Jump to content
MAINOS

IV-lääkkeiden anto po???


Rokkihippipunkkari

Recommended Posts

Kyselenpä taas tyhmiä, kun ei töissä kukaan osannut vastata... Kyseessä potilas, jolla nenämahaletku. Po ei mene mitään. Lääkkeet pääasiassa IV. Nyt on suunniteltu iv-nesteytyksen/ -lääkityksen purkua, tällä hetkellä pelkkää Furesista menee. Jatkossa siis pitäisi antaa Furesis joko im tai letkuun. Jatkuva pisteleminen olisi potilaasta ikävää, jauhettuna tietysti letkuun voisi laittaa, mutta onko injektiona annettavassa Furesiksessa jotain sellaista, ettei sitä voisi siis letkuun laittaa. Olisi vaan niin paljon kätsympää (ja kalliimpaa) vaan laittaa valmis liuos ruiskulla suoraan letkuun, kuin jauhaa ja liettää tabletti... Siis en ole tietenkään ominpäin tällaista tekemässä, lääkärin kanssa asiasta tietenkin keskustellaan, jos tuokaan mitään tietää, mutta olisi mukavaa kuulla, jos jollain on kokemuksia tällaisesta asiasta.  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Varmasti monia iv-lääkkeitä voi antaa myös p.o. (esim. midatsolaami, vankosiini), mutta tuskin se on kovin taloudellista kun ne maksavat usein moninkertaisesti verrattuna tabuihin.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran olen törmännyt siihen, että lapsipotilaalle annettiin i.v Furesista p.o.  Tämä oli ollut lapsen kotilääkityksessä. Siinä kyllä moni kolleega haukkoi henkeään. Eikä tietojärjestelmämmekään tietenkään tuntenut tuota lääkkeen antotapaa.

Ei tablettilääkkeiden anto syöttöletkuun ole mitenkään erityisen vaikeaa. Otat vain Furesis tabletin ja jauhat sen, uutat veteteen ja laitat letkuun (+tarvittaessa huuhtelet). Osa tableteista voi jauhaa niin, että irroittaa esim. 10 ml:n ruiskusta männän ja tiputtaa tabletein ruiskuun ja tämän jälkeen mäntä paikalleen. Mäntää painelemalla saa rusikoitua tabletein hajalle ruiskussa.  Tämän jälkeen vedät vettä ruiskuun ja laitat NML:ään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole antanut i.v. lääkkeistä suun kautta mitään muuta kuin konakionia. Sitä on siis käytetty jos potilaan INR on noussut liian korkeaksi.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän i.v.-lääkkeitä voi tietyissä tapauksissa antaa suun kautta. Kuten tuossa aikaisemmin on mainittu, niin lapsille usein annetaan i.v.-lääkkeitä suun kautta ilman ongelmia. Itse olen antanut furosemidia, digoksiinia, fytomenadionia ja midatsolaamia suun kautta vaikka i.v.-lääkemuoto onkin ollut käytössä.

Joku farmasian tuntija voisi kertoa, että onko tabletti ja i.v. muodon lääkkeissä muitakin eroja kuin se, että tablettimuodossa lääkkeessä on apuaineita jotka pitävät lääkkeen tabletin muotoisena ja auttavat lääkettä imeytymään esim. ohutsuolessa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lapsille käytetään usein iv-lääkkeitä per os annettuna, koska sopivaa vahvuutta tablettina tms. ei ole saatavilla. Etenkin jos on kyse todella pienestä lapsesta, niin se tabletin puolittaminenkaan ei aina riitä. Oikean lääkeannoksen antamiseksi on helpompaa antaa lääkkeen iv-muoto po, kuin ryhtyä jauhamaan tabletteja ja jakamaan lääkettä osiin.

Itse lastenosastolla työskennelleenä olen annostellut po iv-lääkkeistä esim.juuri tuota nimenomaista furesista, theophylliniä (laimennettuna aqualla), elektrolyyttejä (Na, K), kalkkia (Calcium-Sandoz on ihan tavallinen iv-lääke myös po annettuna vastasyntyneillä) jne. Yleensä toimii niinpäin, että iv-muotoa voi antaa po, mutta po-mikstuuraa ei sitten iv...

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äh...tumpelo minä kirjoitin pitkän hienon vastauksen ja onnistuin sen jonnekkin kadottamaan  angry.png

Kirjoitan sitten typistettynä uusiksi.

Kyllähän i.v.-lääkkeitä voi tietyissä tapauksissa antaa suun kautta. Kuten tuossa aikaisemmin on mainittu, niin lapsille usein annetaan i.v.-lääkkeitä suun kautta ilman ongelmia. Itse olen antanut furosemidia, digoksiinia, fytomenadionia ja midatsolaamia suun kautta vaikka i.v.-lääkemuoto onkin ollut käytössä.

Totta törisee VF. Joitakin lääkkeitä voi antaa ja kuten Kemmuru kirjoitti,varsinkin lapsille joutuu joskus soveltelemaan. Tärkeintä on AINA varmistaa, että näin todellakin voi tehdä. Tässä muutama syy, joka tulee mieleen:

Ensinnäkin vatsalaukku on hyvin hapan ja sen pohjalla killuu suolahappoa ja entsyymejä iloisessa sotkussa. Monet i.v.-lääkkeet ovat pH-arvoiltaan lähinnä neutraaleja, koska verikin on on suunnilleen neutraalia. Eli jo pelkästään mahalaukkuun joutuminen suolahappokylpyyn saattaa kemiallisesti hajoittaa lääkeaineen yhdessä suhauksessa. Käsittely on kyllä sen verran rankka, että harvoin tiedetään, miksikä hajoamistuotteiksi muodostuu ja miten ne vaikuttavat.

Toinen suuri tekijä tässä on myös ensikierron metabolia (joku on saattanut kuulla myös termin first-pass-metabolia)

Lyhyesti kerrattuna:

Tarkoitetaan suun kautta otetun lääkeaineen metaboliaa = hajoamista suolen limakalvossa ja maksassa imeytymisvaiheessa ennen kun lääkeaine on päässyt jakautumaan verenkierron kautta kudoksiin.

(P.o lääkkeissä tämä otetaan aina huomioon annosta suunnitellessa jo tehtaalla, mutta kannattaa huomata, ettei tätä vaihetta ole koskaan i.v.-lääkkeessä!!)

Mahalaukusta ja ohutsuolesta lääkeaine kulkeutuu porttilaskimon kautta suoraan maksaan.

Maksa saattaa muuttaa lääkeaineesta huomattavan osan tehottomaan muotoon.

Eli saman vaikutuksen aikaansaamiseksi saatetaan tarvita huomattavasti suurempi annos suun kautta kun laskimoon annettaessa.

Esim. lidokaiini, jonka alkureitin metabolia on lähes täydellinen eli sitä ei voi antaa suun kautta ollenkaan.

Liitteeksi laitoin yleisen kaavion lääkkeiden kulusta elimistössä

... ja oxanest-mikst.

Mikstuurat on AINA suun kautta otettavia, ei IKINÄ  i.v.

Sitä tapahtuu valitettavan paljon!!

Todellakin apuaineet, lääkemuodot (pitkä-vai lyhytvaikutteinen injetio esim.) säilöntäaineet ja kaikki sen sorttiset asiat vielä hämmentävät tätä kemiallista soppaa.

Eli kannattaisin ottamaan kiltisti yhteyttä lääkekeskukseen tai sairaala-apteekkiin. Heidän tehtävänään on tällaisten asioiden selvittely.

Lapsilla asioissa kannattaa olla vieläkin varovaisempi , koska heidän metabolointikykynsä eroaa merkittävästi aikuisten metaboloinneista ihan iän ja kehitystason mukaan. Lapsen maha on usein vielä aikuistakin happamempi. Mitä pienemmästä lapsukaisesta kysymys, sitä tärkeämpää on ottaa asioista selvää ensin.

Eli muutama peruasia farmasian vinkkelistä katsottuna, toivottavasti ette nukahtaneet  ;)

Picture1.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurkiitokset vastauksistanne. Olisin voittanut vedon, jos sitä olisi kahvipöydässä asiasta lyöty. Hyvä tietää, että tämäkin vaihtoehto on olemassa.

Ei tablettilääkkeiden anto syöttöletkuun ole mitenkään erityisen vaikeaa. Otat vain Furesis tabletin ja jauhat sen, uutat veteteen ja laitat letkuun (+tarvittaessa huuhtelet). Osa tableteista voi jauhaa niin, että irroittaa esim. 10 ml:n ruiskusta männän ja tiputtaa tabletein ruiskuun ja tämän jälkeen mäntä paikalleen. Mäntää painelemalla saa rusikoitua tabletein hajalle ruiskussa.  Tämän jälkeen vedät vettä ruiskuun ja laitat NML:ään. 

Juu ei muuten, mutta aina sinne ruiskun pohjalle tahtoo silti jäädä sitä töhkää. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tablettilääkkeiden anto syöttöletkuun ole mitenkään erityisen vaikeaa. Otat vain Furesis tabletin ja jauhat sen, uutat veteteen ja laitat letkuun (+tarvittaessa huuhtelet). Osa tableteista voi jauhaa niin, että irroittaa esim. 10 ml:n ruiskusta männän ja tiputtaa tabletein ruiskuun ja tämän jälkeen mäntä paikalleen. Mäntää painelemalla saa rusikoitua tabletein hajalle ruiskussa.  Tämän jälkeen vedät vettä ruiskuun ja laitat NML:ään.   

Juu ei muuten, mutta aina sinne ruiskun pohjalle tahtoo silti jäädä sitä töhkää. :-

Laita kokonaisten tablettien  sekaan  tilkka vettä ja anna liueta noin puoli tuntia ennen letkuun  laittoa, niin johan menee sujuvasti, eikä tarvitse jauhaa  erikseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juups...Vähän vielä käytännönläheisempi juttu koskien tablettien antamista nml-letkun kautta.

Yleisesti ottaen tavalliset tabletit voi jauhaa ja liettää veteen ja antaa ruiskulla letkuun.

Enterotabletteja ja depottabletteja ei saa mennä pistämään muussiksi, ellei Pharmaca erikseen anna lupaa. Niissä on yleensä joku lääkkeen vapautumista säätelevä juttu, jolla on hyvin oleellinen merkitys.  Hyvin monesti niissä saattaa olla kaksin- tai kolminkertainen määrä lääkeannosta verrattuna tavalliseen tablettiin ja tabletin pintakäsittely tai rakenne vapauttaa säädellysti lääkeainetta kroppaan. Jos menee muussaamaan tällaisen tabletin ja antamaan potilaalle, saattaa lääkeainepitoisuus veressä nousta vaarallisen korkealle.

Tabletit pitäis jauhaa tai murskata yksitellen ja antaa potilaalle.

Lääkeaineet regoivat keskenään herkästi, varsinkin jos ne hierretään keskenään sekaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En osaa ottaa kantaa tosiaan tuohon i.v. lääkkeiden antoon p.o. enkä ole asiaan perehtynyt mutta tosiaan yleensä ei itselle tulisi mieleen antaa i.v. lääkkeitä per os koska ne ei ole tosiaan tarkoitettu siihen tarkoitukseen. Tästä hyvin joku olikin aiemmin jo kirjoittanut. Mutta tosiaan tuota käytäntöä tabletit ruiskuun veteen "liukenemaan" menetelmää on mielestäni käytetty jo ties kuinka kauan. Itse ainakin valmistumisen jälkeen (2001) opin tämän työtovereilta silloisessa työpaikassa kehitysvammaisten hoitopaikassa, joilla useilla käytössä oli käytössä nm-letku ja sen kautta ainoa ruokinta. Mutta olen siis oppinut uutta taas tätäkin palstaa lukiessa, että tosiaan joitakin lääkkeitä annetaan p.o...niin siis i.v. lääkkeitäkin

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiemmin on puhuttu tästä lääkkeiden jauhamisesta, samaa mieltä olen kuin kelta-takki, että sitä on tapahtunut jo pitkään ja tapahtuu edelleen. Sehän nyt ei paljoa vaadi että heittää tabletit murskaksi ja letkusta sisään. Ja osastolla jossa hoidetaan esim. neurologisia potilaita joilla on nielemisvaikeuksia yms. jotka vaativat NML:n tai PEG:n on paljon satsattu lääkemuotoihin jotka liukenevat veteen, siis muitakin kuin erikseen olevat poretbl:t. Ja aina on tarkistettu että mitä muotoja voi murskata ja miten toimitaan jos kyse on debot valmisteesta. Onneksi nykyään on niin monia eri lääkemuotoja, että on vara valita.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen törmännyt iv-lääkkeiden antoon suun kautta ollessani ulkomailla (Itä-Euroopassa) työharjoittelussa. Silloin kovasti asiaa kummasteltiin opiskelukavereitten kanssa (eikä ollut muuten ainoa asia mikä kummastutti kyseisen maan sairaalamaailmassa!). Muistan yhdenkin potilaan joka joi jotain iv-kipulääkkeitään (päivän lääkkeet, oli ne sitten tabletteja tai iv-ampulleja, oli jaettu potilaspöydille, siitä oli helppo napsia menemään niitä...).

Kovasti yllätyin että niin voi "oikeastikin" tehdä. Eipä ole tullut täällä kotimaassa ikinä vastaan että olis mitään iv-lääkettä annettu po. Nytpä olen taas himpun viisaampi ;)

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalle kohdalle oli tuo em. Metronidazole inf. neste po annettuna ensimmäinen iv-lääke, joka annettiinkin po. Eipä sillä, ihmetyttihän se kovasti ja tarkistinkin vielä määräyksen lääkäriltä ennen kuin lääkettä annoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...