Jump to content
MAINOS

Mitä kestokatetrin balongin täyttöön?


Mamma

Recommended Posts

Siis kyseessä 100%silikonikatetri. Katetrissa ei ohjetta, millä balongi tulisi täyttää (tai en ainakaan löytäny semmosta ohjetta..)

Tämmösiä vaihtoehtoja löysin eri lähteistä:

Aqua, hypertoninen 5,85% NaCl, 10 % glyseroliliuos, 5% glukoosiliuos..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

0,9 % voi kiteytyä ja tukkia pallontäyttökanavan... onko käyttäjälle mitään haittaa tai siis on jos vaihdetaan katetria, mutta muuta oiretta? Sarjassamme tyhmät kysymykset anonyymisti...

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

0,9 % voi kiteytyä ja tukkia pallontäyttökanavan... onko käyttäjälle mitään haittaa tai siis on jos vaihdetaan katetria, mutta muuta oiretta? Sarjassamme tyhmät kysymykset anonyymisti...

Pitäähän se ballonki tyhjentää jos se kk vaihdetaan. Kovasti tekee kipeetä jos kanava on tukossa ja et saa ballonkia tyhjäksi. :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia!

Aquaa täytyy ballonkiin varmaan laittaa...ei taida meidän talosta nuita muita vaihtoehtoja edes löytyä. Hiukka jänskättää miten onnistuu..viimeksi koulussa laittanu kestokatetria nukelle.. :-

Lähinnä huolettaa ettei saada uutta katetria laitettua paikalleen. Onneksi kokeneemman kollegan kans vaihdetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia!

Aquaa täytyy ballonkiin varmaan laittaa...ei taida meidän talosta nuita muita vaihtoehtoja edes löytyä. Hiukka jänskättää miten onnistuu..viimeksi koulussa laittanu kestokatetria nukelle.. :-

Lähinnä huolettaa ettei saada uutta katetria laitettua paikalleen. Onneksi kokeneemman kollegan kans vaihdetaan.

nukke ei onneks valita.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on sellaisia esitäytettyjä glyseroliruiskuja (Glycoblock®), steriilejä. Näppäriä, mutta hinnasta en tiedä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran olen joutunut vaihtamaan katetria jonka täyttö kanava on ollut tukossa ja ballonki ei ole tyhjentynyt. Kokenut kolleega neuvoi, että ballongin voi myös tyhjentää verineulalla, mutta sillä pitää osua täyttökanavaan. Katetrin "varressa" vähän täyttöhaaran alapuolella on aavistuksen paksumpi kohta jossa siihen osuu helpoiten. Jos osut virtsan puolelle tulee sotku, jos osut täyttö reitille ballonki tyhjenee. Olen myös kerran joutunut katkaisemaan katetrin saksilla kun ei muuten saatu ballonkia tyhjäksi. Potilas tosin oli siirtynyt jo parempaan hiippakuntaan, joten ei olisi varmaan valittanut vaikka osa katetrista olisikin jäänyt paikalleen. Elossa oleville en välttämättä kokeilisi tuota katkaisua. Katkaisun jälkeen katikka tyhjeni ilman ongelmia. Toisaalta eipä tuo potilas olisi varmaan valittanut vaikka olisin jättänyt koko katikan paikalleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tarkemmin katetripakkausta pengottuani löysin jopa käyttöohjeen..siinä nyt kuitenki luki, että kyseisen katetrin ballonkiin aquaa..ja sitähän me sinne sitten laitettiin.

Nyt ei kuitenkaan käyny niinkuin koulussa nukelle kestokatetria laittaessa...sillon ei katetri ollukaan rakossa ja täytin ballongin..räjähti koko pallukka ja vesi lensi.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tarkemmin katetripakkausta pengottuani löysin jopa käyttöohjeen..siinä nyt kuitenki luki, että kyseisen katetrin ballonkiin aquaa..ja sitähän me sinne sitten laitettiin.

Nyt ei kuitenkaan käyny niinkuin koulussa nukelle kestokatetria laittaessa...sillon ei katetri ollukaan rakossa ja täytin ballongin..räjähti koko pallukka ja vesi lensi.  :)

Kahvaa myöten ja kattoo että kusta tulloo ennenku täyttelee.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan 0.9% keittistä olen kaikissa käymissäni paikoissa nähnyt laitettavan ja hyvin on toiminut,kun ajoittain vaihdetaan.::)

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytössä 10% glyseroli-liuos, 10 ml lageneissa. 10 ML riittää katetrin ballongin täyttöön. Apteekkitavaraa siis, pakkauksessa 10X 10 ml. Katetria poistettaessa glyseroli poistuu helposti ballongista, en ole kuullut kollegojen valittavan asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entisessä elämässä täytin ekat siliconikatetrien balongit aqualla, kunnes sen käytöstä luovuttiin juui tuon haihtumisen takia, tilalle tuli caba fluid (?) (kirjotetaankohan nuin) enkä muista mitähän ainetta mahtoi olla.

Nykyisin katetrien balongit täyttyy 10 % glyseroliliuoksella, 10ml käyttövalmis ruisku steriilissä paketissa, huipputuote!

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan 0.9% keittistä olen kaikissa käymissäni paikoissa nähnyt laitettavan ja hyvin on toiminut,kun ajoittain vaihdetaan.;D

Meillä taas keittistä ei suositella käytettäväksi, vaan aquaa. Keittis saattaa haurastuttaa ballonkia.

Taitaa olla toimipaikkakohtaista  :-X

He who laughs last has not yet heard the bad news.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran olen joutunut vaihtamaan katetria jonka täyttö kanava on ollut tukossa ja ballonki ei ole tyhjentynyt. Kokenut kolleega neuvoi, että ballongin voi myös tyhjentää verineulalla, mutta sillä pitää osua täyttökanavaan. Katetrin "varressa" vähän täyttöhaaran alapuolella on aavistuksen paksumpi kohta jossa siihen osuu helpoiten. Jos osut virtsan puolelle tulee sotku, jos osut täyttö reitille ballonki tyhjenee. Olen myös kerran joutunut katkaisemaan katetrin saksilla kun ei muuten saatu ballonkia tyhjäksi. Potilas tosin oli siirtynyt jo parempaan hiippakuntaan, joten ei olisi varmaan valittanut vaikka osa katetrista olisikin jäänyt paikalleen. Elossa oleville en välttämättä kokeilisi tuota katkaisua. Katkaisun jälkeen katikka tyhjeni ilman ongelmia. Toisaalta eipä tuo potilas olisi varmaan valittanut vaikka olisin jättänyt koko katikan paikalleen.

Mä oon joskus onnistunut pistämään itseäni peukaloon verineulalla kun piti tyhjentää ballonki, eli ei liikaa voimankäyttöä pliis! Niitä tukkeutuneita kanavia yriteltiin ainakin joskus aikoja sitten "räjäytellä" eetterillä. Cystofixiin glycoblock ja katetriin aqua meillä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Tossa alkuvuodesta muistaakseni tutkittiin kumpi tulee kalliimmaksi, ne yksittäis pakatut Glyseroliruiskut vai sitten ne 10ml lagenulat joista vedät tavaran neulalla ja ruiskulla (nyt en vaan kuollaksenikaan muista mitä sielä sisällä oli) niin valmiit esitäytetyt glyseroli ruiskut tuli halvemaks kun tuo lagenla/ruisku/neula yhdistelmä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran olen joutunut vaihtamaan katetria jonka täyttö kanava on ollut tukossa ja ballonki ei ole tyhjentynyt. Kokenut kolleega neuvoi, että ballongin voi myös tyhjentää verineulalla, mutta sillä pitää osua täyttökanavaan. Katetrin "varressa" vähän täyttöhaaran alapuolella on aavistuksen paksumpi kohta jossa siihen osuu helpoiten. Jos osut virtsan puolelle tulee sotku, jos osut täyttö reitille ballonki tyhjenee. Olen myös kerran joutunut katkaisemaan katetrin saksilla kun ei muuten saatu ballonkia tyhjäksi. Potilas tosin oli siirtynyt jo parempaan hiippakuntaan, joten ei olisi varmaan valittanut vaikka osa katetrista olisikin jäänyt paikalleen. Elossa oleville en välttämättä kokeilisi tuota katkaisua. Katkaisun jälkeen katikka tyhjeni ilman ongelmia. Toisaalta eipä tuo potilas olisi varmaan valittanut vaikka olisin jättänyt koko katikan paikalleen.

Mä oon joskus onnistunut pistämään itseäni peukaloon verineulalla kun piti tyhjentää ballonki, eli ei liikaa voimankäyttöä pliis! Niitä tukkeutuneita kanavia yriteltiin ainakin joskus aikoja sitten "räjäytellä" eetterillä.

Meillä aikoinaan yksi mummo poisti näppärästi itse katetrin. Täysine balongeineen päivineen. Siinä se aamulla roikkui sängynlaidalla  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä aikoinaan yksi mummo poisti näppärästi itse katetrin. Täysine balongeineen päivineen. Siinä se aamulla roikkui sängynlaidalla  ::)

Tuota tapahtuu sekavien potilaiden kanssa valitettavan usein. Viimeksi edellisyönä eräs vanhempi rouva oli poistanut katetrin ballongeineen. Myös miehet ovat siinä onnistuneet.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota tapahtuu sekavien potilaiden kanssa valitettavan usein. Viimeksi edellisyönä eräs vanhempi rouva oli poistanut katetrin ballongeineen. Myös miehet ovat siinä onnistuneet.

Tuosta nousee kysymys siitä että saako potilaan laittaa lepositeisiin koska repii irti kanyylit ja katetrit joiden olisi tarkoitus parantaa hänen vointiaan? Nesteytys ja nesteenpoisto. Ja järkipuhe ei mene perille eikä omaisia löydy ensi hätään mistään. Missä kulkee potilaan oman tahdon raja? Kuka päättää?

Mitä mieltä olette?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta nousee kysymys siitä että saako potilaan laittaa lepositeisiin koska repii irti kanyylit ja katetrit joiden olisi tarkoitus parantaa hänen vointiaan? Nesteytys ja nesteenpoisto. Ja järkipuhe ei mene perille eikä omaisia löydy ensi hätään mistään. Missä kulkee potilaan oman tahdon raja? Kuka päättää?

Mitä mieltä olette?

Tuollaisissa tilanteissa saa, ja pitkääkin laittaa, sillä hoidon pohjimmaisena tarkoituksena on potilaan subjektiivinen hyvinvointi.

Aiheesta on käyty keskustelua, esim:

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=203.0

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=7843.0

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...