Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

hätälääkintäteknikko

Virantoimituksessa loukkaantuneet / kuolleet sairaankuljettajat?

Recommended Posts

hätälääkintäteknikko

Hei foorumilaiset.

Työpaikallani yksi työntekijä on sitä mieltä, ettei pariskunta tai sisarukset voi tehdä työparina töitä, koska jos jotain tapahtuu niin tulee liikaa orpoja tai menetys on yhdelle perheelle liikaa. Tästä tulikin mieleen, että onko esim. viimeisen 10 vuoden aikana kuollut yhtään sairaankuljettajaa virantoimituksessa. Eikä niitä loukkaantuneitakaan ilmeisesti montaa ole. Suurimmat riskit/loukkaantumiset on ilmeisesti tapahtuneet liikenneommettomuuksissa. Tietenkin on myös pohjoisessa vähänaikaa sitten tapahtunut sairaankuljettajan puukotus mutta harvinaisia tapahtumia taitaa olla.

Eli onko kenelläkään tietoa otsikossa mainittujen tapausten yleisyydestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waltte

Eiköhän nuo tapaukset ole aika harvinaisia ehkä 1/10 vuotta?

Ainoa minkä itse tiedän on Kemissä oisko joskus 90 luvun lopuilla sattunut kuolonkolari jossa ambulanssi oli matkalla kolaripaikalle ja ajoi aika lähellä kohdetta ulos tieltä jolloin toinen sairaankuljettaja kuoli saamiinsa vammoihin sairaalassa? Tapahtumien kulusta en ole  varma ja ajankohdasta mutta  suurinpiirtein noin se meni. Jos joku muistaa paremmin niin saa kertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mimmu

Hmmm. Ehkäpä kyseeseen voisi tulla myös puolueettomuus/puolueellisuus asiat esim. hoitovirhe-tapauksessa. Mun käsittääkseni ainakaan poliisissa ei saa seurustelevat/aviopari toimia työparina.  :-

Share this post


Link to post
Share on other sites
bifaasinen

Paljon on yksityisiä, joissa avioparit toimivat keskenään, ja joillain myös lapset työskentelevät samassa yrityksessä.

Saattaa jossain pyöriä toiminta ainoastaan omalla porukalla, ilman vierasta työvoimaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TexWiller

Paljon on yksityisiä, joissa avioparit toimivat keskenään, ja joillain myös lapset työskentelevät samassa yrityksessä.

Saattaa jossain pyöriä toiminta ainoastaan omalla porukalla, ilman vierasta työvoimaa.

Mites tää taas liitty kirjoittajan kysymykseen? Taitaa nämäkin talot olla jo pikkuhiljaa unholassa ja uusien sukupolvien vetäminä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pirkko

Paljon on yksityisiä, joissa avioparit toimivat keskenään, ja joillain myös lapset työskentelevät samassa yrityksessä.

Saattaa jossain pyöriä toiminta ainoastaan omalla porukalla, ilman vierasta työvoimaa.

Mites tää taas liitty kirjoittajan kysymykseen? Taitaa nämäkin talot olla jo pikkuhiljaa unholassa ja uusien sukupolvien vetäminä.

Oliskin unholassa  ;D säästyttäis monelta pahalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Häthätää

Olen varsin hyvin ymmärryksessä mukana koskien työkaveriasi. Kannattaako työnantajan ottaa riskiä sille varalle että jotain sattuu. Onhan tuo väkivalta ensihoidossa aika hyvin nousussa oleva juttu tällä hetkellä esim.

Ja pelkkä työn sujuminen  on paljon parempaa kun jätetään henkilökohtaisuudet pois mitä helposti tulee erilaisten parien välillä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirLucas

Tässä joku aika sitten työskenteli avopari samassa autossa. Kyseessä tosin oli poikkeuksesta johtuva järjestely ja kyseessä ei siis ollut yksityinen saku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
josp

Kyllä isoissa paikoissa on väkivaltaa,pääkaupunki seudun yhdessä kaupungissa on vuoden aikana yritetty 4 kertaa puukottaa sairaankuljettajaa,tavasta riippuen tuomiot ollu sakoista-11kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen,et halvalla menee sairaankuljettajat ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Kyllä isoissa paikoissa on väkivaltaa,pääkaupunki seudun yhdessä kaupungissa on vuoden aikana yritetty 4 kertaa puukottaa sairaankuljettajaa,tavasta riippuen tuomiot ollu sakoista-11kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen,et halvalla menee sairaankuljettajat *nolona*

Onpa jännä ettei noita tapauksia ole uutisoitu ainakaan laajemmalti; itselle ei tule mieleen viime vuosilta kuin se surullinen Kemijärven tapaus josta oli paljon puhetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Telaketju

Kyllä isoissa paikoissa on väkivaltaa,pääkaupunki seudun yhdessä kaupungissa on vuoden aikana yritetty 4 kertaa puukottaa sairaankuljettajaa,tavasta riippuen tuomiot ollu sakoista-11kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen,et halvalla menee sairaankuljettajat *nolona*

Onpa jännä ettei noita tapauksia ole uutisoitu ainakaan laajemmalti; itselle ei tule mieleen viime vuosilta kuin se surullinen Kemijärven tapaus josta oli paljon puhetta.

stadin laitos ei paljoa vuoda ulospäin mitään tietoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Kyllä isoissa paikoissa on väkivaltaa,pääkaupunki seudun yhdessä kaupungissa on vuoden aikana yritetty 4 kertaa puukottaa sairaankuljettajaa,tavasta riippuen tuomiot ollu sakoista-11kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen,et halvalla menee sairaankuljettajat *nolona*

Onpa jännä ettei noita tapauksia ole uutisoitu ainakaan laajemmalti; itselle ei tule mieleen viime vuosilta kuin se surullinen Kemijärven tapaus josta oli paljon puhetta.

stadin laitos ei paljoa vuoda ulospäin mitään tietoja.

Jos näin on niin en kyllä ymmärrä perusteita, ei ainakaan sairaankuljettajien työturvallisuutta tuolla paranneta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Telaketju

Kyllä isoissa paikoissa on väkivaltaa,pääkaupunki seudun yhdessä kaupungissa on vuoden aikana yritetty 4 kertaa puukottaa sairaankuljettajaa,tavasta riippuen tuomiot ollu sakoista-11kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen,et halvalla menee sairaankuljettajat :)

Onpa jännä ettei noita tapauksia ole uutisoitu ainakaan laajemmalti; itselle ei tule mieleen viime vuosilta kuin se surullinen Kemijärven tapaus josta oli paljon puhetta.

stadin laitos ei paljoa vuoda ulospäin mitään tietoja.

Jos näin on niin en kyllä ymmärrä perusteita, ei ainakaan sairaankuljettajien työturvallisuutta tuolla paranneta.

Teuvo ja Taisto haluavat pitää kaiken "perhepiirissä"

Share this post


Link to post
Share on other sites
-VF-

Nyt on sitten näköjään kolaroitu huolella. Mitähän mahtoi sairaankuljettajille käydä?

Päivitystä: Iltalehden tietojen mukaan

Onnettomuudessa loukkaantuivat vakavasti henkilöautossa yksin ollut mieskuljettaja sekä ambulanssin kyydissä ollut miespotilas, jonka tila oli pelastusviranomaisten mukaan kriittinen jo ennen onnettomuutta.

Ambulanssia ajanut naiskuljettaja sekä kaksi hoitajaa selviytyivät törmäyksestä selvästi lievemmin vammoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kattiriina

Vaikka en kyseisiä ihmisiä tunnekkaan, silti aina tämmöisissä jutuissa tuntuu että lähelle tuli. Voimia kaikille asianosaisille.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X-2

Ambulanssi lensi törmäyksen voimasta tien oikeaan reunaan, lävisti suojakaiteen ja törmäsi lopulta puiseen valaisinpylvääseen, joka katkesi rytäkässä. Ambulanssi pysähtyi vasta, kun sen etupyörät osuivat valtatien alittavan kevyenliikenteenväylän betonikiveykseen.

Em. mukaan vaikuttaisi siltä, että liian suuri tilannenopeus risteysalueella. Valitettava tapaus joka tapauksessa. Olisi hyvä jos hälytysajoneuvon kuljettajakurssi olisi kaikille näitä ajeneuvoja kuljettavalle pakollinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bifaasinen

Ambulanssi lensi törmäyksen voimasta tien oikeaan reunaan, lävisti suojakaiteen ja törmäsi lopulta puiseen valaisinpylvääseen, joka katkesi rytäkässä. Ambulanssi pysähtyi vasta, kun sen etupyörät osuivat valtatien alittavan kevyenliikenteenväylän betonikiveykseen.

Em. mukaan vaikuttaisi siltä, että liian suuri tilannenopeus risteysalueella. Valitettava tapaus joka tapauksessa. Olisi hyvä jos hälytysajoneuvon kuljettajakurssi olisi kaikille näitä ajeneuvoja kuljettavalle pakollinen.

Kyytimiesten epävirallisen tietotoimiston perusteella, vauriot on sakupuolella enimmäkseen henkisiä, ja peltiä saa rahalla. Potilas oli jo valmiiksi heikossa kunnossa, eli eipä tällaiset ainakaan tilannetta paranna.

Pahiten kai oli loukkaantunut eteen ajaneen autonkuljettaja. Lanssin kuljettajaa ei voi ainakaan kokemattomaksi sanoa, jos tämän hetkiset tiedot mukana olleista paikkansa pitävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pelimies70

Oliko kuljettajalla hälytysajokoulutusta? Kyllä jo nyt tulisi saada koulutus myös yksityisellä puolella. Mitä järkee on ajaa risteysalueella taajamassa yli 100 km /h hälytysajoa. Hiljentäkää nyt hyvät ihmiset taajamassa! Hyvä ettei tullu ruumiita tässä tapauksessa...tai ei ainakaan vielä. Vakava asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kops

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kaksi+loukkaantui+vakavasti+ambulanssikolarissa+Laitilassa/1135229491778

Päivitetty juttu.

"Törmäys sattui puolenpäivän aikaan valtatie 8:lla. Hälytysajossa ollut sairasauto ajoi Rauman suunnasta, kun sen eteen tuli henkilöauto Kaukolantieltä pakollisen pysähtymismerkin takaa."

Olisi siis voinut olla mikä tahansa muukin auto kuin ambulanssi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
eikku64

Oliko kuljettajalla hälytysajokoulutusta? Kyllä jo nyt tulisi saada koulutus myös yksityisellä puolella. Mitä järkee on ajaa risteysalueella taajamassa yli 100 km /h hälytysajoa. Hiljentäkää nyt hyvät ihmiset taajamassa! Hyvä ettei tullu ruumiita tässä tapauksessa...tai ei ainakaan vielä. Vakava asia.

Tuo onnettomuus paikka on pitkän suoran varrella, valtatiellä. Ei siis taajamassa. Muistaakseni nopeusrajoitus on siinä kohdassa 60 km/h, ellei jopa 80km/h. Eikä kyllä pitäisi STOP merkin takaa tulleella olla vaikeuksia nähdä hälytysajoneuvoa. Mutta ehkä 70-v pappa ei ole enää kuski "parhaimmillaan". Tuossa samassa paikassa on tapahtunut aikaisemminkin ampparin ja siviiliauton kolari. Silloinkin kyseessä oli hälytyksessä ollut lanssi. Ikävä tapaus todellakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bifaasinen

Oliko kuljettajalla hälytysajokoulutusta? Kyllä jo nyt tulisi saada koulutus myös yksityisellä puolella. Mitä järkee on ajaa risteysalueella taajamassa yli 100 km /h hälytysajoa. Hiljentäkää nyt hyvät ihmiset taajamassa! Hyvä ettei tullu ruumiita tässä tapauksessa...tai ei ainakaan vielä. Vakava asia.

Olisi voinut olla myös laitoksen lanssi. Meillä  päin on ajokoulutuksen suhde laitos 1krt/5v aikana = viisi vuotta sitten, yksityinen 1krt vuosi viimeisen kuuden vuoden aikana, että ei ne aina vaakunahommissa ole paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sini

Tosiaan, jaksamista kaikille. Aineksia olisi ollut vieläkin pahempaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TexWiller

Oliko kuljettajalla hälytysajokoulutusta? Kyllä jo nyt tulisi saada koulutus myös yksityisellä puolella. Mitä järkee on ajaa risteysalueella taajamassa yli 100 km /h hälytysajoa. Hiljentäkää nyt hyvät ihmiset taajamassa! Hyvä ettei tullu ruumiita tässä tapauksessa...tai ei ainakaan vielä. Vakava asia.

Jaahah. Että tämmöstä taas. huh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
wagner

Jaksamista lanssiporukalle, EI syy lanssikuskin jos toinen tulee kolmion takaa eteen, ei siinä kukaan kerkiä tekeen mitään.

Muut autoilijat muistakaa seurata myös taustapeilistä takana tulevaa liikennettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Oliko kuljettajalla hälytysajokoulutusta? Kyllä jo nyt tulisi saada koulutus myös yksityisellä puolella. Mitä järkee on ajaa risteysalueella taajamassa yli 100 km /h hälytysajoa. Hiljentäkää nyt hyvät ihmiset taajamassa! Hyvä ettei tullu ruumiita tässä tapauksessa...tai ei ainakaan vielä. Vakava asia.

Opetaanko hälytysajokurssilla myöskin ajatustenlukua? Siinä tapauksessa tahdon sinne heti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...