Jump to content
MAINOS

Artsikan teippaus


Teemu

Recommended Posts

Moikka, olen tässä nyt 4kk katsellut tämän talon mallia teipata Vigon tai artsikan; pitkä teippi, joka laitetaan kanyylin "tassun" alle, sitten vedetään ristiin kanyylin yli ja SILKKIteipillä, joka ei pidä yhtään jos on kostea iho. tohon lisäksi laitetaan lisää teippiä ptikin/poikin!

Meikussahan(vai JKL leikkurissa huh.gif ) laitettiin neljällä hefta teipillä, eli miten teillä laitetaan?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Turhalta työltä tuntuu tuo teidän malli. Eikös tollainen teippiteippaus ole enempi sitä mitä lanssit harrastaa, sairaalan sisällä digataan käyttää niitä valmiita kiinnitysteippejä. Niitä sitten laitan yhden tai kaksi riippuen siitä miten vainoharhaisella päällä olen. Teippejä käytän lähinnä tukemaan sitä letkua, ei niinkään sitä kanyyliä.

Eniten ihmetyttää työpaikkani malli merkata valtimokanyyli sellaisella teipillä missä on punainen teippiruksi päällä, että tietää että se on artsikka. Ei siinä mitään jos se valtimo on kanyloitu normaalilla laskimokanyylillä mutta kun se 95% kerroista kanyloidaan siihen tarkoitukseen tehdyllä neulalla jossa ei ole lääkkeenantoreittiä. Ja välinehuoltajien työaikaa käytetään niiden teippien tekemiseen kun niitä ei tule mistään valmiina. Hoh-hoh.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten ihmetyttää työpaikkani malli merkata valtimokanyyli sellaisella teipillä missä on punainen teippiruksi päällä, että tietää että se on artsikka. Ei siinä mitään jos se valtimo on kanyloitu normaalilla laskimokanyylillä mutta kun se 95% kerroista kanyloidaan siihen tarkoitukseen tehdyllä neulalla jossa ei ole lääkkeenantoreittiä. Ja välinehuoltajien työaikaa käytetään niiden teippien tekemiseen kun niitä ei tule mistään valmiina. Hoh-hoh.

Joo, se punainen teippiruksi tuntuu olevan kaikkein tärkein asia koko artsikassa meidän talossa. Onhan siinä tietysti se kolmitiehana josta voi vahingossa lääkettä ruutata, mutta omasta mielestäni hoitajan pitää olla selvillä mikä letku mihinkin rööriin menee.

Itse teippaan artsikan niillä valmiilla kanyylin kiinnitysseteillä. Joskus jos on hikinen/levoton potilas, niin teippaan ruskealla heftalla vielä varmuuden vuoksi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan siinä tietysti se kolmitiehana josta voi vahingossa lääkettä ruutata, mutta omasta mielestäni hoitajan pitää olla selvillä mikä letku mihinkin rööriin menee.

Juu, no laitettaisiin se ruksi siihen kolmitiehanaan sitten. Pitäisi olla joo, mutta ei tässä tornissa siihen kyllä luoteta. Eppariinkin pitää laittaa viitisen keltaista tarraa ettei kukaan laita sitä suoneen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tollainen teippiteippaus ole enempi sitä mitä lanssit harrastaa

Tyylejä yhtä paljon kuin miehiäkin. Itse käytän heftaa ainoastaan letkun "ankkurimutkan" kiinnittämiseen, jos potilas levoton niin sidon raajan itseensä tarttuvalla sideharsolla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mun mielestä ne valmiit teipit riittää oikein hyvin. Niin kuin Focce sanoi, että oman vainoharhaisuuden mukaan lisää teippiä.Mutta ei silkkiteippiä. Tehollakin nuo normiteippaukset riittää ihan hyvin, kunhan huolehtii sen letkun kiinnipitävyydestä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä teippaan ruskealla heftalla sekä artsikan että tavalliset vigot.  Niiden valmiiden kiinnitysläpysköiden kanssa en ole oppinut pelaamaan, hefta tuntuu jotenkin helpommalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sairaalan sisällä digataan käyttää niitä valmiita kiinnitysteippejä. Niitä sitten laitan yhden tai kaksi riippuen siitä miten vainoharhaisella päällä olen.

Jep, itsekkin käytän tätä mallia ja jotkut ovat siitä jopa maininneet; "meillä tehdään näin", mihin sanonut et MINÄ teen näin ja sinä saat tehdä miten haluat!

Eniten ihmetyttää työpaikkani malli merkata valtimokanyyli sellaisella teipillä missä on punainen teippiruksi päällä, että tietää että se on artsikka.

Joo, se punainen teippiruksi tuntuu olevan kaikkein tärkein asia koko artsikassa meidän talossa. Onhan siinä tietysti se kolmitiehana josta voi vahingossa lääkettä ruutata, mutta omasta mielestäni hoitajan pitää olla selvillä mikä letku mihinkin rööriin menee.

Tämä sama malli on myöskin käytössä HUS hki leikkureissa jonkin verran, onkohan se joku ylilääkäri-lähtöinen juttu?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä sama malli on myöskin käytössä HUS hki leikkureissa jonkin verran, onkohan se joku ylilääkäri-lähtöinen juttu?

Varmaankin, siellä on paljon sellaisia. Osa niistä jutuista on kyllä ihan hyviä, mutta osa täysin järjettömiä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä käytän myös valmiita kiinnitysteippejä, siis Curaporia tai mitä se nyt milloinkin on. Meillä laitetaan sen lisäksi vielä 10x10-taitokset punaisella ruksiteipillä varustettuna ja kiinnitys vielä Mefixillä. Ja hyvin pysyy  ::)

Minä teippaan ruskealla heftalla sekä artsikan että tavalliset vigot.  Niiden valmiiden kiinnitysläpysköiden kanssa en ole oppinut pelaamaan, hefta tuntuu jotenkin helpommalta.

Henk. koht. minua ärsyttää nuo hefta-kiinnitykset, jos pitää teippejä/sidoksia vaihdella tms. Jotenkin myös ajatus siitä heftan tiukasta liimasta suoraan punktiokohdassa ei kauheesti lämmitä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti (ja suurin osa päivystyksemme porukasta) käyttää tuota neljän kapean heftan kiinnityssysteemiä ja siihen päälle mefixiä joka myös fixoi sen 'peukalolenkin'. Jos siis artrsikka on radialiksessa. Tähän mefixiin sitten on jo aiemminkirjoitettu ARTERIA (tussilla, niin näkyy paremmin). Nivuseen laitettaessa narkkari kiinnittää neulan parilla knopilla ja siihen päälle laitetaan sitten sitä läpinäkyvää kalvoa . . .  (nyt iski paha katkos, se nimi katos justiinsa johonkin . . .) Setin letkuihin ei meillä laiteta mitään tarroja, sehän on jo aivan erinäköistäkin kuin tavallinen tippaletku. Ja lääkkeet annetaan useimmiten periferiseen wiggoon.

Laskimokanyyleissä käytetään useimmiten sitä valmista (Curapor tms) kiinnityssysteemiä, paitsi että yleensä kiiretilanteissa (sokkihuoneessa) niissäkin käytetään neljää heftaa. On nimittäin (mielestäni) nopein kiinnityssysteemi ja pysyy parhaiten kiinni esim nihkeässä tai verisessä ihossa.

Hyvin suuria ongelmia on yleensä palovammapotilaiden kanssa, joiden ihoon ei oikein mikään tahdo kiinnittyä . . .

Teipit ja liimathan saa parhaiten irroitettua ja poistettua joko bensalla tai pirtulla. Ainakin meidän traumateholla se tehdään päivittäin. Käyttävät siis sielläkin mun käsittääkseni noita heftoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nivuseen laitettaessa narkkari kiinnittää neulan parilla knopilla ja siihen päälle laitetaan sitten sitä läpinäkyvää kalvoa . . .  (nyt iski paha katkos, se nimi katos justiinsa johonkin . . .)

Opsite tai Hydrofilm? :D

Teipit ja liimathan saa parhaiten irroitettua ja poistettua joko bensalla tai pirtulla. Ainakin meidän traumateholla se tehdään päivittäin. Käyttävät siis sielläkin mun käsittääkseni noita heftoja.

En mä sit sinne mee kun mä en tykkää siitä heftasta...  :-X Sorry, OT  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nivuseen laitettaessa narkkari kiinnittää neulan parilla knopilla ja siihen päälle laitetaan sitten sitä läpinäkyvää kalvoa . . .  (nyt iski paha katkos, se nimi katos justiinsa johonkin . . .)

Opsite tai Hydrofilm? ::)

No Opsite tietenkin . . .

Arvasin että suhun voi luottaa  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paitsi että yleensä kiiretilanteissa (sokkihuoneessa) niissäkin käytetään neljää heftaa. On nimittäin (mielestäni) nopein kiinnityssysteemi ja pysyy parhaiten kiinni esim nihkeässä tai verisessä ihossa.

Mä en nyt kyl ymmärrä miten neljä teipinpalaa voi olla nopeampi kuin yksi valmis lämyskä, ellei teillä sitten ole niitä heftanpaloja jossain valmiina roikkumassa vuorokauden ympäri?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan siinä tietysti se kolmitiehana josta voi vahingossa lääkettä ruutata, mutta omasta mielestäni hoitajan pitää olla selvillä mikä letku mihinkin rööriin menee.

Juu, no laitettaisiin se ruksi siihen kolmitiehanaan sitten. Pitäisi olla joo, mutta ei tässä tornissa siihen kyllä luoteta. Eppariinkin pitää laittaa viitisen keltaista tarraa ettei kukaan laita sitä suoneen.

Artsikan kolmitiehanahan on punainen, joten kyllä tietämätön saa olla jos sinne ruuttaa lääkettä. Turvallisuus varmaan on se pointti miksi eri reittien hanat on värikoodattu.

Hyvin pysyy a-neulat curaporella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hefta on osoittautunut luotettavimmaksi ja työläimmäksi kiinnitystarvikkeeksi. Se ei jousta, joten pilli ei pääse elämään sidoksen alla. Pieni läpyskä sidetaitosta päälle siten, että punktiokohta peittyy ja siivekkeet jäävät päälle. Päälle teipit molemmin puolin siivekkeiden yli kanyylin suuntaisesti ja sitten poikittain. Lopuksi vielä lenkki teipaten. Kestää hyvin jopa kaksikin vuorokautta, ellei potilas hikoile aivan tolkuttomasti. Kestäisi varmaan pitempäänkin jos kehtaisi antaa olla... Poistaminen vaatii yleensä pirtun, bensan tai asetonin, ellei omaa sadistia taipumuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen valvonnassa keikkaillessa törmännyt pääasiassa noilla Curapor-teipeillä kiinnitettyihin artsikoihin (tosin jos ovat esim. nivusessa, niin sillon ovat myös parilla knopilla kiinni). Eli siis kahdella curaporilla kiinni, niin hyvin on pysynyt. Joskus tosin on törmätty myös heftalla kiinnitettyihin artsikoihin, mutta enemmän näitä teippivirityksiä näkee kentällä / päivystyksessä ja iv-kanyyleiden yhteydessä siis.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

digataan käyttää niitä valmiita kiinnitysteippejä. Niitä sitten laitan yhden tai kaksi riippuen siitä miten vainoharhaisella päällä olen.

Sama käytäntö mulla, pääsääntösesti ne on ommeltu lisäksi, jotta ei tohtori ihan heti uusiin hommiin joudu..  ;D

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paitsi että yleensä kiiretilanteissa (sokkihuoneessa) niissäkin käytetään neljää heftaa. On nimittäin (mielestäni) nopein kiinnityssysteemi ja pysyy parhaiten kiinni esim nihkeässä tai verisessä ihossa.

Mä en nyt kyl ymmärrä miten neljä teipinpalaa voi olla nopeampi kuin yksi valmis lämyskä, ellei teillä sitten ole niitä heftanpaloja jossain valmiina roikkumassa vuorokauden ympäri?

No ei niitä ympäri vuorokauden tietenkään ole roikkumassa  ;D

Mutta siinä vaiheessa kun saamme ennakkoilmoituksen sokkihuoneeseen tulossa olevasta potilaasta, monivammasta tms. niin yleensä jokainen traumatiimin hoitaja kerää reiteensä (joskus kumpaankin) neljä n 15cm mittaista palaa kapeaa (1,25cm muistaaksen) heftaa, josta ne on erittäin helposti otettavissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Ai, tämmöinenkin threadi täällä. Pitää myöntää, että kallistun ton valmiin kiinnitysteipin puoleen, se kun jättää punktiokohdan läpinkyvän kalvon alle, josta on päivittäin helppo seurata punktiokohtaa infektion varalta. Päälle nuo vermeet, jotka Puh jo mainitsikin. Niitä päällisiä joutuu sitten raottelemaan päivittäin kanyylin juurta tsekatakseen. Ja hyvin on pysynyt.

Heftat vaihdetaan tuohon kiinnitysteippiin, kun potilas siirtyy meille jostain muualta. Teipin alta kun ei voi punktioreikää seurata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...