Jump to content
MAINOS

Lääkemurska


mirge

Recommended Posts

Tolle mun keissille ratkaisu on puupalttoo eli tabujen syöttö loppuu vasta sitten. Kun omainenhan on aina oikeassa ja tietää mikä on  mamille parhaaksi. Näin tää omainen perusteli oman kantansa. Eli mun mielestä syököön vaikka vielä huone kaverin mömmöt perään... ei kiinoosta enää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Minä olen silleen tehnyt että jos potilas ei suostu ottamaan lääkkeitä niin jättänyt antamatta, oli sitten syy dementia tai mikä tahansa. En ole siis lähtenyt niitä puuroihin piilottelemaan. Jos taas syy lääkkeitten ottamatta jättämiseen on nielemishärjö, kaikista oikeasti tärkeistä (lue: kipulääke) löytyy joku vaihtoehto joka toimii, ja sydän-, verenpaine- jne. lääkkeet nyt on niin pieniä nappeja että jos ei mene kokonaisena, niin sellaiset tapaukset on harvassa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-hoidossa monet lääkkeet laitetaan nokkiksen kautta, koska paljon halvempia... olis sitten entero tai ei. Esim Losec Mups tablettina huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin i.v-Losec ja sehän menee melkein kaikille....Meneehän se lääkemurska suoraan vatsaan, mutta jauhettuna toki alkaa heti vaikuttaa... että silleen.

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilä oli tuossa koululla farmaseutin luennot. Eri lääketableteissahan on aivan minimaalisen pieni määrä itse vaikuttavaa ainetta, loput tabletista on ns. apuaineita jotka on tarkoin valittu juuri tietyn vaikuttavan aineen kanssa. Murskatessa eri lääkkeet juuri tämä apuaineiden sotkeentuminen eri lääkkeiden vaikuttavien aineiden kanssa saa aikaan mitä ihmeellisimmät koktailit...

Vähän niin kuin eräässä paikassa, lähes kaikki lääkkeet samaan kippoon, murskataan ne, lisätään vettä, korkki päälle ja reilu sheikkaus... Sit avataan lääkemukin korkki ja savun hälvetessä miksaus suuhun  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulin, että eräässä Etelä-Suomen sairaalassa tietyllä os:lla KAIKILLE potilaille murskataan KAIKKI lääkkeet!!! Miksi? "Meillä on tehty näin 20 vuotta, tämä on meillä tapana!" Että hellurei, hoito voi olla siis vaarallisempaa kuin elämä itse. Sitten yx sh-opiskelija kysyi, että mitä opiskelija voi tällaisessa tilanteessa tehdä. No, mitä sitä voi opiskelijana paljon muuta, kuin ainakin etsiä Pharmakan käsiinsä ja katsoa, että saako niitä ko lääkkeitä sen mukaan jauhaa. Mutta kuunteliskohan kukaan opiskelijaa?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä on nyt projektin tiimoilta farmaseutti osastolla muutaman viikon niin kysäisin tuosta lääkeasiasta, kun yhdelle potilaalle piti tuupata nokkaletkuun jauhettuna 4 eri lääkettä (epilepsia- ym.). Lähinnä hirvitti siis se, että sekoitin kaikki jauhettuna 10 ml:n kraanavettä ja tuuppasin letkuun. Kuulemma tämä on ok käytäntö, vaikka vähän hirvitti nimenomaan se kaikki kerralla. Todettiin sitten vain yhteistuumin että mahassa ne kumminkin menee sekaisin, ja kun ei kerran ruiskuun muodostunut savua eikä neste alkanut kuplia, niin sinne vaan...  ;)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varsinainen villi länsi tämä lääkevälikkö!

Olen itsekin ihmetellyt miksi vanhuksille ei voi määrätä jotain muuta lääkemuotoa jos tabletit eivät mene alas. Moni vuodepotilas ja pitkälle dementoitunuthan on sosemaisella ruokavaliolla ja kummasti sieltä löytyy ne pienimmätkin nappulat (kuten vadelman siemenet, marjan kuoret, hedelmän palat, pienet tabletit tai jopa murskatun tabletin murut) siloisen kiisselin tms. joukosta ja ne syljetään pihalle - vain siksi että ne tuntuvat suussa "kokkareina". Itsestäni tuntuu miellyttävimmältä antaa murskattukin lääke kylmän tai huoneenlämpöisen kiisselin, jukurtin tai soseen mukana nätiksi helmeksi sinne väliin pyöräytettynä. Jos murskan sekoittaa veteen ja kippaa suuhun - hyi hirvitys! Leviäähän se suuhun muutoinkin mutta ehkä maku kuitenkin vähän parempi.

No, joka tapauksessa, maksaako se mikstuura/oraaliliuos/depotlaastari sitten tosissaan muka niin paljon enemmän kuin tabletti?

Sehän on usein totuus, että hoito- tai vanhainkodissa asuvia vanhuksia lääkäri ei enää edes tunne - jos on koskaan tuntenutkaan- eikä ole perillä enää siitä mikä on henkilön toimintakyky. Siinä on sitten hoitajan vastuu kierrolla muistuttaa lääkärille, että harkitsee lääkemääräykseensä muitakin vaihtoehtoja jos on aikeissa kirjoittaa tabletteja ja pitää myös kysyä mitä tehdään jos tablettilääkitys ei onnistu ts. onko se aivan välttämätönkään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: SweSanna

Katselin tuossa viikolla, kun eräs hoitaja hakkasi dos-pussin (=apteekki lähettää potilaiden lääkkeet valmiiksi jaettuna pienissa pusseissa) pöytää vasten kynttilänjalalla, pussi meni rikki ja osa pölystä levis pitkin pyötää, siinä kouran silmällä takas pussiin ja etiäpäin.

Eräs taas survoi pillerit jauhoksi vanhanajan morttelissa (vai mikäs se astia suomeksi olikaan), kaatoi kippoon sitten lorauksen jugurttia, sekoitti ja lapioi potilaan suuhun siitä.Sitten kaatoi uudet tabut ja aloitti alusta, seuraavalle potilaalle. En ole nähnyt/kuullut kertaakaan kysyttävän että "saako tätä jauhaa"-mikä siis on sh (=mm.minun) vastuullani työpaikassa. Tabletit jauhetaan ja sitten pöly sekoitetaan milloin mihinkin käsillä olevaan.

S.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen mielenkiintoine juttu on gastrostoomaan annettavat lääkkeet. Meillä on osastolla paljon potilailla joilla jonkinlainen letku tai nappi suoraan mahalaukkuun löytyy mutta ei oikein sellaisia yhteneväisiä ohjeita miten lääkkeet sinne laitetaan. Tapoja tuntuu olevan yhtä paljon kuin hoitajia. Lääkärit kyllä määräävät mikstuurat ja muut nestemuodot niistä lääkkeistä joista se löytyy mutta vähän arveluttaa muiden imeytyminen. Kaiken taiteen lajien mukaanhan jokainen pilleri pitäisi erikseen liuottaa ja huuhtoa, mutta kellä sellaiseen kärsivällisyyttä on?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tolle mun keissille ratkaisu on puupalttoo eli tabujen syöttö loppuu vasta sitten. Kun omainenhan on aina oikeassa ja tietää mikä on  mamille parhaaksi. Näin tää omainen perusteli oman kantansa. Eli mun mielestä syököön vaikka vielä huone kaverin mömmöt perään... ei kiinoosta enää

Tietänet hoitajana myös oman juridisen vastuusi lääkkeiden annostelijana/antajana??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Eräs taas survoi pillerit jauhoksi vanhanajan morttelissa (vai mikäs se astia suomeksi olikaan), kaatoi kippoon sitten lorauksen jugurttia, sekoitti ja lapioi potilaan suuhun siitä.Sitten kaatoi uudet tabut ja aloitti alusta, seuraavalle potilaalle.

jepjepp, tuttua hommaa. Mielenkiintoiseksi sen tekee myös se, ettei välineitä pestä ja kuivata välillä eli voitte vaan pohdiskella jokaisen potilaan lääkkeiden jauhamisesta jäävän jäämiä seuraavan potilaan annokseen ja minkähänlaisen koktailin se viimeinen lopulta saakaan!?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Joo tiedossa on mitä ei saisi tehdä ja miksi. Käytäntö vaan on eri. Miettikääpä jos teillä on 15 potilasta joille on jauhettava lääkkeet. Jokaisella on keskimäärin 5tbl /antokerta  ja joka tabletti pitäis jauhaa oikeesti erikseen. Siinä sais olla yks pelkästään jauhamassa lääkkeitä  huh.gif

Se on kyllä ihan selvä että lääkkeet annetaan aina jonkun viileän kans. Kiisseli on paras.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä ihan selvä että lääkkeet annetaan aina jonkun viileän kans.

Tämä on minulle uutta! Enpä vänkää vastaan kun en tiedä. Usein kyllä tulee aamuisin lääkkeet annettua lämpimän puuron kera. Isompikin virhe???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä ihan selvä että lääkkeet annetaan aina jonkun viileän kans.

Tämä on minulle uutta! Enpä vänkää vastaan kun en tiedä. Usein kyllä tulee aamuisin lääkkeet annettua lämpimän puuron kera. Isompikin virhe???

Kyllä, koska lämpöhän nopeuttaa kemiallisia reaktioita jne...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sitten pitäisi toimia kun on puuro, maito ja lääkkeet annettavana?

anna jogurtin tai sopan kans  ;D

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;D

Sitähän minäkin jotta vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia!

                                                                                                :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä oli ekassa harjoittelussa ihmettelemistä, kun koulun opit oli kirkkaana mielessä. Kyseenalaistin lääkkeiden murskaamisen tavoilla jota edellisissä viesteissä on mainittu, mutta mitä se opiskelijan sana painaa - ei mitään. Ajattelin silloin mielessäni, että kun itse saan päättää toimintatavoistani niin en ainakaan tee niin kuin siinä harjoittelussa piti asiat tehdä (siis eka harjoittelu, ohjaaja oli koko ajan niskassa huohottamassa ja kyttäämässä, että teen ainoalla oikealla tavalla eli samalla tavalla kuin hän).

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä oli ekassa harjoittelussa ihmettelemistä, kun koulun opit oli kirkkaana mielessä. Kyseenalaistin lääkkeiden murskaamisen tavoilla jota edellisissä viesteissä on mainittu, mutta mitä se opiskelijan sana painaa - ei mitään. Ajattelin silloin mielessäni, että kun itse saan päättää toimintatavoistani niin en ainakaan tee niin kuin siinä harjoittelussa piti asiat tehdä (siis eka harjoittelu, ohjaaja oli koko ajan niskassa huohottamassa ja kyttäämässä, että teen ainoalla oikealla tavalla eli samalla tavalla kuin hän).

No kuis kävi? Teet laiskuuttas tasan niinko hääkin?? Niin ainaski suurin osa tuntuu tekevän!!! Minen jauha lääkkeit yhes, ja annostelen lääkkeen kerrallaan lusikkaan - vaik sit menisivät mahassa kuinka sekasin.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kuis kävi? Teet laiskuuttas tasan niinko hääkin?? Niin ainaski suurin osa tuntuu tekevän!!! Minen jauha lääkkeit yhes, ja annostelen lääkkeen kerrallaan lusikkaan - vaik sit menisivät mahassa kuinka sekasin.
 

Onneksi potilailla joiden hoitoon osallistuin ei ollut paljon tarvista muskata lääkkeitä, mutta kyllä tein niin kuin ohjaajani, koska koin, että minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa. Kyseenalaistin murskaamisen ja kysyin ohjaajalta oliko hän varma, että murskatut lääkkeet saa murskata. Vastaukseksi sain mutinaa tyyliin; tarkista Pharmakasta jos haluat, ei tässä nyt jouda joka lääkettä tarkastamaan.

Ensimmäisen harjoittelun jälkeen olen murskannut lääkkeitä, joita saa murskata ja yksitellen puhdistetussa morttelissa. Ja näin aion toimia jatkossakin, siihen saakka, kun joku julkaisee aiheesta uusia ja mullistavia tutkimustuloksia. 

Teet laiskuuttas tasan niinko hääkin
Ei ole tapana mennä siitä mistä aita on matalin

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Nythän on kätevä vaihtoehto pitkäaikais potilaille tämä apteekin tarjoama palvelu,jossa lääkkeet jaetaan suoraan apteekissa pusseihin.

Jos lääkityksissä ilmenee päällekkäisyyksiä,otetaan apteekista yhteyttä hoitopaikan kautta hoitavaan lääkäriin ja niin tämäkin ongelma on hoidettu pois päiväjärjestyksestä.

Lisäksi tämä säästää hoitajien aikaa itse hoitotyöhön. angel.png

Tintti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli potilas, jolla menee vuorokaudessa pelkästään tabletteina 28 eri valmistetta siis voitteko uskoo tätä ja kyseessä on vanhus ja vuodepotilas ja tablettien määrä oli yhteensä 78 kpl. vuorokaudessa siis aivan älytöntä.

Se on kieltämättä aika suuria määriä (ja summia) mitä vanhukset syö lääkkeitä! Minunkin työpaikassani menee muutamalla päivässä ~ 28-30 pilleriä ja dosetit pullistelevat räjähysvalmiina. Onneks kaikki on suht tolkuissaan ja hoitomyönteisiä, joten siinä ei ongelmaa. Osa on ihan aktiivisia itse ehdottamaan jos jotain lääkettä voisi vähentää tai informoivat uudesta lääkkeestä miten se on auttanut. Ongelma vaan on osastomme lääkäri; Ei oikeastaan mitään hajua asukkaista ja heidän nykytiloistaan ja hänellä ei ole halua (/valmiutta?) puuttua isoihin lääkemuutoksiin. Eräs asukas joutui vähäksi aikaa sairaalaan, siellä oli lääkekortti siistiytynyt puolella ja pahat päällekkäisyydet kadonneet. Kiitos siis siihen johonkin sairaalaan, jossa hän oli ollut (Helsingissä)   :-*

Jauhamiseen;

Minen ainakaan söis mitään, mihin on jauhettu lääkkeitä, jotka muuttavat ruuan homeisen tai muuten ällön väriseksi. Se on julmaa, kun hoitaja vaan tuikkaa väkisin lusikan suuhun ja heti perään hirveesti juotavaa  :-

Miun motto on hoitotyössä "Kohtele muita kuin haluat itseäsi kohdeltavan" ja se on toiminnut sovelletusti aika hyvin lyhyen urani aikana...

- Your Lordy Mistress, Painfully Yours  <3

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...