Jump to content
MAINOS

45 min tänään: Hoitajat palkkakuopassa


-teme-

Recommended Posts

Tuolla mtv3:n keskustelussa pisti taas vihaksi, kun joku lähihoitaja-nimimerkillä pyrki lyömään kiilaa hoitajien rintamaan. Jos keskusteluissa käytetäänkin sairaanhoitajien palkkakuoppaa esimerkkinä, ei se tarkoita sitä että lähihoitajat jäisivät ilman. Kun kerrankin saadaan myönteinen ilmapiiri palkankorotusvaateille, niin puhalletaan yhteen hiileen. Tapellaan sitten rahanjaosta keskenämme, ilman julkisuutta. Muuten jäädään kaikki nuolemaan näppejämme.

Yhteisesti me tätä työtä teemme ja kaikkia hoitoalan ammatteja tarvitaan parhaaseen lopputulokseen päästäksemme.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kilpailu sairaanhoitajista alkaa olla kovaa. Uusia hoitoalan rekry-yrityksiä syntyy kuin sieniä sateella.

Ihmetyttää vain, että sairaanhoitopiireillä on varaa käyttää Mediverkon, MedOnen, Medinan, Metsätähden, Meditalon,,,yms. palveluja - maksaahan sairaanhoitajan vuokraus paljon enemmän kun mukana on 3.osapuoli, joka vetänee välistä sievoisen summan. Ajatella, jos saisi koko summan itse - työntekijänä - ilman tätä kaupallista parittajaa. Markkinataloutta parhaimmillaan!!!

Nähtävästi halutaan sitten maksaa se "väliraha" mieluummin rekry-yritykselle, kuin itse sairaanhoitajalle. Kummallista - mutta itsekin olen nyt myynyt itseni kevääksi rekryfirmalle. Monet ystävistäni ovat päätyneet samaan ratkaisuun - raha ratkaisee. Positiivisena pidän rekryfirmojen aktiivista otetta - työaikataulut luodaan työntekijän mukaan ja muutakin joustoa löytyy. Toisin kuin joltain kaupungin työhönottopisteeltä, jossa kaupungin rekrytädeillä ei ole niin huikeaa draivia hankkia rekrytoitavia....Saahan niitä pahan paikan tullen kaupallisilta markkinoilta ;)

Oma suunnitelmani onkin karata Suomesta heti kun valmistun takaisin ulkomaille  :o

Siinä motivaatiota loppuvuodeksi  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja niinku joku talous tieteilijä laski että sillä 400e korotuksella sais 20000 uutta virkaa. Joten luulis et yks millä työntekijä pulaa sais helpotettua ois avata edes riittävästi virkoja ja kieltää mokomat pätkätyöt. :-X

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:-X  Tyhmä  kysymys.. tuli vain mieleen, että esimerkiksi palveluskoiriille voidaan hakea verovapautta. 

Eikö hoitajan virka ole välillä vähän kuin koiran virka, palkka verottomana käteen... ei ylimääräistä rahaa tarvita ja käteenjäävällä rahalla voisi olla edes teoreettinen mahdollisuus pärjätä.

Hoitoalalle olisi varmasti työntekijöitä tulossa myös tulevaisuudessa.

..... no valtio jäisi ilman verorahoja .. mutta ajatus kuitenkin..

the exception proves the rule

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja niinku joku talous tieteilijä laski että sillä 400e korotuksella sais 20000 uutta virkaa. Joten luulis et yks millä työntekijä pulaa sais helpotettua ois avata edes riittävästi virkoja ja kieltää mokomat pätkätyöt. :-X

Mä en jaksa uskoa, että se alalle toisi lisää työntekijöitä. Kyllä niitä toimia on nytkin auki vaikka kuinka paljon, mutta hakijoita ei ole.  Olisiko syynä työajat ja surkea palkka ..

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

Kyllä sairaanhoitajaksi opiskelijoita saadaan... Meijänki koulus on just nostettu sh:den sisäänottomääriä rajusti. Sama suuntaus joka puolella.  Lakko pitäs tehä mahd. nopeasti ja laajasti tai kohta ei oo taas mitään neuvotteluvaltteja kun hoitajia pursuu joka koulusta... tää on tosi juttu...

Johonkin perähikijälle ei ehkä kaikki paikat täyty kouluihin mut muualle on kyllä hakijoita riittävästi. Ei tätä maata kiinnosta mikään muu ku et halvalla saadaan homma teetettyä. Oliko se kokoomus vain mikä kun ehdotti niitä hoitajia filippiineiltä?

Ainut keino saada palkat ylös on mahdollisimman nopeasti suoritettu lakko. Sillon niillä ei ole vaihtoehtoja (korvaavia hoitajia ei saada muutaman viikon varotusajalla, muutaman vuoden varotusajalla saadaan...) Ei tehy ole tässä asiassa ennenkään mitään voinut... eikä voi muuten nyttenkään... se parin kympin korotus voi tulla ja siinä se on.

Pitäs opiskelijatkin saada mukaan lakkoon ;)

Itse uskoisin muutaman satasen olevan kohtuullinen/realistinen/vastuun mukainen korotus (200-300€) tonne 3000 tonniin kun aletaan vaatiin niin meille nauretaan. Tehy on jo itsensä naurunalaiseks tehny noilla vaateillaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parempi esittää HETI riitävän korkea nevottelutavoite (esim. 3000 €/kk). Sitä tuskin saadaan, mutta tuossa on varaa hieman pienentääkin. Jos lähdetään hakemaan vain pientä korotusta niin neuvotteluiden jälkeen jää vain p....aa käteen. Nyt EI PIDÄ ARASTELLA neuvottelutavoitteiden asettamisessa! Muistaako kukaan, kuinka työnantajapuoli kauhisteli ed. lääkärilakon aikaan palkkatavoitteita. Sopimuksen jälkeen rahat löytyivät työnantajalta ja lääkärikunta oli tyytyväinen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakko pitäs tehä mahd. nopeasti ja laajasti tai kohta ei oo taas mitään neuvotteluvaltteja kun hoitajia pursuu joka koulusta...

Ainut keino saada palkat ylös on mahdollisimman nopeasti suoritettu lakko. Sillon niillä ei ole vaihtoehtoja (korvaavia hoitajia ei saada muutaman viikon varotusajalla, muutaman vuoden varotusajalla saadaan...) Ei tehy ole tässä asiassa ennenkään mitään voinut... eikä voi muuten nyttenkään... se parin kympin korotus voi tulla ja siinä se on.

Lakkoa ei voi noin vaan polkaista käyntiin. Ensin pitää odottaa neuvottelujen alkua. Ensin käydään tunnustelevat neuvottelut, sitten Tupo-neuvotteluja ja mahdollisia liittokierroksia. Vasta näiden jälkeen voidaan turvautua lakkoon. Jos lakko polkaistaisiin käyntiin esim. nyt keväällä, se olisi laiton, mikä ei helpottaisi tavoitteiden läpisaantia laisinkaan. Sopimuksen voimassaoloaikana on pidettävä kiinni työrauhasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin olisin valmis lakkoilemaan jos sellaiseen päädyttäisiin. 3000 vaatimus ehdottomasti, ei mitään nysväilyä nyt! Kutsumuksella ei eletä! Samoin kaikille hoitajille tuntuva palkankorotus!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ikuinen opiskelija

Voi voi kun se nyt vaan on niin, että Tehy saa puhuttua korkeintaan jonkun 2 %:n korotuksen, jotta voivat sanoa korottaneensa hoitajien palkkoja. Sitten asia "unohdetaan" seuraaviin vaaleihin asti, vain kahvipöytäkeskustelut jatkuvat. Kyllä se hyvät ihmiset on meidän liitto joka on p.....stä. Voitaiski liittyä kaikki lääkäriliittoon!  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi voi kun se nyt vaan on niin, että Tehy saa puhuttua korkeintaan jonkun 2 %:n korotuksen, jotta voivat sanoa korottaneensa hoitajien palkkoja. Sitten asia "unohdetaan" seuraaviin vaaleihin asti, vain kahvipöytäkeskustelut jatkuvat.

-Tätä minäkin pelkään. Mielenkiinnolla odotan miten nämä "tasa-arvoerät" neuvotellaan vaalien jälkeen.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

Kattokaas paljon on lääkäreiden peruspalkka... (siis ilman mitään lisiä...) ja suhteuttakaa toi 3000 siihen. "nyt vaaditaan kunnolla!" joo joo... vaatikaa vaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kattokaas paljon on lääkäreiden peruspalkka... (siis ilman mitään lisiä...) ja suhteuttakaa toi 3000 siihen. "nyt vaaditaan kunnolla!" joo joo... vaatikaa vaan...

Mun käsittääkseni palkan ylennyksestä saa myös kieltäytyä. Sitä en osaa ihan heti sanoa onko mahdollista lainsäädännöllisesti vaatia saada palkkaa alle minimin. Joku tällä foorumilla varmasti selvittää sen sulle aika nopeasti. Ei mun käsittääkseni se ole mikään pakko vaatia lisää palkkaa tehdystä työstä, käsittääkseni myös Suomessa ollaan menossa siihen suuntaan että palkkaa saa tehtäväkohtaisesti työn vaativuuden mukaan ja se määritellään yksilöllisesti jonka jälkeen osastolle saatu könttäsumma jaetaan eri summilla hoitajien kesken. Voit varmasti, ainakin tulevaisuudessa vaatia oh:lta heti suoraan että et halua palkankorotusta, jää muille enemmän. Tuu ihmeessä mun työkaverikseni.  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

käsittääkseni myös Suomessa ollaan menossa siihen suuntaan että palkkaa saa tehtäväkohtaisesti työn vaativuuden mukaan ja se määritellään yksilöllisesti jonka jälkeen osastolle saatu könttäsumma jaetaan eri summilla hoitajien kesken.

Meillä on tätä jo tovi harrastettu. Pomot jakaa näitä osaamisen mukaan. Ei ne vielä kauhian isoja summia ole, mutta tulevaisuudessa lienee toisin. Meillä väläyteltiin viimeksi palkkakeskustelussa ulkomailla käytettävää mallia, eli eri tasoluokasta eri palkka. Ei vaan kaikkia miellyttäny, ko herranjumala, siinähän joutuu kouluttautumaan...  8)

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kattokaas paljon on lääkäreiden peruspalkka... (siis ilman mitään lisiä...) ja suhteuttakaa toi 3000 siihen. "nyt vaaditaan kunnolla!" joo joo... vaatikaa vaan...

Mä en tiedä muista, mutta mua rupee pikku-hiljaa vituttaa noi sun kirjoitukset vai onko se sun tavoite?

Jos sä et itse usko korotuksiin tai edes niitä halua, niin joko sä oot ihan vitun rikas tai sitten joitain ihan muuta?

En tiedä miten sulla, mutta meillä kahden SH:n liksalla on ihan tekemistä pärjätä koko kuukausi. Opiskele ensin loppuun saakka ja pärjäilet sitten sillä TH-liksalla.

Saa laittaa mulle bannia, nyt on pinna tiukalla.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kattokaas paljon on lääkäreiden peruspalkka... (siis ilman mitään lisiä...) ja suhteuttakaa toi 3000 siihen. "nyt vaaditaan kunnolla!" joo joo... vaatikaa vaan...

Mä en tiedä muista, mutta mua rupee pikku-hiljaa vituttaa noi sun kirjoitukset vai onko se sun tavoite?

Jos sä et itse usko korotuksiin tai edes niitä halua, niin joko sä oot ihan vitun rikas tai sitten joitain ihan muuta?

En tiedä miten sulla, mutta meillä kahden SH:n liksalla on ihan tekemistä pärjätä koko kuukausi. Opiskele ensin loppuun saakka ja pärjäilet sitten sillä TH-liksalla.

Saa laittaa mulle bannia, nyt on pinna tiukalla.

-Oppositio kerjää nyt itse bannia perustaakseen oman sivustonsa tyytyväisille hoitajille.

Hänen viimeiset kirjoituksensa ovat perin tarkoituksenhakuisia siihen suuntaan.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kattokaas paljon on lääkäreiden peruspalkka...

Mielummin katsoisin keskiansioita joka kertoo enemmän todellisista hankkeista. Lääkäreiden palkkaan tulee päälle toimepide-, päivystys- yms korvaukset jotka tekee aikamoisen potin siihen päälle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kattokaas paljon on lääkäreiden peruspalkka...

Mielummin katsoisin keskiansioita joka kertoo enemmän todellisista hankkeista. Lääkäreiden palkkaan tulee päälle toimepide-, päivystys- yms korvaukset jotka tekee aikamoisen potin siihen päälle.

Saanen olla erimieltä  :- Suuri osa hoitajista tekee vuorotyötä, joka nostaa keskiansioita. Esimerkiksi itselläni vajaan kahden tonnin peruspalkka nousee lisien kanssa n.2500e pintaan. Keskiansioita katsottaessa arkisin klo 8-16 2500 euron peruspalkkaa saava ihminen olisi yhdenvertainen minun kanssa? Ei hyvä! :) Kyllä vuorotyölisien tulisi olla vain korvaus vuorotyön aiheuttamista haitoista! Työnantajapuolihan vastikään toi julkisuuteen tietoa hoitajien ansioista juuri noiden keskiansioiden osalta, joka minusta ei kerro koko totuutta.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suuri osa hoitajista tekee vuorotyötä, joka nostaa keskiansioita. Esimerkiksi itselläni vajaan kahden tonnin peruspalkka nousee lisien kanssa n.2500e pintaan. Keskiansioita katsottaessa arkisin klo 8-16 2500 euron peruspalkkaa saava ihminen olisi yhdenvertainen minun kanssa? Ei hyvä! :) Kyllä vuorotyölisien tulisi olla vain korvaus vuorotyön aiheuttamista haitoista! Työnantajapuolihan vastikään toi julkisuuteen tietoa hoitajien ansioista juuri noiden keskiansioiden osalta, joka minusta ei kerro koko totuutta.

Olen samaa mieltä että pitäisi lopettaa tuijottaminen työntekijöiden keskiansioihin. Peruspalkka on se jolla meidän tulee pystyä elämään. Tottakai työnantajapuoli tota keskiansiota tuo esille, mehän tienataan joo ihan hyvin  angry.png. Ikävän moni hoitajakin on ton fraasin mennyt uskomaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olikos se syksyllä, kun työehtosopimus menee vanhaksi? Katsotaan mitä tapahtuu. Haastan täten kaikki mukaan eroamaan TEHY:stä ja Super:ista, jos korotus jää alle 200;-/kk.

Media puhuu sairaanhoitajista, on vissiin niille tutumpi termi kuin lähäri ja perushoitaja. Ihan sama mulle, hoitaja kuin hoitaja, kun vaan edes itse muistettais se.

Lupauksia rahasta on kuultu ennenkin ja joulupukkiinkin saa uskoa vapaasti mutta liitosta eroaminen...

Kuulin tässä juuri kahdestakin eri  tapauksesta joissa omaiset ovat haastaneet hoitajan käräjille hoitovirheestä ja toisessa hoitaja ei kuulu liittoon. Lisäksi kanne on ilmeisesti oikeutettu. Kävi tapauksissa niin tai näin, hoitaja joutuu liittoon kuulumattomana maksamaan oikeudenkäyntikuluja OMASTA pussistaan, eikä se ole halpaa lystiä. Kannattaa miettiä liittoon kuulumisen etuja tältäkin kantilta, jokaiselle voi sattua töissä vaikka mitä itsestä riippumattomista syistäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis eikö työnantajilla muka ole vakuutuksia? Olen ymmärtänyt, että kaikilla sairaan- ja terveydenhuoltopalveluja antavilla on oltava voimassaolevat potilasvahinkovakuutukset.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olikos se syksyllä, kun työehtosopimus menee vanhaksi? Katsotaan mitä tapahtuu. Haastan täten kaikki mukaan eroamaan TEHY:stä ja Super:ista, jos korotus jää alle 200;-/kk.

Media puhuu sairaanhoitajista, on vissiin niille tutumpi termi kuin lähäri ja perushoitaja. Ihan sama mulle, hoitaja kuin hoitaja, kun vaan edes itse muistettais se.

En todellakaan halua lietsoa mitään ammattiryhmävihaa,mutta suomen lähihoitajilla on euroopan tasoon verrattuna ihan jees palkka  :)

Super vissii vääntäny aiheesta vuonna 2002 jonku tutkimuksen

http://www.superliitto.fi/datafiles/tiedosto_ja_teksti_fi/80_Hoitajien%20palkat%20Suomessa%20ja%20er%E4iss%E4%20Euroopan%20maissa.pdf

Vaan itäblokin maat junnaa tuol jossain..

sit löysin vasemmistoliiton sivuilta tällasen uutisen mis lukee:

"Sairaanhoitajat ja potilaat kannustivat taistelemaan, hän kertoi ja totesi, että nyt on kyse palkasta. Sairaanhoitajat ovat saaneet tänä vuonna jopa 300 euroa suurempia palkankorotuksia. Sitä perustellaan sairaanhoitajapulalla."

Onks hoitsut muka saannu jossain vaiheessa jopa 300€ korotuksia vai olenko minä missanu jotakin?

artikkeli: http://www.vas.fi/uutiset/marraskuu_2006/fi_FI/1163596190158/

mä todella toivon ettei kukaan vedä tästä kirjoituksesta hernuleita nenukkiin  :P

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En todellakaan halua lietsoa mitään ammattiryhmävihaa,mutta suomen lähihoitajilla on euroopan tasoon verrattuna ihan jees palkka 

Pakko kysyä kun ei ole hajua asiasta; mitä lähihoitajat tai vastaavat mahtavat tienata esimerkiksi Norjassa?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En todellakaan halua lietsoa mitään ammattiryhmävihaa,mutta suomen lähihoitajilla on euroopan tasoon verrattuna ihan jees palkka 

Pakko kysyä kun ei ole hajua asiasta; mitä lähihoitajat tai vastaavat mahtavat tienata esimerkiksi Norjassa?

Tuosta tutkimuksesta löytyy aika selkeesti noi ja erittäin hyvin esim ostovoima verrattuna muihin maihin.

http://www.superliitto.fi/datafiles/tiedosto_ja_teksti_fi/80_Hoitajien%20palkat%20Suomessa%20ja%20er%E4iss%E4%20Euroopan%20maissa.pdf

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...