Jump to content
MAINOS

Harjoittelun hylkääminen


Vieras: sommarensbarn

Recommended Posts

Vieras: Katso peiliin
20 minuuttia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Onneksi et ole työkaverini. Etkä hoitajani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Järkyttynyt
2 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Itse valmistun keväällä ja en minäkään osaa viellä katetroida. Luojankiitos et ole minun ohjaajani. Toivon että tolla sun asenteella et ohjaisi enää ketään. Seuraavaksi kun tiuskit opiskelijallesi niin mieti että haluaisitko että sua kohdellaan töissä niin ja koita muistaa että säkin olet ollut joskus opiskelija ja tuskin olet kaikkea osannut kun olet valmistunut. Työssä ne suurimmat taidot kehittyy. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lovemyroses

Miksi täällä minua vastaan ollaan?

Olen todellakin ammattilainen tässä asiassa, kokemusta kun on enemmän kuin ikää täällä monella. Älkää siis luulko, etten tiedä mistä puhun.

Opiskelijan paikka on aina ollut se kuin on. Minäkin opiskelijana olin nöyrä ja tiesin oman asemani. Nykynuoret vaan ovat liian hemmoteltuja sellaiseen, eivätkä enään kestä mitään sanomista. Heti ollaan kantelemassa, jos esimerkiksi ylempi hoitaja tai lääkäri sanoo tiukemmin jostain asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26 minuuttia sitten, Vieras: Sairaanhoitaja kirjoitti:

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että opiskelijan täytyisi tässä vaiheessa opintoja jo osata paljon. Nykyisin työpaikoille on laitettu enemmän vastuuta opiskelijan oppimisesta käytännön asioista kuin koululle. Jostainhan se on aloitettava.

Tässä ei ilmeisesti ole ohjaajallakaan minkäänlaista ohjaus koulutusta opiskelijan ohjaamisesta. Opiskelijan kuuluukin pyytää ohjaajalta aina apua jos joku asia on pikkuisenkin epävarma. Ohjaajan ei kuulu tiuskia opiskelijalle tai jos opiskelijan luonne ärsyttää niin ei pitäisi olla syy hylsylle.

Nyt kannattaisi ohjaajan miettiä itse onko enään pätevä omalle alalleen ja peiliin katsomisen paikka!

Täysin samaa mieltä kanssasi. Esimiehenä miettisin kerran jos toisenkin, voiko tällainen ihminen toimia ohjaajana eli ei.

Toki kirjoittajan tyylistä päätellen tässä halutaan vain trollata urakalla... toivottavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lovemyroses

No taidanpa laittaa noihin harjoittelupapereihin huonoimmat mahdolliset arvostelut. EN nimittäin halua opiskelijaa läpi tästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 minuuttia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miksi täällä minua vastaan ollaan?

Olen todellakin ammattilainen tässä asiassa, kokemusta kun on enemmän kuin ikää täällä monella. Älkää siis luulko, etten tiedä mistä puhun.

Opiskelijan paikka on aina ollut se kuin on. Minäkin opiskelijana olin nöyrä ja tiesin oman asemani. Nykynuoret vaan ovat liian hemmoteltuja sellaiseen, eivätkä enään kestä mitään sanomista. Heti ollaan kantelemassa, jos esimerkiksi ylempi hoitaja tai lääkäri sanoo tiukemmin jostain asiasta.

Ehkä sun olis aika lähtee eläkkeelle ton sun 60 luvun ajatusmaailman kanssa. Jos mulla olisi tollanen työkaveri niin en kunnioittas häntä pätkääkään. Kaavoihin kangistunut vanhanliiton hoitaja mikä leikkii tyrannia👍 surullinen tapaus olet. Kannattaisko hommata harrastus opiskelijoiden kiusaamisen sijaan? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun ohjasin opiskelijaa niin kun tuli ensimmäisen kerran ajatus, että hylky tulee niin juttelin ja annoin toisen mahdollisuuden vielä korjata asia. Mutta kun hän ilmoitti, että ei vaihda vaippoja niin se oli sitten siinä. Jos lähihoitajaksi meinaa valmistua niin kyllä vaippoja pitää vaihtaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eikös kaikilla opiskeljoilla ole arviointikriteerit, jonka mukaaan arviointi tehdään. Jos ei kriteerit täyty tyydyttävälläkään tasolla niin sitten on hylätty. Heti kun ilmenee epäilys että läpi pääseminen on vaakalaudalla, opiskelijalla on oikeus se tietää!

Itse olen ohjaajana käynyt opiskelijan kanssa jossain vaiheessa ne kohdat läpi jotka eivät siihen mennessä mahdollisesti ole täyttyneet ja sanonut että hylättyä hän varmaan ei halua, joten kehotan kiinnittämään huomiota niihin kohtiin... näin ajattelisin ihan yksinkertaisimmillaan. Esimerkkinä; olin ohjaajana eräälle tytölle joka oli kaikin puolin sopiva alalle, ihana asukkaita kohtaan ja huipputyyppi. Koskaan hän ei minulle kirjallisena toimittanut tavotteita, vaikka monesti asiasta mainitsin ja kyselin. Lopulta sanoin että harjoittelun läpi pääsemisen edellytyksenä on (arviointikriteeristöä lainaten) että tavoitteet toimitetaan ohjaajalle viikottain kirjallisena. No, lopulta sain kaikki juuri ennen arviointikeskustelua ja koska tyyppi oli muuten kaikin puolin sopiva alalle, niin en nipottanut enempää ja päästin läpi. Nykyään töissä samaisessa paikassa ja hyvin pyyhkii. Seuraava vakituinen paikka on hänelle 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

51 minutes ago, Guest Lovemyroses said:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Nyt on kyllä aika lähellä provoa tää :D hirvittävää ajatella et jos tollasia ohjaajia tosiaan vielä on kentällä jotka näin ajattelee. Opiskelijat on tulevia kollegoita ja sinä ohjaajana voit tehdä heistä hyviä sellaisia. Et musertaa häntä noin tollaisella asenteella.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä opiskelijan ohjaajan kuuluu antaa palautetta opiskelijalle aina päivän päätteeksi ja yleensä on myös väliarvionti. Viimeistään väliarvioinnissa tai harjoittelun puolivälissä asia pitää kertoa avoimesti minun mielestäni. Eihän opiskleijalla muuten ole mahdollisuutta yrittää ihan vakavasti, jos vasta lopussa kerrotaan että olet alittanut riman. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 minuuttia sitten, Vieras: Sairaanhoitajaksi opiskel kirjoitti:

Tää on varmaan provo! Haluaa vaan ihmisten ottavan raivoa pintaan,,,trolli!

Jep!! Ja siinä onnistuukin😂 koska mun mielestä ei oo leikin asia. Harkat on isoja vaiheita opiskelijoille ja se on ikävää jos se kaikki pilataan tommosen ihmeellisen ajatusmaailman takia. Toki on olemassa oikeastikin vaikeita tapauksia myös opiskelijoissa, mutta tää kyseinen näkökulma on hirvee. Siinä menee viimeisetkin itsevarmuuden rippeet opiskelijalta jos vasta viimesessä keskustelussa tulee kaikki haukut ja hylsy, vieläpä tommoisista syistä jotka ei perustu kriteeristöön. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Monta ohjannut hoitaja

Sinulla ohjaajana on ohjaustyö jämähtänyt menneille vuosille. Päivitäppä tietosi oppilaan ohjaustyöhön. Oppilas saattaa olla hyvä oppimaan juuri edellä mainituilla tavoilla. Kun vastaat ja kannustat häntä positiivisella asenteella, niin hän saisi sinulta paljon hyvää elämän taipaleelle. Niin petaa, kuin makaakin ja toisin päin. Valoa tunneliin👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Valmistuva

Guest lovemyroses- taidat olla aikamoinen pelle. Ei voi muuta sanoa. Miten voi maailmassa olla noin epäasiallisia ihmisiä, sääliksi käy opiskelijaasi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Voi olla ettei ole provo.

Tämä Lovemyroses ....

Valitettavasti tämmöinen hirviö-hoitaja-ohjaaja löytyy meiltäkin... 😕  Jokaisen on otettava vuorollaan opiskelija työpaikallani harjoitteluun ja sääliksi käy opiskelijaa joka joutuu tämän ikävän työkaverini sylkykupiksi. Tällä hoitajalla on omassa elämässään asiat aina huonosti, se heijastuu työpaikalle ja hän on säännöllisesti pomon puhuttelussa huonon käytöksensä vuoksi, mutta kun on yksinhuoltaja, ei saa potkuja.  Ei siis ole vain opiskelijoilleen ikävä, vaan me työkaverit joudumme hänen sikamaista käytöstä kestämään, puhumattakaan asiakkaista... Opiskelija sentään pääsee hänestä eroon näyttöviikon jälkeen, mutta me työkaverit emme. :(  Tuollaiset ovat vastenmielisiä jopa omien lastensa ja oman äitinsäkkin mielestä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Yks hoitsu

Onneks yks taulapää Lovemyroses ei voi kenenkään harjoittelua yksinään tyssätä, vaan siihen tarvitaan muidenkin asiaan perehtyneiden mielipide ;) ... jos opiskelija on alalle sopimaton, sen on jo muutkin huomannu, yhden mielipide ei ole fakta ja tämä kyseinen provoidiootti voi tosiaankin työntää sen piikkisen ruusunsa sinne ruttuiseen pehvaansa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 hours ago, Guest Lovemyroses said:

Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä.

Mitä jos kokeilisit käyttäytyä kollegaa kohtaan asiallisesti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ihminen ihmiselle
2 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Kerro ihmeessä mitä sinun määrittelyjen mukaan on empatia? Vaik olis kuinka paska opiskelija niin ei tarvii silti nöyryyttää! Palautteen antoa voi myös kehittää, se voi rakentaa tai hajottaa. Sinäkin olet ihminen ja olemassa olollasi on merkitystä, joten kovin ystävällisesti pyytäen ehdottaisinkin käymään opiskelijan kanssa keskustelua  rakentavasti, suoraan mutta ei töykeästi. Tsemppiä ja iloa ohjaukseen 😊👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Tervetuloa tälle vuosituhannelle, debiili. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi opiskeijan täytyy olla huonojen , ammattitaidottomien ohjaajien kannsa joilla ei ole minkääntasoisia sosiaalisia taitoja ja tilannetajua ?Miksi opiskelijan, joka harjoittelee ilmaiseksi ilman palkkaa pitää olla riippakivenä jollekkin.Miksi ohjaajaa ei voi vaihtaa kesken harjoittelun ja vaatia harjoittelupaikalta parenpaa perehdytystä.? Annat elämästäsi ilmaisia viikkoja harjoitteluun ilman palkkaa ja saat paskaa.Tämä on väärin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: vieras 1234

Mun mielestä epäreilua ja jopa törkeää, arviointi keskustelussa ilmoittaa että harjottelusi on hylätty.

Mitä olen itse opiskelijoita ohjannut, olen ensimmäisellä harjottelu viikolla jo nähnyt onko jossain parannettavaa niin, että voi vaikuttaa siihen pääseekö harjoittelusta läpi. mm. Yksi opiskelija ei ensimmäisen viikon aikana puhunut asiakkaille kuin "moi ja moikka", eikä omatoimisesti tehnyt yhtään mitään (kaikkea ei tarvitsekkaan osata omatoimisesti tehdä, mutta jotain, ettei ohjaaja kerro jatkuvasti mitä voisi seuraavaksi tehdä). Ensimmäisen viikon aikana huomautin näistä asioista useaan otteeseen, mutta asia ei miksikään muuttunut, joten otin yhteyttä opiskelijan opettajaan ja lopulta kävimme yhdessä kolmestaan keskustelua mitä pitäisi tehdä, että harjoittelu olisi läpi. Opiskelija otti huimasti oppia tästä keskustelusta ja pääsi harjoittelun läpi.

itse myös aikoinan opiskelijana, en tienny mitään niin epäreilua kuin se ettei ohjaaja antanut kunnolla palautetta siitä missä olisi ollut parannetttavaa. Vasta arviointi keskustelussa vuodatettiin kaikki epäkohdat. Miten ihmeessä opiskelija voi parantaa omaa hoitotyötään, jollei ohjaaja kerro asioita harjoittelun aikana? Ei opiskelijoilla ole kristallipalloa josta näkisi mitä mieltä nyt muut ovat työskentelystäni. Ja valitettavasti kaikkien ihmisten kanssa ei tule toimeen, siinä vaiheessa jos opiskelijan pelkkä luonne ärsyttää, niin meneppä ohjaajana peilin eteen katsomaan sitä omaa naamaa hetkeksi. Jos huomaat että opiskelija ottas jollaki tavalla sanotun asian itseensä, niin ehkä sitten täytyy muuttaa hitusen sitä omaa ulosantia, eikä tietoisesti tehdä toiselle pahaa oloa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Voi Jeesus!
14 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Olen itse vasta alle vuosi sitten valmistunut sairaanhoitaja ja siinä vasta aika alkumetreillä, mutta lähihoitajana jo alan rautainen ammattilainen. Sairaanhoitajaopinnoissa toisena vuotena suoritetaan vasta toista sairaalaharjoittelua perushoidon jälkeen ja jos ei ole aiempaa kokemusta hoitoalasta niin ei voi vielä paljoa osata eikä siten paljoa vaatiakkaan. Toivottavasti kirjoituksesi oli vain huono pränkki!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että opiskelijalla ei välttämättä ole tullut aikaisemmissa harjoitteluissa vastaan montaa kanylointi tai katetrointia? Tai vaikka olisikin niin ei ne kädentaidot tule varmaksi ennen monia monia toistoja. Itse opin molemmat vasta työelämässä paremmin. 

Lisäksi jälkimmäiseen kommenttiisi siitä, että opiskelijan tulisi tietää paikkansa, opiskelijalla on oikeus tulla kohdelluksi TASAVERTAISENA työyhteisön jäsenenä. Itse myös ajattelen, että haluan opettaa opiskelijalle asioita mahdollisimman hyvin ja olla hyvä ja reilu ohjaaja, sillä joku päivä tämä opiskelija voi hoitaa minua tai läheisiäni. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoitaja vm-17
14 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Anteeksi mitä?! Et kyllä ole kovin hääppöinen ohjaaja. Toisen vuoden opiskelija on niin keskeneräisen kuin olla voi!  Opiskelijalla on oikeus saada ohjausta ja tehdä kysymyksiä. Toivottavasti et enempää saa ohjattavia ja toivottavasti opettaja pitää opiskelijan puolia. Mie sain kanyloida vasta kun olin suorittamassa kirran hakkaa ja antanut näytön sitä ennen opettajalle. Kanylointi harkassa tapahtui aina ohjaajan kanssa ja potilaan luvalla. Opiskelijat ovat harkkapaikoissa opiskelijan roolissa ja heidän pitää saada rauhassa tehdä asioita, kysellä ja olla empaattisia. Itekki kärsin sinun tyyppisistä ohjaajista, jotka pitivät vaik ilmaisena työvoimana. Onneksi itse en toista samoja virheitä vaan annan opiskelijan olla opiskelija.

 

Siinä vaiheessa vasta harkka pitää hylätä jos todetaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja ohjaajan kanssa että a) ei sovellu alalle, b) myöhästelee vuoroista tai lähtee omin päin pois vuoroista ilman että ilmoittaa ohjaajalle ja ei muutenkaan noudata annettuja ohjeita eikä kuuntele ohjaajaa. Aina pitää kuitenki opiskelijan kanssa keskustella ja miettiä asioita yhdessä. Joskus voi taustalla olla vaikka omaisen kuolema/sairastuminen joka painaa mieltä tai ero puolisosta/kumppanista. Nämä seikat vaikuttavat paljonkin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...