Jump to content
MAINOS

Apteekkien Plavix neuvonta vaarallista


theino

Recommended Posts

Apteekit ovat varoittaneet sydänpotilaita käyttämästä asetyylisalisyylihappoa ja klopidogreeliä (Plavix) samanaikaisesti. Näin toimiessaan he ovat saattaneet pallolaajennuspotilaat hengenvaaraan. Ei vielä tiedetä montako stentti tromboosia ovat saaneet aikaan. Kyllä lääkkeet pitää ottaa niin kuin lääkäri määrää, eikä niin kuin apteekkarin tietokone sanoo.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1116771

Jos firma on maksavinaan niin minä olen tekevinään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Niin, ongelmiahan ei siis tulisi, jos apteekissa neuvottaisiin potilaita muulla tavalla kuin suoraan tietokoneen ruudusta lukemalla. Jos potilaalle luetaan monotonisesti tekstiä jossa varoitetaan syömästä kahta antitromboottista lääkettä samanaikaisesti kysymättä, että onko lääkäri määrännyt teille Plavixin lisäksi ASA:a, niin varmasti osa potilaista lopettaa jomman kumman tai kummankin lääkkeen syönnin.

Tämä teksti herätti hilpeyttä:

Apteekkien tietokantojen yleisohjeet eivät kata vaativia erikoistapauksia, jollaisia sepelvaltimotautipotilaat ovat.

No, onhan se sepelvaltimotauti niin harvonainen sairaus, että potilaan ovat selkeästi erikoistapauksia.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No ongelma ei ole vain apteekkien, vaan jotkut lääkäritkin katsovat asioita niin oman erikoisalansa näkökulmasta, että saattavat ehdottaa tuoreelle pallolaajennetulle Plavixin tauottamista jonkin pientoimenpiteen ajaksi ja edeltävästi. Kiva juttu, ei vuodellut hammasta operoidessa, mutta potilas sai sydänveritulpan toimenpiteen aikana. Hampaanpoisto toki onnistui.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apteekin tiskin takana voisi tietenkin järkeä käyttää, mutta mä ohjeistan joka potilaan potilaan, joka lähtee toimenpiteestä (pallolaajennus) niin rankasti, että toivon mukaan kukaan ei apteekin kehoituksesta lopeta plavixia. Kirurgit monesti yrittävät lopettaa jommankumman, mutta korostan aina potilaalle, että EI SAA JÄTTÄÄ TUOLLE jos joku muu kuin toimenpidekardiologi määrää. Vastaan tulee yllättävän usein näitä restenooseja, jotka johtuvat Plavixin tauottamisesta. Toivottavasti tieto asiasta uppoaisi muunkin ammattikunnan korvien väliin. Itse kailotan asiasta turhankin äänekkäästi :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...