Jump to content
MAINOS

Lääkemurska


mirge

Recommended Posts

Uudessa SuPer-lehdessä (oliko se siinä?) oli hyvä kirjoitus lääkkeiden murskaamisesta, jauheen säilömisestä, sotkemisesta lämpimään ruokaan, ja jauheessa tapahtuvista muutoksista. Kannattaa lukea jos saatta käsiinne.

Itse olen aikanaan vk:lla syyllistynyt lähes kaikkiin niihin virheisiin mitä siinä mainittiin. Aluksi kritisoin kyseisen paikan toiminta tapoja, mutta laitostuin lopulta itsekin tekemään niinkuin muutkin, ja nyt jälkeenpäin harmittaa etten ottanut asiaa aikanaan ponnekkaammin esiin. No, toivottavasti sielläkin on jo tavat muuttuneet, tai ainakin tulevat muuttumaan.

Määrää pirtua, se auttaa aina...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tapahtuma tosi elämästä.... Potilaalle oli määrätty pitkävaikutteista parkki lääkettä sairauteensa... en muista nimeä... oli sit joutunut osastolle lonkkamurtuman takia... siellä jauhettiin lääkkeet aamupalalla pitkän aikaa ja ihmeteltiin kun potilas sai hirveitä kohtauksia... lieviä kouristuksia... pulssi ja verenpaineet heitteli... rytmihäiriöitä, joka päivä samaan aikaan klo:10. Joku fiksu lääkäri osasi yhdistää tuohon lääkkeeseen... sitä ei olisi saanut jauhaa... koska lääkkeen tarkoitus oli vaikuttaa koko päivän. Se imeytyikin kerralla ja potilas kärsi myrkytys oireista joka päivä... joten kyllä olen sitä mieltä... että kannattaisi miettiä kahdesti jauhaako lääkkeen... vai olisiko lääkärillä mahdollista määrätä jotain muuta vastaavaa lääkettä, jota voi jauhaa... jos potilas ei voi normaaleja tabletteja syödä.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin no. Tuleepa mieleeni opit farmakologian tunnilta;

Lääkkeet jauhetaan AINA erikseen (paitsi depotlääkkeet, joita ei missään nimessä saa jauhaa) ja annetaan yksi kerrallaan asiakkaalle (nyt siellä joku miettii et meneehän ne mahassa sekaisin kuiténkin - mut siitä viis) jos lääkkeet sekoitetaan nesteeseen ja vielä lämpimään sellaiseen voivat jo lääkeiden sidosaineet reagoida keskenään niin, ettet voi tietää mitä myrkkyä asiakkaallesi syötät. Vai haluisitko asiakkaan tilalla olevan äitisi/isäsi/siskosi/lapsesi jolle syötät sitä samaa mömmöä - on kummasti auttanut minua ajattelemaan ennen lääkkeen antoa. Mulla on kyllä muutenkin "paha tapa" tarkistaa pharmacasta saako lääkkeen jauhaa vai eikö saa vai oisko muuta annostelu tapaa....

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uudessa SuPer-lehdessä (oliko se siinä?) oli hyvä kirjoitus lääkkeiden murskaamisesta, jauheen säilömisestä, sotkemisesta lämpimään ruokaan, ja jauheessa tapahtuvista muutoksista. Kannattaa lukea jos saatta käsiinne.

Niinpä näkyi olevan juttua, Puiravan Alli (oli muuten minunkin farmakologian opettaja) on aina ollut todella tarkka noista lääkkeiden jauhamisista ja muutenkin ottaa paljon kantaa vanhusten lääkehoitoon - ja hyvä niin. Alli on tiukka täti ja sanoo asiat aina suoraan, niin näyttää olevan tossa superin artikkelissakin.

Suosittelen artikkelin lukemista kaikille, ja kaikkea muutakin Puiravan kirjoittamaa tekstiä (on muuten muistaakseni yksi lääkehoidon oppikirjan kirjoittajista)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaahan viisaammat minulle että eikös ole niin että jos lääkkeessä EI ole katkoviivoja niin niitä pillereitä EI saa pilkkoa/murskata?? :o näin minulle opetettiin edellisessä työpaikassa..eli vaikutukset voi muuttua kuten minde kertoi.

Pisti vaan silmään uudessa työpaikassa kun kaveri ihan surutta pilkkoi lääkkeitä mitä pieninmpiin murusiin ja lääkkeissä ei ollut katkoviivoja. En sitten viitsinyt asiasta huomauttaa, kun tuo sattui ensimmäisenä päivänä ja en ole mitään hoitajan koulutusta toistaiseksi saanut.. ::)

Mutta oletettavasti tuo kaveri oli varmaankin lähihoitaja..hmph!

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytännössähän niitä tbl pilkotaan ja murskaillaan surutta ja onhan se sinänsä kaunis ajatus, ettei niin tehtäis.

Jos olis äärimmäisen oikeaoppinen, niin kaikki jauhetut lääkkeethän pitäis antaa erikseen; kuka näin tekee?

Ei subujakaan sais poikkasta, mutta hyvinpä näyttävät tehoavan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo mainittu jakouurre lääkevalmisteessa voi antaa osviitan siitä että se voidaan tarvittaessa puolittaa, mutta ei aina takaa sitä.

Nämä lääkkeenmurskaus asiat on mielestäni sarjassa niitä asioita, jotka kannattaa tarkastaa Pharmacasta, kuten aina muulloinki kun lääke on uusi, tai herää epäily esim. jostain mahdollisesta yhteisvaikutuksesta.(mikä vanhuksilla on tavallista, kun käytössä on usein monia lääkkeitä)

Muuten kun tätä keskustelua seurasin, en voinut tulla ajatelleeksi asiaa, että näiden suun kautta annosteltavien lääkkeiden annostelu ja käyttö olisi jotenkin vähemmän vastuuta vaativaa, kun esim. i.v lääkitseminen. Saattaa tietysti olla että keskustelua on tietyt henkiköt tahallisesti panneet lekkeriksi.

Voihan se tietysti olla että tietyt henkilöt mieltävät iv lääkitsemisen enempi "hienoksi ja heroistiseksi" touhuksi kun tavallisen pillerin anto...Noh toivottavasti ei näin ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaahan viisaammat minulle että eikös ole niin että jos lääkkeessä EI ole katkoviivoja niin niitä pillereitä EI saa pilkkoa/murskata?? :o näin minulle opetettiin edellisessä työpaikassa..eli vaikutukset voi muuttua kuten minde kertoi.

Pisti vaan silmään uudessa työpaikassa kun kaveri ihan surutta pilkkoi lääkkeitä mitä pieninmpiin murusiin ja lääkkeissä ei ollut katkoviivoja. En sitten viitsinyt asiasta huomauttaa, kun tuo sattui ensimmäisenä päivänä ja en ole mitään hoitajan koulutusta toistaiseksi saanut.. ::)

Mutta oletettavasti tuo kaveri oli varmaankin lähihoitaja..hmph!

Pääsääntöisesti asia on näin, mutta ei todellakaan aina. Katkoviiva viestii, että tabletin voi EHKÄ puolittaa, mutta jauhaminen ja lääkkeen liuottaminen ei aina ole suotavaa. Lisäksi on joitakin lääkkeitä joissa ei ole katkoviivaa, mutta ne saa liuottaa..

Tarkistus pharmacasta lienee paikallaan aina kun on epävarma.

Lisäksi olen LP:n kanssa samaa mieltä, on käsittämätöntä, että po lääkitys on jotenkin "itsestään selvempää tai vähempi arvoisempaa" kuin muu lääkitys. Lääke kuin lääke, sama tarkkuus pitää hoitajalla olla.

Ja toi Esaac:n kommentti tuntuu taas pahasti trollaukselta... Hyvä hoito (ja asiakkaan hoitaminen ilman lääkkeillä myrkyttämistä) ei ole pelkkä kaunis ajatus. Mun mielestä ei voi vedota kiireeseen silloin, kun ehdoin tahdoin myrkyttää asiakasta huolimattomalla tai piittamattomalla lääkehoidolla.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen sitä mieltä, että hoitajan ammattitaitoon kuuluu informoida lääkäriä, jos pot/asiakkaalla on vaikeuksia ottaa kyseistä lääkettä. Monista lääkkeistä löytyy helpommin otettavia versioita, sulavia, mikstuuroita jne tai mahdollisesti rinnakkaisvalmisteista. Fiksu hoitaja voi selvittää ne valmiiksi seuraavaa kiertoa varten. Päätöksen toki tekee sitten lääkäri.

Olen ollut töissä terveyskeskuksessa, jossa osaston lääkäri vähintään kerran puolessa vuodessa tarkisti pitkäaikaispotilaiden lääkityksen, että löytyisikö sieltä jotain jota voisi vähentää tai jopa poistaa. Samalla hän tarkisti, että potilaat pystyivät ottamaan lääkkeensä. Tapa saisi levitä muuallekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen sitä mieltä, että hoitajan ammattitaitoon kuuluu informoida lääkäriä, jos pot/asiakkaalla on vaikeuksia ottaa kyseistä lääkettä. Monista lääkkeistä löytyy helpommin otettavia versioita, sulavia, mikstuuroita jne tai mahdollisesti rinnakkaisvalmisteista. Fiksu hoitaja voi selvittää ne valmiiksi seuraavaa kiertoa varten. Päätöksen toki tekee sitten lääkäri.

Olen ollut töissä terveyskeskuksessa, jossa osaston lääkäri vähintään kerran puolessa vuodessa tarkisti pitkäaikaispotilaiden lääkityksen, että löytyisikö sieltä jotain jota voisi vähentää tai jopa poistaa. Samalla hän tarkisti, että potilaat pystyivät ottamaan lääkkeensä. Tapa saisi levitä muuallekin.

Täyttä asiaa puhut! Vanhusten lääkehoidosta on puhuttu pitkään ja paljon (niin kuin mainitsin aikaisemmin niin Puiravan Alli varmasti yksi parhaista). Ja tiedossa on ihan yleisesti, että vanhuksille syötetään liikaa ja liian isoilla annoksilla jopa päälekkäisiä (lue: samaan vaivaan aloitetaan aina uutta, eikä tarkisteta voisiko niitä 10 lääkettä korvata vaikka vain 1 lääkkeellä)  lääkkeitä.

Ja todellakin, lääkehoito on lääkärin vastuulla, mutta valveutunut hoitaja kantaa vastuun myös omalta osaltaan hankkimalla tietoa ja toimimalla eettisesti.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut töissä terveyskeskuksessa, jossa osaston lääkäri vähintään kerran puolessa vuodessa tarkisti pitkäaikaispotilaiden lääkityksen, että löytyisikö sieltä jotain jota voisi vähentää tai jopa poistaa. Samalla hän tarkisti, että potilaat pystyivät ottamaan lääkkeensä. Tapa saisi levitä muuallekin.

Itse työskentelin kroonikkosairaalassa ja onneksi osastolla, jossa oli fiksu geriatri lääkärinä. Potilaille oli määritelty hoitolinjat ja lääkitys etc. tarkistettiin erillisen skeeman mukaan 3-12 kk välein ja tarvittaessa muulloinkin. Kyseinen geriatri (nainen :D) kertoi, että näin voi toimia, koska osastolla oli niin fiksuja ja ammattitaitoisia hoitajia.

Täyttä asiaa puhut! Vanhusten lääkehoidosta on puhuttu pitkään ja paljon (niin kuin mainitsin aikaisemmin niin Puiravan Alli varmasti yksi parhaista). Ja tiedossa on ihan yleisesti, että vanhuksille syötetään liikaa ja liian isoilla annoksilla jopa päälekkäisiä (lue: samaan vaivaan aloitetaan aina uutta, eikä tarkisteta voisiko niitä 10 lääkettä korvata vaikka vain 1 lääkkeellä)  lääkkeitä.

Ja todellakin, lääkehoito on lääkärin vastuulla, mutta valveutunut hoitaja kantaa vastuun myös omalta osaltaan hankkimalla tietoa ja toimimalla eettisesti.

Oikeassa olet. On äärimmäisen v****ta selittää jollekin pikkulääkärille lääkelistasta päällekkäisyydet (esim. yrittää määrätä liikaa Tenoxia, ad 60 mg+ Stilnoctia 10 mg vuodepotilaalle samaan aikaan).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeassa olet. On äärimmäisen v****ta selittää jollekin pikkulääkärille lääkelistasta päällekkäisyydet (esim. yrittää määrätä liikaa Tenoxia, ad 60 mg+ Stilnoctia 10 mg vuodepotilaalle samaan aikaan).

Onko jossakin ihan oikeasti tainnutettu vanhuksia tuollaisella määrällä unilääkkeitä. kokemukseni mukaan "normaalille" vanhukselle piisaa vähempikin.. :D

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

En sitten viitsinyt asiasta huomauttaa, kun tuo sattui ensimmäisenä päivänä ja en ole mitään hoitajan koulutusta toistaiseksi saanut.. :D

Mutta oletettavasti tuo kaveri oli varmaankin lähihoitaja..hmph!

By the way, eiks tää palsta oo tarkotettu alan ammattilaisille ja alan opiskelijoille....huh.gif?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yökköselle tiedoksi että todellakin olen alan kouluun hakemassa. Vanhusten kanssa oon työskennellyt jo reilun vuoden, joten on  minunkin korviini jotain tietoa kantautunut..ja siis tuo oli EKA päiväni tuolla uudessa työpaikassa. Hyvä osku, sinä ymmärrät lukemasi  ;D

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä tietoinen että entero ja depot kapseleita Ei jauheta ja sekoitella,vaikka en nyt olekaan saanut jostain syystä käsiini kyseistä Super lehteä.

Maalaisjärkeäkin voi käyttää.

Tintti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riittänee meille vai mitä ;)

Riittää toki!  ;D

Itse kun muistelen omaa nuoruuttani ja sitä kun en ollut vielä juurikaan alan kouluja käynyt niin kaikki oli NIIN selvää ja mustavalkoista, joko oikein tai väärin. Ja mitä enemmän olen opiskellut niin sitä enemmän niitä harmaan sävyjä on kyllä tullut lisää. Sanotaan, että tieto lisää tuskaa. Sellainenhan se on tämä elämän kiertokulku, jokainen on joskus aloittelija. Kokemus tuo varmuutta ja viisautta. Toivottavasti!

Nyt tää keskustelu ei kyllä ole oikean otsikon alla, lääkemurskasta pitäis olla tekstiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tosta lääke murskasta pari sanaa. Tein tänään enarit. Meille tuli potilas, jolla menee vuorokaudessa pelkästään tabletteina 28 eri valmistetta siis voitteko uskoo tätä ja kyseessä on vanhus ja vuodepotilas ja tablettien määrä oli yhteensä 78 kpl. vuorokaudessa siis aivan älytöntä. Arvatkaas vaan millainen määrä tuli jauhoo purkin pohjalle, kun murskasin tabut. Ja kippoihin päälimmäiseksi vielä ne tabut joita ei saisi murskata. Tuli mieleen että meneeköhän jo hivenen polyfarmasian puolelle. Keskustelin omaisen kanssa asiasta, mutta hän piti kantansa ja oli sitä mieltä, että kaikki äidille menevät lääkkeet on tarpeen. Onko teillä kokemusta moisesta mömmö määrästä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kokemusta ja onhan toi aivan posketonta. Useesti nämä rakkaat tyttäret/pojat haluavat, että mother lives for ever. Pätevää geriatriahan tohon tarvitaan ja tietty fiksua sh:ta junailemaan pt:lle muutakin kuin lääkkeiden syöntiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...