Jump to content
MAINOS

Vainajan säilytys osastolla.


Ketorin

Recommended Posts

Kyllä meilläkin vainajat pidetään ihan tilanteen mukaan osastolla.Mutta se sääntö on ettei päivystäjää yöllä sen takia herätetä,vaan soitetaan vasta aamulla.Vainaja on sen ajan vaikka kylppärissä. >:D

Aika hyvät ohjeet on saatu aikaan. Se päivystävä lääkäri on kuitenkin töissä. Pitäisiköhän mun sanoa kanssa potilaille ja kollegoille työaikana, että "tän ja tän syyn takia ette sitten soittokelloa painele tai kysele apua"?  :)

Kyllä se vainaja ehtii kesähelteillä alkaa haiskahtamaan jos kovin monta tuntia yöaikana odotellaan aamun koittoa että saadaan päivystäjä toteamaan tilanne.

eli tästä lähin sitten hoitajat soittaa päivystäjälle jos vähänkin siltä tuntuu. Erityisen matala kynnys tulee olla soittaa yöllä.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllä meilläkin vainajat pidetään ihan tilanteen mukaan osastolla.Mutta se sääntö on ettei päivystäjää yöllä sen takia herätetä,vaan soitetaan vasta aamulla.Vainaja on sen ajan vaikka kylppärissä. >:D

Onkos puhelinpäivystäjä vaiko aktiivipäivystäjä? Itse ainaki "kiusaan" aktiivipäivystäjiä yöllä kyselemällä kaikkea mitä he eivät ole viitsineet hoitaa illalla. Saavathan ne siitä täyttä palkkaakin.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites onko teillä aina selvillä minne vainaja viedään jos menee käsiin matkalla? Kuulin tapauksesta ku ruumista oli jouduttu pitään autossa toista tuntia ku poli jonne oltiinmenossa ei suostunu ottaan ruumista vastaan.. Jos ois kotiin kuollu ois tietty voinu sinne jättää mut ku kerkesivät ottaan kyytiin :-

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites onko teillä aina selvillä minne vainaja viedään jos menee käsiin matkalla?

Mä kiikuttaisin pikapikaa lähimmälle osastolle jossa on reskausvehkeet ja lisää käsiä, varsinkin jos olen yksin viemässä potilasta vaikka osastolta toiselle. Yksin ei siinä tilanteessa paljon mitään voi tehdä vaikka olis elvytyspakki ym. mukana.

Tiedän kyllä tilanteita joissa potilaalla on ollut DNR ja menehtynyt osastosiirrossa hissiin. Vastaanottava osasto ei huolinut potilasta, joten takaisin se  oli kärrättävä todettavaksi ja asiat hoideltavaksi. Mikä menee kyllä ihan mun logiikkaankin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites onko teillä aina selvillä minne vainaja viedään jos menee käsiin matkalla?

Mä kiikuttaisin pikapikaa lähimmälle osastolle jossa on reskausvehkeet ja lisää käsiä, varsinkin jos olen yksin viemässä potilasta vaikka osastolta toiselle. Yksin ei siinä tilanteessa paljon mitään voi tehdä vaikka olis elvytyspakki ym. mukana.

Tiedän kyllä tilanteita joissa potilaalla on ollut DNR ja menehtynyt osastosiirrossa hissiin. Vastaanottava osasto ei huolinut potilasta, joten takaisin se  oli kärrättävä todettavaksi ja asiat hoideltavaksi. Mikä menee kyllä ihan mun logiikkaankin.

Tuossa varmaan tarkoitettiin tilannetta jossa potilas kuolee ambulanssikyydin aikana? Yleensähän tällaisiin tilanteisiin on olemassa paikallinen ohjeistus, mutta päivystyspoliklinikalle kuolleet eivät periaatteessa kuulu. Helsingissähän tällaiset tapaukset taidetaan viedä suoraan oikeuslääketieteen laitokselle. Joskus harvoin Helsingissäkin vainajia tuodaan päivystykseen poliisin pyynnöstä kun halutaan selvittää onko potilaalla jokin perussairaus jonka perusteella voidaan kirjoittaa kuolintodistus ilman oikeuslääketieteellistä ruumiinavausta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa varmaan tarkoitettiin tilannetta jossa potilas kuolee ambulanssikyydin aikana?

Juu niin tarkoitettiinkin, mutta eikös tämän saman topicin alla voi keskustella toisestakin näkökulmasta (otsikonkin huomioiden...)  *nolona*
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa varmaan tarkoitettiin tilannetta jossa potilas kuolee ambulanssikyydin aikana?

Juu niin tarkoitettiinkin, mutta eikös tämän saman topicin alla voi keskustella toisestakin näkökulmasta (otsikonkin huomioiden...)  *nolona*

Juu, voi toki.  8)

Jos potilas korahtaa kun yksin ollaan siirtämässä potilasta jonnekin, niin kyllä mäkin kipin kapin kärräisin potilaan sellaiseen paikkaa jossa voi elvyttää kunnolla, eli on väkeä ja välineitä.

Ja kyllä mä olen henk. koht. ollut muutamankin kerran tilanteessa jossa osastolle on tuotu eloton potilas. Joskus ei ole huomattu, että potilas on ollut elottomana ja jsokus on tuotu kun on ajateltu että parempi se on meillä elvyttää kuin käytävällä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin pätee tuo 2 tunnin sääntö, mutta osastolla ei tarvi niin kauaa pitää, 2 h kuluttua vasta laitetaan kylmään. On kai joku vanha jäänne mun käsityksen mukaan, ettei kukaan herää kylmiöstä  ;)  Niitä kummitusjuttuja kun aina liikuu. Eli siis kun vainaja on todettu, omaiset on käyneet , siirretään vainaja kappeliin ja laitetaan se siellä. Joskus laitetaan saman tein kylmään (jos esm. 1,5h exituksesta kulunut), joskus jätetään tunniksi kappeliin ja sitten tunnin päästä käydään lykkäämässä kylmiöön. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mites onko teillä aina selvillä minne vainaja viedään jos menee käsiin matkalla?

Mä kiikuttaisin pikapikaa lähimmälle osastolle jossa on reskausvehkeet ja lisää käsiä, varsinkin jos olen yksin viemässä potilasta vaikka osastolta toiselle. Yksin ei siinä tilanteessa paljon mitään voi tehdä vaikka olis elvytyspakki ym. mukana.

Tiedän kyllä tilanteita joissa potilaalla on ollut DNR ja menehtynyt osastosiirrossa hissiin. Vastaanottava osasto ei huolinut potilasta, joten takaisin se  oli kärrättävä todettavaksi ja asiat hoideltavaksi. Mikä menee kyllä ihan mun logiikkaankin.

Tuossa varmaan tarkoitettiin tilannetta jossa potilas kuolee ambulanssikyydin aikana? Yleensähän tällaisiin tilanteisiin on olemassa paikallinen ohjeistus, mutta päivystyspoliklinikalle kuolleet eivät periaatteessa kuulu. Helsingissähän tällaiset tapaukset taidetaan viedä suoraan oikeuslääketieteen laitokselle. Joskus harvoin Helsingissäkin vainajia tuodaan päivystykseen poliisin pyynnöstä kun halutaan selvittää onko potilaalla jokin perussairaus jonka perusteella voidaan kirjoittaa kuolintodistus ilman oikeuslääketieteellistä ruumiinavausta.

jos en vääärin muista niin Stadin protokollan mukaan (hoidosta huolimatta) kuollut potilas viedään sinne sairaalaan jonne häntä oltiin alun perin kuljettamassa...fiksumpi oikaiskoon.?

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos en vääärin muista niin Stadin protokollan mukaan (hoidosta huolimatta) kuollut potilas viedään sinne sairaalaan jonne häntä oltiin alun perin kuljettamassa...fiksumpi oikaiskoon.?

Tuosta protokollasta en ole satavarma, mutta olen elänyt siinä uskossa ettei vainajia ainakaan rutiininomaisesti enää kuljetettaisi sairaalaan vaan suoraan ruumishuoneelle, joka näissä tapauksissa useinmiten sijaitsee Oikeuslääketieteen laitoksella.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen aikanani siirtokyytejä ajellessani ollut siinä käsityksessä, että jos potilas nitkahtaa matkalla (oletetaan, että on E.R.), niin se palautetaan lähtöpaikkaan. Lähettävä lääkärihän on vastuussa siirrosta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytäntö on pitää vainajaa pari tuntia exituksen jälkeen osastolla ja sitten siirtää kylmiöön. Meidän osastolla tämä perustuu vainajan kunnioittamiseen, oli kyse mistä vuorokauden ajasta tahansa. Yölläkin vainajat lähtevät kylmiöön parin tunnin jälkeen. Ei ne aamuun odota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

jos en vääärin muista niin Stadin protokollan mukaan (hoidosta huolimatta) kuollut potilas viedään sinne sairaalaan jonne häntä oltiin alun perin kuljettamassa...fiksumpi oikaiskoon.?

Tuosta protokollasta en ole satavarma, mutta olen elänyt siinä uskossa ettei vainajia ainakaan rutiininomaisesti enää kuljetettaisi sairaalaan vaan suoraan ruumishuoneelle, joka näissä tapauksissa useinmiten sijaitsee Oikeuslääketieteen laitoksella.

Nykyään stadissa kuljetetaan potilas perille, elävänä tai kuolleena. :D

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Niitä kummitusjuttuja kun aina liikuu.

Ne mitään kummitusjuttuja oo. Mä oon oikeesti ikävä kyllä kokenu moisen tilanteen. Ikinä en halua enää olla sellasessa tilanteessa. *sormet ristissä toivoo*

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niitä kummitusjuttuja kun aina liikuu.

Ne mitään kummitusjuttuja oo. Mä oon oikeesti ikävä kyllä kokenu moisen tilanteen. Ikinä en halua enää olla sellasessa tilanteessa. *sormet ristissä toivoo*

Siis todettiinko joku potilas kuolleeksi, jonka jälkeen 'heräsi'? Ainut varma mikä tässä heräsi on mun mielenkiinto. 8)

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä Tk:n vuodeosastolla pidetään yleensä myös 2 tuntia exituksen jälkeen. Syytä en tiedä, eikä sitä ole ikinä selitetty (enkä ikinä ole tullut kysyneeksi). Ja lääkäri toteaa kuolleeksi. Olemme vielä siinä onnellisessa asemassa, jotta lääkäri on myös yöllä talossa.

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiläkin pidetään tuo 2 tuntia vainaja osastolla. En tiedä perusteita ja vastustan sitä.

Meillä kun ei ole paikkaa vainajalle.

Neljän hengen huoneessa vainaja kaksi tuntia on ihan liikaa.  Aika usein tyhjennetään yhden hengen huone potilaasta, jotta vainaja saa paikan olla. Huoneesta poistetulle on varsin vaikeaa perustella kahta tuntia käytävällä/päiväsalissa.

Jos omaiset eivät tule hyvästelemään vainajaa , ei minusta ole mitään mieltä pitää häntä osastolla. Jotkut kollegat ovat pitäneet vainajaa verhojen takana isossa huoneessa. Ei siinä mitään, mutta verhot ovat seitin ohuet ja jos aurinko paistaa, niin kaikki näkyy verhojen läpi. Joskus olen nähnyt tällaista vierastunnin aikana, enkä edelleenkään ymmärrä, mitä kollega on ajatellut...

Minä olen pyrkinyt lähettämään vainaja pois osastolta välittömästi jos lääkäri on käynyt eikä omaisia tule hyvästelemään. Tämä on kyllä ilmeisesti vastoin sairaalan ohjeita.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kans karmee kokemus kun harjottelussa jouduin sinne kappeliin ja tarkoitus oli sitten pistää potilas kylmiöön niin enkös ku käänsin selkäni ottaakseni hanskoja hyllystä niin siinä maanneen mammaraisen käsi liikahti ja kyllä meikä sai sellaisen hepulin ettei tosi.

Onneks mukana oli toinen kokeneenpi hoitsu ziizuz !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Meillä päin lääkärin todettua potilas kuolleeksi vartija/vartijat hakee vainajan osastolta yöllä ja päivällä.

Ed työpaikassa yöllä hoitaja totesi kuolleeksi, koska lääkäriä ei talossa. Yöllä ei vainajaa lähdetty viemään mihkään, kun vuorossa vain 2 hoitajaa. Päivisin 2h vainaja osastolla jonka jälkeen hoitajat vei kylmiöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meilläkin vainajat pidetään ihan tilanteen mukaan osastolla.Mutta se sääntö on ettei päivystäjää yöllä sen takia herätetä,vaan soitetaan vasta aamulla.Vainaja on sen ajan vaikka kylppärissä. ;D

Laki kuolemansyyn selvittämisestä 1.6.1973/459

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 LUKU

Kuolemasta ilmoittaminen ja kuolleen hautaaminen

1 § (5.9.1997/858)

Kuolemasta on viipymättä ilmoitettava lääkärille tai poliisille.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730459

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen myös meillä kuullut tuosta 2 tunnin säännöstä, mutta mitenkään virallinen tai edes kirjattu ohje se ei ole, niin jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. Itse en vainajaa talossa säilyttele, jos kaikki asiat muuten kunnossa. Käytännössä tuo kaksi tuntia melkein aina kyllä menee, ennen kuin lääkäri ja omaiset ovat käyneet ja hautaustoimisto tullut noutamaan vainajan.

Meillä kyllä kuoleman totetaa aina lääkäri, ei koskaan hoitaja. Vanhainkotimme "oma" lääkäri (terveyskeskuslääkäri) on onneksi hyvin joustava ja käy esim. viikonloppuna toteamassa, vaikkei se hänen työaikaansa edes kuulu! Jos oma lääkärimme ei ole käytettävissä kohtuullisessa ajassa, niin lähetämme vainajan läheiseen sairaalaan, jossa ensiavun päivystävä lääkäri toteaa kuoleman. Oman työurani aikana ei ole onneksi tarvinnut lähettää vainajia ensiapuun, koska oma lääkärimme on ollut tarvittaessa käytettävissä. En sitten tiedä onko seuraava lääkäri yhtä joustava, kun nykyinen jää kohta eläkkeelle...

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhainkotimme "oma" lääkäri (terveyskeskuslääkäri) on onneksi hyvin joustava ja käy esim. viikonloppuna toteamassa, vaikkei se hänen työaikaansa edes kuulu!

Kuuluuhan se. Hän on virassa joten velvollinen suorittamaan tiettyjä velvotteita, myös ylitöinä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Meillä vainajaa pidetään osastolla kaksi tuntia kuoleman jälkeen. Kun hoitaja on todennut potilaan elottomaksi, kutsutaan lääkäri paikalle toteamaan kuolema. Kahden tunnin kuluttua vainaja siiretään ruumishuoneelle, elleivät omaiset halua olla vielä pidempään vainajan vierellä. Joskus omaiset viettävät aikaa siinä hyvästelyssä useitakin tunteja, mutta se tietysti heille suodaan. Kahdessa tunnissa ehtii hyvin pukea vainajan ja hoitaa paperiasiat kuntoon, sekä tukea omaisiakin. Sitä en tiedä miksi meillä on tuo kahden tunnin raja, mutta luulisin sen liittyvän johonkin vanhaan tapaan tai pelkoon siitä, että potilas voisi vielä herätä. Pitääkin kysyä asiaa ihan mielenkiinnosta oh:lta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...