tiloissa mutta esimerkiksi aulatilat lasketaan julkisiksi alueiksi oikeuden päätöksen mukaan; http://www.iltasanomat.fi/arkisto/uutinen.asp?folder=%2FUutiset%2FKotimaa&pvm=3.2.2005&id=935400

Tosin päätös on vain käräjäoikeudesta eli käsittääkseni ylemmissä oikeusasteissa ei aivan tämänkaltaista asiaa ole puitu.

Julkisia alueita ovat sellaiset paikat johon kuka tahansa pääsee tuosta noin vain menemällä. Jos oviin laitetaan lukot tai summerit tms., niin niihin ei ihan tuosta noin vaan mennä. Silloin kyseessä on kotirauhan suojaama paikka.

Näin opetettiin meikäläiselle aikoinaan Husin turvallisuuskoulutuksessa. PPKL ja sairaalan yleiset tilat (aulat, kahviot jne.) ovat yleistä aluetta ja periaatteessa kaikki vuodeosastot ovat kotirauhalla suojattuja koska ne ovat erillisiä yksiköitä. Vaikeaahan se on rajaa vetää, mutta oma työpaikkani sijaitsee ovisummerin takana, joten se kuuluu selkeästi kotirauhan piiriin, koska sinne ei harhailemalla ihan vahingossa kukaan päädy.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...