Jump to content
MAINOS

Soininvaara ehdottaa Tehy-lehdessä hoitajille rajattuja lääkärioikeuksia.


Tsmo

Recommended Posts

Osmo Soininvaara esittää viimeisimmässä Tehy-lehdessä lääkäreiden töitä hoitajille!

Soininvaara kirjoittaa näin:

"Hoitoala on osaamisammatti, jossa taito karttuu työtä tekemällä. Miksi tehtävät eivät muutu vaativammiksi? .... Eikö voitaisi kehittää erillisiä sairaanhoitajan ajokortteja? ... diagnoosien tekemistä tietyissä taudeissa, vaativiakin toimenpiteitä ja joihinkin diagnooseihin rajattua lääkkeiden määräämisoikeutta. Suomeksi sanottuna tarkoitan, että kokenut sairaanhoitaja voisi saada lääkärinoikeudet rajatulla alueella"

Lisäksi Soininvaara sanoo:

"Normaaleissa töissä siirrytään kokemuksen myötä asteittain vaativampiin tehtäviin. Tämä ei päde terveydenhuollossa, jossa muodollinen koulutus rajaa tehtävät tiukasti ... Osa naisten keskimäärin heikommasta urakehityksestä johtuu siitä, että hoitoalalla urakehityksen katto on matalalla. Sairaanhoitaja voi saada erikoissairaanhoitajan koulutuksen, mutta pitemmälle hän ei työssään kohoa ... kaikkien pitäisi kehittää ammattitaitoaan ja kohota vaativampiin tehtäviin ja jättää vähemmän vaativat vähemmän koulutetuille."

ja taas se tulee.. PALKKA?  huh.gif Missä on taas kerran tämä niin ja ainiaan unohdettu sana? Miksi ylipäänsä Tehy-lehti, joka korostaa sanoja "lisää ja palkkaa" jokaisessa lehdessään, suostuu julkaisemaan tällaisen artikkelin? Tämänkaltaiset kirjoitukset oman liittomme lehdessä loukkaavat meitä ja tulisi koskettaa jokaista terveydenhuoltoalan ammattilaista.

Kokemuksen myötä siirtymisestä vaativampiin tehtäviin muilla aloilla, erityisesti miesvaltaisilla, maksetaan myös asianmukainen korvaus. Terveydenhuoltoalalla tehtävien siirtoa pidetään luonnollisena. Jopa niin luonnollisena, että liittomme lehti julkaisee tämänkaltaisen kirjoituksen.

Asiasta on jauhettu loputtomiin, mutta vielä kerran:

Kun puhutaan työnkuvan lisäämisestä (esim. Soininvaaran mainitsemat rajatut lääkkeiden määräämisoikeudet), erityisesti hoitoalalla se tarkoitta lisää kouluttautumista ja paljon lisää vastuuta. Luulisi Soininvaarankin ammatti poliitikkona tajuavan, että tälläisia asioita ehdottaessa (erityisesti alan lehdessä) kirjoitetaan myös asianmukaisista korvauksista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
ja taas se tulee.. PALKKA?  Missä on taas kerran tämä niin ja ainiaan unohdettu sana? Miksi ylipäänsä Tehy-lehti, joka korostaa sanoja "lisää ja palkkaa" jokaisessa lehdessään, suostuu julkaisemaan tällaisen artikkelin? Tämänkaltaiset kirjoitukset oman liittomme lehdessä loukkaavat meitä ja tulisi koskettaa jokaista terveydenhuoltoalan ammattilaista.

Ihan samaa mietin kolumnia lukiessani...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kaiken lisäksi asiavirhe; erikoissairaanhoitajakoulutusta ei enää ole olemassa. Ehkä Soininvaarankin olisi hyvä päivittää tietonsa sairaanhoitajakoulutuksesta ja sairaanhoitajan työstä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soininvaaran ehdotus on sinällään ihan hyvä. Paljon osaamista jää terveydenhuollossa käyttämättä tiukkojen tonttien vuoksi. Mutta kuten kollegat kirjoittivat, taas se tärkein asia tuntuu unohtuvan. Palkka. Lääkäreiden palkka on jo nyt tuhansia euroja korkeampi kuin hoitajien, jo pelkästään peruspalkka. Päälle toimepidepalkkiot yms jotka tunnetusti tekevät ison potin siihen päälle.

Lääkäreiden hommia on hivutettu pikkuhiljaa jo vuosia hoitajien kontolle, ts vastuu on lisääntynyt, mutta palkka ei. Ja hoitajat nöyrästi vaan kaiken ovat vastaanottaneet. Hoitajat tekevät nykyisin  paljon sellaisia toimenpiteitä ja vastuullisia päätöksiä mitkä eivät pari vuosikymmentä sitten todellakaan tehneet kuin lääkärit.

Soininvaarallekkin haluaisin sanoa, että nyt riittää, ei käy. Jo se että lääkärit saavat palkkaa minun tekemästä työstä, on täysin kieroutunutta ja epäreilua. Lisäksi moni toimenpide jonka hoitaja tekee peruspalkkaan kuuluvana asiana, siitä lääkärit saavat toimenpidepalkkion; kipsaus, injektiot, suonensisäinen lääkitys jne. Ja hoitajat tekevät näitä niin suurella volyymillä, että on itsestään selvää että he tekevät ne asiat paljon laadukkaammin, turvallisemmin ja vähemmällä kivulla yms kuin lääkärit joilla rutiinia niihin hommiin ei enää ole. Silti lääkäri saa siitä toimenpidepalkkion, hoitaja ei. Siis 100% täysin samasta työstä.

Jo tältä pohjalta sanon Osmo Soininvaaralle, että ei kiitos. En ota enää ainuttakaan hommaa lääkäreiltä ennekuin aletaan puhumaan rahasta. Minä haluan saman palkan samastä työstä. Eikä tämä koske pelkkiä toimenpiteitä. Minulla ei ole mitään tarvetta ruveta leikkimään pikkulääkäriä jos siitä ei makseta reilusti lisää palkkaa. Sitä ennen en tee ainuttakaan diagnoosia, määrää yhtäkään lääkettä tms. Alamme on erittäin vastuullinen ja me kaikki terveydenhuoltoalan ammattilaiset olemme tilivelvollisia TEO:n edessä. Työssä tehdystä virheestä voi hintana olla vaikka ammatinharjoittamisoikeuden menettäminen. Pelkästä työnilosta en aio taakkaani enää kasvattaa. On todellakin aika ruveta puhumaan rahasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mikä muu ala on näin kieroutunut, jossa työn ja vastuun jne. lisääntyessä palkka pysyy samana... :D

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soininvaara vastaa palautteeseeni:

"Kysymys palkan ja osaamisen ja työn vaativuuden välisestä suhteesta on niin itsestään selvä, ettei siihen kannata tuhlata kolumnin rajattua merkkimäärää. Kun palkat eivät myöskään kuulu kansanedustajille vaan työmarkkinajärjestöille, en kokenut tarpeelliseksi puhua asiasta. On monta muutakin asiaa, jota en kolumniini saanut mahtumaan.

Jos nyt haluat tietää minun mielipiteeni alan palkkatasosta, olen joka paikassa sanonut, että mikään ei ole niin helppoa, kuin olla Tehy edunvalvoja, koska palkkataso alalla nousee itsestään työvoimapulan mukana." Osmo Soininvaara

Olen samaa mieltä Oskun kanssa. Soininvaaran ehdotus on sinällään hyvä. Mä todella pidän Soininvaaran mielipiteistä ja tälläkin mielipidekirjoituksella hyvää hän tarkoittaa ja uskon, että on hoitajien puolella.

Mutta mutta.. hän kuten moni muukaan ei näytä olevan tietoinen (kuten Osku kirjoituksessaan mainitsi), että hoitajat tekevät ja ovat jo pitkään tehneet yhä enemmän lääkäreiden hommia ja "kysymys palkan ja osaamisen ja työn vaativuuden suhteesta ei todellakaan ole hoitoalalla selvä"!

En ota enää ainuttakaan hommaa lääkäreiltä ennekuin aletaan puhumaan rahasta. Minä haluan saman palkan samastä työstä. Eikä tämä koske pelkkiä toimenpiteitä. Minulla ei ole mitään tarvetta ruveta leikkimään pikkulääkäriä jos siitä ei makseta reilusti lisää palkkaa. Sitä ennen en tee ainuttakaan diagnoosia.

Oikea asenne, vielä kun saataisiin muutkin kollegat/tulevat kollegat ajattelemaan näin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nyt haluat tietää minun mielipiteeni alan palkkatasosta, olen joka paikassa sanonut, että mikään ei ole niin helppoa, kuin olla Tehy edunvalvoja, koska palkkataso alalla nousee itsestään työvoimapulan mukana." Osmo Soininvaara

Ai nousee vai? No sitä odotellessa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nyt haluat tietää minun mielipiteeni alan palkkatasosta, olen joka paikassa sanonut, että mikään ei ole niin helppoa, kuin olla Tehy edunvalvoja, koska palkkataso alalla nousee itsestään työvoimapulan mukana." Osmo Soininvaara

Ai nousee vai? No sitä odotellessa.

Taitaa Osmo elää sfääreissä.  8)

Vai työnantajapuoli alkaa maksamaan hoitajille työvoimapulan vuoksi lisää palkkaa ilman, että joka sentistä tulee armoton tappelu ja vääntö?

Meillä on jo nyt armoton työntekijäpula tietyissä työpaikoissa joka vaarantaa potilasturvallisuuden ja henkilökunnan hyvinvoinnin. Kuitenkaan työnantajapuoli ei ole vapaaehtoisesti tehnyt minkäänlaisia toimenpiteitä asian korjaamiseksi palkkauksen keinoin. Kaikista rekrytointilisistä yms. on jouduttu käymään armoton tappelu.

Eduskuntavaalien alla on hyvä antaa lausuntoja kuinka ehdottomasti hoitajille on saatava lisää palkkaa ja kuinka palkka varmasti tulee nousemaan ihan itsestään, mutta elämme kuitenkin todellisuudessa jossa asiat ovat aivan toisin. Ilman sen kummempia ennustajan lahjoja ennustan ensi syksyn tilanteen: Marginaalinen palkankorotus, pitkä tupo ja kaikki ennen maalisvaaleja annetut lupaukset ovat unohtuneet.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa Osmo elää sfääreissä.  8)

Vai työnantajapuoli alkaa maksamaan hoitajille työvoimapulan vuoksi lisää palkkaa ilman, että joka sentistä tulee armoton tappelu ja vääntö?

Meillä on jo nyt armoton työntekijäpula tietyissä työpaikoissa joka vaarantaa potilasturvallisuuden ja henkilökunnan hyvinvoinnin.

Nimenomaan, esim HUSissa on jouduttu loma-aikoina sulkemaan kokonaisia osastoja kun ei ole saatu sijaisia. En o missään nähnyt että tilannetta olsi yritetty paikata hoitajien palkakorotuksilla. Lääkäripulaa sillä kyllä paikataan. Aika moni lekuri pystyy vaatimaan melkosiakin palkkoja paikoissa joihin heitä on vaikea saada ja heille myös maksetaan hyvin pitkälti sitä mitä he pyytävät.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nyt haluat tietää minun mielipiteeni alan palkkatasosta, olen joka paikassa sanonut, että mikään ei ole niin helppoa, kuin olla Tehy edunvalvoja, koska palkkataso alalla nousee itsestään työvoimapulan mukana." Osmo Soininvaara

Ai nousee vai? No sitä odotellessa.

Jos palkkojen nousu jätetään pelkästään markkinavoimien varaan on tuloksena varmasti jonkinasteista palkkatason nousua, mutta painottuen alueellisesti ja kohdistuen vain tiettyihin ammateihin. Alan solidaarisuuden varaan en paljoa laske mutta uskoakseni on kaikkien etu että mikään ammattiryhmä tai alue ei jää merkittävästi jälkeen edunvalvonnallisissa asioissa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa Osmo elää sfääreissä.  8)

Vai työnantajapuoli alkaa maksamaan hoitajille työvoimapulan vuoksi lisää palkkaa ilman, että joka sentistä tulee armoton tappelu ja vääntö?

Meillä on jo nyt armoton työntekijäpula tietyissä työpaikoissa joka vaarantaa potilasturvallisuuden ja henkilökunnan hyvinvoinnin.

Nimenomaan, esim HUSissa on jouduttu loma-aikoina sulkemaan kokonaisia osastoja kun ei ole saatu sijaisia. En o missään nähnyt että tilannetta olsi yritetty paikata hoitajien palkakorotuksilla. Lääkäripulaa sillä kyllä paikataan. Aika moni lekuri pystyy vaatimaan melkosiakin palkkoja paikoissa joihin heitä on vaikea saada ja heille myös maksetaan hyvin pitkälti sitä mitä he pyytävät.

Ja keväällä alkavat taas sulut sen takia, että henkilökunta pitää kesälomansa. Asia on ihan yleisesti hyväksytty ja siihen tyydytään. Suurelle yleisölle kerrotaan, että kesäaikana ei tarvitse pitää osastoja auki koska toiminta on hiljaisempaa, just joo...

Husin palkkastrategian mukaan työntekijälle voidaan maksaa jopa 50%:n palkanlisää peruspalkan päälle, eli palkankorotuksia voisi käyttää työvoimapulan helpottamiseksi, mutta niin ei tehdä. Sitten itketään mediassa, että hoitajapulan takia joudutaan sulkemaan paikkoja ja hoitotakuu vaarantuu yms., vaikka kyseessä on vain ja ainoastaan työnantajapuolen haluttomuus muuttaa tilannetta. Hoitajia on vaikka kuinka paljon, mutta he eivät tee alan töitä tällä palkalla. 50% lisää palkkaa (1966€ --> 2949€) niin Husissa ei todellakaan ole hoitajapulaa. 8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys palkan ja osaamisen ja työn vaativuuden välisestä suhteesta on niin itsestään selvä, ettei siihen kannata tuhlata kolumnin rajattua merkkimäärää.

Varmasi monella alalla asia on näin, mutta hoitoalalla asia ei TODELLAKAAN ole näin! Ei olisi vaatinut montaakaan merkkiä lisää kolumniin maininta "vastuun lisääntyessä luonnollisesti myös palkkausta on tarkistettava". Varmasti Tehyltä olisi senverran merkkejä hellinnyt Meille tärkeälle asialle.

olen joka paikassa sanonut, että mikään ei ole niin helppoa, kuin olla Tehy edunvalvoja, koska palkkataso alalla nousee itsestään työvoimapulan mukana." Osmo Soininvaara

Tämä saattaa keljuttaa "muutamaa" Tehyn edunvalvojaa..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja taas se tulee.. PALKKA?  Missä on taas kerran tämä niin ja ainiaan unohdettu sana? Miksi ylipäänsä Tehy-lehti, joka korostaa sanoja "lisää ja palkkaa" jokaisessa lehdessään, suostuu julkaisemaan tällaisen artikkelin? Tämänkaltaiset kirjoitukset oman liittomme lehdessä loukkaavat meitä ja tulisi koskettaa jokaista terveydenhuoltoalan ammattilaista.

Ihan samaa mietin kolumnia lukiessani...

Mun mielestä TEHY -lehden syyttäminen tästä kolumnista on kohtuutonta. Oletteko todella sitä mieltä että lehden pitäisi sensuroida viereilevien kolumnistien kirjoituksia/mielipiteitä jotta ne kuulostais 'oikeammilta'? Kunnon Neuvostoliittomeininkiä. Kolumnien on tarkoitus aiheuttaa keskustelua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä TEHY -lehden syyttäminen tästä kolumnista on kohtuutonta. Oletteko todella sitä mieltä että lehden pitäisi sensuroida viereilevien kolumnistien kirjoituksia/mielipiteitä jotta ne kuulostais 'oikeammilta'? Kunnon Neuvostoliittomeininkiä. Kolumnien on tarkoitus aiheuttaa keskustelua.

En todellakaan ole sensuurin kannalla. Ja olet oikeassa.

Kommentti oli lähinnä purkautumista yleisesti aiheesta. Tarkoitan, että missä tahansa kyseisestä aiheesta kirjotetaan (aamulehti, helsingin sanomat ja nyt tehy-lehti) ja erityisesti jos kirjoittajana on "ei terveydenhuoltoalan ammattilainen", korvaus vaatimuksista eli palkasta ei juurikaan puhuta, kuten Osmo sanoi: "sehän on itsestäänselvyys".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuten Osmo sanoi: "sehän on itsestäänselvyys".

Siinä Osmo on totaalisen väärässä. Se on nähty vuosikausia että vastuun lisääntyminen tällä alalla ei tuo lisää palkkaa. Ei todellakaan. Tässä näkee miten hyvin kansa ja sen edustajat on perillä alan tilanteesta...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä Osmo on totaalisen väärässä. Se on nähty vuosikausia että vastuun lisääntyminen tällä alalla ei tuo lisää palkkaa. Ei todellakaan. Tässä näkee miten hyvin kansa ja sen edustajat on perillä alan tilanteesta...

-Osmolla on monesta asiasta ihan hyviä ja terveitä mielipiteitä mutta jossain asioissa hän on melkoinen idealisti. Tämä on yksi niistä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä se että niitä hommia tulis lisää, mutta aina kun saa jonkun uuden homman, tulee tuplaten vastuuta lisää. "lääkärin työ on niin vastuullista, siksi niin paljon parempi palkka" sanoi koulussa opettaja. Ja eikö se ole se vastuu mistä maksetaa, niiden konkreetisten töiden lisäksi

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"lääkärin työ on niin vastuullista, siksi niin paljon parempi palkka" sanoi koulussa opettaja.

Luulisi varsinkin hoitsu opettajien tietävän vastuusta, kun noita asioita meille opettavat ja itsekin hoitohommia alalla painaneet..

Meidän koulun opet ainakin tietävät!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tässä Osmon vastaus Tehy 3/07:

Minun kielenkäytössäni nousevaan urakehitykseen liittyy myös nouseva palkka. Niin se on kaikilla muillakin aloilla. En maininnut sitä, koska pidin sitä itsestään selvyytenä.

Aivan, kaikilla muilla aloilla se olisi itsestäänselvyys. Meillä kaikki pitää kirjata tai sitä ei ole sovittu/tehty.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

ja taas se tulee.. PALKKA?  Täh? Missä on taas kerran tämä niin ja ainiaan unohdettu sana? Miksi ylipäänsä Tehy-lehti, joka korostaa sanoja "lisää ja palkkaa" jokaisessa lehdessään, suostuu julkaisemaan tällaisen artikkelin? Tämänkaltaiset kirjoitukset oman liittomme lehdessä loukkaavat meitä ja tulisi koskettaa jokaista terveydenhuoltoalan ammattilaista.

Kyllä se niin on että olen itse työpaikalla suhteuttanut työmääräni palkkaa vastaavaksi. Pahennusta saa kyllä helposti osakseen kun näillä palkoilla se työmäärä ei kovin suuri voi olla! Ikävä sikäli koska alasta väitän kuitenkin edelleen pitäväni ja alalla haluan myös pysyä. Jos vastuut lisätään, niin on todellakin silloin myös palkkojenkin noustava. Jos ei niin tapahdu, katson oikeudekseni säilyttää kahvitaukoni palkkaani vastaavalla tasolla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...