Jump to content
MAINOS

Harjoittelun hylkääminen


Vieras: sommarensbarn

Recommended Posts

Vieras: sommarensbarn

Miten ja missä vaiheessa opiskelijan kanssa pitäisi puhua siitä, että harjottelusta saattaa tulla hylätty?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Ohjaaja itse

Todennäköisesti siinä vaiheessa, jos perustiedot ja taidot eivät vastaa lainkaan sitä tasoa, missä kohdin opinnoissa ollaan menossa. Joskus kuullut sellaisesta, että työpaikalla odotetaan liikoja opiskelijalta ja vaaditaan täydellistä ammattiosaamista, vaikka on opiskelija ja oppimassa työelämässä. Toisinaan myös olen huomannut, että koulun näkemys opiskelijan tasosta on aivan aliarvioitua ja arviointikeskustelussa arvioivan opettajan ennakkoluulot ja mielipide vaikuttavat opiskelijan arviointiin (alaspäin). 

Jos olet ohjaajana opiskelijalle, mieti realistisesti harjoittelun kriteeristöä ja opiskelijan omia tavoitteita ja toiveita harjoittelusta. Keskustele opiskelijan kanssa sinua huolettavista tilanteista ja pyri ohjaamaan ja neuvomaan näissä asioissa enemmän. Jos et ole kyseenalaistanut vielä ääneen opiskelijan harjoittelusta suoriutumista, varoittele hieman etukäteen ja selvitä mahdollisia taustatekijöitä asialle. Opiskelija on kuitenkin vielä oppimassa ja tulevaisuuden ammattilainen, toivottavasti. Jos kyseessä on asennevamma alaa/asiakkaita kohtaan, päihdeongelma tms., sitä on vaikeaa alkaa hoitamaan yhden harjoittelun aikana. Tällöin yhteys oppilaitokseen, kuitenkin keskustellen tilanteesta ensiksi opiskelijan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

51 minutes ago, Guest sommarensbarn said:

Miten ja missä vaiheessa opiskelijan kanssa pitäisi puhua siitä, että harjottelusta saattaa tulla hylätty?

Palautetta TÄYTYY antaa HETI kun on jotain sanottavaa. Eli jos huomaat että menee huonosti niin sano se.

Ja sama myös hyvälle suoriutumiselle. Palautetta realiajassa.

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8.1.2019 klo 22.43, jupet kirjoitti:

Palautetta TÄYTYY antaa HETI kun on jotain sanottavaa. Eli jos huomaat että menee huonosti niin sano se.

Ja sama myös hyvälle suoriutumiselle. Palautetta realiajassa.

Juuri näin. Korjaava palaute auttaa parhaiten kun se sanotaan saman tien. Ja kun sanot "Hei! Hyvin sujuu tuo homma." niin se tuntuu opiskelijasta todella hyvältä ja kannustavalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lovemyroses

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Eli siis toisen vuoden opiskelijalla ei ole vielä paljon kokemusta hoitotyöstä? Joo ei ole, eikä tarvi ollakaan.

Eli siis sinua ei miellytö toisen luonne... Ja se olisi se syy hylätä harjoittelu, koska sinusta hänestä ei ole alalle.

Nyt vähän valoja tauluun kiitos. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lovemyroses, ei kaikki valmistuneetkaan osaa kanyloida. Osasitko itse? Itse opin kanyloinnin kunnolla vasta ensimmäisessä työpaikassani kun olin valmistunut sairaanhoitajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 40 vuotta työtä takana

huh,huh! toisen luonnettako ohjaaja siellä arvioit???ja etukäteenkö pystyt sanomaan ettei tule pärjäämään alalla???ompa todella melko törkeää,haloo! katetrointi ja kanyyli opetellaan vasta myöhemmin siinä työpaikassa työpaikkaopetuksena johonka kyseinen henkilö sijoittuu!! asennevammaako?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Toivottavasti tämä on vain huono provo, koska ohjaajana ennakko-odotuksesi ja asenteesi on lähes joka tavalla pielessä.

Toisen vuoden opiskelija on opinnoissaan alle puolenvälin, hänen kuuluukin olla kesken. Kesätyöt eivät ole millään lailla edellytys onnistuneelle harjoittelulle. Avun pyytäminen ja oman osaamisen tason tunnistaminen on erinomainen ominaisuus. Tiuskiminen on ilmeisesti sinun tapasi kohdella muita, mutta ihan sellainen newsflash, että se ei ole hyvän ohjaajan tai ylipäätään työntekijän merkki. Opiskelijasi ansaitsee paljon parempaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NurseTalis

Pyytää liian usein apua? Olet tosissas?Kuulostaa aikalailla myös siltä että pahasti menee henkilökohtaisuuksien puolelle.Onko unohtunut että vaikka onkin toisen vuoden opiskelija niin on vielä monia asioita joita täytyy vielä harjoitella.Ikävä juttu kyseiselle opiskelijalle että päädyit hänen ohjaajakseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Satunnainen käyttäjänimi
1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Liittyvätkö yllä mainitsemasi asiat harjoittelun tavoitteisiin? Oman asenteesi tai tunteidesi ei tulisi vaikuttaa opiskelijan arviointiin eikä hänen harjoittelunsa läpi pääsyyn. Tässä(kin) asiassa hoitajan tulee kulkea ammatillisuus edellä. Opiskelijan aiempi työkokemus ei liity kyseiseen harjoitteluun, kuten ei hänen edeltävä kesänsäkään.

Mikäli on huolta opiskelijan osaamisesta ja/tai harjoittelun tavoitteiden täyttymisestä, siitä olisi parempi puhua heti tilaisuuden tullen eikä vasta arvioinnissa. Silloin teille jäisi ehkä aikaa tehdä asialle jotain. Vähintäänkin opiskelija saisi toiminnallaan mahdollisuuden näyttää että huolenne joko on ollut tai ei ole ollut aiheellista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: siismitä?
1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Onko tää provo? jos ei, niin huh. Suurin osa opiskelijoista ei pääse kanyloimaan edes viimeisenä opiskeluvuonna itsenäisesti.  Miksi tiuskit opiskelijalle? Napakan ystävällisesti voi sanoa jos tilanne niin vaatii, mutta tiuskimalla? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Olen itse juuri kolmannen vuoden aloittanut terveydenhoitajaopiskelija enkä ole katetroinut kunnolla yhtäkään ihmistä. Kanylointiakin tullut tehtyä harjoitteluolosuhteissa yhden käden sormilla laskettuna. Pointtinani on se, että oletko kysynyt opiskelijaltasi onko hänelle ylipäänsä tullut vaatimiasi asioita vastaan? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota, ei millään pahalla mutta kuulostat suoraan sanottuna aika keljulta ohjaajalta. Vaikka kyseessä on toisen vuoden opiskelija, ei se tarkoita sitä että hän osaisi jo katetroinnit ja kanyloinnit. Eihän hän ole edes päässyt niitä missään tekemään, jos ei ole työkokemustakaan. Eikä ekan vuoden jälkeen edes pääse missään kanyloimaan kun ei ole iv lupiakaan. Toisen vuoden opiskelijalla on muuten perusopinnot vielä menossa. Ja katetroinnit ja kanyloinnit ovat... Aivan, perusteita vielä, eikä niiden osaamista voi välttämättä perusvaiheen opiskelijalta odottaa. 

Kovemmin sanomiset tiuskaisuista puhumattakaan eivät kuulu nykyajan työpaikoille ollenkaan, olipa kyseessä sitten mikä tahansa ala. Todennäköisesti opiskelijaa jännittää ihan pirusti työskennellä kanssasi käyttäytymisestäsi johtuen.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: No johan on ohjaaja..
1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Kuulostaa kamalalle. Nimittäin sinun asenteesi. Toivottavasti et ole aiheuttanut peruuttamatonta vahinkoa tulevalle kollegallesi. Ei todellakaan näin. Sydämestäni toivon, että opiskelijasi osaa antaa palautetta harjoittelupaikkaan jos käytöksesi todella on ollut tuollaista, kuin itse kuvasit. Ohjaaja ei missään nimessä ole arvioimassa opiskelijan luonnetta.  Toivokaamme paikalle ammattitaitoista ohjaavaa opettajaa, joka toivottavasti siis tekemääsi vahinkoa edes jotenkin korjattua!  Onneksi omalle kohdalle ei ole kaltaisiasi sattunut, eikä toivottavasti satu viimeisessäkään harjoittelussa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on aivan sama ärsyttääkö sinua opiskelijan luonne vai ei, se on silloin sinun henkilökohtainen ongelmasi eikä se saa näkyä ohjauksen tasossa tai laadussa. Ohjaajana sinun tulee ohjata ja tukea opiskelijaa oppimisessa, ei olettaa että toisen vuoden opiskelijan kuuluu jo osata katetroida ja kanyloida. Näin ei välttämättä todellakaan ole, että opiskelija on rutiininomaisesti päässyt useasti jo toteuttamaan kyseisiä toimenpiteitä. Myöskään arvioinnin peruste ei voi olla se että ei ole kesällä ollut alantöissä. Vaan arviointia pitää katsoa sen mukaan miten opiskelija pystyy kehittymään ja näyttämään osaamistaan ja saavuttamaan tavoitteitaan harjoittelujakson aikana. 

 

Myöskään tiuskiminen ei kuulu opiskelijan ohjaamiseen vaan rakentavan asiallisen palautteen antaminen joka jälleen tukee opiskelijaa oppimisessa. Tietysti ongelma on siinä kohtaa jos opiskelija ei pysty palautetta ottamaan vastaan asianmukaisesti eikä kehittämään toimintaansa sen perusteella. Tekstisi perusteella sinulla on vielä paljon kehitettävää itsessäsi opiskelija  ohjaajana. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Tän on pakko olla provo 🙄🙄. Esim. ite pääsin ekassa harkassa kerran katetroimaan, ja koulussa kerran sille nukelle. Eli ei, en todellakaan vielä _osannut_ seuraavana vuonna asiaa. (No varsinkaan kun kyseiselle potilaalle se ol muistaakseni ohjaajanikin mielestä hankalaa, kun hän yritti sitten jälkeeni.) Oikeesti, ne opiskelut kestää 3,5v, joten  aika harva asia on sellanen mikä täytyis handlata ihan täydellisesti jo tokana vuonna.

 

Mutta niin. Mä tykkään ohjaajana lähteä siitä, et lukee ne koulun asettamat tavotteet ja selvittää siltä opiskelijalta itseltään et mitä hän haluais sen harjottelun aikana saavuttaa. Sit lähdetään miettimään sitä et millä keinoin se toteutuu. Palautetta on hirveen tärkeetä antaa kokoajan, niin positiivista kuin negatiivistakin. Ja jossain kohtaa muistaa pysähtyä keskustelemaan, että mitä mieltä ollaan siitä että tuleeko kaikki tavoitteet saavutetuiksi, onko erityisesti jotain mitä se opiskelija haluais vielä nähdä tai tehdä ja mikä fiilis muutenkin. 

Sekä ohjaajan että opiskelijan tulee yrittää pysyä aika sillain realistisena niissä tavoitteissa, ja se että ei esim. ekaa harjottelua tekevältä voi vielä odottaa samaa lopputulosta kuin vikaa harjottelua suorittavalta. Ja pienin askelin edetä; esim. mun edellinen opiskelija suoritti vasta ekaa harjottelua, joten ei tietenkään osannut alussa vielä mitään. Mut siitä lähdettiin pala kerrallaan opettelemaan, ja kyllähän hänestä ihan kelpo hoitaja vielä kehkeytyy :). Mikä ettei vaikka tulisi meille kesätöihin. 

Meillä myös lähihoitajaopiskelijoilla (joita meillä yleensä vain on) yleensä opettaja on soittanut tokalla viikolla. Silloinkin näkee yleensä jo vähän, että miten on lähtenyt sujumaan ja voi antaa opettajalle palautetta. Mut aina täytyy myös keskustella opiskelijan kanssa, yrittää tarvittaessa kannustaa ja yhdessä pohtia niitä ongelmakohtia. Ei niin että lopussa vain pamauttaa että hylätty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoitaja

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että opiskelijan täytyisi tässä vaiheessa opintoja jo osata paljon. Nykyisin työpaikoille on laitettu enemmän vastuuta opiskelijan oppimisesta käytännön asioista kuin koululle. Jostainhan se on aloitettava.

Tässä ei ilmeisesti ole ohjaajallakaan minkäänlaista ohjaus koulutusta opiskelijan ohjaamisesta. Opiskelijan kuuluukin pyytää ohjaajalta aina apua jos joku asia on pikkuisenkin epävarma. Ohjaajan ei kuulu tiuskia opiskelijalle tai jos opiskelijan luonne ärsyttää niin ei pitäisi olla syy hylsylle.

Nyt kannattaisi ohjaajan miettiä itse onko enään pätevä omalle alalleen ja peiliin katsomisen paikka!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lovemyroses

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Valmistuttiin

Muistan selvästi sen hetken kun luokkakaveri erään harjoittelun vikojen viikkojen aikaan kerran soitti että hänet oli hylätty ilman mitään ennakkovaroitusta. Koko harjoittelun aikana hänelle ei oltu sanottu sanallakaan että jokin olisi hullusti vaan vasta arviointitilanteessa hän sai täyslaidallisen täyttä p**kaa niskaan ja harjoittelu loppui siihen paikkaan. Ohjaajan tuntien en kyseenalaista sanaakaan luokkakaverin jutuista. Hävytöntä että koulu antoi asian päättyä niin.

Lähes sama osui omallekin kohdalleni sillä erotuksella että en lentänyt pihalle. Sitä kuran määrää minkä sain ykskaks niskaan ilman mitään ennakkovaroitusta kuluneiden viikkojen ajalta.

Ohjaajan JA työyhteisön on muistettava että kyseessä on opiskelija eikä häneltä voida odottaa paljoa työkokemusta. Ja se ettei joku ole tehnyt kesätöitä on älytöntä vetää tähän. Ehkä hänen ei rahatilanteensa takia tarvitse? Ehkä on tapahtunut jotain että on viisaampaa pitää vapaata? Jotenkin uskomatonta vaikka samaan aikaan sitten ei kuitenkaan yhtään yllättävää että näitä juttuja näkee ja kuulee ihan koko ajan.

 

En halua enää ikinä opiskelijan rooliin mihinkään tämän alan paikkaan. Sitä lynkkauksen määrää ei kenenkään tarvitse kestää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen ohjaajana harjoittelijalle. Hänellä on harjoittelun viimeinen viikko nyt meneillään ja huomiseksi pitäisi olla arviointi. En haluaisi päästää harjoittelijaa harjoittelusta läpi, koska hänellä ei ole vielä paljoa kokemusta hoitotyöstä, ei ole ollut alan töissä kesälläkään, vaikka on jo toisen vuoden opiskelija. Lisäksi minua ärsyttää hänen luonteensa. Heti kun vähän tiuskaisee tai sanoo kovemmin, niin hän pahoittaa mielensä. Näen jo nyt, että hän ei tällä alalla tule pärjäämään. Opiskelija on pyytänyt apua myös mielestäni liian monessa asiassa. Kyllä tämän vaiheen opiskelijan pitäisi jo pystyä suorittamaan rutiinilla sellaiset asiat kuin katetroinnit ja kanyloinnit esimerkiksi.

Näillä perusteilla opettaja tulee varmasti puuttumaan antamaasi arviointiin. 

Opiskelijan ei tarvitse osata kaikkea tuossa opintovaiheessa ja ei myöskään ole realistista ja asiallista arvioida opiskelijan luonnetta  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marimekko

😖🙄😂 toi ihminen on vitsi ja toivottavasti pärjää päänsä kanssa, sen aikaa mitä vielä on ?hoitotyössä? töissä. Ehkäpä voisimme kerätä hänelle jo eläkekassa varten 5snt pohjalle 😇

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Valmistuttiin
17 minuuttia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Kaikki ei ollut ennen paremmin. 

Varmaan surkein lähtökohta lähteä ketään ohjaamaan jos asenne on sitä luokkaa että ”tiedä paikkasi. Se ei ole muiden kanssa samassa kahvipöydässä.”

”Opiskelijan kuuluisi itse tietää missä häntäkaivataan ja missä ei”.

-Ei opiskelija ole mikään apuhoitaja eikä häntä lasketa työvoimavahvuuteen. Opiskelija liikkuu mukana oppimassa, ei kiireapulaisena. Opiskelijaa ohjataan ja opastetaan.

Ja sanominen. Sanoa voi niin monella tavalla. Joskus on oikein sanoa mutta sitä miten sen tekee kannattaa miettiä - sinun kohdallasi varmaankin useampaankin kertaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut
12 minutes ago, Guest Lovemyroses said:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Apua. Et kai todella sanonut että opiskelijan tulisi tuntea paikkansa. Emme elä enää 60-luvulla, jolloin sairaalahierarkiassa kaikki jaoteltiin. Ei opiskelija ole mikään koira, joka tulee vikana syömään ja on hernepussina joka paikassa. Opiskelija on etuoikeutettu, tilanteessa, jossa saa ja PITÄÄ tehdä virheitä, joista opitaan. Opiskelijalla on kaikki avaimet tulla mitä parhaimmaksi kollegaksi, eikä sinua luultavasti pelkääväksi kesätyöläiseksi. Olet luultavasti pilannut opiskelijan harjoittelun täysin. En voi uskoa että tällaisia hoitajia vielä löytyy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tuleppa 2000 luvulle
9 minuuttia sitten, Vieras: Lovemyroses kirjoitti:

Miten minun osaamiseni tähän liittyy?

Minulla on kuulkaas todella paljon kokemusta tästä työstä ja osaan todella erottaa, kuka tähän työhön pystyy ja kuka ei. Opiskelijan kuuluisi myös tietää paikkansa sairaalassa. Ei ennen tullut kuuloonkaan, että opiskelija esimerkiksi istuisi samassa kahvipöydässä työntekijöiden kanssa. Opiskelijan kuuluisi itse tietää, missä häntä kaivataan ja missä ei, sekä olla apuna aina tarvittaessa. Sanominen ei satuta ketään, joten mielestäni en ole tehnyt mitään väärää.

Ainakin osaamattomuutesi opiskelijoiden ohjaukseen. Opiskelijoiden ei tarvitse tietää/osata kaikkea harjoitteluun tullessa. Harjoittelussa harjoitellaan työelämän taitoja. Opiskelijan taidot ovat tasan niin hyvät kun ohjaaja on hänelle opastanut.

Otat vaikka sen pään pois sieltä perseestäs ja mietit omia opiskeluaikojas. Osasit varmaan kaiken jo harjoitteluun mennessä? Se on siellä opiskelijana ei minään sun orjana mikä tekee kaikki paska hommat ja juoksee edestakas että sä saat levittää persettäs kahvihuoneessa.

Ai että keittää tuommoset ihmiset. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...