Jump to content
MAINOS

Tyhjiöpatjan käytöstä


pekka

Recommended Posts

Silti en harrasta reponointia ilman asianmukaista lääkitystä...........

No enhän minäkään lähde potilasta kiduttamaan  :)

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Raajamurtumissa muutamalla taas oli outoja juttuja. Itse olen kyllä sillä kannalla,että nykytiedon/-tutkimusten mukaan virheasentoinen raaja kannattaa reponoida. Ei siinä minkään pulssien ja raajan lämmön tutkiminen riitä.

Itse reponoin aina virheasentoisen nilkan, ranteeen ym. On tutkittu,että mahd. aikainen raponointi edistää paranemista. Virheasentoisessa raajassa on AINA normaali verenkierto häiriintynyt,vaikka kuinka pulssi tuntuisi. Lisäksi vamma aiheutta tulehdusreaktion sekä erilaisia aineenvaihdunnan häiriöitä.

Itselläni saman suuntaista infoa, kuin SVT:llä, kuitenkin sillä poikkeuksella, että murtuma kohta on nivelessä, jonka reponoinnista saattaa aiheutua hermo ja verisuoni vaurioita. (poikkeuksena nivelten murtumiin: nilkan murtuma, sekä tilanne jossa syke ei tunnu vammautuneessa raajassa, mutta terveessä raajassa tuntuu)

Tuskin kaikkein oleellisin asia perinteisten virheasentoisten murtumien kohdalla on raajan syke, mutta eipä unohdeta likaisia avomurtumia, nivelten alueen murtumia ja sijoiltaan menoja, jossa sen tärkeys on kiistaton. Ja kuten jo aiemmin täälläkin on mainittu, ei kaikkia murtumia tai luksaatiota reponoida kentällä. Olisiko myös niin, ettei jokaisen keltanokan kannata reponointia lähteä suorittamaan, jos hoitavaan sairaalaan on lyhyt matka, ei osata/ pelätään tehdä riittävää vetoa ja varsinkaan mikäli potilaan tilasta ei olla varmoja?

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Olisiko myös niin, ettei jokaisen keltanokan kannata reponointia lähteä suorittamaan, jos hoitavaan sairaalaan on lyhyt matka, ei osata/ pelätään tehdä riittävää vetoa ja varsinkaan mikäli potilaan tilasta ei olla varmoja?

Oikein!!! Jos et ole varma mitä teet--->parempi jättää tekemättä. Pätee muuhunkin elämään... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mielenkiintoinen keskustelu.. Viimeiset kommentit parhaita.. Jos et tiedä mitä teet, älä tee mitään...

Tein joskus jonkun tutkielman aiheesta kaularankavammapoitlas. Ei ilmennyt selvää viitettä reponointiin, joka saattasi oman käsitykseni mukaan totennäköisesti tappaa potilaan...

Vedosta oli maininta, että se tulee niskaa tuettaessa neutraaliasentoon kunnon kaulurin kanssa.. Paha juttu kuulema on että aiheutetaan pieni veto ja sitten päästetään takasin... Ydin kuulema vaurioituu paineiden vaihtelusta..

Hoidoksi painotettiin ilmatie, niskan kaksinkertainen tuki ja tuettuna lopulliseen hoitopaikkaan, ellen nyt ihan väärässä ole...

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: täystuho

KIITOS KEIMO!!!!

Vihdoinkin alkaa kuulostaa asialta. Nimittäin kaularangan reponoinnista kuuleminenkin saa jo ihon kananlihalle. Toivottavasti sellaista ei harrasta kukaan!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhjöpatjalla ja rankalaudalla on todellakin omat kanattajansa.

Täällä yksi rankalaudan kannattaja. Lauta on helpompi tosiaan asettaa potilaalle ja kevyempi & helpompi liikutella potilasta laudan kanssa. Ei ota häiriötä röntgenissä, eikä tarvi liikutella päätä stifneckin laiton/poiston aikana yhtään. Rankalaudalla voidaan hyvin potilas intuboida tai laittaa kalloveto tai tibiaveto tms. Rankalauta on pieni, tukeva ja näppärä.Harvoin (eri asia Lapissa, jossa pitkät ajomatkat) suurienergisessä traumassa ollut potilas makaa rankalaudalla yli kaksi tuntia, jos homma toimii. Kohteesta ensiapuun, tarvittavat tutkimukset ja hoidot poliklinikalla ja potsku oikeaan osoitteeseen (1/2- 2h). Teholla tai muulla osastolla voidaan lauta sitten liu´uttaa alta pois. Tyhjiopatja on lanssissa ok, mutta aiheuttaa polilla hankaluuksia.

Piti korjata toi sun oma teksti erikseen - vaivasi. Terveisin Ketorin.

edit; Voisit muuten katsastaa ohjeet: http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=452.msg4689#msg4689

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tuossa lisää vielä... Kukaan ei ole kieltänyt käyttämästä molempia eli potilas rankalaudalle ja rankalautoineen tyhjärille.. Näin on ainakin stabiili, tosin vaatii melko leveän tyhjärin... Siittä helppo siirtää polilla ja plaan matka hyvässä paketissa  :o

Toimii ainakin PKS alueella, jossa kuljetusmatkat n. 1/2 h..

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... Tästä keskustelusta olen ymmärtänyt että molemmilla on vankat kannattajansa... Tyhjärillä ja laudalla. Omasta mielestäni autoissa pitäisi olla molemmat. Tyhjiöpatja on aivan loistava lonkan alueen murtumien hoitoon, ja se oli ennen ainoa mitä oli myös rankavammoihin, ja niilläkin saatiin hyviä tuloksia aikaan. Tämän jälkeen tuli Fernolta KED-ylävartalo-lasta joka lisäsi tyhjärin kanssa rangantuentaa. Nämä ovat vieläkin toimivia ratkaisuja. Itse olen kuitenkin rankalaudan kannalla kaularanka-potilaiden kohdalla. Joku puhui ihon kärsimisestä pitkän kuljetusmatkan aikana, mutta aivan perustietona painetta pitää olla yli 4h että siittä voisi tulla painehaava... Rankalauta on kelluva(ainakin laerdalin)->vedessä olevan rankavamman nostoa helpottamaan. Se on läpivalaistava ja siihen saa speedblock-kiinnikkeet jotka helpottavat stiffneckin käyttöä. Laudalla voi nostaa ja sen saa helposti kiinni kaikkiin paareihin.

Reponoinnista sen verran että jos kaularanka-potilaan reponoi, niin se on tehtävä ennen arkkuun laittoa että omaiset saa nätin kropan katsottavakseen. Ei taida olla meidän hommia kaulaa väännellä. Nilkkojen ja ranteiden reponointi on taas itsestä kiinni. Minä ainakin reponoin nilkkoja ihan senkin takia että meidän saapuessa paikalle turvotus on vähäisempää kuin sairaalaan saavuttaessa, jolloin saadaan murtuma

kohdat paremmalle "hollille" lääkärin tekemää kunnon reponointia varten. Tähän laitan pehmusteen ja kreppisidoksen joka pitää sen aivan varmasti paikallaan. Kipulääkitys ei ole aivan välttämätön. Pitää muistaa että ei aina kannata ruveta läträämään niiden piikkien ja kanyylien kanssa.

Loppujen lopuksi on niin paljon käytäntöjä kuin on firmoja. Te jotka toimitte pääkaupungin alueella olette niin lähellä sairaaloita että pitää miettiä onko parempi touhuta 30min kohteessa vai olla nopeammin sairaalassa. Itse en ainakaan läträile lääkeillä(jos ei ole pakko) jos lääkärin hoivaan on 5min viive. Pitää muistaa että me emme ole monikaan lääkäreitä jolloin me emme voi antaa lääkettä ilman lääkärin lupaa. Muuten se menee puoskaroinnin puolelle.

Täältä tähän ja vappukyytejä odottelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...