Jump to content
MAINOS

Apulaisoikeuskansleri vaatii pelisääntöjä sairaankuljetukseen


dino

Recommended Posts

Tuosta Lapin läänistä on turha hehkutella. Suurin osa suomalaisista asuu taajamissa, myös Lapissa. Nyt puhutaan n. 5000 000 suomalaisen ensihoidon järjestämisestä. Huomatkaa, vähensin luvusta lappalaiset.  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tuosta Lapin läänistä on turha hehkutella. Suurin osa suomalaisista asuu taajamissa, myös Lapissa. Nyt puhutaan n. 5000 000 suomalaisen ensihoidon järjestämisestä. Huomatkaa, vähensin luvusta lappalaiset.  >:D

Eihän tässä mitään hehkutella vaan kysymys on siitä että jos ruvetaan puhumaan yhtenäisistä valmiusajoista ja tavoiteajoista niin kyllä kai ne ihmisiä on ne lappilaisetkin vaikka vähän niitä onkin...

Vaikkakin lapissakin asutaankin suurimmalti osin taajamissa niin siltikin lapissa se taajaman ulkopuolinen alue on kohtuullisesti isompi kuin missään eteläsuomessa...  ja osittain lapissa asutus ei todellakaan keskity mihinkään taajamaan vaan ihmiset asuvat tasaisesti ympäri kuntaa tosin onhan lapissa paljon korpimaisemaakin...

Sinällään ei olisi erikoista vaikka periferia "unohdettaisiinkin" eihän elämää ole muualla kun kolmosen sisäpuolella...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en keksi mitään järkevää syytä miksi esim. Ivalon ambulanssi olisi virka-ajan ulkopuolella varallaolossa vartin lähtövalmiudella? Turhaa kait meidän on vedota pitkiin välimatkoihin, eivät ne saa olla syy huonontaa lähtövalmiutta, päinvastoin.

Lapissa ja muilla harvaan asutuilla alueilla tulee esim. evy ja esim. kolmannen sektorin palveluita luoda tukemaan kunnnan ensihoitoa. Useasti kunnan sivukylän taksimies onkin se joka sairaita kuljettaa tai hänet pyydetään apuun vaikka potilas tarvitsisi ambulanssia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en keksi mitään järkevää syytä miksi esim. Ivalon ambulanssi olisi virka-ajan ulkopuolella varallaolossa vartin lähtövalmiudella? Turhaa kait meidän on vedota pitkiin välimatkoihin, eivät ne saa olla syy huonontaa lähtövalmiutta, päinvastoin.

Jos periferian kunnassa ambulanssin keskimääräinen potilaan tavoittamisviive on x-minuuttia, niin päättäjien ajatusmaailman mukaan ei vartin lisäys viiveeseen ole merkittävä asia ja näinhän asia onkin ilman vaikuttavuustutkimuksia - mutu ei päättäjille riitä. Kyllähän se hieman ihmetyttää että ei vieläkään löydy perusteellista suomalaista tutkimusta aiheesta vaikka asiaan jatkuvasti törmätään - vai onko se kuitenkin niin että asiaa ei uskalleta tutkia koska pelätään/tiedetään että satsaaminen ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon on kansantaloudellisesti monin verroin järkevämpää kuin lisärahan sijoittaminen ensihoitoon...

Ihan käytännön esimerkkejäkin löytyy siitä miten kunnanisät arvostavat sairaankuljetusta: Eräässä keskisuomalaisessa 4000 asukkaan kunnassa tehtiin päätös ajaa alas yli 30 vuotta voiminut yksityinen sairaankuljetus 20 000 euron lisäsatsauksen takia. Eli se että naapurikunnasta tuleva sairaankuljetus tavoittaa oman kunnan asukkaat puoli tuntia aiempaa myöhemmin ei ole tuon 20 000 euron satsauksen väärtti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en keksi mitään järkevää syytä miksi esim. Ivalon ambulanssi olisi virka-ajan ulkopuolella varallaolossa vartin lähtövalmiudella?

En oikeen ymmärrä asiayhteyttä, en todellakaan puolustanut nykyistä järjrstelmää vaan tarkoitin että vaikeaa tulee olemaan...

Useasti kunnan sivukylän taksimies onkin se joka sairaita kuljettaa tai hänet pyydetään apuun vaikka potilas tarvitsisi ambulanssia.

Totta, esim Posiolla 192 miehitetään vuodeosaston hoitajalla ja taksikuskilla, joka ei omaa mitään koulutusta ja ilmeisesti shpiirin eh lääkäri tietää tilanteen...?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en keksi mitään järkevää syytä miksi esim. Ivalon ambulanssi olisi virka-ajan ulkopuolella varallaolossa vartin lähtövalmiudella? Turhaa kait meidän on vedota pitkiin välimatkoihin, eivät ne saa olla syy huonontaa lähtövalmiutta, päinvastoin.

Lapissa ja muilla harvaan asutuilla alueilla tulee esim. evy ja esim. kolmannen sektorin palveluita luoda tukemaan kunnnan ensihoitoa. Useasti kunnan sivukylän taksimies onkin se joka sairaita kuljettaa tai hänet pyydetään apuun vaikka potilas tarvitsisi ambulanssia.

Juu ei sen Ivalon ns. ykkösauton tarvitsisikaan olla vartin lähdössä virka-ajan ulkopuolella, mutta mites sitten se kakkoskyyti? Pitäisikös myös senkin olla sitten välittömässä 24/7?? Eli kaksi autoa 24/7 välitön?? Entäpä jos Ivalossa olisi vaikkapa pienimuotoinen aluesrl, joka suoltaisi siirtokyytiä ympäri-ämpäri, ja tätä toimintaa + paikkoja varten olisi sitten vielä kolmoskyytikin. Pitäisikö siis vielä tämänkin olla välitön 24/7??

Ei taida kunnan rahkeet riittää. EVYn varaan EI voi EIKÄ saa laskea mitään sa-ku valmiuteen liittyvää asiaa. EVY toiminta on tätä lakisääteistä sairaankuljetusta tukevaa toimintaa, ei sitä korvaavaa. Sitäpaitsi tuntuisi äärimmäisen himmeältä ajatukselta, jossa tk:n lakisääteistä sa-ku toimintaa supisteltaisiin ja vastaavasti useinkin vpk:n ylläpitämää evy -toimintaa laajennettaisiin. Ensimmäinen kämmi ja oikeusjuttu ja syytettyjen penkillä istuisi kunnan johtava tk lääkäri kertomassa siitä visiosta, jossa vapaaehtoistoiminta ohitti lakisääteisen toiminnan perusterveydenhuollossa, jota eh-toiminta juridisesti on.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kait nyt selvitysmies tekeekin ehdolle pelisäännöt joilla mennnään eteenpäin. Se Ivalon kakkosauto voisi olla vartinlähtövalmiudessa jos ykkönen saisi hoidettua esim. 70 %:ia hälytyksistä. Tai sitten keikat jaettaisiin yksiköiden kesken kiireellisyysluokan mukaan. Kyllä EVY voi korvata joissain paikoin ambulanssin jos siitä nyt tulee jatkossa lain määräämää toimintaa. Kyllä esim. terveyskeskuksen väki voi olla evy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä esim. terveyskeskuksen väki voi olla evy.

Voi, mutta ei kerkeä eikä varmasti kovin suurta innokkuuttakaan asiaan löytyisi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä esim. terveyskeskuksen väki voi olla evy.

Voi, mutta ei kerkeä eikä varmasti kovin suurta innokkuuttakaan asiaan löytyisi.

Ei taatusti kerkeä ellei porukkaa palkata rutkasti lisää. Nykyresursseilla ei puhettakaan että lähtis ajelemaan evy-keikkoja kesken vuoron.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä näitä malleja on käytössä. Ei tk:sta tarvi lähteä kuin yksi hoitsu liikkeelle ja kyydin tarjoaa esim. palokunta. Eri asia toimiiko joka paikassa ja yleensä tuo toimii vain virka-aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tk:sta tarvi lähteä kuin yksi hoitsu liikkeelle ja kyydin tarjoaa esim. palokunta.

Meillä se tarkottais iltavuoron aikaan sitä että TK jäis ilman hoitajaa. Kyseessä n 20 000 ihmisen väestövastuualue.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä näitä malleja on käytössä. Ei tk:sta tarvi lähteä kuin yksi hoitsu liikkeelle ja kyydin tarjoaa esim. palokunta. Eri asia toimiiko joka paikassa ja yleensä tuo toimii vain virka-aikana.

Eipä tällaistenkaan varaan voi laskea sitä, että homma pelittää 24/7. Malleja on, ja siihenhän tämä AOK on juuri huomiota kiinnittänyt, vaikkei suinkaan ihan Omasta aloitteestaan ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei toi AOK:n juttu ole niitä yksinkertaisempia. Väestötiheyden perusteella sekä riskiluokituksen pohjaamana noita Pelastuslaitosyksiköitä on sijoiteltu. Yhtenä (monista) laskentaperusteista on käytetty tuota tavoitettavuusaikaa. Siis ihan siis palokunta toimintana. VPK:t täydentää ja osin myös toimii itsenäisesti omalla alueellaan. Iso osa EVYistä on VPT:den ja muiden vastaavanlaisten sopimuspohjaisten sekä erilliskoutuluksen saaneiden varassa. Niin, ja kyllähän ne pelastuslaitoksetkin kovasti on olemassa myös hiljaisina vuorokauden aikoina.

Olen osin sitä mieltä, että EVY voisi rakentua vapaamuotoisen ja sopimukseen perustuvan ammattilaisryhmästä ja siten osin "korvata" SAKU toimintaa. Ei niinkään kokonaisvastuuta tekevänä yksikkönä vaan nopeimmin potilaan tavoittavana ja elintoimintojen ylläpitoon kykenevänä yksikkönä. Se, että potilaan hoito muodostuu useammasta pienestä yksiköstä on parempi kuin yksi liian kaukaa. Kun potilaan tavoittaa jokin riittävissä määrin toimintaan kykenevä yksikkö (mikä ikinä se onkaan), ei sen sairaanKULJETUS yksikön lähdöllä ole niin "kiire". Päämäärä kuitenkin siinä lienee, että potilas saa tarvitsemansa hoidon - sekä kuljetuksen tarpeenmukaiseen hoitoon niillä tarpeellisilla mahdollisuuksilla joita on käytettävissä.

Suurimpana kysymyksenä tullee olemaan kustannustehokkuus.  Toisaalta sanotaan, että avuntarvitsijan ei tarvitse miettiä lompakkoaan - vaikka läisky löisi tulta, yläpuolellansa, huutaa sireeni hädän pedot karkoittaen. Ei se toiminta kuitenkaan ilmaista ole. Eikä se EVYkään voi olla se vahvin lenkki tässä leikissä. Taajama-alueet on kohtuullisen hyvin miehitetty yksittäisten tilanteiden osalta, joten varmaan tuo riskiarvio / asukas / alueella tulee olemaan yksi aika vahva vaikuttaja palvelun tuottamisen tarpeesta, määrästä ja muodosta.

EVYistä puhuttiin jossain (muista missä), että käytännössä ne suurimmalta osaltaan muodostuvat harrastelijoista, maallikoista ja asiasta kiinnostuneista. Se, että käteen napataan deffa ja happi, ei tee niiden kantajasta sen parempaa kuin ilman niitä. Jotta voisi tehdä edes auttavan tarkennetun arvion tarvitsee tämä tekijä mielestäni jonkinlaisen terveydenhuollon tutkinnon. Mieluummin vielä kokemusta päiväduunina, sekä erityisen toistuvan tasotestaukseen perustuvan valtakunnallisen koulutusrumban. Se, että kerran viikossa kuukaudessa tulee tällainen tehtävä kotinurkille ja saku tulee sitten parin tunnin päästä - on tuottanut hintansa takaisin. Paikkakunnalla tälle määrälle päivystävä SAKU on todennäköisesti jossain muualla juuri silloin kun sitä kaivataan. Sopimuspohjaisesti alueellinen EVYvalmius voitaneen turvata, jolloin se sananmukaisesti täydentää ensihoitopalveluita. Paljon parjattu varallaolo ei siis tälläpohjalla ainakaan poistuisi, tai sitten asemapaikat harvenee. Tilastolliset numerot painaa aika paljon ratkaisujen teossa.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en keksi mitään järkevää syytä miksi esim. Ivalon ambulanssi olisi virka-ajan ulkopuolella varallaolossa vartin lähtövalmiudella?

En oikeen ymmärrä asiayhteyttä, en todellakaan puolustanut nykyistä järjrstelmää vaan tarkoitin että vaikeaa tulee olemaan...

Useasti kunnan sivukylän taksimies onkin se joka sairaita kuljettaa tai hänet pyydetään apuun vaikka potilas tarvitsisi ambulanssia.

Totta, esim Posiolla 192 miehitetään vuodeosaston hoitajalla ja taksikuskilla, joka ei omaa mitään koulutusta ja ilmeisesti shpiirin eh lääkäri tietää tilanteen...?

Oletko sitä mieltä, että puhut totta! Tiedän kyllä näin tapahtuneen vuosia sitten, mutta kyseessä oli sopimuksen tehnyt vpk:n sammustusosaston jäsen jonka leipä työ oli taksissa. Nykyisestä mallista en ole aivan ajantasalla sen myönnän. Lehdestä olemme saaneet lukea, että Posion palokunnan henkilöstö(vpk) oli testaamassa Envi- virtuaalia ennen muita. Pilottiryhmänä ( tämän sain tietää jo ennen jutun julkaisua).

nooh........................... kolahti ja kovaa          kannataa ottaa asioista selvää ennenkuin puhu"totuuksia"! Minunkin?!?!?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en keksi mitään järkevää syytä miksi esim. Ivalon ambulanssi olisi virka-ajan ulkopuolella varallaolossa vartin lähtövalmiudella?

En oikeen ymmärrä asiayhteyttä, en todellakaan puolustanut nykyistä järjrstelmää vaan tarkoitin että vaikeaa tulee olemaan...

Useasti kunnan sivukylän taksimies onkin se joka sairaita kuljettaa tai hänet pyydetään apuun vaikka potilas tarvitsisi ambulanssia.

Totta, esim Posiolla 192 miehitetään vuodeosaston hoitajalla ja taksikuskilla, joka ei omaa mitään koulutusta ja ilmeisesti shpiirin eh lääkäri tietää tilanteen...?

Oletko sitä mieltä, että puhut totta! Tiedän kyllä näin tapahtuneen vuosia sitten, mutta kyseessä oli sopimuksen tehnyt vpk:n sammustusosaston jäsen jonka leipä työ oli taksissa. Nykyisestä mallista en ole aivan ajantasalla sen myönnän. Lehdestä olemme saaneet lukea, että Posion palokunnan henkilöstö(vpk) oli testaamassa Envi- virtuaalia ennen muita. Pilottiryhmänä ( tämän sain tietää jo ennen jutun julkaisua).

nooh........................... kolahti ja kovaa          kannataa ottaa asioista selvää ennenkuin puhu"totuuksia"! Minunkin?!?!?

Tämä valitettavasti on totta.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta nostan esiin tuon asuntovarallaolon. Nyt työntekijät asuvat noin 10 km säteellä ja ajelevat omilla autoilla/ambulansseilla. Moni varmaankin asuu omistusasunnossa. Kuinkakohan onnistuisi tuo asuntovarallaolo ja 5 min lähtö? Monikohan olisi valmis muuttamaan ja miten se käytännössä onnistuisi, löytyisi asuntoja ja halukkuutta muuttaa työkaverin "naapuriin"? Itse en ainakaan ehtisi tuohon lähtöön nykyisellä asumisjärjestelyllä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...