Jump to content
MAINOS

Saako 5h työpäivään sisällyttää ruokatauon?


Kerde

Recommended Posts

Mulla kun työpäivien pituus on välillä mitä sattuu, lyhimmillään kai 4h ollut... Niin tuli mieleen, että saisiko sen pituisessa työpäivässä edes oikeesti tuhlata aikaansa ruokatauolla? Puoliso kun on kaupan alalla, niin se nyt lähinnä ihmetteli mitä mä eväitä aion raahata huomennakin kun työpäivän pituus on vain 5h 15min. Niillä kuulemma saa pitää yhden kahvitauon (15min) tai jotain jos sattuis noin lyhyt päivä olemaan...

Nimimerkillä aina oon kaikki taukoni pitäny.  :D Eikä meillä ainakaan kukaan oo mitään mussuttanu, päinvastoin hoputtaneet pitämään tauon ennen kuin lähen töistä. (No en kyllä mitään kahvitaukoa oo tainnu pitää, mut ruokatauon.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

no on se kumma jos ei saa ees syyä 5h aikana.. itse kuolisin nälkään...saati tekee töitä nälkäisenä.

eli en tiedä lakisääntöjä mutta en usko että kukaan urputa jos sä nyt 5h aikana pidät reilun tauon (20 - 30min) ja syöt siinä samalla.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meidän alasta en mitään virallista tiedä, itse oon kyllä syöny viiden tunnin vuoroissakin...

mutta kaupan alalla oli tosi tiukkaa, sieltä kun yks lähti kassalta syömään niin aikaa oli tosi tarkkaan se joku alle vartti, oiskohan ollu 12 minsaa?  :-

"Poliittinen elin on esimerkiksi pääministerin perna." Odd 6v.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta kaupan alalla oli tosi tiukkaa, sieltä kun yks lähti kassalta syömään niin aikaa oli tosi tarkkaan se joku alle vartti, oiskohan ollu 12 minsaa?  :-

Joo ja kuuden ja seittemän tunnin vuoroihin sai sen kaks alle vartin kahvitaukoo. Ja ruokatauko tuli vasta muistaakseni 7,5 tunnin kohdalla. Niin pitkiä päiviä mulla tuli tosin vissiin kaks puolen vuoden aikana..

hoitoalalla aina saanu mennä tauolle ku muutki menee, vaik aloittas vuoronsa tauolla *pyhimys*

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kvtes luku III (www.kuntatyönantajat.fi) toteaa, että " jaksotyötä tekeville viranhaltijoille/työntekijöille on annettava sairaaloissa, terveyskeskuksissa sekä hoito- ja huoltolaitoksissa 1 momentissa tarkoitettu lepotauko taikka viranhaltijan/työntekijän niin halutessa tilaisuus joutuisaan ateriointiin työaikana työpaikalla tai työnantajan osoittamassa asianomaisen laitoksen ruokalassa tai vastaavassa ruokailupaikassa edellyttäen ettei järjestelystä aiheudu häiriötä työn kululle tai suoritettaville palveluksille ja että ruokailusta aiheutuva poissaolo kestää enintään 15-20 min." 

Että näin meitä säädellään... Nopeasti nieltävät eväät mukaan... En äkkiä löytänyt mitään mainintaan työvuoron pituuden vaikutuksesta oikeuteen pitää ruokatauko, itse muistelen, että se olisi yli neljän tunnin menevässä työvuorossa.

Kun vierii virta, aavikolta tuuli puhaltaa, niin päivistäni tänään taas päivä katoaa.

Mut milloinkaan en murehtinut ole päivää kahta: en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa.

- Omar Khaijam -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on yksityisellä niin, että alle viiden tunnin vuoroissa on yksi kymmenen minuutin tauko ja sitten viiden tunnin ja siitä yli kaksi kymmenen minuutin taukoa plus 20 minuutin ruokatauko.  Se on eri asia, keretäänkö tuota toista taukoa ikinä pitämään, mutta näin on meillä..muistaakseni.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten niin "jos keretään"! Tauot olen aina pitänyt, ja tulen pitämään, jos ei ole asukkailla/hoidettavilla henki lähdössä. P*****e ala näillä palkoilla tekemään ylimääräistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Työt pitää eniveis tehdä, ja iltavuorossakin tuppaa käymään niin, että kun työt on tehty, niin sitten olis aikaa sille toiselle 10 min tauolle, mutta kun työaika loppuu jo..:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on yksityisellä niin, että alle viiden tunnin vuoroissa on yksi kymmenen minuutin tauko ja sitten viiden tunnin ja siitä yli kaksi kymmenen minuutin taukoa plus 20 minuutin ruokatauko.  Se on eri asia, keretäänkö tuota toista taukoa ikinä pitämään, mutta näin on meillä..muistaakseni.  :(

Yksityisen sosiaalipalvelualan tessissä sanotaan, että työntekijällä on oikeus ruokailutaukoon, jos "työaika on yli 5 tuntia". Jaksotyössä ruokailuaika lasketaan yleensä työaikaan ja se on pituudeltaan tessin kirjauksen mukaan "vähintään 20 min."

Eli työntekijällä on oikeus ainakin 20 min taukoon - jos ei ole työsopimuksella pitempää sopinut... Jos tauko on omalla ajalla, se on 30 min.

Ns. kahvitaoista ei tessi puhu mitään, mutta kaikkihan ne kaikkialla pitää!

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on yksityisellä niin, että alle viiden tunnin vuoroissa on yksi kymmenen minuutin tauko ja sitten viiden tunnin ja siitä yli kaksi kymmenen minuutin taukoa plus 20 minuutin ruokatauko.  Se on eri asia, keretäänkö tuota toista taukoa ikinä pitämään, mutta näin on meillä..muistaakseni.  ::)

Yksityisen sosiaalipalvelualan tessissä sanotaan, että työntekijällä on oikeus ruokailutaukoon, jos "työaika on yli 5 tuntia". Jaksotyössä ruokailuaika lasketaan yleensä työaikaan ja se on pituudeltaan tessin kirjauksen mukaan "vähintään 20 min."

Eli työntekijällä on oikeus ainakin 20 min taukoon - jos ei ole työsopimuksella pitempää sopinut... Jos tauko on omalla ajalla, se on 30 min.

Ns. kahvitaoista ei tessi puhu mitään, mutta kaikkihan ne kaikkialla pitää!

Kyllä ainakin KVTES:ssa on kahvitauotkin huomioitu

LEPOAJAT 28§

Viranhaltijalle/työntekijälle järjestetään päivittäin yksi 10 minuutin pituinen tauko (kahvitauko), joka luetaan työaikaan ja jonka aikana viranhaltija/työntekijä ei saa poistua työpaikalta. Tauko järjestetään tarvittaessa vuoroittain ja muutoinkin siten, ettei tauosta aiheudu häiriötä työn kululle ja suoritettaville palveluksille. Taukoa ei saa sijoittaa työvuoron/työpäivän alkuun tai loppuun

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...