Jump to content
MAINOS

Liittyäkö Tehyyn?


Vieras: cherry

Recommended Posts

Niin, kannattaako liittyä Tehyyn? Kertokaa mielipiteenne. Jos, joka on varsin mahdotonta, että jäisin työttömäksi, niin olisiko liiton kautta saatava työttömyyskorvaus parempi, kuin muuten? Entä muut edut kuin varsin kalliiksi tuleva kalenteri? Niin, ja mikä mahtaa olla hinta tästä kaikesta, jos liityn? Suositteletteko.

Ps. En kuulu mihinkään liittoon.

Kiitos vastauksista ja kestäkää pakkaspäiviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 102
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Allekirjoittanut on ainakin laskeskellut työttymyyden riskin niin pieneksi, että ostan kalenterini suomalaisesta kirjakaupasta melkosen paljon halvemmalla. Olen ollut jäsen mutta edellisen joukkopaon aikaan irtisanouduin. Toki tehyläisethän sanoo ettei mitään joukkopakoa ole ollutkaan... Mene ja tiedä mutta jos joku saa minut vakuuttuneeksi järjestön eduista ni antaa tulla vaan...

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kuulun tehyyn ja sairaanhoitajaliittoon. Tehyyn siitä syystä,et siinä on se työttömyyskassa ja lakimies sitten tarvittaessa. Olen kyllä vakavasti harkinnut tehystä eroamista,katellaan nyt tupo eka.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä alueella on kohtuullisen monta aihetta tästä samasta asiasta. Ei aina jaksais samoja asioita toistaa ;D Joka tapauksessa jos kokee että liitto on vain työttömyyskorvausta ja kalenteria yms varten, kannattaa tutustua liittojen toimintaan ja tehtäviin.

Toki tehyläisethän sanoo ettei mitään joukkopakoa ole ollutkaan...

Ai, no en minä ainakaan. Viime TUPO hässäkän yhteydessä irtisanoutumisia tuli paljon, ilman muuta. Sitä ei varmaan kiistä kukaan. Aika moni on liittynyt takaisinkin. Toivottavasti siitä koko jupakasta on otettu opiksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä alueella on kohtuullisen monta aihetta tästä samasta asiasta. Ei aina jaksais samoja asioita toistaa ;D Joka tapauksessa jos kokee että liitto on vain työttömyyskorvausta ja kalenteria yms varten, kannattaa tutustua liittojen toimintaan ja tehtäviin.

Toki tehyläisethän sanoo ettei mitään joukkopakoa ole ollutkaan...

Ai, no en minä ainakaan. Viime TUPO hässäkän yhteydessä irtisanoutumisia tuli paljon, ilman muuta. Sitä ei varmaan kiistä kukaan. Aika moni on liittynyt takaisinkin. Toivottavasti siitä koko jupakasta on opettu opiksi.

Toivotaan niin. Toivon myös, että jos jäsenistöä lähestytään Tehyn puolelta neuvottelujen aikana jonkin kyselyn muodossa, niin siihen myös jäsenet vastaisivat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, kannattaako liittyä Tehyyn? Kertokaa mielipiteenne.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: kyllä kannattaa liittyä. Ansiosidonnaista päivärahaa saa kyllä esim. Loimaan kassasta 65€/vuosi, mutta oikeusapu, vastuuvakuutus sekä oikeus osallistua Tehyn järjestämiin tilaisuuksiin ei sitä kautta irtoa.

Mielestäni meidän hoitajien tulisi olla enemmän järjestäytyneitä ja kollegiaalisia. Jos kaikki kuuluisivat liittoon ja toimisivat sen kautta aktiivisesti, saisimme monta asiaa parannettua. Työnantajapuolta ei neuvotteluissa paljoa hetkauta sellainen ammattiryhmä ja liitto jonka jäsenet eivät itsekään usko omiin mahdollisuuksiin. Yksin huutelemalla ja tuulimyllyjä vastaan taistelemalla ei saa mitään aikaan. Kyllä siihen vaaditaan yhtenäistä joukkovoimaa joka on valmis seisomaan sanojensa takana.

Jos halutaan taistella, niin täytyy taistella yhteisrintamassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen karvaasti kokenut sen, miten vaikeaa on riitatilanteessa pitää puolensa ilman liiton tukea. Tai ainakin pirun kallista.

Mä en kuulu liittoon irtisanomispelon takia, vaan sen vuoksi, että aina voi tulla tilanteita joissa joutuu kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, tilanteita joissa tarvitsee liiton tuen taakseen. Toisekseen jotenkinhan se on järjestäydyttävä jos asioihin muutosta halutaan. Tosin olen käsittänyt, ettei Tehy ole tässä ammattiliitoista tehokkaimmasta päästä. Olen aika tuore tehyläinen, joten tämä on vaan mutua. Mutta juuri siksi asioihin pitääkin pyrkiä vaikuttamaan.

Eli joo, sekavan sepustuksen jälkeen summa summarum: mun mielestä liittoon kuuluminen kannattaa aina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan sitä aina uskotella itselleen että aito lannan tuoksu voittaa Chanel5:sen Cannesin elokuvajuhlilla.  ;D

Siisjuu. Kyllä, joukkovoima on voimaa. Jos ei järjellä niin voimalla sitten kaadetaan se järkensä menettänyt työnantajan edustaja. Käytännössä kyseisestä putiikista ei ole ollut kannustavia kokemuksia. Se mitä liiton nimissä tarjotaan on aiheuttanut lähinnä turhautumista - ja epäuskon lisääntymistä. Paljon on kuulolla esimerkkiä siitä, kuinka epätyytyväisyyttä on putiikin osalta. Jotensakin välistä tuntuu järjettömältä se, että sellainenkin massa työntekijöitä ei saa aikaan sitä mitä voisi aikaansaada. Ainoa johtopäätös siitä on, että kukaan ei oikeasti edes välitä. Ollaan liitossa kun naapurikin on ja siten saadaan ne tyhjänpäiväiset liittymisen merkityksellisyydestä höpöttävät hiljaisiksi sekä pois häiritsemästä töitä.

Anteeksi Teille, jotka ihan oikeasti tekee ay-töitä ja saa aikaan oikeita todellista tyytyväisyyttä. Ammattiliitto ja -yhdistys kokoaa yhteen samaan hiileen puhaltavia. Oman alueeni touhuihin olin pettynyt - pahasti - ja seurauksena on se, että se 1,2 prosenttia menee omaan säästökohteeseeni. Heilukoot he huiveillansa kun itse kääriydyn huopaani.

Noniin. Nyt en sitten pölise tästä asiasta enempää. 

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovin heikosti uskaltaisin hoitotyötä tehdä, ellei liiton oikeus-, luottamusmies-,  ja vakuutusasiat, yms,  olisi taustalla suojaverkkona. Vaikka välillä on tuntunut lievää puukonkärjen ratinaa lapaluiden välissä (vrt.edell.tupo), niin suoja se on silti.

Omat rahkeet ja taito ei riitä mihinkään oikeustaisteluun, jos pahimmassa tapauksessa esim. vakavan potilasvahingon aiheuttaa.

Lähipiirissä on hyviä kokemuksia ammattiliiton (edunvalvonta) isosta avusta vaikeissa duuniasioissa. Ei tosin ilman toimivaa luottamusmiestä onnistunut?

Sitäpä ei osaa sanoa, onko muutosta parempaan luvassa? Toivottavasti. Eli jos joku tehyläinen siellä ylemmällä tasolla sattuu lukee näitä, niin toiveena on, että joka suuntaan kumartavat huivi/kissansilittäjä-tätit väistyvät ja tilalla saadaan ns. munaa, verbaalisesti ja miksi ei myös fyysisesti!

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Liittyäkö vai ei. Jhl kannattaa sulkea vaihtoehtona pois ainakin. Siellä on liian monia ammattiryhmiä edustettuna. Liian iso on liian iso.Esim tuleva tupo jhl tuskin tulee saamaan mitään isoa aikaiseksi koska sillä liian monia ammattityhmiä tuettavana. Eli olisikohan aika saada suomeen yksi ainut sosiiaali ja terveysalan hoitohenkilöstön liitto. riippumatta on työntekija perus,lähi,sairaanhoita,kätilö,mielisairaanhoitaj,mielenterveyshoita,sosionomi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä sairaanhoitajaliiton pitäis ite ajaa asioita,eikä piiloutua tehyn taakse. Sairaanhoitajaliitosta on tulossa vaan joku hemmetin perinnejärjestö  :-X

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä sairaanhoitajaliiton pitäis ite ajaa asioita,eikä piiloutua tehyn taakse. Sairaanhoitajaliitosta on tulossa vaan joku hemmetin perinnejärjestö  :D

Sairaanhoitajaliiton ja Tehyn funktiot ovat aivan erilaiset. Tehy hoitaa edunvalvontapuolen. Sairaanhoitajaliitto on ammatillinen järjestö, jonka toiminnasta voi lukea tuolta: http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/vaikuttaminen/liiton_esittely/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehy edustaa:

lähihoitajia, perushoitajia, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä, fysioterapeutteja, laboratoriohoitajia/bioanalyytikoita, röntgenhoitajia, hammashuoltajia/suuhygienistejä, ensihoitajia, lastenhoitajia/päivähoitajia, hammashoitajia, mielenterveyshoitajia, lääkintävahtimestareita ja sairaankuljettajia, terveyskeskusavustajia, geronomeja, jalkaterapeutteja, kuntoutuksen ohjaajia, naprapaatteja, osteopaatteja, sosionomeja ja toimintaterapeutteja.

Suurimpana ryhmänä on sairaanhoitajat mutta esim. lähihoitajat ovat kasvava ammattiryhmä tehy:ssä, mikä on hyvä se :D.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täysin tollon kyssäri, mutta onko Tehy vain sh:jia varten?

Super lh:lle?

No ei todellakaan!

SUPER:ssa on ollut vakavia puutoksia edunvalvonnassa viimeisen vuoden ajan ja tämän takia osa lähihoitajista on vaihtanut liittoa, hyvä niin! Jäsenmaksujen tärkein pointti on ainakin mulle edunvalvonta, esim. meillä pää- ja luottamusmies neuvottelivat hyvät ruuhkanpurkusopimukset!

Mun edellisessä duunipaikassa perus-/lähihoitajilta pätkittiin sopimukset siten että lomat paloivat joka kerta, edunvalvonnasta ei tullut ketään paikalle, vaikka pyytäjiä oli 5-6 työntekijää.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta päällekkäisyys ei siis käy eli olla kahdessa samaan aikaan.

Hmn...pitää miettiä.

Olen henk.koht. pitänyt Super-lehteä ihan pätevänä lukupakettina, ainakin näin opiskelijana.

Pitää kattoa sitä Tehy:nkin lehteä kirjastossa.

Lehti ei toki ole ainoa asia, miksi kuulun liittoon mutta osa sitä tiedontulvaa, mikä kannetaan suoraan kotiin ::).

Ja kun koululla sattui tuo Super:in edustaja olla juuri koulun alkaessa, oli luonnollista liittyä opiskelija-jäseneksi ;).

Tod. luulin Tehyn olevan sh:jia varten, näin tietämätön sitä voi olla.

Kiitos vast. :)

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni meidän hoitajien tulisi olla enemmän järjestäytyneitä ja kollegiaalisia. Jos kaikki kuuluisivat liittoon ja toimisivat sen kautta aktiivisesti, saisimme monta asiaa parannettua. Työnantajapuolta ei neuvotteluissa paljoa hetkauta sellainen ammattiryhmä ja liitto jonka jäsenet eivät itsekään usko omiin mahdollisuuksiin. Yksin huutelemalla ja tuulimyllyjä vastaan taistelemalla ei saa mitään aikaan. Kyllä siihen vaaditaan yhtenäistä joukkovoimaa joka on valmis seisomaan sanojensa takana.

Jos halutaan taistella, niin täytyy taistella yhteisrintamassa.

Voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi Tehy ja Super eivät liity yhteen ja minkälainen yhteistyö näillä on esim. tulevia TUPO neuvotteluja ajatellen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi Tehy ja Super eivät liity yhteen ja minkälainen yhteistyö näillä on esim. tulevia TUPO neuvotteluja ajatellen?

Hyvä kysymys, alan yksi suuria ongelmia onkin jäsenistön hajaantuminen ainakin viiteen eri liittoon. Eikös JLP ehdottanut jossakin välissä yhdistymistä mutta eipä tainnut herättää SuPerissa mitään vastakaikua..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi Tehy ja Super eivät liity yhteen ja minkälainen yhteistyö näillä on esim. tulevia TUPO neuvotteluja ajatellen?

Seuraavalle neuvottelukierrokselle lähdetään kuntasektorilla TNJ:ä jonka muodostavat TEHY ja SUPER sekä yksityissektorilla TSN:ä jonka taas muodostavat TEHY, SUPER ja ERTO.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaat tulevat aina vain tietoisemmiksi omista oikeuksistaan ja ovat tekemässä oikeusjuttujakin. Tästä syystä en uskaltaisi olla Tehy:n ulkopuolella, koska sieltä on saatavissa oikeusapua tarvittaessa. Sen sijaan sairaanhoitajaliittoon en ole ikinä kuulunut. En koe tarpeelliseksi.

Niin, kannattaako liittyä Tehyyn? Kertokaa mielipiteenne. Jos, joka on varsin mahdotonta, että jäisin työttömäksi, niin olisiko liiton kautta saatava työttömyyskorvaus parempi, kuin muuten? Entä muut edut kuin varsin kalliiksi tuleva kalenteri? Niin, ja mikä mahtaa olla hinta tästä kaikesta, jos liityn? Suositteletteko.

Ps. En kuulu mihinkään liittoon.

Kiitos vastauksista ja kestäkää pakkaspäiviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja maksu on mun mielestä kuitenkin aikasen pieni.

Ei se kyllä mun mielestä kauhian pieni oo....

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä sanoisin että kyllä.

Itsekin pidin työttymyyden uhkaa melkoisen pienenä, mutta toisin kävi. Valmistuttani olin raskaana ja töitä olisin pystynyt tekemään 3kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Järkytyksekseni kukaan ei ollut halukas määräyskirjaa kirjoittamaan, työnantaja tuntui ajattelevan että jäisin kuintekin sairaslomalle. Keikkatöitä oli vaihtelevasti, mutta työttömänä sairaanhoitajana sain siis viettää nuo pari kuukautta. :o

Ja toinen pointti: Virkahaussa minua kohdeltiin epäoikeudenmukaisesti ja siitä halusin selvityspyynnön tehdä. Luottamusmiehen ja tehyn (erittäin asiantuntevan) lakimiehen avulla oikaisuvaatimuspyyntö tehtiin ja se "meni läpi" eli tänäpäivänä olen onnellinen (?) viranhaltija. Eipä olisi tähän ruljaansiin tullut lähdettyä ilman liiton tukea. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin pidin työttymyyden uhkaa melkoisen pienenä, mutta toisin kävi. Valmistuttani olin raskaana ja töitä olisin pystynyt tekemään 3kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Järkytyksekseni kukaan ei ollut halukas määräyskirjaa kirjoittamaan, työnantaja tuntui ajattelevan että jäisin kuintekin sairaslomalle. Keikkatöitä oli vaihtelevasti, mutta työttömänä sairaanhoitajana sain siis viettää nuo pari kuukautta.

-Mitä ihmeellistä tuossa on? En minäkään työnantajana palkkaisi raskaana olevaksi itsensä ilmoittavaa pitkäaikaiseen sijaisuuteen, jos on mahdollista valita.

Sama sijaisen hakeminen olisi kohta edessä uudestaan.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin pidin työttymyyden uhkaa melkoisen pienenä, mutta toisin kävi. Valmistuttani olin raskaana ja töitä olisin pystynyt tekemään 3kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Järkytyksekseni kukaan ei ollut halukas määräyskirjaa kirjoittamaan, työnantaja tuntui ajattelevan että jäisin kuintekin sairaslomalle. Keikkatöitä oli vaihtelevasti, mutta työttömänä sairaanhoitajana sain siis viettää nuo pari kuukautta.

-Mitä ihmeellistä tuossa on? En minäkään työnantajana palkkaisi raskaana olevaksi itsensä ilmoittavaa pitkäaikaiseen sijaisuuteen, jos on mahdollista valita.

Sama sijaisen hakeminen olisi kohta edessä uudestaan.

Mutta raskauden takiahan EI saa työntekijää syrjiä. Mutta todellisuudessa näin tapahtuu. Että se siinä on ihmeellistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...