Jump to content
MAINOS

tietokonetomografiaan valmistelu


Carri

Recommended Posts

Eli auttakaa please opiskelijaa... Miten potilasta tulee valmistella ct-kuvaukseen? Vaatteet? Varjoaineet iv. vai p.o.? Sit vaan alustalle pitkäkseen eikä saa liikkua?

Netistä ei oikein löydy enkä viitsis mennä terveyskeskuksen porukkaa häiritsemään kun ovat aina niin kiireisiä.

Huomenna kirjastoon... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä potilaat sen kummempaa valmistelua kaipaa. Sairaalavaatteet päälle ja viggo (vähintään vihreä ja kyynärtaipeeseen) käpälään jos i.v. varjoainetta käytetään.

Jos p.o. varjoainetta käytetään, niin ne otetaan sitten jonkin aikaa aikaisemmin. RTG-osasto kyllä antaa ohjeet ennakkon.

Sitten potilas putkeen makaamaan ja vartin kuluttua viimeistään pois. Ei se CT-kuvaus kauaa kestä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä potilaat sen kummempaa valmistelua kaipaa. Sairaalavaatteet päälle ja viggo (vähintään vihreä ja kyynärtaipeeseen) käpälään jos i.v. varjoainetta käytetään.

Meilahden päivystys-ct:n henkilökunnan mukaan pitää olla vähintään valkoinen kyynärtaipeessa, kun kuvaavat hemipäitä varjoaineella?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä potilaat sen kummempaa valmistelua kaipaa. Sairaalavaatteet päälle ja viggo (vähintään vihreä ja kyynärtaipeeseen) käpälään jos i.v. varjoainetta käytetään.

Meilahden päivystys-ct:n henkilökunnan mukaan pitää olla vähintään valkoinen kyynärtaipeessa, kun kuvaavat hemipäitä varjoaineella?

Ai se on muuttunut valkoiseksi? Mulla on sitten vanhentunutta tietoa. No, kuulin tuossa joku aika sitten, että niille ei kelvannut kun potilaalla oli CV, piti laittaa viggo kuitenkin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

terveyskeskuksen porukkaa häiritsemään

Mistä sellainen TK löytyy, jossa on CT-laite? Ihmettelen 8)

Onko potilas mahdollisesti gravidi? Onko yliherkkyyksiä varjoaineille?

Korut yms. pois kuvausalueelta (tekevät kuvaan artefaktaa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä potilaat sen kummempaa valmistelua kaipaa. Sairaalavaatteet päälle ja viggo (vähintään vihreä ja kyynärtaipeeseen) käpälään jos i.v. varjoainetta käytetään.

Meilahden päivystys-ct:n henkilökunnan mukaan pitää olla vähintään valkoinen kyynärtaipeessa, kun kuvaavat hemipäitä varjoaineella?

Ai se on muuttunut valkoiseksi? Mulla on sitten vanhentunutta tietoa. No, kuulin tuossa joku aika sitten, että niille ei kelvannut kun potilaalla oli CV, piti laittaa viggo kuitenkin.

Kyllä mäkin olen siinä käsityksessä, että vihreä riittäisi... Koskaan en oo nähny, että ne itse siellä valkoisen laittais, aina on ollu vihreä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälläpäin on myös ollut tapana diabeetikoille laittaa munuaissuojausta (mucomyst esim ja NaBic) ja huolehtia riittävästä nesteytyksestä noin muutenkin jos on varjoainetta ollut tarvetta käyttää. Sekä näissä CT-kuvauksissa että esim angiografioissa.

Ainahan päivystyskuvauksissa näitä ei ehdi, mutta elektiivisissä hyvinkin.

Tiedä sitten miten on käytössä muissa shp:ssä, kun olen kuullut että tämä on täällä kaakon kulmalla sairaalan omien nefrologien päätös/käsky.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä potilaat sen kummempaa valmistelua kaipaa. Sairaalavaatteet päälle ja viggo (vähintään vihreä ja kyynärtaipeeseen) käpälään jos i.v. varjoainetta käytetään.

Meilahden päivystys-ct:n henkilökunnan mukaan pitää olla vähintään valkoinen kyynärtaipeessa, kun kuvaavat hemipäitä varjoaineella?

Ai se on muuttunut valkoiseksi? Mulla on sitten vanhentunutta tietoa. No, kuulin tuossa joku aika sitten, että niille ei kelvannut kun potilaalla oli CV, piti laittaa viggo kuitenkin.

Miks kyynärtaipeessa? Ja entäs jos se cv on laitettu dg:llä huonot suonet, perutaanko kuvaus jos ei löydy valkoista ränniä?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[

Miks kyynärtaipeessa? Ja entäs jos se cv on laitettu dg:llä huonot suonet, perutaanko kuvaus jos ei löydy valkoista ränniä?

Jos on väärän värinen perifeerinen viggo niin sen vigon tilalle uitetaan vaijerilla vihreä.. :)

Tarinoita tosielämästä.. Tää on kyllä ihan Rtg- hoitajasta kiinni kuka minkäkinlaiseen suostuu laittamaan, kyllä vaaleanpunainenkin on joskus kelvannut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KiitosKiitosKiitos! Joo en siis ole harjoittelussa tällä hetkellä vaan kyseessä on kirjallinen työ. Lapsus oli siis tuo tk. Pitäneepä tutustua vielä netin ihmeelliseen maailmaan jos jotain irtois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en yleensä koskaan laita kanyylia kyynertaipeeseen, Mä säästän sen suonen näytteenottajalle. Ja kanyyli vetää yleensä paremmin kun se on jossain muualla kun taipeessa. En mä ainakaa näe mitään syytä, miks sen pitäs sile kyynertaipeessa olla. Ja aina on mun lähettämät potilaat kelvannu tt:hen. Ilmeisesti meidän sairaalassa ei olla niin nirsoja tän jutun suhteen.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en yleensä koskaan laita kanyylia kyynertaipeeseen, Mä säästän sen suonen näytteenottajalle. Ja kanyyli vetää yleensä paremmin kun se on jossain muualla kun taipeessa. En mä ainakaa näe mitään syytä, miks sen pitäs sile kyynertaipeessa olla. Ja aina on mun lähettämät potilaat kelvannu tt:hen. Ilmeisesti meidän sairaalassa ei olla niin nirsoja tän jutun suhteen.

No kun mullakin on ollu tapana aloittaa distaalisesti, jolloin tällainen superkanyloija ei ikinä ehdi kyynärtaipeeseen asti. Joten siksi vähän toi toive taipeesta ihmetyttää. Meillähän se ei haittaa missä nivelessä ne pillit on ku potilaat makaavat paikallaan kuitenkin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en yleensä koskaan laita kanyylia kyynertaipeeseen, Mä säästän sen suonen näytteenottajalle. Ja kanyyli vetää yleensä paremmin kun se on jossain muualla kun taipeessa. En mä ainakaa näe mitään syytä, miks sen pitäs sile kyynertaipeessa olla. Ja aina on mun lähettämät potilaat kelvannu tt:hen. Ilmeisesti meidän sairaalassa ei olla niin nirsoja tän jutun suhteen.

No kun mullakin on ollu tapana aloittaa distaalisesti, jolloin tällainen superkanyloija ei ikinä ehdi kyynärtaipeeseen asti. Joten siksi vähän toi toive taipeesta ihmetyttää. Meillähän se ei haittaa missä nivelessä ne pillit on ku potilaat makaavat paikallaan kuitenkin.

No ne rtg-hoitajat on perustelleet sen "vähintään vihreä viggo taipeeseen" -vaatimuksen sillä, että sen varjoaineen täytyy livahtaa riittävän ripeästi verenkiertoon että se CT-kone ehtii ottamaan hyvät kuvat samalla kun se varjoaine leviää hyvin verenkierrossa. En mä sitä systeemiä ihan ymmärrä, mutta mä olen tällainen tyhmä säteetön hoitaja.

Ja kyllähän leikkurikin haluaa/on halunnut valkoisen vigon potilaan käpälään ennen saliin tuontia.  :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ne rtg-hoitajat on perustelleet sen "vähintään vihreä viggo taipeeseen" -vaatimuksen sillä, että sen varjoaineen täytyy livahtaa riittävän ripeästi verenkiertoon että se CT-kone ehtii ottamaan hyvät kuvat samalla kun se varjoaine leviää hyvin verenkierrossa. En mä sitä systeemiä ihan ymmärrä, mutta mä olen tällainen tyhmä säteetön hoitaja.

Tolla logiikalla mä en kyllä alkuunkaan ymmärrä sitä miksei CV:tä voisi käyttää varjoaineen antoon.. Mutta tutkimattomat ovat sädehoitajien tiet.. ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä vihreä viggo kyynärtaipeeseen on toiveena ollut.Kerran olen ollut mukana seuraamassa kun potilaalla oli vaaleanpunainen kanyyli periferiassa ja kävipä niin ettei se vetänyt varjoainetta riittävän hyvin (myös hyvin hauraat suonet) ja varjoaineet lojahti sitten kudoksiin...En tosin tiedä mitä käpälälle jatkossa tapahtui  :-

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllähän leikkurikin haluaa/on halunnut valkoisen vigon potilaan käpälään ennen saliin tuontia.  :D

Ja käytännössähän tämä tarkoittaa sitä että jotka oikeasti tarvisivat sen isomman pillin, ne tulevat jonkun huonosti vetävät lasten kanyylin kanssa. Ja ne jotka pärjäisivät pienemmälläkin tulevat iso ränni käpälässä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Säteilijä

No ne rtg-hoitajat on perustelleet sen "vähintään vihreä viggo taipeeseen" -vaatimuksen sillä, että sen varjoaineen täytyy livahtaa riittävän ripeästi verenkiertoon että se CT-kone ehtii ottamaan hyvät kuvat samalla kun se varjoaine leviää hyvin verenkierrossa. En mä sitä systeemiä ihan ymmärrä, mutta mä olen tällainen tyhmä säteetön hoitaja.

Tolla logiikalla mä en kyllä alkuunkaan ymmärrä sitä miksei CV:tä voisi käyttää varjoaineen antoon.. Mutta tutkimattomat ovat sädehoitajien tiet.. :)

Yritän vastata tuohon viggokysymykseen, kun nyt tällainen "sädehoitaja" olen, korjatkaa joku viisaampi jos on korjattavaa...  ;D

Toimintatapoja ja toiveita lähettäville yksiköille on varmasti monia, riippuvat tapauskohtaisesti röntgeosastosta / hoitajista / radiologista. Varjoaineen ruiskutus tapahtuu, riippuen kuvattavasta kohteesta ja kiinnostuksen kohteesta, joko manuaalisesti tai automaattiruiskulla. 

Esim. Pään TT varjoaineella (en puhu nyt TT-angiosta) kuvattaessa, yleensä käsinruiskutus riittää, koska viive jolla varjoainen ehtii päähän on aivoveriesteestä johtuen n1,5-2 minuuttia. Käsiruiskutuksessa riittää varmasti periferinenkin suoni ja jopa vaaleanpunainen viggo, mutta aika tiukkaa puristamista se on 50 millin ruiskulla (100ml paljon huonommin liikkuvaa ainetta kuin keittis)  isompi viggo parempi.

Muissa vartalon ja pään alueen tutkimuksissa käytetään automaattiruiskujaruiskua ja kuten joku jo mainitsikin, kun ruiskutetaan 2-4ml/s 100-200ml varjoainetta suoneen, riski perifeeristen suonten repeämisestä on suurempi. Tämän vuoksi toivotaan että viggo olisi kyynärtaipeessa ja vähintään vihreä, sairaalasta ja tutkimuksesta riippuen valkoinen.

Se miksi CV ei käy( tämä on nyt osittain mutu tuntumaa ja omaa logiiggaa) on että kuvasarjojen optimaalinen ajoittaminen siihen hetkeen kun riittävä volyymi varjoainetta on kuvattavan alueen verisuonissa, perustuu varjoaineen ruiskuttamiseen riittävällä vauhdilla ja laskemalla missä ajassa aine on ehtinyt elimistössä haluttuun paikkaan.

Kyynärtaipeestahan matka vie pitempään kuin CV katetrin kautta. Helpompi ja järkevämpää laskea viive ruiskutuksesta aina samalla ajalla kuin arvailla kyynärtaipeen ja CV:n välistä eroa. Tässä saattaa olla myös joku muu syy, mikä, en tiedä mutta otan selvää hetimiten..

Muuten esivalmisteluista, kuvattavan alueen metallit, napit, vetoketjut ym pois.

Varjoainekuvauksessa ravinnotta ainakin 2 tuntia, vatsan alueen tutkimuksissa usein enemmänkin (nämäkin sairaala /tutkimuskohtaisia).

Lisäksi selvitä mahdolliset esijuotot ja tyhjennykset (vaihtelee sairaaloittain ja kuvausprotokollien mukaan).

Munuaisten Krea arvon tulee olla selvitettynä.

Varmista ettei naispotilas ole raskaana.

Mahdolliset allergiat, erityisesti Jodiallergia, tulee olla tiedossa ja mielellään perussairaudet( nämä yleensä ovatkin HYVÄSSÄ TT lähetteessä)

En nyt tiedä valaisiko tämä mitään vai oliko sekavaa höpinää, saa korjata ja kommentoida. Palailen itsekin äippälomalta töihin joten omakin asioiden kertaaminen on edessä  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säteilijä, kerro vielä miten sitten menetellään kun sitä laskimopilliä ei saada sinne suositeltuun paikkaan? Meinaan kyllähän näitä tulee vastaan joskus joilla se v.pun. (20 gaugee) on sekin liikaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vihreä kyynärtaipeeseen jos varjoainetta meinataan, on meillä ohje. Tosin välillä laittavat kyllä sielläkin sen, jossei alhaalla ole ehditty. Krea-arvoa kysyvät myös. Korut pois ja sitä rataa, mutta eipä noita päivystyksessä (ainakaan meillä) kauheasti ehdi tumpuloida. Melko lailla rutiinihomma siinä kun thorax-rtg:kin. Sitten jos varjoainetta pitää juoda, niin pullo ja ohjeet (juottoaika ja koska aloitetaan) tulee rtg:stä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Säteilijä

Säteilijä, kerro vielä miten sitten menetellään kun sitä laskimopilliä ei saada sinne suositeltuun paikkaan? Meinaan kyllähän näitä tulee vastaan joskus joilla se v.pun. (20 gaugee) on sekin liikaa.

Heippa!

Kysäisin asiaa hieman viisaammalta ja tässä tulee vastaus.. Kaikki raajojen perifeeriset laskimot periaatteessa käy, kunhan ne vain kestävät 2ml tai enemmän/sekunti varjoainesyötön ja saadaan riittävän iso viggo..eli mielellään se vihree/valkonen. Jos mitään suonta ei löydy raajoista ja CV löytyy, sitäkin voidaan käyttää mutta tällöin on oltava ensiapuvalmius koska Jodivarjoaine menee niin vauhdikkaasti elintärkeisiin elimiin.

Että näin, jos jollain jotain lisättävää, olkaapa hyvät!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mitään suonta ei löydy raajoista ja CV löytyy, sitäkin voidaan käyttää mutta tällöin on oltava ensiapuvalmius koska Jodivarjoaine menee niin vauhdikkaasti elintärkeisiin elimiin.

Että näin, jos jollain jotain lisättävää, olkaapa hyvät!

Kyllä se ensiapu/elvytysvalmius varmaan on (tai pitäisi ainakin olla) joka paikassa missä sairaita ihmisiä hoidellaan, ja varsinkin jos potilaalle IV-reittiä jotain annetaan..

Kiitos muuten sulle tosi tyhjentävistä vastauksista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Meiltä lähti just yksi potilas tt-tutkimukseen. Laitettiin lähtiessa vihreä viggo-kädenselkään. Tuli kipakka puhelu röntgenistä, että viggo pitää olla kyynärtaipeessa.

Hiukka kiukutti. Miksi meidän pitää palvella rönteniä? Sinne tulee ihmisiä suora kotoa/vanhainkodeista ilman viggoa. Miksi vuodeosaston pitää laittaa viggo erikseen? Meillä kun potilailla yleensä on se punainen/sininen viggo käytössä.

Laittakoon rtg mieleisesä vigon mieleiseensä paikkaan..

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...