Jump to content
MAINOS

Apulaisoikeuskansleri vaatii pelisääntöjä sairaankuljetukseen


dino

Recommended Posts

Apulaisoikeuskansleri vaatii selkeitä pelisääntöjä sairaankuljetukseen ja ensihoitojärjestelmään. Ambulansseilla ei ole yhteisiä käytäntöjä valmiusajoista. Kunnittain vaihtelevat järjestelyt voivat heikentää hädänalaisten avun saantia.

Lisää: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id51581.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä!! Aikansa jo aikaa sitten elänyt 15 minuutin valmius historiaan tai korkeintaan varavalmiuden aikamääreeksi. Tilalle logistiikkaa, synergiaa yms.

Ja kuntarajojen purkamista, ainakin akuuttitehtävien osalta...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sääli että STM ei ota asiaa esille vaikka se heille kuuluu.

Mutta kunnat saavat järjestää asian itse tarpeen mukaan. He itse määrittelevät tarpeen, joillakin se vaan on se 15 minuuttia mikä riittää. Onhan terveyskeskuksissa ja niiden palveluissa eroja. Tämä olisi pitänyt saada hoitotakuulakiin mutta taitaa olla aika myöhäistä tässä vaiheessa.

Pelastuspuolella on riskialueet ja sen mukaan pitää tavoittaa kohde. Esim. ensimmäisen luokan riskialueella on oltava 6:ssa minuutissa. Jos tämä homma lähtee eteenpäin, voisi tuota samaa riskikartoitusta käyttää.

Itse en kyllä odota että tästä apulaisoikeuskanslerin ärähdyksestä tulee mitään. Kuinka monta kertaa on vaadittu vuodeosastojen henkilöstöä lisää yms. ja millä tuloksilla...

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin juuri tänään olen menossa palkkaneuvotteluihin kyytimiehenduuneista, tämä pitää vissiin mainita  ;)

Riippuu varmaan siitä, että haluaako työpaikan.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apulaisoikeuskansleri vaatii selkeitä pelisääntöjä sairaankuljetukseen ja ensihoitojärjestelmään. Ambulansseilla ei ole yhteisiä käytäntöjä valmiusajoista. Kunnittain vaihtelevat järjestelyt voivat heikentää hädänalaisten avun saantia.

Lisää: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id51581.html

Tämän selvityksen/valituksen on laittanut alulle eräs ensihoitaja, ei apulaiskansleri!

MUOKS; Aiheesta on PDF-muistio ensihoidonpostituslistalla, käykää lukemassa jos vain onnistuu! J.Pappinen on sen lähettänyt, kiitos siitä.

No niin juuri tänään olen menossa palkkaneuvotteluihin kyytimiehenduuneista, tämä pitää vissiin mainita  :D

Riippuu varmaan siitä, että haluaako työpaikan.  :)

Niin, taidan saada sen paikan jos haluan...mutta jostain juotuu tinkimään  ;)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina pykä eteenpäin. No jalat maahan kuitenkin, edelleen se työnantaja ei kykene maksamaan mitään välittömän lähdön lixoja, jos ja kun sopimukset ovat osin vartin lähdöistä, eli sen mukaan myös kunta sitä rahakirstuaan on raottanut. Jotta kakkaterveiset sinne kuntiin, ei työnantajille. Ruokkivaa kättä kun ei kannata edes hurmostilassa haukkua, ei edes pitkässä juoksussa. Toinen asia johon Söppekin jo viittasi; terveyskeskukset. Olen itse kirjoitellut tänne ja muillekin palstoille aina silloin tällöin asiasta. Se että kunnat ja heidän terveystoimensa tekevät omia päätöksiä pisteidensä sulkemisista ja aukioloaikojen muutoksista tuo entistä enemmän tätä eriarvoisuutta. Tästä oikeuskanslerin päätöksestä voi jopa "oikolukea" sellaisenkin version, että aina kun joku soittaa hätäkeskukseen, on ambulanssi lähetettävä paikalle ja jokaisen ambulanssin tulee olla välittömässä valmiudessa 24/7. Se miten yksi yhteiskunnan peruskivi, eli terveyskeskus, palvelee on siis aivan yksi ja sama! Yhtälailla voitaisiin todeta että kun kerran Helsingissä saa tietynlaista erikoissairanhoitoa ympärivuorokauden, täytyy sitä sitten myös saada jokaisessa maamme kolkassa, eikä pelkästään ensihoidon osalta. Ensihoidossa tämä tullee vaikuttamaan siten, että A) hoitotason palvelujen saatavuus heikkenee, koska yksinkertaisesti kustannusten valossa sitä ei voida jokaiseen männyn juureen sijoittaa, ja/tai cool.png yhteen muutaman tuhannen asukkaan pitäjään täytyy hankkia useita, jopa ehkä n. 10 ambulanssia 24/7 jotta varmasti jokainen soittaja saa auton, niin ja riskinarviosta voidaankin jättää kiireellisyyden arvio pois, koska muuten ei tasa-arvoisuus toteudu. Voe poijjaat, kyllä pillikyydit lisääntyy ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äläpäs Tex nyt karrikoi asioita. Ei ole sama asia onko kunnassa x esim. korvalääkärin tai psykiatrin palvelut kuin että ensihoidon lähtövalmius olisi samalla tasolla kaikkialla. Kyse on eri kiireisyysluokan toiminnasta ja eri tarpeista. Ei tuosta apulaisoikeuskanslerin päätöksestä voi mitenkään oikolukea väittämääsi. Kysehän on hätätilapotilaiden ensihoidosta, ei muusta. Lähtövalmiuden lisäksi raportti kertoo myös muista epäkohdista ensihoidon suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten toisaalla mainitsinkin, juna kulkee ja sitä ei voi kukaan enää pysäyttää. Muutoksia tulee tapahtumaan ensihoidon suhteen, ja suurin osa näistä tulee olemaan erittäin radikaaleja. Kanslerin mietinnöstä voi tarkkaavaisimmat nähdä tätä päivää pidemmälle. . .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi oli vaatimus että saku-toimintaan osallistuvat olisivat terveydenhuollon henkilöitä eli toppahousut pois pakettiautosta vaatimus saa taas tuulta siipiensä alle.

Toinen mikä kiinnitti huomion oli maininta erikoissairaanhoidosta. Halutaanko sairaankuljetus pois kunnilta sairaanhoitopiireille?

Sinällään mielenkiintoista että AOK on ottanut asian omatoimisesti tutkittavaksi. Eli joku on vihjaissut asiasta.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl se niin on, että kun kuvittelee ajavansa koko päivän vain siirtoja ja ratiosta kuuluukin että on alueen (>15 min) ainoa saku, pumppaakin muutaman ylimääräsen lyönnin tuo pumppu. Ei niinkään se, että itte ei selviäisi tilanteesta kuin tilanteesta - eihän se poka kuolleemmaksi voi tulla kuin on.

Mutta siinä on ihmeissään kun työparina on umpiouto ja tietotaidosta ei mitään varmuutta - ja lähdetään A-keikalle. Se harmittaa (aikansa) kun olisi voinut tehdä enemmänkin kuin miettiä työparin tekemisiä ja hoitaa sitä tilannetta siinä ohessa. Pidempään harmittaa jos jo mennessä tietää, ettei hommasta tule mitään. Niin, ja ei se siirtokeikkakaan mikään takuuvarma ole, ettei pokan tilanne muutu siinä puolessa tunnissa tai pidemmällä matkalla.

Että kyllä sillä tasovaatimuksella on ihan oikea ja realistinen pohja. Oli sitten laki takana tai ei, niin ne potilaat sitä hoitoa tarvitsevat. Nykypäiväinen tietotaitovälineistö pyörillä on mahdollinen, joista ensisijaisesti tuo tietotaito on se tilanteita ratkaiseva. Välineitä voi aina korvata toisella tai keksiä jottain muuta sen tietotaidon avulla. Kaksi tietotaitoa autossa on enemmän kuin yksi hoitajaja sekä rallikuski. Näillä nykyisillä työvoimamarkkinoilla sitä kahta osaavaa hoitajaa on vain melko vaikee saada.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äläpäs Tex nyt karrikoi asioita. Ei ole sama asia onko kunnassa x esim. korvalääkärin tai psykiatrin palvelut kuin että ensihoidon lähtövalmius olisi samalla tasolla kaikkialla. Kyse on eri kiireisyysluokan toiminnasta ja eri tarpeista. Ei tuosta apulaisoikeuskanslerin päätöksestä voi mitenkään oikolukea väittämääsi. Kysehän on hätätilapotilaiden ensihoidosta, ei muusta. Lähtövalmiuden lisäksi raportti kertoo myös muista epäkohdista ensihoidon suhteen.

Ja lisää karrikointia... "Sairaankuljetuksen ja ensihoidon kehittäminen" -otsakkeella varustettu päätös ei mainitse että kyseessä olisi hätätilapotilaiden ensihoito. Yksi viittaava sana löytyy; "kiireellistenkin..", jotta näin. Esiin nousee kuitenkin tasa-arvoisuus palveluissa ja niiden saannissa. Jos naapuri saa ja minä en, niin eihän silloin kyseessä ole tasa-arvoisuus, vai onko? Kyllä saman arvoiset palvelut silloin kuuluvat kaikille, asuu tai oleskelee missä tahansa tätä rakasta maatamme. Lisäksi palveluiden tulisi olla tasavertaisia myös koulutukselliselta tasoltaan. Jos ja kun yhteiskuntamme joutuu jotain muutoksia tämän takia tekemään, joutuu se puntaroimaan hyvinkin tarkkaan minkä suunnan se valitsee. Aina löytyy joku joka tuntee jääneensä paitsioon, ja aloittaa valitusrumban. Se on totta enkä sitä ole kieltänytkään, etteikö asioita pitäisi kehittää kaikilta osin, mutta onhan tämä kivaa näin "karrikoidakin" näillä hurmos -asioilla ;D

PS. Se joka AOK on asian tiimoilta neuvonut, olisi voinut kertoa, ettei Pelastusopisto ole minkään valtakunnan Terveydenhoito-oppilaitos, vaan kyseessä on täysin eri ammattiryhmään kuuluvien ihmisten koulutuskeskus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiinnolla odotan mitä tämä AOK päätös saa aikaan. Asia on hyvä ja lakien laatiminen enemmän kuin tarpeellista.

Mutta... Miten homma tulee toteutumaan käytännössä. Nyt jo on vaikea saada tekijöitä ambulansseihin ja sairaaloihin, varsinkin "hiljaisemmille" paikkakunnille. Nyt näitä maaseutujen autoja pyörittää yleensä 3 henkilöä rytmillä 4 töitä 2 vapaata tai jotain vastaavaa. Tämä onnistuu sillä, että auto on yleensä 16 h 15 min lähdössä ja 8h aktiiveilla minuutin lähdössä. Näin ollen ei rikota työaikalakia, koska vapaamuotoinen varallaolo ei ole lain mukaan työaikaa. Mutta, jos samainen auto siirtyy 24h aktiiveille pitää sen pyörittämiseen saada 8henkilöä, koska muuten työaikalakia rikotaan vaikka ambulanssi ajaisi vain 2kyytiä/vrk, mutta henkilöstölle kertyy työtunteja kuitenkin tuo 24. Eli hoitajapulan aikana varmaan tulee ongelmaksi löytää riittävästi koulutettua ja pätevää henkilöstöä joka kylän ambulanssiin.

Toisena asiana tulevat kustannukset. Mistä velkaantuneet kunnat ottavat palkat aktiivitunneille? ennen piti maksaa noin 120e/vrk/työntekijä. Nyt samasta ajasta 240e/vrk/tekijä. Eli kulut kunnalle lisääntyvät puolella. Ja samaanaikaan pyritään saamaan palkat vastaamaan koulutuksia... Huh!

Eihän näiden asioiden tietenkään meitä kentän tekijöitä pitäisi koskettaa, mutta realistisesti, kun miettii mahdollisuuksia tällaisen toteutumisiin nämäkin kannattaa muistaa. Mutta ehkäpä tämä on todellisuutta joskus. Toivotaan ainakin niin!

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiinnolla odotan mitä tämä AOK päätös saa aikaan. Asia on hyvä ja lakien laatiminen enemmän kuin tarpeellista.

Mutta... Miten homma tulee toteutumaan käytännössä.

Onhan tuohon vaihtoehtoja...

- Autot yksinkertaisesti telakalle pikkukunnissa yöaikaan, evy hoitaa

- Yöllä ajetaan yksin evykeikkoja, äksätään kaikki mitä pystytään ja kuljettava yksikkö operoi laajemmalla alueella

- Yrittäjävetoisuus, jolloin työaikalaki ei koske yrittäjiä

- Muuta hommaa hiljaiseksi ajaksi, esim. kotisairaanhoitoa, kotipalvelua, hoitajan vastaanotto, jolloin kustannukset pysyvät säädyllisinä

Iso ongelma tässä on se, että jos ennen 3-4 hengen hoitamat keikat jakautuvat jatkossa 10 hoidettavaksi, muutenkin vähäinen kokemus kärsii huomattavasti. Katsokaas kun 8 henkeä ei riitä 24/7 yksikön pyörittämiseen, optimitilanteessa lomasijaisten kanssa pärjätään 9,5 henkilötyövuodella, käytännössä sairaslomat mukaan lukien 10:llä, huonona vuonna jopa vähän yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiinnolla odotan mitä tämä AOK päätös saa aikaan. Asia on hyvä ja lakien laatiminen enemmän kuin tarpeellista.

Mutta... Miten homma tulee toteutumaan käytännössä.

Onhan tuohon vaihtoehtoja...

- Autot yksinkertaisesti telakalle pikkukunnissa yöaikaan, evy hoitaa

- Yöllä ajetaan yksin evykeikkoja, äksätään kaikki mitä pystytään ja kuljettava yksikkö operoi laajemmalla alueella

- Yrittäjävetoisuus, jolloin työaikalaki ei koske yrittäjiä

- Muuta hommaa hiljaiseksi ajaksi, esim. kotisairaanhoitoa, kotipalvelua, hoitajan vastaanotto, jolloin kustannukset pysyvät säädyllisinä

Iso ongelma tässä on se, että jos ennen 3-4 hengen hoitamat keikat jakautuvat jatkossa 10 hoidettavaksi, muutenkin vähäinen kokemus kärsii huomattavasti. Katsokaas kun 8 henkeä ei riitä 24/7 yksikön pyörittämiseen, optimitilanteessa lomasijaisten kanssa pärjätään 9,5 henkilötyövuodella, käytännössä sairaslomat mukaan lukien 10:llä, huonona vuonna jopa vähän yli.

Pari ajatusta tästä:

- EVY:n varaan ei maalla voi laskea sillä pääsääntöisesti he ovat VPK:n väkeä eli harrastelijoita. Saku ei uskalla/kannata äksätä itseään heidän tietojen perusteella vaan ajaa kohteeseen itse katsomaan. Tämä taas lisää ajossa olo aikaa eli pois omalta päivystysalueelta olemisen aikaa.

- Yrittäjävetoisuus ei varmaan ole tämän tarkoitus sillä kaikki kapitalismi on pahasta. Vain vaakuna-autosta saa oikeaa hoitoa! ( Uskoo ken haluaa...). Eikä ne yrittäjätkään ihan kaikkea jaksa.

- Viimeinen ajatus hyvä mutta ei varmasti motivoi saku-hommiin haluavia. Kuka haluaa olla pääsääntöisesti osastolla tms. ja käydä ajamassa muutaman keikan silloin tällöin? Eli työvoiman saatavuus hankalaa, varmasti karkaavat isoihin yksiköihin heti kun pystyvät.

Fiksuinta olisi jos voisi olla polityössä luppoajat mutta niitä 24h/vrk päivystyksiä on niin vähän nykyään.

Edessä on mielenkiintoiset ajat...

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai sitten systeemiin jää varallaolo momentti mutta asuntovarallaolon pohjalta. Tuolloin korvaus 50 % tuntipalkasta. Edellyttää sen, että asunnot käytännössä vierekkäin jotta päästään nykyistä nopeampaan lähtövalmiuteen. Lähtövalmiushan oli apulaisoikeuskanslerin mielestä suurin epäkohta ensihoidossa.

Zombinolin esittämät kotisairaanhoito yms. tulevat osaltaan laskemaan todellisia kustannuksia. Näkisin myös ensihoitohenkilöstön olevan pienillä paikkakunnilla se taho joiden puoleen kuntalaiset kääntyvät virka-ajan ulkopuolella pienien tapaturmien ja sairauksien kanssa. Korvausta vastaan tietenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkäpä olisi oikeampaa puhua potilaan tavoittamisajasta, kuin lähtöviiveestä...

Jos tässä vaiheessa otetaan otetaan esille tapaus Lapin lääni. Kuinkas se tasaarvo toteutuu siellä?

Harvaan asuttua ja maantieteellisesti isoja kuntia. Esim Enontekiöllä on muistaakseni keskimääräinen keikan pituus 470 km (suunnilleen). Eli jos ajatellaan tavoittamisviiveitä niin pahimmillaan ne voi lapissa olla tunteja...

Eli jos ruvetaan vaatimaan peisääntöjä yhtenäiseks niin kylläpä se taitaa mennä vaikeeks, ei voi odottaa että vaikka Enontekiölle jossa on noin 1900 asukasta ja väestötiheys noin 0,236 asukasta/km² sijoitettaisiin enemmän kuin yks auto joka nykyäänkin on koko vuorokauden 15 minsan lähtövalmiudessa...

Kokonaisuudessaan taitaa Lappi olla yks hankalimmista paikoista järjestää ensihoito, keikkoja on vähän ja matkat pitkiä ja sit kun on oikeesti hätätilapotilas esim elvytetty (harvinaisuus..viiveet ) niin potilaan kans pitää pärjätä muutama sata kilometriä...

Ja ennenkaikkea Lappi on täynnä konkurssikypsiä kuntia joilla ei ole resursseja ensihoitoon yhtään enempää

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- EVY:n varaan ei maalla voi laskea sillä pääsääntöisesti he ovat VPK:n väkeä eli harrastelijoita. Saku ei uskalla/kannata äksätä itseään heidän tietojen perusteella vaan ajaa kohteeseen itse katsomaan. Tämä taas lisää ajossa olo aikaa eli pois omalta päivystysalueelta olemisen aikaa.

Ei tietenkään, toki se lanssi jostain tulee mutta viive voi olla pitkä. Sillä välittömässä lähtövalmiudessa olevalla lanssilla on vaan sitten vähän isompi tontti valvottavana yöaikaan kun kyytitodennäköisyys on pieni.

- Yrittäjävetoisuus ei varmaan ole tämän tarkoitus sillä kaikki kapitalismi on pahasta. Vain vaakuna-autosta saa oikeaa hoitoa! ( Uskoo ken haluaa...). Eikä ne yrittäjätkään ihan kaikkea jaksa.

Nuorena jaksaa ja kuolema kuittaa univelat.  >:D Vakavasti ottaen tälläkin hetkellä tiedän heppuja jotka tekevät 1,5 - 2 saku-ukon duunit, ensin vuorokausi yhdessä verstaassa, vuorokausi vapaata ja sitten sama uusiksi toisessa duunipaikassa. Väitänpä että "elämäntapalanssareita" löytyy pyörittämään esim. 24/7 lanssia 1 töitä 2 vapaata -tahdilla. Tämähän on normaali työrytmi esim. Jenkeissä.

Mitä tulee tähän yksityinen - julkinen -vääntöön, niin voipi pohtia onko esim. tk, jossa on pelkkiä reppulääkäreitä ja puolet hoitajistakin vuokrattu, enää "vaakunafirma"...

- Viimeinen ajatus hyvä mutta ei varmasti motivoi saku-hommiin haluavia. Kuka haluaa olla pääsääntöisesti osastolla tms. ja käydä ajamassa muutaman keikan silloin tällöin? Eli työvoiman saatavuus hankalaa, varmasti karkaavat isoihin yksiköihin heti kun pystyvät.

Fiksuinta olisi jos voisi olla polityössä luppoajat mutta niitä 24h/vrk päivystyksiä on niin vähän nykyään.

Ei varmaan tk-osastolla puuhaamisesta juuri iloa ole, mutta esim. Kemin avosairaalassa on selkeästi ideaa. Eli annetaan ensihoitoväen puuhata siinä ympäristössä jossa he ovat tottuneet toimimaan.

Elämme mielenkiintoisia aikoja, tosiaankin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkäpä olisi oikeampaa puhua potilaan tavoittamisajasta, kuin lähtöviiveestä...

Jos tässä vaiheessa otetaan otetaan esille tapaus Lapin lääni. Kuinkas se tasaarvo toteutuu siellä?

Harvaan asuttua ja maantieteellisesti isoja kuntia. Esim Enontekiöllä on muistaakseni keskimääräinen keikan pituus 470 km (suunnilleen). Eli jos ajatellaan tavoittamisviiveitä niin pahimmillaan ne voi lapissa olla tunteja...

Eli jos ruvetaan vaatimaan peisääntöjä yhtenäiseks niin kylläpä se taitaa mennä vaikeeks, ei voi odottaa että vaikka Enontekiölle jossa on noin 1900 asukasta ja väestötiheys noin 0,236 asukasta/km² sijoitettaisiin enemmän kuin yks auto joka nykyäänkin on koko vuorokauden 15 minsan lähtövalmiudessa...

Kokonaisuudessaan taitaa Lappi olla yks hankalimmista paikoista järjestää ensihoito, keikkoja on vähän ja matkat pitkiä ja sit kun on oikeesti hätätilapotilas esim elvytetty (harvinaisuus..viiveet ) niin potilaan kans pitää pärjätä muutama sata kilometriä...

Ja ennenkaikkea Lappi on täynnä konkurssikypsiä kuntia joilla ei ole resursseja ensihoitoon yhtään enempää

Aivan Juuri näin. Enontekijöllä ei myöskään ole mitään merkitystä sillä lähdetkö satojen kilometrien päähän nyt vai kahvikupposen jälkeen. Pitkillä taipaleilla kun keskinopeuskin ratkaisee jotain. KYllähän tässä nyt Waltte hurmoshengessä luettuna ja sisäistettynä kun aletaan toteuttamaan tuota AOK:n päätöstä, niin juuri vaikkapa mm. Enontekijöillä ensihoidon saatavuuden pitäisi parantua ja tasapuolistua, koska näillä näkymin sinne on tulossa lähivuosina useita kymmeniä 24/7 välittömässä valmiudessa olevia ensihoidon yksiköitä, jotta jokainen kunnan kolkka saavutetaan alle 10 min.!! >:D 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KYllähän tässä nyt Waltte hurmoshengessä luettuna ja sisäistettynä kun aletaan toteuttamaan tuota AOK:n päätöstä, niin juuri vaikkapa mm. Enontekijöillä ensihoidon saatavuuden pitäisi parantua ja tasapuolistua...

Tasa-arvo ei ole mitenkään yksiselitteinen käsite, tässä mennään nyt filosofisiin kysymyksiin...

Mikä on tasa-arvo tässä tapauksessa?

- Kaikki potilaat kaikkialla Suomessa tavoitetaan ajassa X

- Kaikki potilaat kaikkialla Suomessa tavoitetaan enintään ajassa X

- Ensihoidon järjestämiseen käytetään X euroa per nuppi alueesta riippumatta

- Ensihoito tulee organisoida niin, että yhteenlasketut terveysvaikutukset maksimoituvat

Kaikille näille löytyy tukea jostain oikeudenmukaisuusteoriasta, mutta pienellä ajatusleikillä huomaa äkkiä, ettei mikään näistä yksinään johda sellaiseen järjestelmään joka olisi yleisesti hyväksyttävissä.

Käytännössä kun lukee esim. juttuja ambulanssien sijoituspaikkojen ratkaisemista, niissä pelataan lähes aina kahdella ehtolauseella, jotenkin niin että "yksikkö sijoitetaan paikkaan, jossa se tavoittaa 80% 10 minuutissa, ja 95% 30 minuutissa".

Jos sijoituspäätöksiä ratkottaisiin yhden teorian pohjalta, ratkaisut olisivat joko "yksikkö sijoitetaan paikkaan josta tavoitetaan mahdollisimman paljon ihmisiä 10 minuutissa, eikä väliä jos joku tavoitetaan vasta tunnin päästä" tai "yksikkö sijoitetaan siten, että väestö tavoitetaan 30 minuutissa, keskiarvosta viis".

Ensimmäinen ratkaisu suututtaisi huonoimpaan asemaan jääneet asukkaat, jälkimmäinen taas johtaisi teknisesti tehottomaan ratkaisuus ts. tavoittamisviiveen keskiarvo olisi huonompi kuin mitä se voisi olla.

Vastaava ilmiö näkyy muuallakin terveydenhuollossa, esim. hoitotakuu toimii ihan samalla idealla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...