Jump to content
MAINOS

Harjoittelun hylkääminen


Vieras: sommarensbarn

Recommended Posts

Vieras: Shpäivystys

Itsellänikin viimeistä harjoitusta suorittava opiskelija oli ohjattavana. Tosi reipas opiskelija, mutta kädentaidoissa oli hänelläkin kehitettävää, koska ei ole tullut muiden harjoittelujen aikana vastaan tarpeeksi kanylointia, katetrointia yms. Riippuu niin paljon harjoittelupaikasta missä on, mutta tämä ei ole peruste hylkäykselle. Ohjaajana pitää olla aktiivinen ja esimerkiksi kysyä muilta työntekijöiltä olisiko opiskelijalle kädentaitoja parantavaa tekemistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse sain hylsyn enkä ollut saanut minkäänlaista palautetta kunnolla ennen sitä tai palautetta oli vähän on hyvin harmillista jos keskustelu käydään vasta opettajan kanssa loppupalaute keskustelussa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sinulla on opiskelija, oli hän millä tasolla tahansa niin sinä näytät hänelle miten työskennellään. Opetat rauhallisesti, ja annat hänen kokeilla asioita neuvoen. Palautetta niin hyvää kuin huonompaa annetaan rakentavasti. Ei tiuskien. Ohjaa häntä hyvin niin voit ylpeästi sanoa kun hän tulee tekemään sijaisuuksia että hän on ollut minun opissa :) Omat ohjattavani ovat suurimmiltaan osiltaan nykyisiä työkavereita jotka osaavat. Voin katsoa  peiliin sanoen että hyvä minä ❤️

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lovemyroses

Saipas opiskelija hylätyn, kun sitä ehdotin. Onneksi sain opettajan puolelleni, eikä tarvinut päästää läpi tätä opiskelijaa. Alkoi siinä melkein itkeä, kun kuuli ettei pääse läpi. Tätähän olen koko ajan sanonut, ei heikot täällä pärjää. Normaali ihminen olisi tästäkin ottanut vain opiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NytHeiVähänSkarpataan

Vaikuttaa, että suorastaan nautit kärsimyksen tuottamisesta heikommassa asemassa olevalle. On kurjaa, että elämässäsi on asiat niin huonosti, että koet tarvetta ilkeillä toisille. Ei ohjaaminen ole mikään valtataistelu tai oman egon pönkittämisen väline sen kanssa kenet saa puolelleen ja "voittaa" jonkun väittelyn. Ehkä oma maailmankuvasi on tuollainen "ei heikot täällä pärjää, joten voin käyttäytyä kuin kusipää muita kohtaan", mutta onko se oikeasti se mitä maailmaan haluat jälkeesi jättää? Paha mieli kiertoon? Ketä se hyödyttää? Eikö ammatillinen käytös koske hoitajaa, vaan saa perseillä ihan mitä tykkää? Toivottavsti et käyttäydy potilaitasi kohtaan yhtä ammattitaidottomasti.. Eikö empatiakyvyllä ole mitään merkitystä hoitajan ammatissa? Suosittelen tutustumaan sairaanhoitajan eettisiin ohjeisiin, joiden kuuluisi määritellä hoitajan ominaisuuksia työssään.

Minulla oli joskus kaltaisesi ohjaaja. Viikkojen kestoinen tiuskimisen ja kettuilun nieleminen siitä kuinka olen huono ei auttanut mua oppimaan mitään. Joo, kyllä ruoskin itseäni siitä muutenkin jatkuvasti, että olin ohjaajan mielestä huono kaikessa mitä tein, ei ole tarpeeksi kokemusta, enkä sovi alalle, mutta en saanut mitään palautetta mitä asialle tekisin. Pelkkää alan painamista. Yritin vaikka millä tavalla olla mieliksi, huomaamaton, oma-aloitteinen, mutten liikaa ja lukea ajatukset, mut ei se opettanut mitään muuta kuin nöyristelyä. Työelämässä kun pitäisi olla oppimassa, että voi kehittyä ammattilaiseksi. Hylsy tuli, kun sai opettajan puolelleen ja kokemus painoi mieltä pitkään. En ymmärrä miksi joillain ihmisillä on tarve painaa toista alas noin julmasti.

Onneksi muut harjoittelut menivät hyvin, ohjaajat tekivät työnsä erinomaisesti, antoivat konkreettista rakentavaa palautetta, pääsin oppimaan paljon ja valmistuttuani työllistyin erikoissairaanhoitoon, jossa olin harjoittelussa. Muiden ohjaajien mielestä otin hyvin palautetta vastaan, kehitin toimintaani sen perusteella, arviointini muista harjoittelusta oli hyvää ja kiitettävää tasoa. Nyt tiedän, ettei kaikkea ole pakko niellä, töissä voi olla mukavaa, työn imun kokeminen on hyvin palkitsevaa ja vielä valmistumisenkin jälkeen taidot kehittyvät eikä alaansa sitoutunut sairaanhoitaja ole koskaan valmis. Aina voi oppia ja kehittyä lisää. Olen myös oppinut, että ohjattavasta opiskelijasta voi harkan aikana kehittyä vain yhtä hyvä kuin ohjaaja on. Heikkotasoinen ohjaaja tuottaa heikkotasoisia harjoittelijoita. Ihmisen kyky oppia on valtava ja taitavassa, kannustavassa ohjauksessa voi lähtökohdiltaan heikompikin opiskelija kehittyä huimasti.

Vanhoihin kaavoihin on ehkä helppo kangistua, mutta välillä kannattaa edes hetkeksi yrittää asettua toisen ihmisen asemaan ja miettiä millaisen kollegan/hoitajan/ohjaajan itse haluaisi kohdalleen sattuvan. Hoitotyö on paljon muutakin kuin tekninen suoritus, se lähtee sydämestä, tai ainakin sen pitäisi lähteä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: heh heh..

Hei Lovemyroses, lopeta jo trollailus täällä, tiijän sut... :) ...oot sitte tänne siirtyny vittuileen, kun ei sulla oo muuta tekemistä. Onko tylsää...?  :D ...kerro kaikille reilusti, miten mokasit ite taas töissä, tais Valvira ihan kunnolla rökittää, kun pistit insuliinit väärin, sun onneksi, asiakas ei kuollut...tällä kertaa... oot täys tumpelo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Uskomatonta
10.1.2019 klo 19.13, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Juuri sun laisten tiuskijoiden takia moni jättää harjoittelun kesken,ja siirtyy paikkaan,missä häntä kohdellaan hyvin. Näin minäkin tein yhdessä paikassa. En ole mikään lika sanko mihin voi kaataa oman pahan olonsa. Sain onneksi ihanan toisen harjoittelupaikan tilalle,ja kiitettävän arvioinnin näytöstä. Laitoin palautetta sinne kamalaan paikkaan, missä oli surkea ilmapiiri. Opiskelijat,älkää lannistuko,näitä ilonpilaajia kyllä riittää,vaihtakaa harjoittelupaikkaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alan vaihto paikallaan

Olet totisesti vääränlainen ohjaajan tehtävään,kannattaa vaihtaa alaa ja pian. Tässä työssä tarvitaan sosiaalista osaamista ja tunnetaitoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mitää!?

No tämäpä kuulostaa hyvältä. Itseä kun jännittää ylipäätään harjoitteluun meno. Ekan vuoden opiskelija ja juu. Nukkelle oon katetroinnin harjoitellut en muuten.. 😟

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kylläsehyvinsujuu

Älä huoli, ei harjoitteluissa tällaista yleensä ole. Ei pitäisi koskaan ollakaan. Jos oikeasti on käynyt noin, niin aika moni asia on mennyt pieleen. Itselläni on kaikki harjoittelut olleet ihan huippuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vierailija

Kyllä täytyy sanoa Lovemyroses, että sulla on asennevamma työhösi. Pönkität varmaankin omaa egoasi sillä että voit tulevia työkavereitasi kohdella miten sattuu. Opiskelijalla on oma vastuunsa oppia mutta vastuu on myös ohjaajalla. Opiskelijahan tekee tavoitteet jokaiselle harjoittelujaksolle ja ne tulee käydä läpi. Jos jossain on haastetta niin sitä harjoitellaan kun on mahdollisuus. Opiskelijalla on myös oikeus vaihtaa ohjaajaa. Sitä olisin suositellut sunkin opiskelijalle. Ja kyllä tässä näitä työkokemusvuosia on kertynyt täälläkin. Paljon olen myös opiskelijoilta oppinut uutta. Tämä ala kun on jatkuvaa opiskelua. Surullista että olet jäänyt jonnekin monen vuosikymmenen taakse. Tämä työ kun on yhteistyötä eikä kenenkään egon pönkitystä varten. Teemme parhaamme potilaita/asiakkaita ajatellen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: youknowmyname

:D

 

Ai kauheeta.

 

Onneksi minulla on aina menneet harkat hyvin, nyt sitä jotenkin osaa arvostaa. Eikö noita hommia valvota jotenkin? Että tuollaiseen kohteluun puututtaisiin, jos aihetta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10.1.2019 klo 21.27, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Harmi, ettei tuo kokemus tule esiin kirjoituksissasi, niistä tulee esille ainoastaan olemattomat ihmissuhdetaidot, joista sitten kärsii työyhteisön lisäksi opiskelijat. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
Vieras: LHopiskelija_vm79

Tuli sitten HYTE työssäoppimisesta hylätty.

Kiva kun koko 8 viikon harkan aikaan en oo kertaakaan saanu palautetta että miten on mennyt ja vasta näytössä sitten tulee täyslaidallinen paskaa ja hylsy.

Kaikki negatiiviset asiat otettiin heti pöydälle ja arvasin jo siinä vaiheessa että tulee hylsy. Positiiviset jutut mainittiin yhdellä lauseella vaikka mulle puoliväissä harkkaa ohjaaja vielä sanoi että tuu mun kanssa kesäksi tänne ku sun kanssa kiva tehdä töitä vaikka talon johtaja lupasi mulle kesätöitä muualta.

Sit näytön arvioinnissa tulee paskaa niskaa täydeltä laidalta ja tää ohjaaja sanoo että ei päästäisi mua yksin tekemään töitä...

Edellisestä harkasta vanhusten kanssa tuli kuitenkin K5.

Nyt kuulemma pitäisi tehdä toinen 6 viikon harkka ja näyttö uusiksi jossain muualla mutta eipä ole motivaatiota enään.  Kannattaako tää hylätty riitauttaa tässä vaiheessa vai purra vain hammasta ja yrittää eteenpäin ?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa selvittää, mitä oppilaitoksen ohjeet sanovat asiasta. Täällä päin esimerkiksi viimeistään harjottelun puoliväliarvioinnissa pitää antaa varoitus, jos näyttää, että harjoittelu ei ole menemässä läpi. Lisäksi pitää tehdä suunnitelma, miten opiskelijan pitää parantaa toimintaa, jotta pääsee harjoittelun läpi. Jos väliarvioinnissa ei ole tullut esille hylkäämisen mahdollisuutta, voi harjoittelun hylätä vain erityistapauksessa, esim. liiallisen poissaolon vuoksi tai muun vakavan puutteen vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...