Jump to content
MAINOS

Kysyttävää konsultoinnista


tiinuli

Recommended Posts

MAINOS

Milloin konsultoidaan lääkäriä ja milloin tehdään potilaasta ennakkoilmoitus? Kattavan vastauksen toivoo hän. =) perustasolla mennään.

Lue toimialueesi hoito-ohjeet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletko ihan oikeasti päässyt koulusta läpi ilman että nuo asiat ovat selvät? Eikö edes työharjoittelussa ole asiaa käyty läpi? Oletko lukenut alueesi protokollat? Ja miksi lähäreille nauretaan?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Milloin konsultoidaan lääkäriä ja milloin tehdään potilaasta ennakkoilmoitus? Kattavan vastauksen toivoo hän. =) perustasolla mennään.

kannattaisiko mennä takas koulunpenkille?

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Milloin konsultoidaan lääkäriä ja milloin tehdään potilaasta ennakkoilmoitus? Kattavan vastauksen toivoo hän. =) perustasolla mennään.

kannattaisiko mennä takas koulunpenkille?

Mitä mä Pärssinen just sanoin? Ei täällä kohta kukaan uskalla kysyä mitään jos vastaukset on tota laatua.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäriä konsultoidaan kun tarvitaan hoito-ohjeita tai lupaa lääkitä potilasta, ohjeet on aikalailla paikkakohtaisia. Ennakkoilmoitus tehdään kun kuljetetaan kiirellistä hoitoa tarvitsevaa potilasta hoitolaitokseen, ja uskotaan hoidon viivästymisestä olevan huomattavaa haittaa potilaan terveydelle/hoidolle.

Mikäs suuntautunut lähihoitaja sä olet?

edit: harvinaisen ei-kattava vastaus..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Milloin konsultoidaan lääkäriä ja milloin tehdään potilaasta ennakkoilmoitus? Kattavan vastauksen toivoo hän. =) perustasolla mennään.

Lääkäriltä kannattaa kysyä hoito-ohjeita aina kun itsellä on pieninkin ajatus siitä, että hoito-ohjetta kannattaisi kysyä. On aina parempi kysyä kuin katua. Muuta yleispätevää ohjetta on vaikea antaa, mutta hyvän ensihoitajan/sairaankuljettajan tuntee siitä, että hän soittaa lääkärille helposti.

Ennakkoilmoitus kannattaa tehdä aina silloin, kun potilas vaatii välitöntä hoitoa vastaanottavassa toimipisteessä. Toki on kohteliasta tehdä ennakkoilmoitus jos potilaan tila on vähänkin epästabiili. Ennakkoilmoituksesta ei ole koskaan haittaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitopaikan valinnassa jos on epävarmuutta niin soitto auttaa ja ei tarvii ees taas ajella. Ja ennen kaikkea ei tarttee potilasta pompotella ees taas (mulle sama mitä sen vuoron teen :-X) )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälläpäin lanssit soittaa kaikista potilaista. Se on ihan mukava tapa, siinä ehtii kattoo paikan ja paperit valmiiks yms. Käytäntö ei toki sovi esim johonkin pk-seudun lanssiralliin, mutta täällä toimii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kattavan vastauksen saa kun ottaa oman alueensa hoitoprotokollat käteensä ja etsii sieltä vastauksen. Siellä on kerrottu miten omalla alueella toimitaan, minne soitetaan missäkin asiassa, kenestä tehdään ennakko ja niin edelleen.

Tuo viimeinen kommetti tarkoitti sitä, että jos tällainen perusasia ei ole selvä työelämään tullessa, voi se aiheuttaa sangen negatiivisen reaktion työkavereissa yms. jolloin todetaan jotain negatiivista kyseisen koulutuksen tasosta.

Tämähän olisi pitänyt opettaa koulutuksen aikana. Se että ei ole valvottu millä tiedoilla ja taidoilla pääsee koulusta läpi, on minusta huolestuttavaa. Minun elämäntavoilla on todennäköistä, että minä tarvitsen jossain vaiheessa ambulanssia. Ja minä en itse halua, että auttajani ei tiedä niin perusasiaa kuin konsultointi.

Kysyä saa ja pitää, mutta perusteet on osattava. Sama kun kysyisi että missä on 12-kanavaisen EKG elektrodien paikat. Tähänkin kysymykseen olisi varmaan löytynyt omasta koulumateriaalista, alan ammattilehdistä, oppikirjoista, netissä olevista sairaanhoitopiirien sivuilta yms. vastaus.

Se, että ei itse viitsi, osaa tms. etsiä vastausta näin perusasiaan, saa minussa aikaan aika negatiivisen kuvan kysyjästä. Varsinkin kun hän ei enää ole opsikelija, vaan joku jonka pitäisi pystyä toimimaan itsenäisesti perustasolla. Opiskelijat voivat esittää perusasioista kysymyksiä.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo viimeinen kommetti tarkoitti sitä, että jos tällainen perusasia ei ole selvä työelämään tullessa, voi se aiheuttaa sangen negatiivisen reaktion työkavereissa yms. jolloin todetaan jotain negatiivista kyseisen koulutuksen tasosta.

Tämähän olisi pitänyt opettaa koulutuksen aikana. Se että ei ole valvottu millä tiedoilla ja taidoilla pääsee koulusta läpi, on minusta huolestuttavaa. Minun elämäntavoilla on todennäköistä, että minä tarvitsen jossain vaiheessa ambulanssia. Ja minä en itse halua, että auttajani ei tiedä niin perusasiaa kuin konsultointi.

Ymmärsin toki pointin jne, mutta jätetäänkö yleistykset?!

Joka tasolla löytyy porukkaa, joka ei opinnoista selviytymisestä huolimatta taida asioita.

Eli nämä ovat yksittäisiä epäkohtia, eikö :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinkuin ketjussa aiemmin on jo todettu, viime kädessä shp:n hoito-ohjeet määrittävät milloin täytyy konsultoida. Sen sijaan konsultoida kannattaa aina kun siltä tuntuu. Tyhmää konsultaatiota ei olekaan, siitähän lääkärit saavat palkkkansa, että vastaavat ihmisten typeriin kysymyksiin :) . Itse konsultoin mm. seuraavista asioista:

-Olen sitä mieltä, että potilas tarvitsisi jotain lääkettä, mitä en saa ominpäin antaa

-Minulla ei ole selvää käsitystä potilaan hoitopaikasta

-Minulla on hyvin selvä käsitys potilaan hoitopaikasta, mutta se poikkeaa annetuista hoito-ohjeista. Niinpä on potilaan edun mukaista pyytää lääkäriltä lupa poikkeavaan hoitopaikkaan viemisestä, säästyy sairaalan päässä monelta huudolta.

-Potilas vaikuttaa hyvin huonokuntoiselta, mutta en saa mitään selkeää työdiagnoosia keksittyä työparin kanssa.

-Tarvitsen lääkärin mielipidettä/diagnoosia ekg:stä. Jokaista filmiä on kyllä turha lähettää, jos filmissä ei ole mitään, niin siinä ei ole mitään :)

-Haluan muuten vaan kiusata tuttua lääkäriä keskellä yötä :D

Ennakkoilmoituksen teen lähtökohtaisesti kaikista potilaista, jotka tarvitsevat sairaalassa välittömästi jotakin normaali sisäänkirjausrutiineista poikkeavaa hoitoa tai tutkimusta. Esimerkkeinä cpap:issa olevat, intuboidut/intubaation tarvitsevat, tt- tai röntgenkuvia nopeasti tarvitsevat, elvytetyt jne...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos ja kumarrus vastauksista, mut mulla jatko-opiskelut vasta alussa ja vasta tutustun ensihoidon maailmaan. Että jos nyt pidetään ne näsäviisaat vastaukset nielussa ja shilleen.. =) tähän astinen työelämä ollut vanhusten ja lasten parissa joten, anteeksi tyhmyyteni... toki olisin voinut asiani selvemmin esittää, jottei näitä väärinkäsityksiä olisi tullut..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos ja kumarrus vastauksista, mut mulla jatko-opiskelut vasta alussa ja vasta tutustun ensihoidon maailmaan. Että jos nyt pidetään ne näsäviisaat vastaukset nielussa ja shilleen.. =) tähän astinen työelämä ollut vanhusten ja lasten parissa joten, anteeksi tyhmyyteni... toki olisin voinut asiani selvemmin esittää, jottei näitä väärinkäsityksiä olisi tullut..

Tai sitten meidän vanhempien fooruumilaisten pitäisi opetella käyttäytymään paremmin. Ja ajaa enemmän sitä henkeä tänne foorumille että "tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan". Myös valmiilla hoitajilla, ei vain opiskelijoilla, tulisi tämä oikeus olla. Varmaan puolet mitä opin koulunpenkillä on unohtunut ja se mitä muistan tämän hetkisen työnkuvani ulkopuolelta on jo vanhentunutta tietoa. Kaikki me joudutaan noviisin asemaan takaisin jos esim. vaihtaa työpaikkaa täysin uudelle alalle. Meni täysin OT:ksi :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos ja kumarrus vastauksista, mut mulla jatko-opiskelut vasta alussa ja vasta tutustun ensihoidon maailmaan. Että jos nyt pidetään ne näsäviisaat vastaukset nielussa ja shilleen.. =) tähän astinen työelämä ollut vanhusten ja lasten parissa joten, anteeksi tyhmyyteni... toki olisin voinut asiani selvemmin esittää, jottei näitä väärinkäsityksiä olisi tullut..

kysymyksenasettelustasi sai sen kuvan, että työskentelet jo saku perustasolla...silloin perustiedot luulisi jo olevan hallussa.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT

Itsestäni ainakin tuntuu pohjattoman pelottavalta jos huomaa,että perusasioita ei tiedetä tai osata.Joskus katsellut silmät pyöreinä opiskelijoita jotka omassa työyksikössäni viimeisellä,syventävällä harjoittelujaksolla ja homma ihan lapsenkengissä.Samoin joskus olen miettinyt joistakin hoitajista että miten he ovat koulusta paperinsa saaneet.

Kieltämättä itselläkin välillä hieman meinaa kommentit kärkeviksi mennä.Usein vaan jotkut keskustelut täällä herättävät pienen tunnevyöryn.Itse kun on opiskeluaikana tullut ne perusjutut opeteltua ja nyt työelämässä sitä sitten yrittää omaa ammattitaitoa kehittää...

Niin ja tämä kommenttini ei kohdistunut mitenkään ketjun aloittajaan ;D

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olet oikeassa,ja kauan seurannena mielestäni ei ole tyhmiä kysymyksiä.Kun "nuori" tulee töihin on "vanhemman"tehtävä kouluttaa ja perehdyttää terveydenhuollon ihmelliseen mailmaan,tämä mielestäni on monelta unohtunut,yritetään vaan mustamaalata mahdollisiman paljon. Korjatkaa toki jos olen väärässä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perehdyttämisestä ja ohjaamisesta on tälläkin foorumilla käyty keskustelua.Tärkeitä asioita joita jokainen voi omalla kohdallaan pohdiskella.Nimim.Huomenna työyksikköön 5 opiskelijaa lisää

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimim.Huomenna työyksikköön 5 opiskelijaa lisää

Pitää olla iso työyksikkö jos tuollainen määrä ei aiheuta käytännön ongelmia..

nimim. max. 1 opiskelija kerrallaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimim.Huomenna työyksikköön 5 opiskelijaa lisää

Pitää olla iso työyksikkö jos tuollainen määrä ei aiheuta käytännön ongelmia..

nimim. max. 1 opiskelija kerrallaan.

Mä luulen että Ketorinilla on tähän jotain sanottavaa. Niillä on JÄRKYTTÄVÄN paljon opiskelijoita kerralla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...