Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

hätälääkintäteknikko

Virantoimituksessa loukkaantuneet / kuolleet sairaankuljettajat?

Recommended Posts

Mörk-ö

Iltalehden tietojen mukaan ambulanssissa oli sairaankuljettaja, lääkäri ja APUMIES (potilaan lisäksi). Tietääkseni apumies oli 1970-luvulla se häiskä joka lähti Mersun kyytiin kun oli tiedossa paarinkantoa. Monesti joku talonmies ym. Eipä ne lanssaritkaan olleet välttämättä kuin SPR:n kurssin käyneitä taksimiehiä...mut 2000-luvulla puhutaan apumiehestä..PYH!! >:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Veikkaan, että apumies on ollut lähettävästä sairaalasta (SatKs?) mukaan saattamaan lähtenyt hoitaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X-2

Oliko kuljettajalla hälytysajokoulutusta? Kyllä jo nyt tulisi saada koulutus myös yksityisellä puolella. Mitä järkee on ajaa risteysalueella taajamassa yli 100 km /h hälytysajoa. Hiljentäkää nyt hyvät ihmiset taajamassa! Hyvä ettei tullu ruumiita tässä tapauksessa...tai ei ainakaan vielä. Vakava asia.

Opetaanko hälytysajokurssilla myöskin ajatustenlukua? Siinä tapauksessa tahdon sinne heti!

Ajatustenluku ei kuulu kyseisen kurssin ohjelmaan, mutta ennakoiva - ajo, liikenteen lukeminen, syiden jotka johtaneet hälytysajoneuvojen kolaroimiseen jne kuuluvat. Risteysalueet ovat riskipaikkoja hälytysajossa. Hälytysajoneuvon kuljettajan ei tule olettaa että muut tielläliikkujat ovat havainneet hälytysajossa olevan hälytysajoneuvon. Tästä tulee varmistua ja tarvittaessa sovittaa oman ajoneuvon nopeus sen mukaiseksi. Mikäli hälytysajoneuvo lähestyy valtatiellä risteysaluetta huomattavalla nopeudella, ei risteävältä tieltä valtatielle kääntyvä tätä välttämättä huomaa. Kääntyvä ajoneuvon kuljettaja ei osaa arvioida saapuvan ajoneuvon nopeutta, eikä välttämättä näe ( auringonpaiste ) tai kuule ( radio ) hälytyslaitteita.

Suomen pelastusalan keskusjärjestöstä voi tilata hälytysajo-opasta josta voi opiskella ja saada ajattelemisen aihetta omaan hälytysajoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pärssinen

Veikkaan, että apumies on ollut lähettävästä sairaalasta (SatKs?) mukaan saattamaan lähtenyt hoitaja.

apumies vai apunainen... huh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
mokoma

Ilmeisesti siellä HätäajoKoulutuksessa jaetaan myös tämä TerveJärki...

Olen ehkä jäävi nyt sanomaan, koska en itse ole ko. koulutusta saanut, mutta (minusta) näyttää siltä että osan mielestä siellä HätäajoKoulutuksessa tehdään ihmeitä. Väittäisin, että suurin osa jonkun verran autoa ajanut ymmärtää sanomattakin puolet niistä asioista mitä Ensihoidon Perusteet kirjassa hälytysajosta puhuttiin. Loput on sitten niitä daijuja jotka ei pysähdy stop-merkillä ja leikkii 2fast3furiousta. Ei se ennakoiva-ajo ole mikään ihme juttu. Siitähän siitä autokoulussa aikas paljon puhuttiin. Myöskin se, että työuransa alussa tiiviisti kontissa istuu opettaa myös ajamaan sitä vehjettä. Liian suurella itsetunnolla varustetut kuljettajat ovat kyllä riskaabeleja ja varmasti hyötyisivät erittäin paljon noista kursseista.

Ei ole tullut mieleen nelostietä ajaa kaistojen välissä sataakyyttakybää, vaikka tiedän siihen kolmen rinnakkain mahtuvan. Eikä tähänkään tarvittu koulutusta. En vain pidä tunteesta joka on ratista kiinnipitäessä tajutessaan, että tie on liukkaampi kuin renkaissa o nastoja...  8)

Haluaisin kyllä kovasti hätäajokoulutukseen. Autolla ajaminen on mukavaa puuhaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X-2

Ilmeisesti siellä HätäajoKoulutuksessa jaetaan myös tämä TerveJärki...

Olen ehkä jäävi nyt sanomaan, koska en itse ole ko. koulutusta saanut, mutta (minusta) näyttää siltä että osan mielestä siellä HätäajoKoulutuksessa tehdään ihmeitä. Väittäisin, että suurin osa jonkun verran autoa ajanut ymmärtää sanomattakin puolet niistä asioista mitä Ensihoidon Perusteet kirjassa hälytysajosta puhuttiin. Loput on sitten niitä daijuja jotka ei pysähdy stop-merkillä ja leikkii 2fast3furiousta. Ei se ennakoiva-ajo ole mikään ihme juttu. Siitähän siitä autokoulussa aikas paljon puhuttiin. Myöskin se, että työuransa alussa tiiviisti kontissa istuu opettaa myös ajamaan sitä vehjettä. Liian suurella itsetunnolla varustetut kuljettajat ovat kyllä riskaabeleja ja varmasti hyötyisivät erittäin paljon noista kursseista.

Ei ole tullut mieleen nelostietä ajaa kaistojen välissä sataakyyttakybää, vaikka tiedän siihen kolmen rinnakkain mahtuvan. Eikä tähänkään tarvittu koulutusta. En vain pidä tunteesta joka on ratista kiinnipitäessä tajutessaan, että tie on liukkaampi kuin renkaissa o nastoja...  ::)

Haluaisin kyllä kovasti hätäajokoulutukseen. Autolla ajaminen on mukavaa puuhaa.

Hälytysajoneuvonkuljettajakurssilla ei tehdä ihmeitä. Siellä opetetaan mm. perusteet turvalliseen hälytysajoon. Kurssin asioita ei peilata Ensihodon perusteet kirjaan.

Ennakoiva ajo on se ihme juttu jota kaikki väheksyvät, mutta eivät ymmärrä.Kontissa ei myöskään opi ajamaan - se on fakta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirLucas

Alkuun voin sanoa, että minulla ei ole käytynä tuota hälytysajonkurssia, eikä minulla ole paljoa ajokokemusta hälytysajosta, mutta...

sen vähän mitä ole hälytysajoa ajanut on perusperiaatteenani ollut se, että otetaan mielummin liian varovaisesti kuin päästellään menemään miten sattuu. Se että potilas joutuu odottamaan lanssia pari minuuttia pidempään tai se että hoitopaikkaan pääsyyn menee se pari minuuttia pidempään on kuitenkin potilaan terveydelle parempi vaihtoehto kuin se, että apu viiväästyy koska ensimmäinen auto jäi matkalle ja/tai kuljettaessa mennään potilaan kanssa tutustumaan tarkemmin paikalliseen tien varressa olevaan flooraan ja faunaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mokoma

Kontissa istuminen kovassa kaasutus/jarrutus (lue ei ennakoivassa) ajossa on ainakin omalla kohdallani vaikuttanut ajamiseeni siten, että pyrin säästämään sitä työparia joka siellä kontissa touhuaa. Samaa olen kuullut monen muunkin suusta, mutta eihän sitä nyt täysin voi yleistää.  ::)

Isot pojat on sanoneet, notta nämä konkarit jotka eivät enää hoitajana kontissa istu, ovat niitä pahimpia suhareita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wagner

Totta hemmetissä täytyy seurata mitä kaveri tekee kontissa ja turvata työkaverin työskentely hälytysajon aikana.

Itse pyrin lukemaan liikennettä ja seuraamaan kaverin työskentelyä ajon aikana, harvoin kaveri haukkunut keikan jälkeen ajoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirLucas

Totta hemmetissä täytyy seurata mitä kaveri tekee kontissa ja turvata työkaverin työskentely hälytysajon aikana.

Itse pyrin lukemaan liikennettä ja seuraamaan kaverin työskentelyä ajon aikana, harvoin kaveri haukkunut keikan jälkeen ajoa.

Ja kannattaa myös huikata etukäteen perälle jos edessä on pakollisia pomppuja kuten hidasteita tms. tulossa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nightinmale

No voihan hevonv*ttu sentään..  cry.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kipusisko84

itsekin löysin juuri uutisen iltalehden sivuilta... ;D voimia omaisille, työkavereille ja erityisesti työparille... huoh.  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jiippari

Juuri tänään ei ole kiva olla töissä...  cry.png

Voimia ja osanotot kaikille, joita asia läheltä liippaa, tiedän teitä olevan paljon.

"Eivätkö he ymmärrä; hän on päässyt paikkaan parempaan. Paikkaan, jossa kaikki on tehty kullasta, paikkaan, jossa kipua ei tunneta."

Share this post


Link to post
Share on other sites
wagner

Todella järkyttävä uutinen cry.png

Voimia ja osanotot kaikille, joita asia koskettaa läheltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Taysin siirtoauto ja tuttu kuski. Olen sanaton  cry.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2ndfds11

Kovasti on mieli maassa. Raskaita tilastolukuja. Toivottavasti nämä nyt riittää tälle vuodelle, on ollu jo turhan monta lanssia kolarissa tuhoisin seurauksin tänävuonna!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teemu

Todellakin valitettava keissi, voimia tampesteriin!

Muoks: Hälytysajokoulutuksesta on keskusteltu tässä ketjussa, sain kyselyä SEHL:lta, jos joku haluaa auttaa asiassa niin ottais vaikka muhun yhteyttä.

Kyseessä tyyliin, työkokemus, työnantaja(kunta tms.) oletko ollut koulutuksessa jne jne.

Ja lisää:

Ambulanssi meni lunastuskuntoon

(03.09 17:10) Ambulanssi ajautui tieltä vähän yli kahden aikaan maanantain vastaisena yönä. Pohjanmaantietä Lavian suunnasta Kankaanpäätä kohti ajanut hälytysajoneuvo suistui tuntemattomasta syystä metsään. Ambulanssi ei ollut hälytysajossa. Onni onnettomuudessa oli myös se, että kyydissä ei ollut potilasta, sillä auto meni lunastuskuntoon. Kolarin syy ei ole vielä selvillä, mutta alkoholilla ei ole osuutta onnettomuuteen.

by; Satakunana Kansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirLucas

Tiedoksi niillekin jotka eivät tiedä, että tämän lisäksi Luopioisen ja Kankaanpään lanssit on vedetty vuorokauden sisään lunastuskuntoon. Kummassakaan noista ei kuitenkaan käynyt onneksi pahemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Ai Kankaanpääkin? Luopparista kuulinkin. Hitto, liikaa tilastotappioita alkaa tulemaan. Ja kaikki tällä suunnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirLucas

Kankaanpäästä varma tieto tuli työpaikalle tänään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Osanottoni omaisille ja kaikille ketä asia koskettaa.

Näitä tuntuu nyt tosiaan tapahtuvan.

Saman vuorokauden puolella on rutattu kaksi muutakin ambulanssia. Luopioisten autosta keula kasassa ja Kankaanpäässä kellahtanut lanssi kumoon.

Edit. Joku ehti pari minuuttia ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Onneksi ei noissa henkilövahinkoja, mutta jokainen rysäys on liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...