Jump to content
MAINOS

ambulanssiin töihin


rollaattori-sussu

Recommended Posts

Moi!

Eli olisin siis kysynyt, että kuinka "helposti" helsingissä pääsee ambulanssiin töihin? Onko sh:lla mitään asiaa kysellä ensihoidon puolelta töitä, kun ei ole päivääkään tehnyt töitä vanhainkodin ulkopuolella. Työkokemusta n.4v.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Moi!

Eli olisin siis kysynyt, että kuinka "helposti" helsingissä pääsee ambulanssiin töihin? Onko sh:lla mitään asiaa kysellä ensihoidon puolelta töitä, kun ei ole päivääkään tehnyt töitä vanhainkodin ulkopuolella. Työkokemusta n.4v.

Ota yhteyttä johonkin Helsingin kolmesta yksityisestä: Esperi, Helsingin Ambulanssipalvelu (HAP) tai Helsingin Ensihoito ja Sairaankuljetus Oy (HES).

Link to comment
Share on other sites

niin ja olisin vielä kysynyt, että onko ajokortti pakollinen vai tietääkö joku, että voisiko kortitonkin päästä ambulanssiin töihin, että onko kokemuksia pystytäänkö työvuorojärjestelyissä ottamaan tällainen asia huomioon?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä näin äkkiseltään tuntuisi siltä että se ajokortti tulee olla. Eihän sitä ikinä tiedä mihin sitä joutuu vuoron alussa, kuskiksi vai hoitajaksi. Vai vaihdetaanko sitä kuskin ja hoitajan paikkaa esim kesken vuoron jne. Menee muuten hankalaksi jos ei molemmat voi autoa ajaa.

Tämä ei siis ole kokemusta tuolta em. firmoista, vaan yleisellä tasolla pohdintaa. Ja ainahan sieltä firmoista voi kysyä.

Link to comment
Share on other sites

Mitä tulee tohon että tarviiko olla ajokortti kun hakee töihin ambulansiin se kokemus mitä mulla on ja tiedän niin joka paikassa ajokortti on kysytty ja toisiin ambulanseihin jopa c-kortti, Joten jos ei sulla viellä kortia ja haluun lanssi hommiin ei muuta kuin autokouluun.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Moi!

Kiitos kaikille kantaa ottaneille=)

Rohkaisin mieleni ja lähetin hakemuksen helsingin ensihoito ja sairaankuljetus oy:hyn =)

Siellä oli kyllä avoimessa nettihakemuksessa kohta ajokortista, että; ei, on, a, b,c jne. Eli tuostahan voisi (toiveikas) ymmärtää, ettei kortti ole pakollinen.

No, ainakaan paikkaa ei voi saada ellei sitä hae, joten nyt olen iloinen, kun sain hakemuksen lähetettyä=)

Onko kellään muuten kokemuksia kyseisestä firmasta?Ilmapiiri? paljonko sh saa palkkaa? Jääkö paljon kaupungin maksamasta 1985 eurosta?

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään muuten kokemuksia kyseisestä firmasta?Ilmapiiri? paljonko sh saa palkkaa? Jääkö paljon kaupungin maksamasta 1985 eurosta?

Monessakaan yksityisessä sairaankuljetus firmassa koulutus ei vaikuta palkkaan, eli laskee kuin lehmän häntä. Mitään faktatieto mulla ei kyseisen firman asioista ole, mutta veikkaan että n. -200€.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Janne=)

Joo, edellinen työpaikka oli kans yksityinen ja siellä palkka oli n -100 e nykyisestä.

Toisaalta ei 100-200 viel oo paha, jos sais vähä uusia tuulia tähän työhön. Tuntuu, et ois aika vaihtaa työtä, ku on entistä vaikeempaa aina vapailta mennä töihin, ei oikein jaksa kiinnostaa.

Voi tietty vaikuttaa tää talvikin, kesällä kun kaikki näyttää valosammalta=)

No, mut nyt täytyy tän "sisar hento valkoisen" alkaa nukkuun, et jaksaa taas aamul mummoja hoitamaan.

Kauniita unia kaikille.

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään muuten kokemuksia kyseisestä firmasta?Ilmapiiri? paljonko sh saa palkkaa? Jääkö paljon kaupungin maksamasta 1985 eurosta?

Pääasiallisesti kaikki ne hessin tyypit joihin olen törmännyt ovat olleet ihan asiallista ja mukavaa väkeä. Palkkaa taitaa olla turha yrittää saada enempää kuin mitä minimissään on maksettava, oli koulutus mikä tahansa.

Jannea komppaan palkka-asiassa sen verran, että valistunut arvaukseni olisi vähintään 200 euroa vähemmän palkkaa kuin sairaanhoitajana.

Hessille voi varmaan päästä töihin ilman ajokorttiakin, koska siellä, kuten joissain muissakin sairaankuljetusfirmoissa ei pääse uudet tyypit ajamaan lainkaan. Sitä "ajolupaa" pitää odottaa tietyn aikaa.

Sitä siirtohommaahan se on paljon. Sairaalasta toiseen ja laitoksesta sairaalaan jne. Ja muita kiireettömiä keikkoja tietysti. Helsingissä ei yksityisellä ole käytännössä mitään asiaa kiireellisille tehtäville, ne hoitaa pelastuslaitos.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Vaikkakin jokin ns siirtofirma on varmasti paras paikka aloittaa ja tutustua sairaankuljetukseen jos ei alalta ole vielä kokemusta, mutta äkkiä se käy tylsäksi, pelkästään sairaalasiirtojen ja TUPU keikkojen ajaminen, mutta perus asiota siinä varmasti oppii. Eikä se mikään nautinto ole hypätä suoraan isoihin saappaisiin voin kokemuksella sanoa.

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Link to comment
Share on other sites

... mutta perus asiota siinä varmasti oppii. Eikä se mikään nautinto ole hypätä suoraan isoihin saappaisiin voin kokemuksella sanoa.

Juuei. Vahvistan!

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Link to comment
Share on other sites

Saako muuten tiedustella, että mitä "perusjuttuja" yksityisessä sairaankuljeusfirmassa oppii?

Kun siis ei sitä kokemusta näistä hommista ole.

Eli siis lähinnä ajattelin, että oppiiko tulkitsemaan ekg-nauhaa paremmin tai laittamaan iv-kanyyliä tms.?

Kertokaahan kokemattomalle, mutta kovin kiinostuneelle=)

Link to comment
Share on other sites

Saako muuten tiedustella, että mitä "perusjuttuja" yksityisessä sairaankuljeusfirmassa oppii?

Kun siis ei sitä kokemusta näistä hommista ole.

Eli siis lähinnä ajattelin, että oppiiko tulkitsemaan ekg-nauhaa paremmin tai laittamaan iv-kanyyliä tms.?

Kertokaahan kokemattomalle, mutta kovin kiinostuneelle=)

Itse työkokemusta ko firmoista en omaa mutta jotain siirtoja on tullut ajettua ja niissä oppii ajamaan pakettiautoa ja juttelemaan välillä pakonomaisestikin säästä tms potilaan kanssa, kanyyleja en laittanut koskaan sydänfilmiä nähnytkään...

Epikriisien lukemistahan joku voisi oppia jotain?

Sinällään ehkä yks tärkeimmistä perusjutuista on kommunikaatio potilaan kanssa ja sitä saa siirroilla harjoitella ehkä eniten.

Joskus jos sattuu teho siirto yleensä mukana on lääkäri saattamassa ja yleensäkkin ajaako hes/hap/esperi tehosiirrot?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Saako muuten tiedustella, että mitä "perusjuttuja" yksityisessä sairaankuljeusfirmassa oppii?

Kun siis ei sitä kokemusta näistä hommista ole.

Eli siis lähinnä ajattelin, että oppiiko tulkitsemaan ekg-nauhaa paremmin tai laittamaan iv-kanyyliä tms.?

Kertokaahan kokemattomalle, mutta kovin kiinostuneelle=)

Itse työkokemusta ko firmoista en omaa mutta jotain siirtoja on tullut ajettua ja niissä oppii ajamaan pakettiautoa ja juttelemaan välillä pakonomaisestikin säästä tms potilaan kanssa, kanyyleja en laittanut koskaan sydänfilmiä nähnytkään...

Epikriisien lukemistahan joku voisi oppia jotain?

Sinällään ehkä yks tärkeimmistä perusjutuista on kommunikaatio potilaan kanssa ja sitä saa siirroilla harjoitella ehkä eniten.

Joskus jos sattuu teho siirto yleensä mukana on lääkäri saattamassa ja yleensäkkin ajaako hes/hap/esperi tehosiirrot?

TUPU keikoilla: potilaan haastattelu, perus vitaalien mittaaminen ja kiireellisyyden arvioiminen ja X-sääminen. Siirroilla: Potilaan tilan seuraaminen ja tilan muutokset, auton välineiden käyttäminen.

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Link to comment
Share on other sites

TUPU?? X-ääminen?? nii ja ambulansseissa taisi tätä "koodikieltä" sitten riittää...=)

Suosittelen, että haet iltalukemiseksi vaikkapa sellaisen teoksen kuin "Ensihoidon perusteet" (http://www.redcross.fi/verkkokauppa/kirjat/ensiapu/fi_FI/ensihoito/). Tuolla kirjalla pääset jo melko pitkälle perille perustasoisen ensihoidon maailmaan, ja on hyvä teos lukea jo myös jos pelkkiä siirtokyytejä/kiireettömiä tupu (turvapuhelin)-keikkoja meinaa ajella. Erityisesti kiinnitä huomiota kappalaisiin potilaan kohtaaminen ja tutkiminen sekä tietenkin kun saku-puolen asiat ovat uusia, ihan näihin perusasioihin (siitä miten sakuhommat Suomessa on järjestetty jne).

Kirja on melko kallis (noin 90e), mutta kirjastosta löytynee myös. Suosittelen ihan oikeasti vähintään tämän kirjan lukemista.

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen, että haet iltalukemiseksi vaikkapa sellaisen teoksen kuin "Ensihoidon perusteet" (http://www.redcross.fi/verkkokauppa/kirjat/ensiapu/fi_FI/ensihoito/). Tuolla kirjalla pääset jo melko pitkälle perille perustasoisen ensihoidon maailmaan, ja on hyvä teos lukea jo myös jos pelkkiä siirtokyytejä/kiireettömiä tupu (turvapuhelin)-keikkoja meinaa ajella. Erityisesti kiinnitä huomiota kappalaisiin potilaan kohtaaminen ja tutkiminen sekä tietenkin kun saku-puolen asiat ovat uusia, ihan näihin perusasioihin (siitä miten sakuhommat Suomessa on järjestetty jne).

Kirja on melko kallis (noin 90e), mutta kirjastosta löytynee myös. Suosittelen ihan oikeasti vähintään tämän kirjan lukemista.

Kirjalla hintaa 70€, tällä hetkellä. En tiedä onko tullut uudistettua painosta uusien elvytysohjeiden takia, mutta nehän löytyy käypähoidon sivuilta ja vaikka mistä muualtakin.

Ja kun liittyy samassa tohinassa Punaisen Ristin jäseneksi saa kirjasta alennusta muistaakseni 10 %.

Mielestäni todella hyvä kirja; selkeästi kirjoitettu ja hyviä, isoja, selkeitä kuvia.

I take my coffee, like I take my women: from behind.

Link to comment
Share on other sites

Kirjalla hintaa 70€, tällä hetkellä. En tiedä onko tullut uudistettua painosta uusien elvytysohjeiden takia, mutta nehän löytyy käypähoidon sivuilta ja vaikka mistä muualtakin.

Ja kun liittyy samassa tohinassa Punaisen Ristin jäseneksi saa kirjasta alennusta muistaakseni 10 %.

Ei o uutta painosta, mutta kun spärrältä tilaa, laittavat ne väliin A4:n missä on uudet elvytysohjeet (maallikoille, ei ole mitään uutta juttua H1/H2 työnjaosta, deffan käytöstä jne). Kirjassa on siis vanhentuneet elvytysohjeet työnjaon osalta yms.

Hinnan otin netistä suomalaisen netistä, vähän reilu 70e maksoin itsekin kun se tuossa tilailtiin porukalla. :)

Link to comment
Share on other sites

Ite nyt alottelin firmalla joka pääsääntöisesti ajaa siirrot tosta meidän sairaalasta. Paljon on dave (kiireetöntä) siirtoja mutta mahtuu mukaan mukavasti myös kiireellistä siirtoa. Joensuussa siis yö/viikonloppu aikaan vain kaksi autoa hälytettävissä (paloskilla) ja sit ollaan me joten ihan "oikeita"kotikeikkojakin tulee. Paljon meitä työllistää neurologiset potilaat joita kuopioon kärrätään, yleensä nukutettuina jolloin anestesian ylläpito jää hoitajalle, mutta myös lääkäri on matkassa mukana joskus. Niin miksi tälläistä tänne kirjoitan? Jutussa tuo käsite siirtofirma vaan antaa kuvan et ollaan paaritakseina, kaikkialla ei homma näin ole, joten eri siirtofirmoihinkin kannattaa tutusta.

Link to comment
Share on other sites

Kuten teme toi esille, siirtoja on monenlaisia. Pääasiahan on kiireettömät sairaala- / laitossiirrot, mutta mukaan voi mahtua esim tehosiirtoja, keskoskaappi siirtoja yms. Riippuu kunnasta jossa on töissä, ja ennen kaikkea siitä sairaalasta jonka siirtoja ajetaan. 

Link to comment
Share on other sites

hessillä on hyvä aloittaa. moni pääkaupunkiseudun sairaankuljettaja on siellä saku-uransa aloittanut.

siitä on sitten hyvä jatkaa, jos ala kiinnostaa.

oppii ainakin perusteet potilaan kohtaamisessa, haastattelussa, tutkimisessa, paarien käyttöä jne. 

- Ambulanssijuntti -

Link to comment
Share on other sites

Kivaa, kun jaksatte mua opastaa=)

Nyt vielä toivoisin, että ne siellä hessilläkin ajattelisi samoin, että sinne voisi tällainen reipas nuori sairaanhoitaja mennä töihin, joka on innostunut ja halukas oppimaan uutta.

Ootteko muuten ollu jo kauan sairaankuljetuksessa töissä? Mikä on ikä ja sukupuolijakauma teidän työpaikalla?

Link to comment
Share on other sites

hessillä on hyvä aloittaa. moni pääkaupunkiseudun sairaankuljettaja on siellä saku-uransa aloittanut.

siitä on sitten hyvä jatkaa, jos ala kiinnostaa.

oppii ainakin perusteet potilaan kohtaamisessa, haastattelussa, tutkimisessa, paarien käyttöä jne. 

Ja ennen kaikkea kliininen silmä - tuo työdiagnoosin teon yksi kulmakivistä kehittyy ainoastaan riittävästi sairaita potilaita näkemällä. Ja niitähän taitaa ko firmassa riittää...

Ootteko muuten ollu jo kauan sairaankuljetuksessa töissä? Mikä on ikä ja sukupuolijakauma teidän työpaikalla?

Parikymmentä vuotta ja 100% uroksia tällä hetkellä.
Link to comment
Share on other sites

hessillä on hyvä aloittaa. moni pääkaupunkiseudun sairaankuljettaja on siellä saku-uransa aloittanut.

siitä on sitten hyvä jatkaa, jos ala kiinnostaa.

oppii ainakin perusteet potilaan kohtaamisessa, haastattelussa, tutkimisessa, paarien käyttöä jne. 

Juu näin on. Ja vielä useampi vanha ensihoidon "konkari" ja jokunen nykyisistä eh-lääkäreistä on uraansa aloitellut nykyisellä Esperillä, eli entisellä Helsingin Sairaankuljetus Oy:llä (lempinimeltään silloin 76) ja Helsingin ja Ympäristön Sairasautokeskus Oy:llä (41).  ;)

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...