Jump to content
MAINOS

Yövuorot alle 18-vuotiaalla


Teresa

Recommended Posts

Pomo pyytää mua yötöihin(kin) mutta muistaakseni oon jostain kuullut ettei alle 18-vuotias saisi tehdä yötöitä? Voinko joutua siitä itse vaikeuksiin jos jotain tapahtuu (esim. työtapaturma tms.) vai onko pomo vastuussa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Finlexista loytyi laki:

Laki nuorista työntekijöistä 19.11.1993/998

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

1 §

Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan työhön, jota alle 18-vuotias henkilö (nuori työntekijä) tekee työ- tai virkasuhteessa.

Siina kerrotaan mm.

(Kopioin taman kohdan, koska joku vaaraleuka sanoo, etta on mieleltani nuori)

7 §

Työajan sijoittelu

Viisitoista vuotta täyttäneen henkilön työaika on sijoitettava kello 6:n ja 22:n väliseen aikaan.

Viisitoista vuotta täyttänyt työntekijä, joka tekee julkisen viranomaisen hyväksymää ja valvomaa työtä ammattikoulutuksen saamiseksi, saa kaksivuorotyössä kuitenkin olla enintään kello 24:ään asti. (14.6.1996/408)

Lain lopussa kerrotaan rangaistussaannokset, esim rikoslain kohta.

Hmm. Vanhassa laissa mainittiin, etta alle 18-v ei saa tyoskennella paikassa, jossa on vainajia tai mahdollisuus kohdata niita. Nyt uudessa laissa on nakojaan tama kohta poistettu.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MaHa oli nopeampi.  :D

Käsittämätöntä sinäänsä, että esimiesasemassa oleva henkilö joka on vastuussa työntekijöiden työvuoroista ei tiedä noinkin selkeää lainkohtaa jonka luulisi kuuluvan yleissivistykseen, ainakin esimiehien.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pomo pyytää mua yötöihin(kin) mutta muistaakseni oon jostain kuullut ettei alle 18-vuotias saisi tehdä yötöitä? Voinko joutua siitä itse vaikeuksiin jos jotain tapahtuu (esim. työtapaturma tms.) vai onko pomo vastuussa?

Onko kyseisessä työpaikassa yövuorossa yksi hoitaja? Millainen paikka on kyseessä? ilmeisesti yksityinen hoitokoti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kyseisessä työpaikassa yövuorossa yksi hoitaja? Millainen paikka on kyseessä? ilmeisesti yksityinen hoitokoti?

Yövuorossa on kaksi hoitajaa joiden vastuulla on palveluasunnot (n. 20 asukasta) ja kolme vanhainkodin osastoa joilla on 10-12 asukasta. Ihan kunnan vainhainkodista+palveluasunnoista on kyse eli ei mikään yksityinen hoitokoti.

Mutta siis enhän mä mitään rikosta siinä tee jos teen yövuoroa? Esimies mut sinne yötöihin ottaisi ja se kyllä tietää että olen 17, joten se on sen moka! Teen myös kesätöitä kys. paikassa ja olen ihan varman kun mulle lykätään työvuorolista käteen siellä on yövuoroja mulle, vaikka täytän vasta loppukesästä 18. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta siis enhän mä mitään rikosta siinä tee jos teen yövuoroa? Esimies mut sinne yötöihin ottaisi ja se kyllä tietää että olen 17, joten se on sen moka! Teen myös kesätöitä kys. paikassa ja olen ihan varman kun mulle lykätään työvuorolista käteen siellä on yövuoroja mulle, vaikka täytän vasta loppukesästä 18. 

No mut jos jotain sattuu just sun yövuoron aikana, niin kukas sun perseen pelastaa? Stä paitsi kyllä se mun mielestä katsottais molemminpuoliseksi huolimattomuudeksi. Voihan se sun pomokin tuolla logiikalla ajatella, että sähän ite tulit töihin, oma mokas. En menis.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Olin juuri tulossa tuota samaa sanomaan.Kannattaa todella tarkkaan miettiä,mitä sitten JOS jotain sattuu.Minä en aikanaan päässyt vanhainkotiin töihin ennenkuin olin 18 täyttänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kun olet vasta aloittelemassa uraasi, niin saat niitä yövuoroja kyllä tehdä yllin kyllin täysi-ikäiseksi tultuasi.  ;D

Hmm. Vanhassa laissa mainittiin, etta alle 18-v ei saa tyoskennella paikassa, jossa on vainajia tai mahdollisuus kohdata niita. Nyt uudessa laissa on nakojaan tama kohta poistettu.

Itsekin muistelin, että laissa olisi erikseen sanottu jotain alle 18-vuotiaiden yötyöstä, mutta itse ajattelen niin, että kasvava nuori tarvitsee vielä yöunensa...  ;D

Kun vierii virta, aavikolta tuuli puhaltaa, niin päivistäni tänään taas päivä katoaa.

Mut milloinkaan en murehtinut ole päivää kahta: en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa.

- Omar Khaijam -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta siis enhän mä mitään rikosta siinä tee jos teen yövuoroa? Esimies mut sinne yötöihin ottaisi ja se kyllä tietää että olen 17, joten se on sen moka! Teen myös kesätöitä kys. paikassa ja olen ihan varman kun mulle lykätään työvuorolista käteen siellä on yövuoroja mulle, vaikka täytän vasta loppukesästä 18. 

No mut jos jotain sattuu just sun yövuoron aikana, niin kukas sun perseen pelastaa? Stä paitsi kyllä se mun mielestä katsottais molemminpuoliseksi huolimattomuudeksi. Voihan se sun pomokin tuolla logiikalla ajatella, että sähän ite tulit töihin, oma mokas. En menis.

Mutta periaatteessa pomo ei saisi edes pyytää mua yötöihin.. No jos olisin suostunut niin työvuoroni olisi juuri alkanut mutta nyt hengaankin vaan kotona  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mut jos jotain sattuu just sun yövuoron aikana, niin kukas sun perseen pelastaa? Stä paitsi kyllä se mun mielestä katsottais molemminpuoliseksi huolimattomuudeksi. Voihan se sun pomokin tuolla logiikalla ajatella, että sähän ite tulit töihin, oma mokas. En menis.

Kyllä työnantajan vastuuseen kuuluu se, että alaikäisillä ei teetetä laittomia töitä. Ja työnantajan tulisi tietää mitä työaikalainsäädäntö eri asioista määrää, ei työntekijän niistä tarvitse kauheasti perillä olla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä työnantajan vastuuseen kuuluu se, että alaikäisillä ei teetetä laittomia töitä. Ja työnantajan tulisi tietää mitä työaikalainsäädäntö eri asioista määrää, ei työntekijän niistä tarvitse kauheasti perillä olla.

Ja alaikäisen ei mielestäni tarvitse laisinkaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä työnantajan vastuuseen kuuluu se, että alaikäisillä ei teetetä laittomia töitä. Ja työnantajan tulisi tietää mitä työaikalainsäädäntö eri asioista määrää, ei työntekijän niistä tarvitse kauheasti perillä olla.

Ja alaikäisen ei mielestäni tarvitse laisinkaan. Miten muuten menee, saako alaikäinen tehdä työsopimuksen ilman vanhempien mukanaoloa?

MaHan linkistä poimittua.  ;D

Laki nuorista työntekijöistä 19.11.1993/998

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

3 §

Työsopimus

Viisitoista vuotta täyttänyt saa työntekijänä itse tehdä sekä irtisanoa ja purkaa työsopimuksensa. Alle 15-vuotiaan puolesta työsopimuksen voi tehdä huoltaja tai huoltajan antamalla luvalla nuori henkilö itse. (26.1.2001/57)

Huoltajalla on oikeus purkaa nuoren työntekijän työsopimus, jos purkaminen on tarpeellista tämän kasvatuksen, kehityksen tai terveyden takia.

Työnantajan on esitettävä nuorelle työntekijälle tämän tai työntekijän huoltajan pyynnöstä kirjallinen selvitys työsopimuksen ehdoista ennen sopimuksen tekemistä, jollei sopimusta tehdä kirjallisesti tai kysymys ole vain yhtä päivää koskevasta kotitaloustyöstä työnantajan kodissa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, löysin itsekin ja ehdin muokkaamaan...

Sekin oli hyvä tietää, että vanhemmat voivat alaikäisen työsopimuksen purkaa...

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä tyolainsäädännön tulkintaa ei pitäisi jättää vain työnantajan vastuulle.

Vaikuttaa siltä että sitä mukaan kun Suomessa  koulutustaso kasvaa, vähenee työntekijän asiallisten velvollisuuksien ja oikeuksien opetus koulutuksen aikana. Etten nyt vaikuttaisi komukka-anarkisti-hippi-sivarilta niin mainitsen että useimmissa länsimaissa sairaanhoitajan koulutukseen sisältyy myös opetusta näistä aiheista. Yllätyin hieman siitä että työlainsäädäntöä on 90-luvun lopulla muutettu niin että muutkin kuin puolustusvoimien palveluksessa olevat  tai työpalveluun määrätyt suomen nuoret ovat saaneet vapauden työskennellä vainajien ja hätätyön parissa. Olisiko suurilla ikäluokilla tullut vähän liian hätä? En kyllä pannut merkille mitään isompaa keskustelua aiheesta ennen noita lainmuutoksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olihan ne vainajatkin mainittu. Ennen se oli mainittu laisa, mutta nykyaan asetuksessa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060475

Valtioneuvoston asetus nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä

Nuorta tyontekijaa saa kayttaa vainajien kasittelyyn ja kuljetukseen, jos se liittyy opiskeluun/oppisopimukseen ja on ammattitaitoisen jatkuvassa valvonnassa.

3 §

Erityisen haitalliset työt

Nuorta työntekijää saa käyttää seuraaviin töihin vain 1 §:n 2 momentissa ja 2 §:n 1 momentissa tarkoitetussa koulutuksessa mainituissa momenteissa tarkoitetuin edellytyksin ja 8 §:ssä säädetyllä luvalla:

1) työt, joissa esiintyy nuoren työntekijän ikään ja kokemukseen nähden liiallista rasitusta, huomattavaa vastuuta omasta tai toisten turvallisuudesta, huomattavaa taloudellista vastuuta tai erityisiä vaaroja, joita nuoret eivät kykene tunnistamaan tai välttämään;

2) yksintyöskentely silloin, kun siihen liittyy ilmeinen tapaturman tai väkivallan vaara;

3) psykiatristen potilaiden ja psyykkisesti tai sosiaalisesti häiriintyneiden hoito ja huolto;

4) kuolleiden käsittely ja kuljetus;

5) teurastus;

6) sukellus;

7) työ, jossa altistutaan haitallisesti myrkyllisille aineille tai syöpää, perinnöllisiä perimävaurioita taikka sikiövaurioita aiheuttaville aineille tai aineille, jotka jollakin muulla tavalla voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen pysyvästi;

*pyhimys* palo- ja räjähdysvaarallisten aineiden ja erittäin helposti syttyvien nesteiden käsittely ilmeisen vaarallisissa olosuhteissa; sekä

9) työ, jossa altistutaan haitalliselle säteilylle.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuorta tyontekijaa saa kayttaa vainajien kasittelyyn ja kuljetukseen, jos se liittyy opiskeluun/oppisopimukseen ja on ammattitaitoisen jatkuvassa valvonnassa.

Mahtaakos tuo koskea myös sitä, jos alalle opiskeleva on kesätyössä, jossa tällaisiin tilanteisiin voi joutua. Edellisessä työpaikassani vanhainkodissa sain hälytyksen juhannusaattoiltana laittamaan vainajaa, koska töissä oli silloin 17-vuotias lähihoitajaksi opiskeleva tyttönen ja hoitoapulainen.  Lähihoitajaopiskelija kyllä valvoi yöt ihan normaalisti, kuten muutkin työntekijät. No juu, ohi aiheen taisi mennä vähän, ja tapahtuneestakin on jo muutamia vuosia aikaa, joten se siitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mahtaakos tuo koskea myös sitä, jos alalle opiskeleva on kesätyössä, jossa tällaisiin tilanteisiin voi joutua. Edellisessä työpaikassani vanhainkodissa sain hälytyksen juhannusaattoiltana laittamaan vainajaa, koska töissä oli silloin 17-vuotias lähihoitajaksi opiskeleva tyttönen ja hoitoapulainen.  Lähihoitajaopiskelija kyllä valvoi yöt ihan normaalisti, kuten muutkin työntekijät. No juu, ohi aiheen taisi mennä vähän, ja tapahtuneestakin on jo muutamia vuosia aikaa, joten se siitä.

Nuorta työntekijää saa käyttää seuraaviin töihin vain 1 §:n 2 momentissa ja 2 §:n 1 momentissa tarkoitetussa koulutuksessa mainituissa momenteissa tarkoitetuin edellytyksin ja 8 §:ssä säädetyllä luvalla

1 §:n 2 momentti ja  2 §:n 1 momentti liitty vain ammattiopiskeluun. 8 § poikkeuslupaa valjasti tulkiten voi homma olla laillista, mutta siihen tavittaisiin lakimiesten tulkinta asiasta.

8 §

Poikkeuslupa

Asianomaisella työsuojeluviranomaisella on oikeus antaa määräämillään ehdoilla lupa poiketa tämän asetuksen säännöksistä 16 vuotta täyttäneen nuoren työntekijän osalta, jos se on välttämätöntä nuoren työntekijän ammatillisen kehityksen kannalta, ehdolla että nuori työntekijä työskentelee kokeneen ja ammattitaitoisen henkilön valvonnassa ja että tämän asetuksen tarkoitus on muulla tavoin riittävästi varmistettu

Eli tyosuojeluviranomaisella on oikeus antaa poikkeuslupa. Poikkeuslupa pitaa yleensa hakea etukateen, ennen kuin tilanteeseen joudutaan.

Eli periaatteessa alle 18-v laittamassa vainajaa kesatyossa on lainvastaista, mutta tyoharjoittelussa kokeneen ja ammattitaitoisen henkilön jatkuvassa valvonnassa se on laillista. Asiasta on joka tapauksessa ilmoitettava tyosuojeluviranomaisille 2 § 1. momentin mukaan.

Tama on minun tulkinta asiasta, eika sita ole testattu lakituvassa.

Mutkikasta, eiko totta.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Sain juuri kesäkuun työvuorolistan ja onhan siellä öitäkin mukana.. Olen vielä erikseen selvittänyt työvuorolistojen tekijälle (yksi sairaanhoitaja) ennen listojen tekemistä, että en saa tehdä yötöitä, sillä olen alaikäinen ja se on laitonta. Hän sanoi vain että joo hän huomioi ne listoja tehdessä. Mutta kun hain vähän aikaa sitten työvuorolistat esimieheltäni, huomasin mulle laitetut yövuorot ja kysyin miksi mulle on laitettu öitä, niin hän sanoi ettei laki koske mua, sillä olen opiskelija.

No mutta teen nyt varmaan töitä työvuorolistan mukaan ja laitan vainajaakin jos tarve vaatii. Sori vaan etten pysty noudattamaan lakia..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Sain juuri kesäkuun työvuorolistan ja onhan siellä öitäkin mukana.. Olen vielä erikseen selvittänyt työvuorolistojen tekijälle (yksi sairaanhoitaja) ennen listojen tekemistä, että en saa tehdä yötöitä, sillä olen alaikäinen ja se on laitonta. Hän sanoi vain että joo hän huomioi ne listoja tehdessä. Mutta kun hain vähän aikaa sitten työvuorolistat esimieheltäni, huomasin mulle laitetut yövuorot ja kysyin miksi mulle on laitettu öitä, niin hän sanoi ettei laki koske mua, sillä olen opiskelija.

Simppeliä: Jos sinulle maksetaan palkkaa, olet palkattu työntekijä et opiskelija.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä oon yksin valvonnu 35-40vanhuksen kanssa alle kaheksantoista vuotiaana. Ihmettelin ääneen että saako tosiaan alaikäisenä tehdä yksin yö vuoroja.  kyseisessä paikassa kerrottiin että osastohoitaja on vastuussa jos jotain tapahtuu.. onko siis kuitenkaan???

No ne ajat oli ja meni. Ikinä ei mitään erikoisempaa sattunut, onneks :nauraa:

Mutta enään en lähtis yksin valvomaan, vaikka ikääki on ehtiny jo vähän tulla lisää.. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tassa pohdintaa yovuoron jalkeen vasyneena.

Valtioneuvoston asetus nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060475

3 §

Erityisen haitalliset työt

Nuorta työntekijää saa käyttää seuraaviin töihin vain 1 §:n 2 momentissa ja 2 §:n 1 momentissa tarkoitetussa koulutuksessa mainituissa momenteissa tarkoitetuin edellytyksin ja 8 §:ssä säädetyllä luvalla:

1) työt, joissa esiintyy nuoren työntekijän ikään ja kokemukseen nähden liiallista rasitusta, huomattavaa vastuuta omasta tai toisten turvallisuudesta, huomattavaa taloudellista vastuuta tai erityisiä vaaroja, joita nuoret eivät kykene tunnistamaan tai välttämään;

2) yksintyöskentely silloin, kun siihen liittyy ilmeinen tapaturman tai väkivallan vaara;

3) psykiatristen potilaiden ja psyykkisesti tai sosiaalisesti häiriintyneiden hoito ja huolto;

4) kuolleiden käsittely ja kuljetus;

5) teurastus;

6) sukellus;

7) työ, jossa altistutaan haitallisesti myrkyllisille aineille tai syöpää, perinnöllisiä perimävaurioita taikka sikiövaurioita aiheuttaville aineille tai aineille, jotka jollakin muulla tavalla voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen pysyvästi;

:) palo- ja räjähdysvaarallisten aineiden ja erittäin helposti syttyvien nesteiden käsittely ilmeisen vaarallisissa olosuhteissa; sekä

9) työ, jossa altistutaan haitalliselle säteilylle.

Varsinkin tuo kohta 1)

Mielestani, jos valvot yksin yovuorossa, olet vastuussa 30-40 vanhuksesta. Sinulla on huomattava vastuu toisten turvallisuudesta. Tama on asetuksen vastaista. Lisaksi alaikainen ei saa tehda yovuoroja.

Varmasti osastonhoitaja on kusessa, jos jotain sattuu, mutta et sinakaan viaton ole. Eli kusessa sinakin.

Kannattaa ajatella mita tekee. Kuitenkin on koko elama edessa, jolloin voi tehda yovuoroja laillisesti niin paljon, kuin sielu sietaa.

Kannattaa myos muistaa tuo kohta 3)

Ei saisi tyoskennella psykiatralla alle 18-vuotiaana. Harjoitella saa ammattia varten valvottuna, mutta ei saa tehda palkkatyota.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varsinkin tuo kohta 1)

Mielestani, jos valvot yksin yovuorossa, olet vastuussa 30-40 vanhuksesta. Sinulla on huomattava vastuu toisten turvallisuudesta. Tama on asetuksen vastaista. Lisaksi alaikainen ei saa tehda yovuoroja.

Varmasti osastonhoitaja on kusessa, jos jotain sattuu, mutta et sinakaan viaton ole. Eli kusessa sinakin.

Kannattaa ajatella mita tekee. Kuitenkin on koko elama edessa, jolloin voi tehda yovuoroja laillisesti niin paljon, kuin sielu sietaa.

Kannattaa myos muistaa tuo kohta 3)

Ei saisi tyoskennella psykiatralla alle 18-vuotiaana. Harjoitella saa ammattia varten valvottuna, mutta ei saa tehda palkkatyota.

En valvo yksin, vaan yössä on aina kaksi hoitajaa. Jos tulee joku hankala tilanne, saa toiselta apua. En menisikään vielä tässä vaiheessa tekemään yötä yksin. Ymmärrän kyllä että mulla on kesätyössäni paljon vastuuta, aijon tehdä työni mahdollisimman hyvin ja huolellisesti. Tiedän mitä osaan ja mitä en, enkä lähde leikkimään potilaiden turvaallisuudella, vaan pyydän apua jos tulee vastaan joku asia/tilanne jota en osaa hoitaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...