Jump to content
MAINOS

Häpeällinen homma?


Chine

Recommended Posts

ex-sairaanhoitaja vaihtoi ammattiaan, koska häpesi sitä niin paljon. Tutkimusten mukaan sairaanhoitajan työ on yksi arvostetuimmista.

"Sairaanhoitajinahan työskentelevät kaikki vajaaälyiset jotka eivät ole päässeet lääkikseen tai muuhun ‘oikeaan kouluun’. Ammatin arvostusta ei yhtään lisää se, että kaikki tietävät palkan olevan huonompi kuin HKL:llä. Eikä siinä vielä kaikki. Vaihdoin työtä vakuutusyhtiöön korvauskäsittelijäksi, ja nyt hävettää vielä enemmän", kertoo burnoutin vuoksi sairaslomalla oleva Entinen hoituri, 30 v.

Suomen Kuvalehti on mitannut viiden vuoden välein ammattien arvostusta. Viimeisimmän kyselyn mukaan Suomen arvostetuimmat ammatit ovat lääkäri, palomies, lentokapteeni, tuomari, kätilö ja – sairaanhoitaja. Mikä ihme Entistä hoituria siis hävettää?

"Kannattaa aina miettiä, mistä arvostuksen puute omaa ammattia kohtaan lopulta johtuu, itsestä vai muista", sanoo työterveyspsykologi Erkki Kuivasniemi Medivireestä.

"Häpeä työtä kohtaan saattaa syntyä esimerkiksi siitä, ettei lähipiiri arvosta ammattia tai omat tavoitteet ovat siirtyneet muualle. Arvostuksessahan kyse on lopulta siitä, mihin sitä itse vertaa, esimerkiksi sairaanhoitaja vastaan lääkäri", Kuivasniemi jatkaa.

Anestesia-leikkaussalihoitaja kuulostaakin monen korvaan hienolta titteliltä, mutta juuri lähipiirin kommentit osuivat Entiseen hoituriin.

"Kun kälyni kuuli minun olevan sairaanhoitaja, hän oli hetken hiljaa, katseli muualle ja keksi hädissään kommentin: niitäkin ihmisiä tarvitaan, jotka jaksavat tehdä raskasta työtä. Tässä tuli arvostus aika hyvin kiteytettyä. Usein minulle selostetaan päivän selvää asiaa kuin vähäjärkiselle."

Koko artikkeli luettavissa:

http://www.city.fi/artikkeli/H%E4pe%E4llinen+homma/2149/

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä luulen, että asia on niin kuin Kuivasniemi toteaa, omat arvot tai lähipiirin arvot vaikuttavat aika kovin siihen oman ammatin arvostamiseen. Tietenkin on sellaisia perustyytymätttömiä ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä missään ammatissa. Mutta onneksi täälllä Suomessa voi kohtuullisen hyvin vaihtaa sitä ammattiaan, vaikka hakeutumalla aikuiskoulutuksen piiriin jossa voi kouluttautua vaikka HKL:n kuskiksi.

Burnout  muuttaa myös ihmisen henkilökohtaista suhtautumista työhön, ja siihen tulee hakea apua varhaisessa vaiheessa, jos vaan älyää...

Mutta tietyllä tavalla mua ottaa päähän joidenkin yksilöiden jatkuva valitus työn kamaluudesta ja myös sanomisista että ei toivo lapsiensa ikinä hakeutuvan hoitoalalle.

Mikä ihme siinä on niin kauheata? Mun poikani päätti hakea ensihoitaja koulutukseen SO WHAT?

Kolleegat kauhistelivat, että kuinka sä voit antaa, etkö sä ole kertonu mitä tää on??? Mä että mitä, tää nyt on työtä mitä työtä,  karmeempiikin on, helpommallakin varmaan pääsis, mutta tää on mun valintani ja mulla on toistaseksi vapaus äänestää jaloillani jos mä en viihdy tai nauti työstäni.

Mutta työstään iloitseville ja siitä nauttiville kollegoille hyvää kevään jatkoa.

Burnoutista enemmän: http://www.introspekt.fi/artikkelit/stressi.html

Ps. Vaikka työstään pitäisi, vois sitä fyrkkaa tulla pikkasen enempi tilille :-)  Ei se kissakaan kiitoksella elä.

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tietyllä tavalla mua ottaa päähän joidenkin yksilöiden jatkuva valitus työn kamaluudesta ja myös sanomisista että ei toivo lapsiensa ikinä hakeutuvan hoitoalalle.

Mikä ihme siinä on niin kauheata? Mun poikani päätti hakea ensihoitaja koulutukseen SO WHAT?

Itse haluan olla täysin rehellinen lapsilleni ja olenkin antanut omaa alaa miettiville lapsilleni hyvinkin inhorealistisen kuvan tästä alasta. Olen nimenomaan sanonut että itse työ ei ole kamalaa eikä kiire tapa vaan alaan läheisesti liittyvät negatiiviset seikat kuten surkea palkkaus suhteessa vastuuseen, erittäin huono johtajuus ja alan solidaarisuuden puute tekevät hoitoalasta minun mielestä kilpailukyvyttömän monen muun alan kanssa.

Mutta kuten tiedossa on vanhempien kokemukset eivät paljoa paina kun murrosikäiset tekevät päätöksiä. Haluan kuitenkin että kumpikaan jälkeläisistä ei tule koskaan syyttämään minua siitä että miksi en ole kertonut minkälainen ala tämä oikeasti on - jos nyt sitten jompi kumpi päätyy tälle sinänsä kohtalaisen mukiinmenevälle alalle.. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun aloitin sairaanhoitajaopiskeluni, eräs pappa kysyi kerran bussissa mitä opiskelen/käynkö töissä. Sanoin, että aloin just lukee sairaanhoitajaks. Pappa siihen tuumasi, että "syvimmät pahoitteluni".

;D :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosta huonosta johtajuudesta...mahtaisko olla peruja siltä ajalta kun se virkaiältään vanhin oli melkein automaattisesti se osastonhoitaja, oli kyseisellä kolleegalla kykyjä tai ei. Näitä johtajuus ihmeitä löytyy varmaan vielä ylihoitajien palleilta.

Mutta, mutta...ei se yliopistokoulutuskaan anna kyllä niitä ihmissuhdetaitoja, samallalailla sitä maisteri osaa laitaa alaisensa ruskeakielisjonoon, kuin se ei niin koulutettu johtaja...

Samanlaista johtajuutta kuitekin löytyy tuhansista toimistoista, aina oikeastaan sieltä missä pistetään joukko ihmisiä toimimaan yhdessä ja yksi niiden pomoksi. Ainoa vaan, että niiden palkka siellä toimistossa on suurempi...

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tossa on taas hyvä esimerkki lehtijutusta, jota ei olisi koskaan pitänyt kirjoittaa. Eihän ole mitään mieltä tehdä juttua, jossa yksittäinen burnoutin (muutakin mentaalipuolen ongelmaa?) kokenut sairaanhoitaja tilittää häpeäntunteistaan, vaikka ala on erittäin arvostettu yleisesti ottaen. Mikä on jutun arvo lukijalle? Mitä siitä oppii? Mitä hyötyä siitä on kellekään? No. Tolla menetelmällä ne isotkin lehdet sisältöä tekee.

Huono palkka on ongelma. Mutta kyllä sekin jossain vaiheessa korjautuu, kun kukaan ei kohta enää hakeudu alalle. Siinä vaiheessa on varaa neuvotella palkasta. Ja onhan siitä kai aika yleinen hyväksyntä, että palkkoja voisi nostaa esim. 500€/kk. Ainakin sellainen kysely juuri julkaistiin. Se on sitten eri asia, että koska se toteutuu. Huonot palkat ovat naisvaltaisten alojen ongelma. Mistähän muuten johtuu, että monet ennen miesvaltaiset alat naisistuvat, mutta mitkään ennen naisvaltaiset alat eivät miehisty. Mihin miehet katoavat? Syrjäytyvät?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun naiset siirtyvät miesten töihin voi miehet siirtyy kotiin elään naisen palkalla ;D

Mä oon ainakin aatellu hommata hyvä palkkasen uijan :o

Mutta joo tuo on niitä, jotka hakevat huomiota, saattaapi olla enpikin psyk ong. ja toi city-lehti käy meilläpäin vaan takan sytykkeeks

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tu0o häpeä taitaa olla tuon ex- hoitsun omassa päässä.

En minä häpeä ammattiani, päinvastoin.  Ja jos olisin lääkäriksi halunnut niin olisin pyrkinyt lääkikseen enkä terveydenhuolto-oppilaitokseen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä oikein hävettää tuon ihmisraukan puolesta. Jos itse ei ammattiaan arvosta, niin kuinka muut sen voivat tehdä. Onko ammatti identiteettiä ehtinyt edes syntyä.  Eiköhän noita psyk.ongelmia kannattaisi hoitaa muualla kuin pers.pyyhintään sopivan lehden palstalla.? ;D

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä oikein hävettää tuon ihmisraukan puolesta. Jos itse ei ammattiaan arvosta, niin kuinka muut sen voivat tehdä. Onko ammatti identiteettiä ehtinyt edes syntyä.  Eiköhän noita psyk.ongelmia kannattaisi hoitaa muualla kuin pers.pyyhintään sopivan lehden palstalla.? ;D

Samaa mieltä,mutta moni maalikko lukee tätä p*ska-julkaisua,valitettavasti.  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyll' se työn tai ammattinimikkeen arvostaminen lähtee ihan sieltä omasta nupista ja kokemuksista ::). Kyllä minäkin "halveksin" roskakuskeja, mutta annas olla kun oli kuljettajalakko (vai mikälie tässä taannoin..) ja roskat tursusi laareistaan hirveällä hajulla niin olisin kyllä suukotellut :-* sen kuskin puhki jos vaan olisi tullut.

Luulin kerran olleeni väärässä, mutta erehdyin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...