Jump to content
MAINOS

Tyhjiöpatjan käytöstä


pekka

Recommended Posts

Yritänkin pysyä mahdollisimman kaukana ambulansseista, varsinkin jos sinä olet siellä ulkoalukemassa kirjaa potilashoidon sijaan.

Hanki vähän kokemusta.

Missä tuollaista kokemusta saa???

Aika hurjaa touhua lähteä reponoimaan mahdollista rankavammapotilasta kentällä. Ei muuta kuin kauluri+tyhjäri kehiin ja peruselintoimintojen sekä kivun hoito. Sitten lopulliseen hoitopaikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mielenkiintoista keskustelua...... enpä minäkään ole kuullut että selkärankaa lähdettäisi kohteessa reponoimaan... Mutta tyylinsä kullakin. Tiedän kyllä tapauksia missä ei todennäköiselle rankavammaiselle kohteessa laitetu sen paremmin tyhjiöpatjaa kuin rankalautaakaan puhumattakaan kipulääkityksestä, muualla olisi ollut käytössä koko arsenaali. Esimerkiksi ensivasteessa toimiville puolivakinaisille palomiehille opetetaan kyllä kaulurin, tyhjiöpatjan ja rankalaudan käyttö, mutta ei mennä sanomaan että reponaikaas ihmeellä vielä sen lisäksi! Painotetaan tukemista, muu jää hommansa osaaville lääkäreille, meillä ei ainakaan sakulaiset reponoi minkään sortin rankavammoja! Että paikkakohtaisia eroja kai löytyy vaikka tärkeintä olisi kai toimia potilaan parhaaksi...

Herääkin kysymys että miksi Medi luulee olevansa ainoa kaikkitietävä tässä kun haukkuu muut? Ja heittää kommenttia että jonkun pitää pysyä kaukana ambulanssihommista? Itse pysyisin kaukana henkilöstä joka yrittäisi reponoida esim. potilasta jolla nikamamurtuma...... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

enpä minäkään ole kuullut että selkärankaa lähdettäisi kohteessa reponoimaan... Mutta tyylinsä kullakin.

.....

Herääkin kysymys että miksi Medi luulee olevansa ainoa kaikkitietävä tässä kun haukkuu muut? Ja heittää kommenttia että jonkun pitää pysyä kaukana ambulanssihommista? Itse pysyisin kaukana henkilöstä joka yrittäisi reponoida esim. potilasta jolla nikamamurtuma......

Nooh, medillä on muutenkin omat hoitolinjat. Se on niin hyvä näissä hommissa että se voi mm. jättää potilaan sateeseen kouristelemaan :)

Olen ollut amppariaikoinani keikalla, jossa viive oli niin lyhyt että potilas kouristi edelleen saapuessamme kohteeseen (yleensähän kouristus on jo ohi ambulanssin saapuessa, jos puhutaan viinakrampista, eikä esim aivovamman/vuodon tms. aiheuttamasta kouristuksesta).

Satoi ja oli tosi kurja ilman muutenkin lähteä puistikon penkille ensihoitamaan.

Raotetusta ambulanssin ikkunasta annettiin kouristajan kaverille sen verran rahaa, että sai Valintatalosta 4 keskiolutta.

Ohjeeksi kaverille painotimme:

"Hae 4 keskiolutta. Yhden saat juoda itse ja kun se lopettaa ton kramappaamisen, anna sen juoda kolme pulloa nopeasti."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

o tempora ,o mores

80-luvulla ei kukaan syynännyt tekemisiä, varsinkaan aksujen kanssa,mutta toisaalta ei soiteltu peräänkään ja kyselty joka pillin vingutuksen syytä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pysyisin kaukana henkilöstä joka yrittäisi reponoida esim. potilasta jolla nikamamurtuma...... :-

Miksi ihmeessä nilkkaa ei saisi reponoida ?? Tutkimusten mukaan mahdollisimman varhainen reponointi parantaa ennustetta ja lyhentää toipumisaikaa. Muistan kyllä toki itsekin kun opetettiin,että jos varpaissa tunto+liike+pulssi tuntuu, niin ei tarvi reponoida. Näin se maailma vaan kehittyy. Nykyään reponoin kaikki virheasennot. Tosin sen selkärangan jätän medille  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: täystuho

Iskipä melkein paniikki päälle, etä millaisia ihmisiä siellä amulanssissa oikein on töissä...Tarkoitan tuolla MEDIN oppia rangan vetämisestä! Sehän on ihan päätöntä hommaa ja että suosittelet moista vielä maallikoillekin. Missäköhän mies on oppinsa mahtanut saada?huh.gif Hänen käsiinsä en ainkaan halua ensihoitoa saamaan. Tyypillinen sairaankuljettaja- rambo, joka pilaa ammattikuntamme maineen kuvitellessaan osaavansa ja tietävänsä kaiken ja alkaa kentällä tekemään diagnooseja. Vai onkohan kyseessä röntgenkatse??? Enpä haluaisi tietää minkälaisia vammoja kyseinen henkilö on jo saanut aikaiseksi esim. instabiilin nikamamurtuman yhteydessä... Hirvittävää lukea tuollaista itsevarmaa tekstiä, joka on täysin väärin!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoisia kommentteja.

kerran yks poka liftas kaverinsa prätkän kyytiin, ja kun sillä ei ollu kunnon varusteita se käänsi tavallisen farkkutakkinsa ympäri ja napitti sen selkäpuolelta, ettei ihan niin paljon tuulis kroppaan prätkän kyydissä.

No, ne ajo mettään ja kun me tultiin paikalle oli kuskilla vaan lievähköjä vammoja, mutta tää kyytiin liftannu kaveri oli tolkku pois. Me huomattiin sillä pää melkoisessa virheasennossa, ja ehdittiin reponoida se ennekun kuultiin tosta takkijutusta......................

Tämä lienee riittää kauhistuneille kommentiksi "nikamamurtumareponaatiosta"

Se on paha tauti jos on tosikko.

Mutta asiaakin:

Kyllä rankavammaepäilyssä lievä rangan suunnassa vetäminen on paikallaan, ainakin niin kauan että kunnolla ja oikein asetettu, kova niskauluri saadaan paikoilleen. Sitten tietysti spineboard tai vastaava. Tollanen "stift-neck" vetää lievästi kun on tosiaan oikein asetettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: täystuho

Mikä on EOS?

Reponointi on vähän huono sana tässä yhteydessä, mutta epäiltäessä niskaranganvammaa ainoa oikea tapa hoitaa sitä on vetää rangansuuntaisesti.

Mahdollinen murtumafragmentti pyritään pitämään vedossa, jotta selkäydin ei vaurioituisi, tai vaurioituisi lisää.

Pelkkä tuenta ei siis auta yhtään mitään. Kuka sinulle on niin opettanut??

En ymmärrä kysymystäsi missä näin toimitaan, näin tulisi toimia joka ainoassa paikassa, ihan perustasolla, miksei jopa valistunut maallikko voisi näin tehdä.

Ajattele esimerkiksi säären murtumaa:

kun vedät pitkän luun suuntaisesti, irtoavat murtumapäät toisistaan, kipu helpottaa ja mahdolliset lisävauriot estyvät.

Tiedän että jossain vieläkin opetetaan ja toimitaan jonkun ihmeen ensiapukurssin oppien perusteella ja lastoitetaan murtuma siihen asentoon missä se sattuu olemaan. Se on väärin.

Ennen tukea/lastoitusta tulee murtunut raaja reponoida ensin.On ihan turha puhua ensihoidosta sun muista liuotuksista jos perusasiat eivät ole kunnossa. Usein voidaan reponoida ilman lääkitystäkin, mutta suosittelen kuitenkin analgeetin/bentsodiazepaamin yhdistelmää, ja potilas on taatusti samaa mieltä.

Sanoit että potilaan tila kentällä olisi voinut "romahtaa"? Mitäs sairaala sitten teki?

Ja tuo arvio "ei ollut varma oliko edes ihminen" on kyllä turhanpäiväistä paatosta ja asioiden ylikokemista.

Miten oli muuten potilaan hemodynamiikan laita, ja miten sitä hoidettiin, jos "ei uskaltanut koskea"?

Ei pidä paikkaansa. Reponointia onnettomuuspaikalla/kentällä ei suositella nykyään enää muuten kuin tapauksissa, joissa raajan kunnollinen verenkierto on estynyt ja uhkaamassa on iskemia. Muuten ensihoitona raajan tukeminen, immobilisaatio ja riittävä analgesia. Lisää uusinta tietoa löytyy aiheeseen esim. Prof.Sefrinin kirjoista. (Prof. Dr.med Peter Sefrin Klinik für Anästesiologie Uni Würzburg, Sektion für präklinische Notfallmedizin)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: täystuho

Ei aina. Riippuu raajasta ja murtumasta.

Medi: Etkö voi antaa periksi? Tarkista tietosi ennen kuin menet kyseenalaistamaan muiden ammattitaitoa ja mollaamaan muita!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelläs nyt on röntgenkatse?

Ei siinä taideta röntgenkatseita tarvita. Ihan distaalisen sykkeen tunnustelukin kertoo paljon.

Jännä juttu, maassa on sittenkin vielä elämää...

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylmä ilma. Periferia kiinni. Matalat paineet. Mitäs jos ei esim. a. dorsalis pedis tunnukkaan?

Järjen käyttö on aina sallittua, ystävä hyvä €Â¦

Mutta ei siihen aina röntgen katsetta tarvita, että voi todeta raajan verenkierron olevan riittävä.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos se silloin normaali jos esittämäni esimerkin mukaan a. dorsalis pedis tai "radius" ei tunnu?  Ei kai näy röntgenkatseella? Vai pitäskö olla doppler?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos se silloin normaali jos esittämäni esimerkin mukaan a. dorsalis pedis ei tunnu?  Ei kai näy röntgenkatseella? Vai pitäskö olla doppler?

Hoh hoijakkaa...

Tuskin sen raajan verenkierto on koskaan normaali, reponointia vaativassa raajassa, mutta onko se riittävä? Tuossa sinun esittämässäsi hienossa tilanteessa, se röntgenkatse olis aika hyvä €Â¦ Tämän vuoksi se tila olisi vaan pakko arvioida, sen mukaan mikä olisi potilaalle parhaaksi. Itse varmaan koittaisin reponoida ko. tilanteessasi.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Medin kanssa on riidelty tuosta rangan vetämisestä jo varmaan ihan riittävästi  ;D

Itse edelleen sillä kannalla,että päästä EI saa vetää.Stifnekin aikaansaama veto on asia erikseen....

Raajamurtumissa muutamalla taas oli outoja juttuja. Itse olen kyllä sillä kannalla,että nykytiedon/-tutkimusten mukaan virheasentoinen raaja kannattaa reponoida. Ei siinä minkään pulssien ja raajan lämmön tutkiminen riitä.

Itse reponoin aina virheasentoisen nilkan, ranteeen ym. On tutkittu,että mahd. aikainen raponointi edistää paranemista. Virheasentoisessa raajassa on AINA normaali verenkierto häiriintynyt,vaikka kuinka pulssi tuntuisi. Lisäksi vamma aiheutta tulehdusreaktion sekä erilaisia aineenvaihdunnan häiriöitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Kuopion Pelastusopiston perustason testaukseen/koulutukseen kuuluu virheasennossa olevan raajan reponointi.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun tiedon mukaan ainakin Kuopion Pelastusopiston perustason testaukseen/koulutukseen kuuluu virheasennossa olevan raajan reponointi.

Ei kuulunut ainakaan silloin kun minä siellä olin. Kyllä sitä siellä silti opetettiin. Reponointi ei aina ole ihan yksinkertaista. Kyllä siinä tulee tietää mitä tekee. Ja ilman lääkkeitä kokemus voi olla melko ikävä.........ainakin potilaalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kuulunut ainakaan silloin kun minä siellä olin.

Mutta nykyään kuuluu. Mulla sattuu itselläni olemaan perustason todistus juuri Pelastusopistosta.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Hei järki käteen!!! Kuka pässi nyt muka lähtee reponoimaan selkärankaa / kaularankaa???  angry.png

Potilaan pää tuetaan normaaliasentoon l. yksi sairaankuljettaja ottaa kunnon otteen ja pitää niin kauan kunnes potilas saatu tyhjiöpatjalle tukevasti.

Paras tukea ranka aina kun epäily niska/rankavammasta, suurienerginen onnettomuus jne...lisävaurioiden ehkäisy.. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä oon näissä whiplash vammoissa pannu stiffneckin ensin ja siirtänyt sitten vasta patjalle.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...