Jump to content
MAINOS

Lääkehoito - lääkkeiden jakaminen kotihoidossa


Vieras: Netta

Recommended Posts

Kertokaas fiksumpina kun en mistään löydä perusteluja...

Mun pitäisi selvittää miksi lääkkeiden jakamisessa olisi käytettävä tehdaspuhtaista hanskoja tai puhdasta lääkelusikkaa. Kun kotihoidossa näemmä jaetaan KAIKKI lääkkeet "purkista paljaalle kädelle - siitä sormin (ehkä pestyin ehkä ei) dosettiin" -tyylillä.

Mielestäni se ei ole kovinkaan hyvä tapa, ja käytän itse lusikkaa tai hanskoja, mutta mistä saan perustelut toiminnalleni??? huh.gif

Tiedän että jotkut lääkkeet saattaa imeytyä kämmenen ihon läpi ja on siten haitaksi, mutta onhan tuossa sekin että työntekijä ei siirrä pöpöjään asiakkaaseen lääkkeiden kautta.

No johan oli hullusti kirjoitettu, mutta perusteluja kaipaan jos joku osaapi kertoa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Muistelen että "Infektioiden torjunta sairaalassa"- kirjassa oli tästä aika hyvää matskua....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olin koulutuksessa, jota veti farmaseutti. Hän suositti maskin ja hanskojen käyttöä lääkkeenjaossa, varsinkin jos se kestää yli puolituntia kerrallaan. Ihan työsuojeluna piti. Työntekijä voi herkistyä esim. antibiooteille jakaessaan paljain käsin tai hengitettyään lääkepölyä.

Itse jaan paljain käsin vielä. Pesen kädet saippualla ja desinfoin ne.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin vielä pari vuotta sitte jaoin osaston lääkkeet 1x/vko aina paljain pestyinja desinfioiduinkäsin. Sittemmin käsiin alko tulla ihme ihottumaa. Lääkäri totes, et voi olla jotain allergiaa tai jolekin aineelle herkistymistä. Ihottuma,( joka oikeestaan oli käsivarresta kämmenselkiin lopulta levinneitä "syyläsaarekkeita") kesti jonku pari vuotta, ennekö suostu lähten pois iha ittekseen. Muutalääkettä ei ollu, ku Hydrocortisonia. Sinä aikana olin jo vaihtanu työpaikkaa ja siel jaettiin aina hanskat kädes lääkkeet, et tuntus, et lääkkeiden paljain käsin jakamisel oli osuutta ihottuman syntyyn.

Nii ja lisäks muuten jotku lääkkeet, ei todellakaan tee hyvää jakajalle, jka näille lääkkeille altistuu usein, mm. epilepsialääkeet ja sitten jotkut saattaa altistaa keskenmenolle, esim. Arthrotec.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Olin ensimmäisessä akuuttiharjoittelussa Meikussa keuhkoilla ja se lääkkeiden määrä oli jotain ihan pöyristyttävää. Tai pöyristyttävä ei ole oikea sana, mutta siis lääkkeitä per potilas oli mukitolkulla. Kokeneeltakin hoitajalta meni 1-1,5 tuntia päivässä lääkkeiden jakoon.

Minusta oli itsestään selvää, että tuollaisia pillerimääriä en paljain käsin lähde pyörittelemään. Lääkelusikka ja pinsettikin pestiin aina yhden potilaan lääkkeiden jälkeen (ettei esim. jollekin ab-allergiselle jaeta lääkkeitä lusikalla, jolla on just pomittu toiselle potilaalle sitä tiettyä ab:tä).

Toisessa harjoittelupaikassa sainkin sitten kritiikkiä, kun halusin hanskoja käyttää ja silti käytin myös lääkelusikkaa. Olisi pitänyt tehdä jomminkummin. Hanskoilla olisi pitänyt kaivella pillerit sormin purkista tai kaataa kämmenelle tai sitten käyttää käsidesiä ja lääkelusikkaa. En osannut sanoa muuta kuin että näin olen oppinut ja koska siitä ei ainakaan haittaa ole potilaille, niin jatkan samalla tavalla. En nyt pysty näkemään niitä yksiä tai kaksi hanskoja (jos joutuu välissä tekemään jotain muuta) niin suurena menoeränä, että toiminnallani saisin sairaalan konkurssiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perusteluista en niinkään tiedä, mutta itse olen töissä kotihoidossa ja jaan lääkkeet lusikalla. Itse teen näin, koska haluan varmistaa, ettei asiakas saa lääkeiden joukossa vahingossa pöpöjä minun käsistäni, vaikka aina toki pesen kädet huolellisesti ennen lääkejakoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihte en oo hirveästi lääkkeitä jakanu.. mutta paljain käsin jaan.. huolellinen pesu ja desinfiointi vain..

ärsyttää varmasti ihoa -> parempihan se ois jos käyttäis hanskoja/lääkelusikkaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KSH:ssa töissä ollessani en käyttänyt hanskoja enkä lusikkaa muuhun kuin sytostaattien jakamiseen. Desinfioin kädet ennen ja jälkeen lääkkeenjaon käsihuuhteella joka kulki aina laukussa mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa työskentelen mieki ja lääkkeenjaossa käytän hanskoja aina. Ja käsidesikin tulee laitettua ennen hanskoja ja hanskojen poisoton jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en työskentele kotihoidossa (vaan erikoissairaanhoidossa psykiatrian piirissä) mutta en kyllä ole koskaan käyttänyt hanskoja lääkkeitä jakaessani. Pesen ja desinfioin kädet ennen ja jälkeen lääkkeenjaon ja välillä saatan käyttää lusikkaa. Mutta hanskoja en käytä - eikä käytä kukaan muukaan työkavereista.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa toimin ja lääkkeitä jakaessa käytän hanskoja.  Sama kai se vaikka ilamn hanskojakin jakaisin, kun eräässä paikassa puolitetaan lääkkeet vanhoilla, ruosteisilla sokerisaksilla ;)

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ilmeisesti vaihtelee yksiköittäin mikä on käytäntö. Näppituntumalla voisi sanoa, että viimeksi koulussa olleet ja opiskelijat jakavat hanskoilla, atuloilla ja lusikalla, "vanhemmat" työntekijät paljain käsin. Ainakin vanhuspuolella tuntuu näin olevan. Maskista lääkkeidenjaossa en ole kuullutkaan (siis ihan tavallisten lääkkeiden, sytostaatit jne eri asia).

Nimimerkillä "lääkkeitä 8h päivässä ilman maskia ja hanskoja jakanut"

-joo, meillä lääkkenjakopäivä kerran-kaksi viikossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Otan vastaan kotihoidossa tiimiin tulevilta lh:lta lääkejako näytöt. Minulle on sama käyttääkö hanskoja lääkkeitä jakaessa tai pelkkää desinfektio + pinsetit/lusikka ja puolittaja, kunhan ei koskettale pillereitä käsin.  ::)

Minulle tärkeintä on, että jako tapahtuu aseptisia periaatteita noudattaen. Kummallakin tavalla välttyy lääkkeiden käsille aiheuttamista sivuvaikutuksista, oleellisinta on kuitenkin riittävä desinfektion käyttö myös hanskoja käytettäessä ennen ja jälkeen....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Nostelenpa tällaisen ikivanhan aiheen taas tapetille. Vaahtoan työturvallisuuden näkökulmasta.

Pyrkikää hyvät ihmiset välttämään tablettien koskettelua käsin. Muutama pilleri silloin tällöin tuskin halla tekee, mutta aina on olemassa yliherkistymisen vaara.

Maskit naamalle vähintään silloin, kun jauhetaan tabletteja syystä tai toisesta.

Trikki kirjoitti ollensa koulutuksessa, jota veti farmaseutti. Hän kehoitti pitämään maskia naamalla, jos lääkkeiden jako kestää yli puoli tuntia. Ei pöllömpi neuvo.

Mä tiedän, että tämä kuullostaa yliampuvalta, mutta kun sattuu olemaan omakohtaista kokemusta asiasta.

Olen tässä urani aikana onnistunut allergisoitumaan ASA:lle ja sitä kautta kaikille tulehduskipulääkkeille, v-penisiliinille ja sen sukulaisille, kefalosporiineille ja muutamille muille.

Eksoottisin taitaa olla metadoni. Keittelin joskus narkeille korvausaineliuoksia ilman kohdepoistoimuria. Asianmuksiset suojaimet oli kyllä käytössä, mutta jotenkin vaan onnistuin

hönkäilemään metskua sen verran, että allergisoituminen oli mahdollista. Työterveyslääkäri kehoitti olla aloittamatta heroiinin käyttöä, aiheuttaa kuulema anafylaktisen shokin...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite jaa aina lääkkeet hanskat kädessä ja yleensä käytän myös lusikkaa, työskentelen sitten kotihoidossa tai osastolla ;)

Tosin todella paljon näkee työpaikoilla vieläkin sitäkin, että lääkkeitä jaetaan paljain käsin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä jaoin ennen kanssa lääkkeet paljain käsin, lusikkaa apuna käyttäen. Sitten eräänä yönä laitoin i.v. antibioottia (lantrauksen kyllä tein käsineet kädessä) tippumaan potilaalle. Siinä Zinacef pulloa telineeseen laittaessa ja liittäessä sitä pt:n kanyyliin, onnistuin saamaan muutaman pisaran tätä laimennettua tavaraa sormelleni. Tuloksena oli se, että melkein heti kyseisestä sormesta kuoriutui nahka lähes kokonaan pois. Sen jälkeen aloin käyttämään aina lääkkeitä käsitellessäni hanskoja. Ja nyt olen huomannut sellaisen asian, että ihoni pysyy käsissä paljon paremmassa kunnossa kuin ennen hanskojen käyttöä. Suosittelen muillekkin.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti käsineet aina kädessä kun kotihoidon asiakkaille jaan lääkkeitä. Onhan se asiakkaallekkin mukavampaa laittaa pillerit dosetista suuhunsa, kun tietää että niitä ei ole nyplätty paljain käsin. Vaikka kuinka pesisi kätensä ja käsidesiä käyttäisi, kaikki ei tykkää jos heidän pillereihinsä kajotaan paljain käsin...

Olempa nähnyt osastolla sairaanhoitajan tarkistavan aamulääketarjottimen lääkkeet (noin 40 potilaan) seuraavalla tavalla: ilman käsineitä pillerit kipataan kämmenelle, sormella hämmennellään levilleen ja tarkistetaan että on oikean näköiset pillerit, lääkkeet takaisin lääkelasiin ja seuraavan lääkelasin kimppuun... ja tosiaan ei käsien pesua tai desinfointia kuin aluksi ja lopuksi, kun tarjottimet selvät.

Entä jos ensimmäisellä potilaalla menee antibiootti ja seuraava potilas kys. lääkkeelle allerginen. Voiko herkistyä? Periaatteessa mahdollista, mutta entä käytännössä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä jaoin alkuun kotihoidossa paljain käsin lääkkeitä dosettiin (käsidesiä tietty ennen ja jälkeen lääkkeenjaon). Nyt jo useita vuosia oon jakanu lääkkeet aina niin että kaadan lääkepurkin kannelle kasan pillereitä josta kippaan ne pinsetein dosettiin. Yritän olla koskematta lääkkeisiin ihan oman itseni vuoksi mutta myös siksi että ne olisi asiakkaankin mukavampi nauttia kun en ole käsissäni niitä näprännyt. Pillereitä en puolittele käsissä vaan aina pillerinpuolittajalla (vaikka esim. emconcor on tosi ärsyttävää puolittaa koneella, helpommalla/nopeammin pääsisi jos käsin halkaisisi). Pillerinpuolittajan pesen säännöllisesti ja tietty käsidesiä käsiin aina ennen ja jälkeen lääkkeenjaon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka usein muuten työpaikoillanne putsataan lääkkeidenjakovälineet (pinsetit, lusikat, puolittajat)? Entä potilaspöydillä olevat lääkkeiden jauhamiseen tarkoitetut välineet?

Entä kuinka usein putsaatte dosetit / lääketarjottimet?

Kuinka usein on lääkekaappien siivous ja vanhojen lääkkeiden hävittäminen sieltä?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jakovälineet pesen aina lääkkeen jaon jälkeen sekä antibiottien käsittelyn jälkeen. Tosin jaan hanskoilla, joten lähinnä puolittaja käytössä jos ei näpein onnistu. Dosetit pestään kerran viikossa, lääketarjottimet tarvittaessa (nämä tekee yökkö). Vanhoja lääkkeitä tulee katselta parin kuukauden välein, jonkinlainen lista myös kuluvana vuonna vanhaksi menevistä harvoin käytettävistä. Hankala vain pitää ajantasalla, kun lääkkeiden vaihtuvuus ja menekki muuttuu usein. Yöpöydillä olevien jauhantakippojen suhteen olisi tarpeen huomioida niiden riittävä peseminen aina käytön jälkeen, tässä tuntuu olevan korjaamista ainakin meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko jo monessa paikkaa kotihoidossa tai laitoksissa käytössä apteekin jakamat lääkkeet? Mitenkä on onnistunut ratkaisu? Tuleeko lääkevirheitä ja jos tulee miten korjataan?

Meillä on tänä vuonna alkanut  eli helmikuun ensimmäisestä saivat ensimmäiset valmiiksi jaetut lääkkeet. Eli vasta tässä katsellaan ja ihmetellään miten homma alkaa luistamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entisessä yksikössäni vain muutama asiakas suostui ottamaan apteekin jakamat lääkkeet vastaan. Ihan toimiva niille asiakkaille joilla ei ole muistiongelmaa. Ainoa haittapuoli on hinta, lääkkeiden lisäksi (jotka tosin ostetaan "pillerittäin") jäi kummallekin asiakkaalle myös kotihoidon käynnit (+maksut) entiselleen jolloin joutuivat itseasiassa maksamaan enemmän kuin ennen. Näin kotihoidon työntekijänä myös mielelläni jaan lääkkeitä koska itselle jää varmempi tunne siitä että lääkkeet on oikein jaettu ja pysyn varmasti ajantasalla asiakkaan lääkitysasioista.

Välineiden putsaamisesta: pyrin pillerinpuolittajan pesemään jokaisen lääkkeenjaon jälkeen. Osa asiakkaista ovat ostaneet oman pillerinpuolittajan kotiin ja tämä onkin hieno asia. Mielestäni kotihoito voisi velvoittaa asiakkaansa ostamaan henkilökohtaiset dosetit ja pillerinpuolittajat.  Dosetit pestään aika harvakseltaan, oikeastaan vain sillloin jos näyttävät tuhruisilta tai likaisilta. Pinsetit ovat näitä yksittäispakattuja muovisia ja jokaiselle asiakkaalle viedään omat, samoja pinsettejä (aina samalla asiakkaalla) käytetään siis pidempään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohon harjottelussa, näkiessäni, jokainen käytti hanskoja ja käsidesiä ennen/jälk., myös minä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Tein lyhyen sijaisuuden kotihoidossa ja mieleen jäi lääkelistat mitä ei oltu päivitetty sitten viime vuosisadan.. :) Tutut hoitajat tiesivät kyllä mitä lääkkeitä kullakin asiakkaalla menee, mutta sijaisena lääkkeiden kanssa oli melkoista setvimistä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...