Jump to content
MAINOS

Tyhjiöpatjan käytöstä


pekka

Recommended Posts

Hei kaikille!

Hieman "kliinistä hoitotyötä".

Kyselen, että kuinka moni sairaankuljetuksessa päätoimisesti toimiva "valmistelee" tyhjiöpatjan seuraavasti ennen käyttöä oppimallani tavalla:

1. Patja pois kuljetuskassista

2. Levitetään tasaiselle alustalle (voi olla kauempanakin potilasta)

3. Tasoitetaan rouheet patjan sisällä (kasataan tarvittaessa rouheita sinne missä niitä mahdollisesti tarvitaan)

4. Kun patja on tasainen imetään patjasta hieman ilmaa pois ja patja jäykistyy

5. Tämän jälkeen patjaa voidaan tarvittaessa siirtää esim. lähemmäksi potilasta, rouheet eivät liiku kun se on "jäykistetty"

6. Tarkistetaan, että siirtoliina on potilaan alla suorassa ja siinä ei ole ryppyjä

7. Potilas siirretään patjalle (kun ilmaa on poistettu patjasta hiema, eivät rouheet lähde liikkeelle pois potilaan alta ja tuki säilyy joka puolella)

8. Kauhapaarit, rankalaudat ym. pois potilaan ja patjan välistä.

9. Ilmat patjaan, patja muuttuu pehmeäksi

10. Muotoillaan patja potilaan ympärille ja kiinnitetään remmit

11. Ilmat pois ja valmis kuljetettavaksi...

Näin se on minulle aikoinaan opetettu. Olen vain huomannut tapoja, että  patja vedetään vain ulos kuljetuskassista, levitetään ja potilas laitetaan patjalle, remmit kiinnitetään ja patja tyhjennetään. Patjaa ei sen kummemin "valmistella".  Rouheet voivat olla patjassa aivan miten sattuu (ovat esim. kasautuneet säilytyksen aikana) ja ne saattavat karata potilaan alta vielä potilasta patjalle siirrettäessä. Itse olen todennut ensimmäisen tavan hyväksi harjotustilanteissa, mutta nyt kysynkin työkseen patjaa käyttävien mielipiteitä. Itse en joudu käyttämään patjaa sairaalassa omassa työssäni. Miten itse toimit? Olen myös kuullut, että jotkut olisivat jättämässä kauhapaareja patjan ja potilaan väliin kuljetuksen ajaksi (!) Silloin tosin herää kysymys, että mikä hyöty patjalla silloin enään on?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Noinhan se juuri pääpiirteittäin kuuluisi mennä.Usein kiireen keskellä osa tärkeistä työvaiheista jää tosin pois.

Itse säilytän patjaa kuljetuskassissa niin,että sitä on hieman imetty/jäykistetty.Silloin patjan laitto kassiin onnistuu paljon paremmin,jyvät eivät liikuskele toiseen päähän eikä myöskään kaikkia mainitsemiasia työvaiheita tarvita.Patja vaan potilaan viereen ja potilas patjalle ! Kauhapaareja EI todellakaan kuulu jättää väliin.

On muuten tuo tyhjäri varsin käyttökelpoinen kapistus monissa tilanteissa.Olen käyttänyt perus vammapotilaiden lisäksi esim lonkka/reisiluunkaulamurtumissa ja mm. selkävaivaisella (ei trauma) potilaalla.Aivan loistava kivunlievytys on yleensä taattu ja kipulääkkeidenkin tarve usein vähenee tai jopa poistuu.Kokeilkaapa !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö kukaan enää käytä "lonkissa" perinteistä menetelmää: potilas paareille, vetoa polvitaipeesta/nilkasta ja pari tyynyä polvitaipeen alle, turvavyöt kiinni? Helpompaa ja nopeampaa kuin tyhjärin kanssa pelaaminen, jos kohta tyhjäri pitääkin muotonsa ja liike ei juurikaan vaikuta kipeään koipeen. Lyhyillä matkoilla loistava patentti.

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikalähelle tota toimintamallia yritetään päästä. Aika ei aina riitä, mutta välillä pitää pysähtyä miettimään mitä hyötyä on hätäillä. Ainakin sen verta kerkeen aina, että tasoittelen rouheet niin, että niitä on jokapaikassa. Sitten nostoliina väliin ja potilas kyytiin. Patja tyhjäks ja paareille ja autoon jne. Tämä siis vähintään joka kerta. Mitäpä hyötyä sitä patjaa on laittaa edes, jos rouheet ovat yhdessä paikassa niin, ettei tukea tule edes sitä tarvitsevalle alueelle.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö kukaan enää käytä "lonkissa" perinteistä menetelmää: potilas paareille, vetoa polvitaipeesta/nilkasta ja pari tyynyä polvitaipeen alle, turvavyöt kiinni? Helpompaa ja nopeampaa kuin tyhjärin kanssa pelaaminen, jos kohta tyhjäri pitääkin muotonsa ja liike ei juurikaan vaikuta kipeään koipeen. Lyhyillä matkoilla loistava patentti.

Se vedon pysyminen on usein ongelmallista.Lisäksi tuo tyhjärimalli immobilisoi niin hyvin että pikku töyssytkään ei matkalla haittaa.Nopeuskaan ei yleensä ole tarpeen lonkkajutuissa.Ei siinä mitään kiirusta ole.Kivun hoito on tärkeää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muita maita kun Saksa ja Suomi., jotka käyttävät tyhjäriä "spineboard´n" sijasta.

Lauta tukee paremmin kuin tyhjäri, ja kipuun on lääkkeet.

Ja reisiluunkaulanmurtumaan tuo tyyny-vetokonsti on riittävä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muita maita kun Saksa ja Suomi., jotka käyttävät tyhjäriä "spineboard´n" sijasta.

Lauta tukee paremmin kuin tyhjäri, ja kipuun on lääkkeet.

Ja reisiluunkaulanmurtumaan tuo tyyny-vetokonsti on riittävä.

Lauta tukee kyllä nimensä mukaisesti rankaa todella hyvin mutta ei juuri muuta.

Aika erikoinen kommentti tuo kipuun on lääkkeet.Olet kyllä oikeassa, mutta kyllä kivunhoitoon kuuluu aika paljon muutakin kuin i.v lääkehoito.Jos esim murtunut raaja on huonossa asennossa, saa opiaattia tuikkia potilaaseen todella suuria määriä.Tämä taas aiheuttaa esim vanhuksilla usein omat ongelmansa.Ainakin tällaisia kokemuksia minulla on.En tietenkään läheskään aina käytä tyhjäriä lonkkajutuissa,mutta joskus kyllä.Sillä saa potilaan monesti kerroksistakin alas paremmin kuin paareilla.

Selkäkivuissa taas minulla on hyviä kokemuksia tapauksista,joissa potilas saa itse "asettautua" hyvään (JA KIVUTTOMAAN) asentoon patjalle.Sitten vaan ilmat pois ja KIVUTTOMASTI sairaalaan.Ja usein ei lääkettä tarvita ollenkaan.

Tietysti jos haluaa antaa lääkkeitä mahdollisimman monelle potilaalle,niin siitä vaan.Lääkehoitoa EHDOTTOMASTI tarvitsevia riittää kyllä muutenkin.Ainakin meilläpäin.

Siitä olen samaa mieltä,että monilla vammapotilailla rankalauta olisi parempi vaihtoehto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos murtunut raaja on huonossa asennossa, tulee se reponoida.

Tarvittessa kevyessä anestesiassa, esim opiaatti+bentsodiazepiini.

Sen jälkeen tarvittaessa lisäkipulääkitys.

En oikein ymmärrä miten tyhjiöpatja helpottaa virheasentoisen raajan murtumaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos murtunut raaja on huonossa asennossa, tulee se reponoida.

Tarvittessa kevyessä anestesiassa, esim opiaatti+bentsodiazepiini.

Sen jälkeen tarvittaessa lisäkipulääkitys.

En oikein ymmärrä miten tyhjiöpatja helpottaa virheasentoisen raajan murtumaa?

En ole sellaista väittänytkään.Huonolla asennolla tarkoitin sitä, että jos raajaa ei saada kunnolla immobilisoitua,joutuu kipulääkettä antamaan usein runsaasti.En maininnut mitään mistään virheasennosta.Kommentoin vaan lausahdustasi "kipuun on lääkkeet". Kivunhoito on paljon muutakin kuin i.v lääkehoito, vaikka onhan se "humautuksen" teko aina yhtä jännää  ;D Erikoinen oli myös väitteesi että lauta tukee paremmin kuin tyhjäri. Taitaa olla koulukuntakysymys  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

just kattelin discoveryltä jotain jenkkipelastus ohjelmaa.näppärästi vesikelkka onnettomuuden uhri pantiin laudalle jo vedessä,se kun pirukas kellu,poka vaan siihen kuin surffilaudalle ja vedettiin alukseen.ohjelmassa oli muitakin hienoja vermeitä,kuten sikorskyn palokopteri johon meni palttia rallaa 1500litraa vettä kiinteään säiliöön ja kyytiin 15 palomiestä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitokset tähänastisista kommenteista. Tyhjöpatjalla ja rankalaudalla on todellakin omat kanattajansa.

Mielestäni rankalauta soveltuu lyhyeen kuljetukseen eli jos potilas joutuu olemaan laudalla alle 2 tuntia. Pidemmässä kuljetuksessa potilaan iho ym. kärsii jo liikaa ja kuljetus muuttuu jo ihon painumisen vuoksi kivuliaaksi. Rankalauta ei taivu sitä nostettaessa.  Rankalauta  ei rikkoudu yhtä helposti kuin patja.

Tyhjiöpatja taas mahdollistaa virheasentoisen raajan (tai esim.kaularangan)  tukemisen siihen asentoon jossa se on jos sitä ei syystä tai toisesta pystytä laittamaan normaaliin asentoon. Tyhjiöpatja vaimentaa sairaankuljetusajoneuvon tärähtelyä ym ja toimii myös tehokkaana lämmöneristeenä.  Tyhjiöpatjaa ja potilasta ei tule liikuttaa ilman paarien tai rankalaudan patjan alla antamaa tukea, koska patja kuitenkin joustaa ja taipuu hieman sitä kannettaessa ilman kovaa alustaa.  Tämä voi olla rankapotilaalle kohtalokasta.  ;D Patjan oikeaoppinen käyttö ja valmistelu todellakin vaatii hieman enemmän aikaa kuin rankalauta.  Patja on potilaan iholle ystävällisempi ja uskoakseni näin myös kivuttomampi.   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhjiöpatja on huono trauma-CT:tä otettaessa, lauta parempi koska mahtuu CT-laitteeseen ja ei aiheuta häiriötä kuvassa/tuloksessa.

Ja suoraan trauma-CT:hen ja mielellään definitiviseen hoitopaikkaanhan tällänen poka on kuljetettava, muutenhan ei koko laudassa oo mitään järkee.

Ja, SVT: ootko sä sellasessa yksikössä joka ei saa humauttaa, kun niin otit siitä itteesi? Mä oon humautellu ja humautan ihan tarpeeks, ja usko pois: ei se, eikä mikään mikään muukaan hoitotoimenpide tuo kiksejä kuten näytät asian ymmärtäneen. Kannattaisiko keskustella jonkun kanssa  kiksejä aiheuttavista jutuista.

Muista Litot aamuisin........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos murtunut raaja on huonossa asennossa, tulee se reponoida.

Tarvittessa kevyessä anestesiassa, esim opiaatti+bentsodiazepiini.

Sen jälkeen tarvittaessa lisäkipulääkitys.

En oikein ymmärrä miten tyhjiöpatja helpottaa virheasentoisen raajan murtumaa?

Tuttuni kävi kerran keikalla, jossa oli tonni kaupalla kaatunut kuolleita sikoja potilaan päälle. Potilas oli tajuissaan ja ranka ihan silmin nähden sökönä. (taisi olla tapahtumasta jossain systolessakin juttua). Siat pois päältä, ja pot. tyhjärille. Ei paljoa reponoida mitään ranka vammaisia. Oli ilmeisesti niin pahassa virheasennossa, et hyvä kun saivat pokan edes autoon ja ovet kiinni.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niina kirjoitti: "ei paljon reponoida mitään rankavammasia"

Niina:

Pysy kaukana ambulanssista!

Nimen omaan rankavamma, tai edes sen epäily vaatii reponoinnin/vedon päästä selkärangan suuntaisesti. Veto toteutetaan manuaalisesti, ja sitä jatketaan sairaalaan asti, kunnes joku hoidosta vastaava ottaa vedon huolekseen.Eli sitoo yhden henkilön vain tähän tehtävään.

Mikäli potilas on liikutellut/liikuttaa päätään spontaanisti, riittää spineboardin lisäksi mahdollisimman hyvin tukeva niskakauluri (siis kova, ei mikään vaahtokumiversio).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niina kirjoitti: "ei paljon reponoida mitään rankavammasia"

Niina:

Pysy kaukana ambulanssista!

Nimen omaan rankavamma, tai edes sen epäily vaatii reponoinnin/vedon päästä selkärangan suuntaisesti. Veto toteutetaan manuaalisesti, ja sitä jatketaan sairaalaan asti, kunnes joku hoidosta vastaava ottaa vedon huolekseen.Eli sitoo yhden henkilön vain tähän tehtävään.

Mikäli potilas on liikutellut/liikuttaa päätään spontaanisti, riittää spineboardin lisäksi mahdollisimman hyvin tukeva niskakauluri (siis kova, ei mikään vaahtokumiversio).

Siihen ei kyllä koskettu, koska pot. tila olis kentällä saattanut romahtaa. Oli turvallisempaa kuljettaa potilas tuettuna sairaalaan. siis kun sanoin että se ranka oli sökönä, nii kuvittele helv. paha skolioosi. Tuttu sanos: et ei ollu varma oliko se ihminen. Itse en ollut tuolla keikalla paikalla, mutta sitä ei mielestäni reponoitu kentällä, vaan kuljetettiin sairaalaan tyhjärillä. EOS mutta Medi heli oli paikalla ja eivät mielestäni ryhtyneet mitään vetoa tekemään, hyvä ku kaveri edes oli ihmeenkaupalla hengissä.

Missäs muuten rankavammasia rutiinisti reponoidaan kentällähuh.gif ja mihin faktoihin toi juttu perustuu. Mulle on ainakin aina painotettu tuentaa, eikä mitään rangan reponointia...

Enkä pysy kaukana ampparista,luen lisää sitten niin osaan,  mutta valotappas hiukan, et mikäs tää juttu nyt sitten on?

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on EOS?

Reponointi on vähän huono sana tässä yhteydessä, mutta epäiltäessä niskaranganvammaa ainoa oikea tapa hoitaa sitä on vetää rangansuuntaisesti.

Mahdollinen murtumafragmentti pyritään pitämään vedossa, jotta selkäydin ei vaurioituisi, tai vaurioituisi lisää.

Pelkkä tuenta ei siis auta yhtään mitään. Kuka sinulle on niin opettanut??

En ymmärrä kysymystäsi missä näin toimitaan, näin tulisi toimia joka ainoassa paikassa, ihan perustasolla, miksei jopa valistunut maallikko voisi näin tehdä.

Ajattele esimerkiksi säären murtumaa:

kun vedät pitkän luun suuntaisesti, irtoavat murtumapäät toisistaan, kipu helpottaa ja mahdolliset lisävauriot estyvät.

Tiedän että jossain vieläkin opetetaan ja toimitaan jonkun ihmeen ensiapukurssin oppien perusteella ja lastoitetaan murtuma siihen asentoon missä se sattuu olemaan. Se on väärin.

Ennen tukea/lastoitusta tulee murtunut raaja reponoida ensin.

On ihan turha puhua ensihoidosta sun muista liuotuksista jos perusasiat eivät ole kunnossa. Usein voidaan reponoida ilman lääkitystäkin, mutta suosittelen kuitenkin analgeetin/bentsodiazepaamin yhdistelmää, ja potilas on taatusti samaa mieltä.

Sanoit että potilaan tila kentällä olisi voinut "romahtaa"? Mitäs sairaala sitten teki?

Ja tuo arvio "ei ollut varma oliko edes ihminen" on kyllä turhanpäiväistä paatosta ja asioiden ylikokemista.

Miten oli muuten potilaan hemodynamiikan laita, ja miten sitä hoidettiin, jos "ei uskaltanut koskea"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on EOS?

En osaa sanoa

Reponointi on vähän huono sana tässä yhteydessä, mutta epäiltäessä niskaranganvammaa ainoa oikea tapa hoitaa sitä on vetää rangansuuntaisesti.

Mahdollinen murtumafragmentti pyritään pitämään vedossa, jotta selkäydin ei vaurioituisi, tai vaurioituisi lisää.

Pelkkä tuenta ei siis auta yhtään mitään. Kuka sinulle on niin opettanut??

Ymmärsin ajatuksesi, mutta minulle on painotettu lisävammojen ehkäisyä ja tuentaa. Puhetta ei ollut kentällä vetämisestä kertaakaan. Eikö se ole teknisestikin aika hankalaa, jos vetäminen sitoo yhden henkilön tähän tehtävään ja potilas vaatii jotain hoitoa matkalla sairaalaan? En tiedä, mutta asia jäi minua hiukan vaivaamaan ja selasin tuossa ensihoidon käsikirjaa ja perusteita, eikä ko. asiasta ollut mitään mainintaa. Kirjallisuudessa painotetaan selkärankavammapotilaan kohdalla kolmea asiaa: ehkäise lisävammat, tue niska ja selkäranka ja kuljeta rauhallisesti.

En ymmärrä kysymystäsi missä näin toimitaan, näin tulisi toimia joka ainoassa paikassa, ihan perustasolla, miksei jopa valistunut maallikko voisi näin tehdä.

Ajattele esimerkiksi säären murtumaa:

kun vedät pitkän luun suuntaisesti, irtoavat murtumapäät toisistaan, kipu helpottaa ja mahdolliset lisävauriot estyvät.

Tiedän että jossain vieläkin opetetaan ja toimitaan jonkun ihmeen ensiapukurssin oppien perusteella ja lastoitetaan murtuma siihen asentoon missä se sattuu olemaan. Se on väärin.

Ennen tukea/lastoitusta tulee murtunut raaja reponoida ensin.

On ihan turha puhua ensihoidosta sun muista liuotuksista jos perusasiat eivät ole kunnossa. Usein voidaan reponoida ilman lääkitystäkin, mutta suosittelen kuitenkin analgeetin/bentsodiazepaamin yhdistelmää, ja potilas on taatusti samaa mieltä..

Jotenkin minusta tuntuu uskomattomaltakin, että ryhdyt vetämään rankaa mikä on selkeästi virhe asennossa. Eikö tässä voi sattua lisä vaurioita, kun ei tiedetä millasesta vammasta todella on kyse. Huomasin vasta että tarkoitit niskaranganvammaa, kun itse olen puhunut tässä koko selkärangasta. On ihan eri asia reponoida raajaa, kuin rankaa. Vai kunka?

Pitänee pyytää anteeksi, kun katsoin tuossa että olen nyt antanut sellaisen kuva, ettei mitään rankavammoja reponoida tms. Tarkoitin alunperin tuota ko. keikkaa.

Sanoit että potilaan tila kentällä olisi voinut "romahtaa"? Mitäs sairaala sitten teki?

Ja tuo arvio "ei ollut varma oliko edes ihminen" on kyllä turhanpäiväistä paatosta ja asioiden ylikokemista.

Miten oli muuten potilaan hemodynamiikan laita, ja miten sitä hoidettiin, jos "ei uskaltanut koskea"?

Olet ihan oikeassa, en itse ollut paikalla, joten on kuulo puhetta. halusin vain tuoda esille mielipiteeni siitä, että tyhjäri on joskus erittäin hyvä vaihtoehto. En tosiaankaan osaa sanoa enempää asiasta, mutta tohtori on ollut tuolla keikalla mukana, eikä potilasta ole vedettey tai "reponoitu" tapahtuma paikalla. Ymmärtääkseni juuri sen vuoksi, ettei rangan tila ole ollut tiedossa ja potilaan kuljettaminen sairaalaan RTG:n alle on ollut paikalla olioiden mielestä pienempi riski, kuin reponointi. Sairaalassa tapahtuneesta hoidosta minulla ei ole tarkempia tietoja, jos tämä nimenomainen keikka kiinnostaa, niin kaiva systole esiin, jostain viime keväältä?!

Jollain tavalla minusta (kaiken järjenmukaan) rinta-ristirangan alueen reponointi pahentaa vain tilannetta, varsinkin jos rankavamma on silmin nähden virheasennossa. Vedonkin todennäköisesti pitäisi olla melko voimakas. Uskoisin näin

Kuten jo sanoin en asiasta tiedä, enkä ole selkärankavammaisia menossa "reponoimaan" kentällä. Ehkä minun sitten on vain syytä siirtyä vanhainkotiin töihin, kun olen tälläinen paska lähäri, joka ei edes selkärankaa reponoi.

Onko täällä muitakin ketkä ovat selkärankaa "reponoinut" kentällä ja kuljettanut potilaan sairaalaan vedossa? Siis onko tämä ihan perus juttuja, kaikille?

en jaksa kiistellä asiasta, mutta mielelläni kuulisin asiasta lisää

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten kirjoitit: ehkäise lisävammat. Vain vetämällä voit sen tehdä.

Kysyit että eikö se ole teknisesti hankalaa; on, se on hankalaa ja sitoo yhden auttajan, mutta niin on moni muukin juttu hankalaa mutta silti se on tehtävä. Ei ole ihan oikea asenne lähestyä ongelmaa miettimällä onko sen ratkaisu hankalaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et kai nyt medi ottanut itse hernettä nokkaan ? Ei ollut mitään henk koht kuittia sinulle !

Niin ja kyllä olen ihan lääkehoitoon kykenevässä yksikössä töissä ja olen humautuksiakin tässä vuosien varrella aika monta tehnyt.

Alunperinhän kyseessä oli murtuman immobilisointi eikä virheasentoisen raajan reponointi.Ja kantani on edelleen se, että kivunhoitoon kuuluu muutakin kuin opiaatin antaminen.Usein kun vaikkapa se lonkkamurtuma on hyvin tuettu matkan ajaksi (tyhjäri) ei kipulääkettä tarvitse ollenkaan.Mun mielestä menet perse edellä puuhun jos tuikit mummon täyteen rapifenia ja käsket sen sitten kävellä autoon  :) (ja tämä oli sitten vitsi, toiv. et lue tätä yövuoron jälkeen)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten kirjoitit: ehkäise lisävammat. Vain vetämällä voit sen tehdä.

Kysyit että eikö se ole teknisesti hankalaa; on, se on hankalaa ja sitoo yhden auttajan, mutta niin on moni muukin juttu hankalaa mutta silti se on tehtävä. Ei ole ihan oikea asenne lähestyä ongelmaa miettimällä onko sen ratkaisu hankalaa....

Mulle ainakin opettettu, että vetämällä voi tehdä paljon pahaa, kun ei tiedä mitä on sattunut. Esim sijoiltaan mennyt olkapää. Menet vetämään ja murtunut niin aijai... Sairaalassakin kuvataan ensin, jos käsi ei  "ihan itsestään" lumpsahda paikalle. Siis yleisesti olen antanut itseni ymmärtää, että reponoidaan JÄRKEÄ käyttäen, ei aina eikä kaikkea. Jos esim. sormissa tunto ja käsi ei helposti mene paikalleen niin sitten annettaan vaan olla kivuttomassa asennossa, tuetaan, kylmää ja kipulääkettä. Murtumat, selkeät, on sitten niitä vedon tarvitsijoita. Esim. sääriluu poikki ja luut "ristissä" niin veto on aika usein hyvä hoito. Mutta näin meillä, ehkä muullalailla muualla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten kirjoitit: ehkäise lisävammat. Vain vetämällä voit sen tehdä.

Ai käteenkö...Auts...Taitaa Medi itselläsi olla PERUSASIAT pimennossa!Toivottavasti et työskentele täälläpäin "humauttelemassa" ja "vetelemässä"immeisiä.

Rankavammojen hoidosta lainaus ENSIHOIDON PERUSTEISTA s.649(Kinnunen ym.);

"Selkärankansa, erityisesti kaularangan alueen, loukanneen potilaan varomaton käsittely saattaa aiheuttaa potilaan menehtymisen tai halvaantumisen.Tämän vuoksi potilaan ranka TUETAAN aina,kun hänellä epäillään olevan rankavamma.Rankavammapotilaalle asetetaan niskatuki,silti liikutettaessa potilaan päätä on tuettava käsin.[glow=red,2,300]POTILAAN PÄÄ TUETAAN  NORMAALIASENTOON.[/glow]Tue hänen päänsä esim. polviesi väliin tai käsin.Kuljetuksen ajan potilas on tuettuna tyhjiöpatjalle tai muulle tukivälineelle,joka estää rankaa kiertymästä ja taipumasta."Ja"Jokainen kaula-tai selkärankavamman saanut kuljetetaan sairaalaan tyhjiöpatjalla.Tyhjiöpatja on muutoinkin miellyttävä siirto- ja tukemisalusta muotoiltavuutensa ja tärinää vaimentavan ominaisuutensa takia..."Makaa itse rankalaudassa köytettynä ja mieti potilaan olotilaa siinä!!!Ja muuten

Ei sanaakaan vedosta...

Suora lainaus ENSIHOIDON KÄSIKIRJASTA S.292(Alaspää ym.);"Selkärankavammoissa ei kentällä voi juurikaan tehdä mitään potilaan tilan parantamiseksi rankavammaan liittyvän selkäydinvamman osalta,mutta sitäkin tärkeämpää on lisävammojen estäminen...Tyhjiöpatja tulee tuoda mahdollisimman lähelle ja muotoilla huolella potilaan ympärille ja pumpata riittävän kovaksi,jotta potilas ei pääse heilumaan kuljetuksen aikana."

Ei sanaakaan vedosta...

Oikeastaan haluisin sinulta kysyä mistä itse olet oppisi saanut?Onko koulutuksesi kivikaudelta?Ohjaatko todella MAALLIKON vetämään niskaa ja reponoimaan rankoja?Raajojen reponointi onkin toinen juttu...Toivottavasti kirjoituksesi oli vitsi,muuten täytyy sanoa,että PYSY KAUKANA AMBULANSSISTA!!!!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten kirjoitit: ehkäise lisävammat. Vain vetämällä voit sen tehdä.

Kysyit että eikö se ole teknisesti hankalaa; on, se on hankalaa ja sitoo yhden auttajan, mutta niin on moni muukin juttu hankalaa mutta silti se on tehtävä. Ei ole ihan oikea asenne lähestyä ongelmaa miettimällä onko sen ratkaisu hankalaa....

Miten voit vetää selkärangan??? Sen haluaisin kyllä todellakin tietää ja myös sen että oletko OIKEASTI niin monestikkin tehnyt... ...on tainut kylmiöt täyttyä.

Oli asenne mikä tahansa, niin potilaan peruselintoimintojen  ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää. Jos lisä apua ei ole, niin mitä vit...huh.gif Pakko sitäkin on ajatella.

ja kyllä niitä ratkaisuja kannattaa todellakin miettiä. Jos jotain olen itse oppinut, niin ENNAKOINTI on monessa asiassa tärkeää, ettei hommat rupea kusemaan.

Mistä tämä selkärangan "vetämis/ reponointi" juttu oikein tulee? Missä sanotaan, että rankavammaisia ruvetaan kentällä vetämään? Haluaisin sitten itsekkin tutustua ko. hoito-ohjeeseen.

vaikka en siltikään rupea rankoja reponoimaan...

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on EOS?

Reponointi on vähän huono sana tässä yhteydessä, mutta epäiltäessä niskaranganvammaa ainoa oikea tapa hoitaa sitä on vetää rangansuuntaisesti.

Mahdollinen murtumafragmentti pyritään pitämään vedossa, jotta selkäydin ei vaurioituisi, tai vaurioituisi lisää.

Pelkkä tuenta ei siis auta yhtään mitään. Kuka sinulle on niin opettanut??

En ymmärrä kysymystäsi missä näin toimitaan, näin tulisi toimia joka ainoassa paikassa, ihan perustasolla, miksei jopa valistunut maallikko voisi näin tehdä.

Ajattele esimerkiksi säären murtumaa:

kun vedät pitkän luun suuntaisesti, irtoavat murtumapäät toisistaan, kipu helpottaa ja mahdolliset lisävauriot estyvät.

Tiedän että jossain vieläkin opetetaan ja toimitaan jonkun ihmeen ensiapukurssin oppien perusteella ja lastoitetaan murtuma siihen asentoon missä se sattuu olemaan. Se on väärin.

Ennen tukea/lastoitusta tulee murtunut raaja reponoida ensin.

On ihan turha puhua ensihoidosta sun muista liuotuksista jos perusasiat eivät ole kunnossa. Usein voidaan reponoida ilman lääkitystäkin, mutta suosittelen kuitenkin analgeetin/bentsodiazepaamin yhdistelmää, ja potilas on taatusti samaa mieltä.

Sanoit että potilaan tila kentällä olisi voinut "romahtaa"? Mitäs sairaala sitten teki?

Ja tuo arvio "ei ollut varma oliko edes ihminen" on kyllä turhanpäiväistä paatosta ja asioiden ylikokemista.

Miten oli muuten potilaan hemodynamiikan laita, ja miten sitä hoidettiin, jos "ei uskaltanut koskea"?

Suora lainaus myös uudesta ensihoidon käsikirjasta,jossa vammapotilaan hoitoa on käsitellyt varsin kattavasti LL Tuomas Hiltunen

" Pään saa parhaiten tuettua käsillä takaa peukalot takaraivolla ja sormet potilaan poskille levitettynä.VARSINAISEN VEDON AIKAANSAAMINEN KAULARANKAAN TÄSSÄ YHTEYDESSÄ ON TARPEETONTA JA JOPA HAITALLISTA"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SVT:

Ei mummolle rapifenia; se menee niin sekasin ettei pysty kävelemään.

Mieluiten sopivasti diazepamia; ei vaikuta kipuun mitenkään, mutta aiheuttaa amnesian, ei muista jälkeenpäin että on  sattunut......

Sitten voi koittaa kävelyttää.

Tiikeri:

Yritänkin pysyä mahdollisimman kaukana ambulansseista, varsinkin jos sinä olet siellä ulkoalukemassa kirjaa potilashoidon sijaan.

Hanki vähän kokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...